Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menestyminen itsestä kiinni. Ei ole!

Vierailija
07.02.2015 |

Luinpa jonkin aika sitten Hesarista haastattelun, jossa kerrottiin hyvin menestyneestä nuoresta naisesta. Ikää oli alle 30-vuotta. Haastattelussa sanoi, kuinka menestyminen on itsestä kiinni. Oli itse tavallisesta perheestä, joten ei ole mitään rahoja ulkomailla opiskeluun jne.

Minusta menestyminen ei todellakaan ole itsestä kiinni. Jos ajatellaan, että kaikki olisivat yhtä hyviä ja älykkäitä, niin miten menestyminen olisi tässä tapauksessa itsestä kiinni?

No tuo on epätodellinen tilanne, mutta mites jos joku hakee vaikka lääkikseen kymmenen kertaa ja aina jää ensimmäiselle varasijalle. Onko hän sitten niin paljon huonompi, kun muut hakia? No ei ole, vaan aina jonkun pitää olla huonompi. Eli lopulta menestyminen ei ole itsestä kiinni, koska joku tekee aina paremmin, ellei ole superlahjakkuus. 

Sanoisin, että menestyminen ei todellakaan ole AINA ja JOKA KERTA itsestä kiinni.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:27"]

Lahjakkuus, potentiaali johonkin alaan, jopa sinnikkyys periytyy, ja nämä ominaisuudet täydentyvät ihmisen kasvaessa ja kehittyessä vauvasta aikuiseksi. Kaikilla ei ole mahdollisuutta saavuttaa mitä tahansa, mutta se ei ole tekosyy yrityksen puutteelle.

[/quote]

Roman abramovitch on esim. orpo, jäi ihan pienenä orvoksi. Ja kasvoi ihan karsealla alueella venäjällä.

Mutta noin yleisesti melkein kaikki ns. menestyneet on hyvistä perheistä, joilla on ollut kaikki kultalautasella, niillä on vain kova tarve uskoa tehneensä kaiken itse.

Sitten taas rockefeller sr ja joku vandebilt kyllä teki omaisuutensa itse, mutta se on harvinaista.

Vierailija
22/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurilla on valtava merkitys. Esimerkiksi oman veljeni ura lähti kieltenopettajien sijaisuuksista ja nyt on pomona keskisuuressa koulutusfirmassa, kun eteni opetusuralla. Hän oli valmistuttuaan alussa työttömänä, kunnes sai noita sijaisuuksia, kun kotipaikkakunnan opella oli paljon sairaslomia. 

Itsellä taas ollut huono tuuri, olen jäänyt ekaksi varalle paikkaan, mihin olisin omasta mielestäni ollut loistava, suuren yrityksen konkurssi, kun mulle jo oli pedattu "ylennystä" aiemmin ja lapsen sairaus, elämässä on niin paljon asioita, joita ei voi ennalta arvata. Minäkin olen aina ollut ahkera, sinnikäs ja rajusta kiusaamistaustasta sekä omituisista kotioloista huolimatta minulla on hyvä itsetunto. Ei muuta kuin aloittamaan ura alusta sitten, kun lapsi oli riittävän iso hoitamaan sairautensa itse ja käymään lääkärillä yksinkin. 

Osa täällä ei näytä tietävän, että jos yritys menee konkurssiin, voi työt loppua sinä päivänä ilman yt-neuvotteluja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pääsisin. Olen tehnyt töitä aivan 13 vuotiaasta asti. Ollut monen monituista kesää siivoojana, siivonnut teurasosastoa kaupassa mm.

Nykyiset lainamarkkinathan on ihan loistavat kun korot on alhaalla. Rahaa säästöön, pieni pesämuna asuntoa varten ja ensimmäistä asuntoa ostamaan mahdollisimman pian. Jos pystyt juhlimaan 100€ kuussa, saat sen myös säästöön.

Vierailija
24/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinusta menestyminen on kiinni kaikista muista paitsi sinusta itsestäsi?

Juuri tuon asenteen takia et koskaan saavuta mitään.

Vierailija
25/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:27"]

Lahjakkuus, potentiaali johonkin alaan, jopa sinnikkyys periytyy, ja nämä ominaisuudet täydentyvät ihmisen kasvaessa ja kehittyessä vauvasta aikuiseksi. Kaikilla ei ole mahdollisuutta saavuttaa mitä tahansa, mutta se ei ole tekosyy yrityksen puutteelle.

[/quote]

Roman abramovitch on esim. orpo, jäi ihan pienenä orvoksi. Ja kasvoi ihan karsealla alueella venäjällä.

Mutta noin yleisesti melkein kaikki ns. menestyneet on hyvistä perheistä, joilla on ollut kaikki kultalautasella, niillä on vain kova tarve uskoa tehneensä kaiken itse.

Sitten taas rockefeller sr ja joku vandebilt kyllä teki omaisuutensa itse, mutta se on harvinaista.

[/quote]

Ja kun joku taas huomauttaa kohta, että Rockefellerkin oli vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan niin hän oli kyllä tehnyt miljardeja (nynyrahassa) öljylähteillään ennen kuin USA:n kaduilla oli liikkunut yhtään autoa! Ja alkkisperheestä hänkin lähtöisin...

Vierailija
26/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:37"]

Ja kun joku taas huomauttaa kohta, että Rockefellerkin oli vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan niin hän oli kyllä tehnyt miljardeja (nynyrahassa) öljylähteillään ennen kuin USA:n kaduilla oli liikkunut yhtään autoa! Ja alkkisperheestä hänkin lähtöisin...

[/quote]

Joo, sen isä oli kammottava! järkyttävä alkoholistinarsisti, mutta rockefeller silti pärjäsi.

Rockefeller sr. elämänkerta on muuten yksi parhaita kirjoja mitä olen lukenut, suosittelen lukemaan, jos joku ei ole sitä lukenut. Todella ihailtava ihminen monella tavalla.

Vierailija
27/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 jatkaa:

monesti tuntuu että menestyksen esteenä on se että kuvittelee jotenkin että joku asia kuuluu minulle. Että kuuluu saada ylennys tai kuuluu saada hyvä duuni. Oma asenteeni on se, että vaikka minulla on kaksi kovaa tutkintoa, olisin tästä päivästä valmis taas menemään vaikka jäätelökioskille töihin. Teen ihan mitä tahansa ja ajattelen että se on nyt tässä hetkessä kivaa työtä. Jos en saa työtä teen vapaaehtoistyötä ja rakennan uuden cvn.

sen koen tuuriksi, etten ole sairastunut vakavasti mutta mieheni ja poikani ovat.

Olen aloittanut kahdesti ihan alusta, siis lähes nollasta. Mitä enemmän pelkää taloutensa puolesta, sitä kovemmin tekee töitä.

Lapsuudenperheeni menetti 90 luvun lamassa kaiken. En pidä talouttamme itsestäänselvyytenä mutta pyrin turvaamaan omaisuuttani.

Vierailija
28/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin että menestys on sekä itsestä että tuurista kiinni. Voi syntyä vaikka kuinka kultalusikka suussa, mutta olla laiska koulussa tai mennä opiskelemaan omasta mielestä mielenkiintoista, mutta alityöllistävää alaa ja jumittua työttömyysputkeen ja sittemmin katkeroitua, lakata yrittämästä ja etsimästä erilaisia mahdollisuuksia. Voi myös syntyä ei niin rikkaisiin oloihin ja olla yritteliäs ja ahkera, ja sitten joku päivä tuuriakin pelissä jolloin vain taivas on rajana. Mutta ilman sitä omaa yrittämistä tuurillakaan ei siis ole merkitystä.

pitää myös muistaa että itse me valintamme teemme, ja jollekin menestys on maallista mammonaa, toiselle hyvää parisuhdetta ja onnellista perhe-elämää. 

Vierailija
29/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:43"]

16 jatkaa:

monesti tuntuu että menestyksen esteenä on se että kuvittelee jotenkin että joku asia kuuluu minulle. Että kuuluu saada ylennys tai kuuluu saada hyvä duuni. Oma asenteeni on se, että vaikka minulla on kaksi kovaa tutkintoa, olisin tästä päivästä valmis taas menemään vaikka jäätelökioskille töihin. Teen ihan mitä tahansa ja ajattelen että se on nyt tässä hetkessä kivaa työtä. Jos en saa työtä teen vapaaehtoistyötä ja rakennan uuden cvn.

sen koen tuuriksi, etten ole sairastunut vakavasti mutta mieheni ja poikani ovat.

Olen aloittanut kahdesti ihan alusta, siis lähes nollasta. Mitä enemmän pelkää taloutensa puolesta, sitä kovemmin tekee töitä.

Lapsuudenperheeni menetti 90 luvun lamassa kaiken. En pidä talouttamme itsestäänselvyytenä mutta pyrin turvaamaan omaisuuttani.

[/quote]

Todellakin, jos olet terve ja kykenet tekemään kovasti töitä, niin siinäkin on jo ollut onnea matkassa. Sekään ei ole itsestäänselvyys.

Vierailija
30/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni aloitti eräässä firmassa 15-vuotiaana apupoikana. Nykyään isäni on tämän useammassa maassa toimivan firman johtaja. Mitään suhteita hänellä ei ole ollut, lähtöisin ihan tavallisesta duunariperheestä.

Ja lapsilleen hän ei ole ikinä antanut penniäkään vapaaehtoisesti, vaan jokaisen tulee pärjätä elämässä omilla avuillaan, ei suhteilla tai suvun rahoilla!

Vierailija
31/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman asian vierestä, mutta tälläinen keskustelu on sinällään turhaan niin kauan kun ei ole määritelty sitä mitä "menestyminen" tarkoittaa.

Jos puhutaan vaikka rahallisesta menestyksestä, niin ihminen voi saavuttaa sen suht helposti, sen sijaan monilla muilla elämänaloilla menestyminen onkin sitten enemmän tuurista(?) kiinni.

Jotkut haluavat kerätä ympärilleen omaisuutta, toiset taas kammoksuvat sen keräämistä ja hakevat enemmän kokemuksia. Vaikka vauraus tuo mukanaa ns. turvallisuutta, tuo se mukanaan myös vastuuta. Otetaan nyt KÄRJISTETTY esimerkki: ihminen on vuosien ajan maksellut asuntoaan joka paljastuukin hometaloksi --> ihminen menettää ns. kaiken ja vuosien työ ikään kuin valuu hukkaan. Vert. toinen ihminen joka on elänyt elämäänsä rinkka selässä maailmalla vaeltaen, hän voi menettää tavallaan paljon jos hänen rinkkansa varatetaan, mutta loppujen lopuksi kokemuksiaan hän ei menetä, jo yhden rinkan sisältö on paljon helpompi hankkia "tyhjästäkin" mitä esim. omakotitalo.

Itse olen hyvin antimaterialistinen ihminen, ja se on asia minkä kanssa jouduin usein törmäyskurssille esim. omien sukulaisteni kanssa. Kaikilla on omistuasunnot, he eivät halua ajaa ns. huonolla autolla jne. He eivät ymmärrä miksi asun vuokra-asunnossa, he eivät ymmärrä miksen osta autoa (en tarvitse, koska julkiset kulkevat hyvin). He todella ajattelevat että elämästäni PUUTTUU jotain, vaikka itse olen sitä mieltä että olen paljon ONNELLISEMPI kuin he, koska minulla on kaikki asiat hyvin (onnnellinen parisuhde jne.) ja en ymmärrä heidän tapaansa elää kun koko ajan on saatava lisää, esim. hieno vene jne.

Vierailija
32/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti. Minusta onnellisuuteni kasvoi kun saimme mökin jonne pääsee ilman autoa. Koen etten tarvitse enää mitään maallista. Minulla on ihanat lapset, joille voin tarjota turvallisen lapsuuden ja hyvä mies. Tulot on nykyään pienet. 16

Vierailija
33/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:36"]

[/quote]

No en ole näin väittänyt kyllä missään, vaan kritisoin tuota haastateltua naista, joka kertoi kuinka menestyminen on itsestä kiinni. Tarkoitan menestymisellä nyt tässä lähinnä kouluttautumista ja sitä että myös parhaimpien joukosta aina joku joutuu olemaan se heikoin, vaikka olisi tehnyt kuinka paljon töitä. Joten kouluun pääseminen on sattuman varaista periaatteessa. Tietenkin siihen voi itse vaikuttaa paljon, mutta lopulta se on muista kiinni=kuinka hyvin muut menestyvät pääsykokeissa

-ap

Vierailija
34/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:36"]

[/quote]

No en ole näin väittänyt kyllä missään, vaan kritisoin tuota haastateltua naista, joka kertoi kuinka menestyminen on itsestä kiinni. Tarkoitan menestymisellä nyt tässä lähinnä kouluttautumista ja sitä että myös parhaimpien joukosta aina joku joutuu olemaan se heikoin, vaikka olisi tehnyt kuinka paljon töitä. Joten kouluun pääseminen on sattuman varaista periaatteessa. Tietenkin siihen voi itse vaikuttaa paljon, mutta lopulta se on muista kiinni=kuinka hyvin muut menestyvät pääsykokeissa

-ap

[/quote]

Minä hain aikoinaan työpaikkaa opiskelukaverini kanssa. Hänellä oli 5 keskiarvo yliopistosta ja paljon enemmän alan kursseja takana kuin minulla mutta on vähän introvertti ja vaatimaton luonne.

Minut palkattiin suoraan työhaastattelusta koska osaan olla vakuuttava! Järjestin myöhemmin myös tuolle kaverilleni työpaikan samasta paikasta. Eli kyllä itsestään on paljon kiinni moni asia.

Vierailija
35/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 18:52"]

Luinpa jonkin aika sitten Hesarista haastattelun, jossa kerrottiin hyvin menestyneestä nuoresta naisesta. Ikää oli alle 30-vuotta. Haastattelussa sanoi, kuinka menestyminen on itsestä kiinni. Oli itse tavallisesta perheestä, joten ei ole mitään rahoja ulkomailla opiskeluun jne.

Minusta menestyminen ei todellakaan ole itsestä kiinni. Jos ajatellaan, että kaikki olisivat yhtä hyviä ja älykkäitä, niin miten menestyminen olisi tässä tapauksessa itsestä kiinni?

No tuo on epätodellinen tilanne, mutta mites jos joku hakee vaikka lääkikseen kymmenen kertaa ja aina jää ensimmäiselle varasijalle. Onko hän sitten niin paljon huonompi, kun muut hakia? No ei ole, vaan aina jonkun pitää olla huonompi. Eli lopulta menestyminen ei ole itsestä kiinni, koska joku tekee aina paremmin, ellei ole superlahjakkuus. 

Sanoisin, että menestyminen ei todellakaan ole AINA ja JOKA KERTA itsestä kiinni.

[/quote]

öö??  mutta kun kaikki eivät ole yhtä älykkäitä.  

sinnikyys on täysin oma valinta. 

lopulta menestyminen on sitä että osaa tehdä asioita, joita toiset pitävät arvossaan ja ovat valmiita maksamaan niistä töistä/palveluista/viihteestä.  

toisilla on enemmän lahjakkuutta kuin toisilla mutta sinnikkyyteen voi vaikuttaa vain itse.  

menestyminen ja se että yrittää kaikkensa on ihan oma valinta.  

kenen muun valinta se olisi?  miksi joku muu laittaisi sinut menestymään jos ei ole älyä, lahjoja ja sinnikkyyttä 

Vierailija
36/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itsestä kiinni, että edes yrittää - mitä ikinä se menestys sitten tarkoittaakaan.

Jollekin se on elämän helppoutta, jollekin haastetta. Toiselle lääkis, toiselle lähihoitaja. Totta kai on selvää että usein menestyksellä tarkoitetaan rahaa ja asemaa, mutta se on ihan oikeasti aika harmi. Miettikää nyt: eri lähtökohdista ponnistetaan eri tavalla, menestykseksi pitäisi yleisesti hyväksyä mikä tahansa, mikä yksilöstä itsestä sitä on. 

Vierailija
37/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntakin asettaa omat rajoituksensa sille kuka voi olla menestyjä ja kuka ei. Jos jokainen menestyy, nykyinen talousjärjestelmä romahtaa. Jos menestyminen on vain itsestä kiinni, kaikki voivat menestyä - kuka sitten siivoaa minimipalkalla toisten jäljet tai tarjoilee burgerit? Koko maailma on rakennettu niin, että vain harvat menestyvät.

Vierailija
38/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan menestyjiä, niin harvoin he ovat niitä fiksuimpia ihmisiä jos koulumenestyksellä mitataan.

Yleensä menestyjä on sellainen jolla on älykkyyttä ja luovuutta, eli pystyy hyödyntämään täysillä ja vähän ylikin sitä kapasiteettia minkä on itselleen saanut, kohdentamalla sen mieluisaan tekemiseen.

Mieluista tekeminen voi sitten olla ihan mitä tahansa, voi olla Einsteinin kaltainen matemaattinen nero, jolla on sitten heikkouksia muilla elämänaloilla. Tai sitten voi olla esim. taitava golffaaja tmv. joka rakentaa sen menestyksen sitä kautta, esim. pelaa hyvin ja tulee tunnetuksi, ja sitä kautta hyödyntää omaa "nimeään" joko saamalla jalkaa oven väliin tietyissä projekteissa, tai tuotteistamalla nimensä. Tai sitten voi omata esim. hyvät puhelahjat joiden avulla menestyy hyvin vaikka autokauppiaana, niin hyvin että aloittaa tavallisena automyyjänä ja jossain vaiheessa onkin sitten luonut usean autokaupan kansainvälisen ketjun jonka pomona toimii.

Omaa tuttavapiiriä kun miettii, niin osa niitä jotka menestyvät ja osa ei koskaan. Kyse on minusta eniten siitä luovuudesta, sanotaan että kaksi ihmistä aloittaa saman homman, niin toinen voi tehdä siitä ns. menestyvän bisneksen/kehittyä ja luoda uraa jne. ja toinen jää ns. ikuisiksi ajoiksi kiinni siihen hanttihommaan. Esim. vaikka kaksi nuorta menee hampurilaisravintolaan töihin, toinen jää siihen alkutason hommaan eikä etene, toinen kehittyy ja nousee ravintolapäälliköksi ja aikanaan perustaa esim. oman ravintolan joka kasvaa useamman ravintolan ketjuksi.

Vierailija
39/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki on suhteellista. Jos on vaikka todella rankat taustat esim. aivan pienenä lapsena seksuaalinen hyväksikäyttö tai jatkuvaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa ym. Eikö silloin ole todella menestynyt, jos pystyy saamaan kaikesta huolimatta hyvän parisuhteen, olemaan itse hyvä vanhempi, jonkun perusduunin. Ihmiset ovat välillä todella julmia tälläkin palstalla, kun arvostellaan eri ammatteja. Parempi olis olla arvostelematta, ei voi tietää muiden elämästä, mitkä ovat ne todelliset lähtökohdat. Toisen menestys voi jonkun muun silmissä näyttää epäonnistumiselta.

Vierailija
40/47 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei menestyminen ihan pelkästään itsestä ole kiinni, kyllä taustalla on valtavasti merkitystä.

Väittääkö joku että on sattumaa, että esim. Staalin neljä veljestä pelaavat kaikki NHL:ssä?

Tai että esim. geeneillä ja taustalla ei ole mitään tekemistä Eli & Payton Manningin samankaltaisen menestyksen kanssa?

Tuliko Laila Alista huippunyrkkeilijä ihan sattumalta vai mahtoiko isä Muhammad Alilla olla mitään vaikutusta?

Puhumattakaan niistä, jotka käytännössä minkä tahansa koulun penkiltä siirtyvät töihin isukin firmaan juuri siihen tehtävään mihin isukki suo heidän siirtyvän, ja etenevät tasan siihen tahtiin kun isukki haluaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi