Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan vähän likinäköinen - ostaisitko silmälasit?

Vierailija
07.02.2015 |

Tänään todettiin todella lievä likinäköisyys, -0,5 molemmissa silmissä ja toisessa 0,25 hajataittoa. Optikon mukaan on ihan oma valinta, haluanko hankkia silmälasit vai en, kun likinäköisyyden huomaa vain aika harvoissa tilanteissa. (Autolla ajaessa olisivat hyvä olla, mutten aja.) Lueskelin internetistä eikä liene ilman jotain todella tarkkoja tutkimuksia edes selvää, onko kyseessä ns. valelikinäköisyys (teen töitä päätteen edessä 7h päivässä), jolloin kai ainakaan ei tarvitsisi laseja. Silmäni ovat kuitenkin väsyneet usein viime aikoina ja olen huomannut sumuisuuden esim. kauempana tulevien bussien numeroita tihrustaessa, joten ihan varma en ole.

Olisiko langoilla ketään, jolla olisi todettu hyvin vähän miinusta ja olisi hankkinut lasit (tai päättänyt olla ilman)? Mikä sinetöi päätöksen?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ketään?

Vierailija
2/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta silmälaseja. Säästät rahaa ja silmiäsi. Jos alat käyttämään päivittäin miinuslinssejä varsinkin päätetyöskentelyssä, silmäsi rasittuvat entisestään ja lopulta silmät kehittävät lisää miinusta. Itselläni on miinusta 1,75, mutta käytän miinuslaseja vain silloin, kun on ehdoton pakko, esim. autoa ajaessa. Jos miinusta on vähän, miinuslaseja ei tulisi käyttää lähityöskentelyssä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä ostaisi silmälaseja. Itsellä reilusti enemmän miinusta ja lasit pakolliset, mutta aivan lähelle näen ilmankin ja optikko joskus sanoi, että kannattaa lukea ilman laseja, jolloin silmät saa harjoitusta.

Vierailija
4/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Jätän sitten lasit kauppaan, säästyvätpähän rahatkin. Optikko selosti, että jos tietokone on kauempana kuin ihan sylissä, pitäisi olla miinuslasit päässä, mutta kuulosti mielestäni oudolta. Voihan tuota tarkastuttaa taas muutaman vuoden päästä ja katsoa, onko muutosta tapahtunut! Kiitos teille.

AP

Vierailija
5/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suunnilleen samat arvot kuin ap:llä.Näen lähelle todella hyvin, en suostunut optikon kehoituksesta laseja hankkimaan, koska en aja autoa enkä tarvitse laseja työni takia. Kävin silmälääkärillä ja hän sanoi, että iän myötä likinäköisyys yleensä helpottuu. En enää luota optikoiden arvioihin, he haluavat totta kai myydä tuotteitansa. Silmälääkäri tietää totuuden.

Vierailija
6/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6:lle, siltä se itsestäkin vähän tuntui, että optikko olisi mielellään lasit myynyt, vaikkei kyllä mitenkään tuputtanut vaan ihan suoraan sanoi, etten todellakaan välttämättä tarvitse vaan ihan omien tuntemuksien mukaan. Mutta sama tilanne, en mihinkään tarvitse laseja välttämättä, joten enköhän pärjää ihan hyvin ilman. Vaikka todella pähäkän asusteen noista nykyajan rilleistä olisi saanut! :D Mutta näin pientä miinusta on turha lähteä korjailemaan kalliilla laseilla.

Vierailija
7/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:45"]

Kiitos vastauksista! Jätän sitten lasit kauppaan, säästyvätpähän rahatkin. Optikko selosti, että jos tietokone on kauempana kuin ihan sylissä, pitäisi olla miinuslasit päässä, mutta kuulosti mielestäni oudolta. Voihan tuota tarkastuttaa taas muutaman vuoden päästä ja katsoa, onko muutosta tapahtunut! Kiitos teille.

AP

[/quote]

Ei missään nimessä! Mietipä, mistä se optikko saa palkkansa.

Vierailija
8/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hankin kyllä lasit jo pienillä miinuksilla, koska halusin nähdä koulussa hyvin taululle ja telkkarista tekstit tarkasti. Käytin niitä vain tarvittaessa.

Vierailija
9/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.preventmyopia.org/htmlanimation.html

Itseäni harmittaa, etten tarpeeksi ajoissa tajunnut kaivaa aiheesta tietoa. Mutta ainakaan en enää huononna näköäni entisestään.

Vierailija
10/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:08"]

Mä hankin kyllä lasit jo pienillä miinuksilla, koska halusin nähdä koulussa hyvin taululle ja telkkarista tekstit tarkasti. Käytin niitä vain tarvittaessa.

[/quote]

Jos olisin vielä yliopistossa, varmaan hankkisin, koska luentosalissa ei muuten varmaan näkisi kaikkea valkokankaalle heijastettua. Ymmärrän hyvin, että koululaisena/opiskelija kannattaa nähdä hyvin luokan eteen. Mutta tämän hetkisessä tilanteessa ei tosiaan tunnu, että tarvitsisin. TV:tä ei ole, katsomme elokuvia kannettavalta joka on aina niin lähellä ettei ole ongelmaa nähdä enkä koskaan ole elokuvissa huomannut, että olisi vaikeuksia nähdä (tai ainakaan niin, että haittaisi).

AP

Vierailija
11/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tunne, että tarvitset niin sitten et tarvitse  - näinhän se optikkokin sinulle sanoi.

Vierailija
12/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:11"]

http://www.preventmyopia.org/htmlanimation.html

Itseäni harmittaa, etten tarpeeksi ajoissa tajunnut kaivaa aiheesta tietoa. Mutta ainakaan en enää huononna näköäni entisestään.

[/quote]

Luin itsekin tästä, ja tätä tarkoitin juuri tuolla valelikinäköisyydellä! En löytänyt mistään tosin tietoa, auttaako tuo pluslasien käyttö vain lapsia (joilla silmän lihakset ovat yhä muutenkin mukautuvat) vai kannattaisiko tosiaan vielä näin 28-vuotiaana siis hommata pluslasit ihan vain likinäön pahenemisen ehkäisyyn. Ehkä kuitenkin vain sinnittelen ilman, koetan vain pitää taukoja näyttöpäätteistä, ja toivon ikänäön korjaavan lopulta asian. :)

Vierailija
13/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:14"]

Jos et tunne, että tarvitset niin sitten et tarvitse  - näinhän se optikkokin sinulle sanoi.

[/quote]

Näinhän se on, teki mieli vain kysyä, jos täällä on ollut jollain samankaltainen tilanne, mihin on päätynyt. :)

AP (Kuten myös nro 13)

Vierailija
14/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos on molemmissa silmissä -1? Tarvitseeko silloin lasit koko ajan?

Vierailija
15/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:19"]

[/quote]

Minulla oli jotakuinkin -1 silloin, kun hommasin lasit nähdäkseni hyvin tekstitykset ym. En pitänyt niitä koko ajan. Enkä pidä vieläkään, vaikka näköni on -1,75 / -2. Ei niitä mitenkään "tarvitse" pitää, tarpeeseen ne hankitaan.

Vierailija
16/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama näkö kuin AP:lla eikä tulisi mieleenikään käyttää laseja. Armeijassa (olen siis mies) sellaiset sain, optikon sanoin "et sä näitä tarvi mutta valtio maksaa niin kyllä me sulle tämmöiset laitetaan". En osannut niitä käyttää missään ja kun annoin ne oikeasti huononäköiselle kaverilleni kokeiltavaksi niin nauroi että hän ei huomaa eroa ilman laseja ja lasit päässä kun on niin olematon hionta.

Ainoa haitta on että enää en näe lukea katukylttejä puolen kilometrin päästä kuten lapsena, mutta eiköhän tuo menettele :D

Vierailija
17/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:19"]

[/quote]

Minulla oli jotakuinkin -1 silloin, kun hommasin lasit nähdäkseni hyvin tekstitykset ym. En pitänyt niitä koko ajan. Enkä pidä vieläkään, vaikka näköni on -1,75 / -2. Ei niitä mitenkään "tarvitse" pitää, tarpeeseen ne hankitaan.
[/quote]
Lapsellani tuo -1 ja ei millään pitäisi laseja koko ajan. Lähinnä mietin sitä, että jos laseja ei pidä koko ajan, niin miten se vaikuttaa silmiin tai näön huononemiseen? Vai vaikuttaako mitenkään?

Vierailija
18/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:19"] Entä, jos on molemmissa silmissä -1? Tarvitseeko silloin lasit koko ajan? [/quote] Minulla oli jotakuinkin -1 silloin, kun hommasin lasit nähdäkseni hyvin tekstitykset ym. En pitänyt niitä koko ajan. Enkä pidä vieläkään, vaikka näköni on -1,75 / -2. Ei niitä mitenkään "tarvitse" pitää, tarpeeseen ne hankitaan. [/quote] Lapsellani tuo -1 ja ei millään pitäisi laseja koko ajan. Lähinnä mietin sitä, että jos laseja ei pidä koko ajan, niin miten se vaikuttaa silmiin tai näön huononemiseen? Vai vaikuttaako mitenkään?

[/quote]

Ei vaikuta mitenkään.

Vierailija
19/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani oli aiemmin näkö -0,5 ja kun piti jonkun aikaa laseja, näkö parani. Nykyään -0,2. Itse sain lasit 13-vuotiaana ja 14 - 15-vuotiaana pidin niitä vaan tunneilla koulussa tai kun katsoin televisiota. En tiedä, huononiko näköni sen takia ja piti hankkia uudet lasit 17-vuotiaana. Voihan se olla normaaliakin näön heikkenemistä, mutta itse en ainakaan halua näköni enää huonontuvan niin pidän laseja aina kun tarvitsee.

Vierailija
20/24 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin ensimmäiset lasini samoilla miinuksilla ja vaikka niitä oli vähän, maailma kirkastui lasien kanssa kyllä aikalailla. Ja kerran jo laseihin totutelleena huomasi senkin helposti, kun näkö oli taas huonontunut. Nyt mulla on jo kolmannet lasit ja näkö -2,0 luokkaa + hajataittoa. Suosittelen hankkimaan lasit, helpottaa elämää kummasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan