Olen psykiatrisella osastolla ilman syytä.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Ja sulla saa olla puhelin siellä? Pakkohoitoon voi laittaa kolmeksi päiväksi, ja sitten saa lähteä, mutta ei siellä mielestäni omaa puhelinta saa pitää.
Pakkohoidossa saa olla puhelin. Pakkohoito kestää kuukausia, jopa vuosia.
Haluatko Ap kertoa meille mistä on kyse? Niin ei tarvi arvailla. Pakkohoitoon määrätään jos on vaaraksi itselle tai muille, jos on vaikka joutunut psykoosiin ja on sen takia sekava ja vainoharhainen. Oon nähny ihmisiä psykoosissa, se on ihan hirveätä..
Vierailija kirjoitti:
Haluatko Ap kertoa meille mistä on kyse? Niin ei tarvi arvailla. Pakkohoitoon määrätään jos on vaaraksi itselle tai muille, jos on vaikka joutunut psykoosiin ja on sen takia sekava ja vainoharhainen. Oon nähny ihmisiä psykoosissa, se on ihan hirveätä..
Olen vapaaehtoisesti hoidossa koska lääkäri uhkaili pakkohoidolla jos en suostu
Oletko se tänne aiemminkin aiheesta kirjoitellut nuori?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ihminen ei kyllä joudu pakkohoitoon ilman, että oikeasti olisi syytä. Hoitopaikkoja on vähän ja mielenterveyden ongelmista kärsiviä paljon.
HÖPÖ HÖPÖ!
Suomessa käytetään pakkohoitoa enemmän kuin missään muussa EU-maassa. Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta huomautuksia liiasta pakkohoidon käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä syillä lääkäri perusteli pakkohoidon tarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Psykoosi”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Psykoosi”
Valitettavasti psykoosiin kuuluu monesti sairaudentunnottomuus. Suosittelisin sinua kuuntelemaan lääkäriäsi, sillä hän yrittää auttaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ihminen ei kyllä joudu pakkohoitoon ilman, että oikeasti olisi syytä. Hoitopaikkoja on vähän ja mielenterveyden ongelmista kärsiviä paljon.
Pakkohoitoa käytetään psykoosisairauksien hoidossa paljon enemmän, kuin olisi syytä. Se on hyvin helppoa, koska kukaan ei kritisoi sitä, vaikka se kohdistuu ihmisten perustavanlaatuisiin oikeuksiin kuten fyysiseen ja psyykkiseen koskemattomuuteen. Jos joku on tyytymätön "hoitoonsa" hänet voi aina leimata sairaudennottotomaksi. Pakkohoidon tarvetta lisää lääkekeskeisyys, koska harva potilas syö lääkkeitä edes järjissään vapaaehtoisesti, tai varsinkaan järjissään. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä itse asiassa tehtiin tutkimus, jonka mukaan skitsofrenian ja muiden psykoosisairauksien hoidossa voidaan vähentää pakkohoidon tarvetta hoidon alussa puoleen ja puolittaa lääkityksen käyttöä, ja näin pitkällä aikavälillä voidaan puolittaa sairaseläkkeelle siirtyneiden määrä. Kyseinen tutkimus kertonee siitä, että pakkohoitoa käytetään paljon enemmän kuin olisi perusteltua. Kyse on vakavasta heikossa asemassa oleviin ihmisiin kohdistuvasta systemaattisesta ihmisoikeusloukkauksesta, jos vapaudenriistoon ja väkivaltaiseen huumaamiseen ei ole näyttöön perustuvaa vahvaa oikeutusta. Se ei ole leikin asia eikä huumoria, vaan vakava ihmisoikeusongelma suomalaisessa hoitokulttuurissa. Pakkohoitokäytäntöjä psykiatriassa on kritisoitu myös YK:n taholta jo monta vuotta ja Suomi tilastollisesti käyttää keskimääräistä enemmän pakkohoitoa, ei vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain lähtemällä. Vain vankilassa ihmistä saa pitää vastoin tahtoaan.
Pakkohoito on olemassa.
Oikea ilmaisu on "tahdosta riippumaton hoito" sellaiselle, joka ei itse ymmärrä olevansa sairas ja tarvitsevansa hoitoa.
Neuvoisin aloittajaa, että älä hingu hoidosta pois, vaan ota aikaa itsellesi/toipumisellesi ja hoidosta irti kaikki mahdollinen, siten saat paremman tulevaisuuden ja loppuelämän.
On paljon niitä, jotka haluaisivat psykiatriseen hoitoon ja/tai tarvitsevat sitä, mutta eivät pääse tai apu tulee liian myöhään, koska hoitopaikoista on pulaa. Moni itsemurhan tehneen masentuneen tai psykoottisen läheinen tietää tämän surullisen tosiasian.
Mitään "hullun-leimoja" ei enää nykyaikana tarvitse pelätä, päinvastoin se on fiksu ihminen, joka pitää huolta myös mielenterveydestään, ja hakee apua, kun ei itse enää pärjää.
Tiedän, että on olemassa vinksahtaneita psykiatrejakin, jotka antaa vääriä diagnooseja tietoisesti. Suvussa sattuu olemaan yksi.
Rauhoitu ja huilaa. Nyt sulla on siihen lupa eikä kiirettä mihinkään. Psykoosi on hengenvaarallinen tila ja siihen liittyy se, että ulkopuoliset näkevät oudon käytöksesi, mutta itse et sitä huomaa.
Ja koeta olla pelkäämättä, olet turvassa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu ja huilaa. Nyt sulla on siihen lupa eikä kiirettä mihinkään. Psykoosi on hengenvaarallinen tila ja siihen liittyy se, että ulkopuoliset näkevät oudon käytöksesi, mutta itse et sitä huomaa.
Ja koeta olla pelkäämättä, olet turvassa siellä.
Ei mulla ole psykoosia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohoitoa käytetään psykoosisairauksien hoidossa paljon enemmän, kuin olisi syytä. Se on hyvin helppoa, koska kukaan ei kritisoi sitä, vaikka se kohdistuu ihmisten perustavanlaatuisiin oikeuksiin kuten fyysiseen ja psyykkiseen koskemattomuuteen. Jos joku on tyytymätön "hoitoonsa" hänet voi aina leimata sairaudennottotomaksi. Pakkohoidon tarvetta lisää lääkekeskeisyys, koska harva potilas syö lääkkeitä edes järjissään vapaaehtoisesti, tai varsinkaan järjissään. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä itse asiassa tehtiin tutkimus, jonka mukaan skitsofrenian ja muiden psykoosisairauksien hoidossa voidaan vähentää pakkohoidon tarvetta hoidon alussa puoleen ja puolittaa lääkityksen käyttöä, ja näin pitkällä aikavälillä voidaan puolittaa sairaseläkkeelle siirtyneiden määrä. Kyseinen tutkimus kertonee siitä, että pakkohoitoa käytetään paljon enemmän kuin olisi perusteltua. Kyse on vakavasta heikossa asemassa oleviin ihmisiin kohdistuvasta systemaattisesta ihmisoikeusloukkauksesta, jos vapaudenriistoon ja väkivaltaiseen huumaamiseen ei ole näyttöön perustuvaa vahvaa oikeutusta. Se ei ole leikin asia eikä huumoria, vaan vakava ihmisoikeusongelma suomalaisessa hoitokulttuurissa. Pakkohoitokäytäntöjä psykiatriassa on kritisoitu myös YK:n taholta jo monta vuotta ja Suomi tilastollisesti käyttää keskimääräistä enemmän pakkohoitoa, ei vähemmän.
Suomessa mielenterveyden hoito on niin aliresurssoitua avohoidossa, että parempi tervehtyä pakkohoidossa kuin maata kuolleena haudassa. Se se on vasta ihmisoikeusongelma, jos masentuneen annetaan ajautua itsemurhaan hoidon puutteessa. Tiivistetysti ilmaistuna.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että on olemassa vinksahtaneita psykiatrejakin, jotka antaa vääriä diagnooseja tietoisesti. Suvussa sattuu olemaan yksi.
Mulla on kaksi, mutta ei vinksahtaneita. Ehkä onkin niin että olet hiukan vainoharhainen tai epäluuloinen persoona. Uskotko myös salaliittoihin?
Sulla on 14 vrk aikaa tehdä kantelu. Älä arvaile vaan vaadi kirjalliset päätökset perusteluineen, ja sitten etenet.
Sulla on oikeus saada toisen lääkärin mielipide asiaan.
Mikään uhkailu ei kuulu hoitavan tahon asialliseen käytökseen, ja ihmisellä on oikeus tulla kuulluksi.
Laita valviraan tai Aviin asiasi vireille.
Tsemppiä.
Mä olen ollut 4-vuotiaana terveenä lapsena pakkohoidossa, koska joku lääkäri tai hoitaja oli katkera oman lapsensa autismista. Minut lääkittiin liikuntakyvyttömäksi ja sen jälkeen annettiin sähköshokkeja. Uudestaan 6-vuotiaana. Tästä on pysyvä näköhaitta (HDDP) sekä sain masennuksen noin pienenä niistä aineista.
Että sellaista Suomessa. Laillista kidutusta. Luulin, että kuolen.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on 14 vrk aikaa tehdä kantelu. Älä arvaile vaan vaadi kirjalliset päätökset perusteluineen, ja sitten etenet.
Sulla on oikeus saada toisen lääkärin mielipide asiaan.
Mikään uhkailu ei kuulu hoitavan tahon asialliseen käytökseen, ja ihmisellä on oikeus tulla kuulluksi.
Laita valviraan tai Aviin asiasi vireille.
Tsemppiä.
Noista vääristä pakkohoitopäätöksistä ei itse asiassa tule koskaan seuraamuksia.
Tässä sadististen junttien maassa pääsee just semmoset entiset koulukiusaajat esim. sykiatrit käyttämään valtaa mitä heille ei kuuluisi!!!
Haa, harhainen. Mikä diagnoosi?