Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1/4 vanhemista tukistaa edellee lapsiaan

Vierailija
07.02.2015 |

Lasten ruumiillinen kurittaminen on kielletty Suomessa 30 vuotta sitten lailla. Edelleen 1/4 tukistaa lastaan. Onneksi piiskaaminen on lähes ohi. Yhtä lailla henkinen väkivalta, esimerkiksi uhkaaminen, syyllistäminen ja mitätöinti kasvatuksessa, ovat kuritusväkivaltaa. Monesti vanhemmat eivät ymmärrä, että tällaiset kasvatustavat ovat väkivaltaa,

http://yle.fi/uutiset/lasten_ruumiillinen_kuritus_kiellettiin_30_vuotta_sitten__viela_joka_neljas_tukistaa/7182651

Miten teillä?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kannata enkä toteuta minkäänlaista ruumiillista kuritusta

Vierailija
2/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tunnusta tukistavansa lasiaan? Ketä on tukistettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysistä kurittamista meillä ei ole harrastettu koskaan, itsekin olen vain kerran saanut äidiltäni litsarin. Mutta uhkailu, kiristys ja lahjonta - sitä on käytetty.

Vierailija
4/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tukista lapsia, en rankaise mitenkään ruumiillisesti enkä myöskään eristä muista; en jäähypenkillä enkä arestilla. Lapsille riittää puhe ihan oikeasti, kun sen linjan on valinnut alusta lähtien. Minua on kyll lapsena tukistettu, annettu luunappeja ja pantu arestiin. Sillä tavalla saadaan kyllä hiljaiseksi, mutta se tehdään pelolla.

Vierailija
5/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että lapselle riittää puhe. keskustelu oikeasta ja väärästä. Lapsi ei tarvitse mitään rangaistuksia. Lapsi ymmärtää oikean ja väärän muutenkin. Toki rajat pitää olla selvät. Nyt tehdään näin - nyt syödään - nyt nukutaan. Ja se tehdään iloisesti

Vierailija
6/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pikku tukkapölly ole niin big deal, te keskustelijat olette varmaan niitä kaverivanhempia joiden lapset terrorisoivat rääkymisellään muiden ihmisten kauppareissuja.

Vierailija
7/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:36"]Ei pikku tukkapölly ole niin big deal, te keskustelijat olette varmaan niitä kaverivanhempia joiden lapset terrorisoivat rääkymisellään muiden ihmisten kauppareissuja.
[/quote]

Aamen!

Vierailija
8/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole. Olemme Aikuisia vanhempia, joiden auktoriteetti rakentuu johdonmukaisuudesta ja luotettavuudesta.

Vierailija
9/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:36"]Ei pikku tukkapölly ole niin big deal, te keskustelijat olette varmaan niitä kaverivanhempia joiden lapset terrorisoivat rääkymisellään muiden ihmisten kauppareissuja.
[/quote]

Ihminen se lapsikin on, ei ikänsä puolesta yhtään enempää tukistamisen arvoinen kuin sinäkään. Mitä jos sinua aina tukistettaisiin kun et ole samaa mieltä/halua lähteä johonkin/muuten vaan hankala? Olisiko kiva?

Vierailija
10/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieenkään ei käytetä väkivaltaa

Vierailija
11/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tukistan ja vedän lattialle tukasta jos sitä vaaditaan. Jos mun kieltoa ei uskota tai mulle valehdellaan päin naamaa.

Vierailija
12/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:52"]

Mä tukistan ja vedän lattialle tukasta jos sitä vaaditaan. Jos mun kieltoa ei uskota tai mulle valehdellaan päin naamaa.

[/quote]

Se on rikos

Vierailija
13/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun joku turkismummo etuilee mua kassajonossa, nippaan sitä niskavilloista. Ei se mahda mulle mitään, kun eihän se oo väkivaltaa. Ihan eri juttu tuo nippaaminen. Miksen mä ole aiemmin tätä keksinyt? Ehkä se parisuhdekin tästä paranee, kun saan miehen kuuntelemaan. Kiitos tästä aavee.

Vierailija
14/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kasvatuksen voi ulkoistaa mummoloille, päiväkodeille ja koululle. Ei tule virheitä epätäydellisistä vanhemmista :)

Vierailija
15/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa tukistanut, antanut luunapin ja pari kertaa läpsäissyt poskelle uhma-taaperoa. Joka kerta tilanteet tuli nopeasti ja olin jo valmiiksi tiukilla (väsynyt, stressaantunut, lapsi riehunut jo puoli tuntia eikä usko mitään kieltoja). Tyyliin lapselta litsari minun naamaan. Lapsen toiminta päättyi aina siihen, mutta itkuun. Ja minä häpesin itseäni. Tukistus tms.tuli kuin refleksi, olin jo toiminut ennen kuin ajattelin. Pyysin lapselta joka kerta anteeksi ja selitin miksi äiti hermostui. En halua kasvattaa lastani pelolla. En halua, että lapseni oppii kehonsa olevan arvoton, että sitä saa satuttaa. Tiesittekö, että lapsena väkivaltaa kokeneella on yli kymmenkertainen riski olla itse väkivaltainen vanhempi? Pysäyttäkää kierre. Nykyään, kun meinaa tilanne kuumua, lähtee joko lapsi tai äiti pariksi minuutiksi rauhoittumaan. Ja kun on rauhoituttu, keskustellaan.

Vierailija
16/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi italialainen tai ranskalainen lapsi ei traumatisoidu täysin niistä lukuisista litsareista mitä vanhemmiltaan saa vaikka suomalainen lapsi traumaantuu täysin luunapista tai pienestä tukasta nappaisusta? Mikä ero meillä on?

Vierailija
17/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:12"]Olen pari kertaa tukistanut, antanut luunapin ja pari kertaa läpsäissyt poskelle uhma-taaperoa. Joka kerta tilanteet tuli nopeasti ja olin jo valmiiksi tiukilla (väsynyt, stressaantunut, lapsi riehunut jo puoli tuntia eikä usko mitään kieltoja). Tyyliin lapselta litsari minun naamaan. Lapsen toiminta päättyi aina siihen, mutta itkuun. Ja minä häpesin itseäni. Tukistus tms.tuli kuin refleksi, olin jo toiminut ennen kuin ajattelin. Pyysin lapselta joka kerta anteeksi ja selitin miksi äiti hermostui. En halua kasvattaa lastani pelolla. En halua, että lapseni oppii kehonsa olevan arvoton, että sitä saa satuttaa. Tiesittekö, että lapsena väkivaltaa kokeneella on yli kymmenkertainen riski olla itse väkivaltainen vanhempi? Pysäyttäkää kierre. Nykyään, kun meinaa tilanne kuumua, lähtee joko lapsi tai äiti pariksi minuutiksi rauhoittumaan. Ja kun on rauhoituttu, keskustellaan.
[/quote]

Olipa hyvä kirjoitus. Rehellinen kuvaus siitä että tunteet voi ylikuumentua mutta siitä voi päästä pois. Itselläni on ollut samanlaisia. Nyt ei tilanteita enää tule

Vierailija
18/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt. Ette voi olla tosissanne? Jos lasta tukistaa tai muuten pahoinpitelee luottamus äidin/ isän ja lapsen välillä särkyy. Pysyvästi. Miten oma äiti/ isä voi satuttaa pientä, avutonta lastaan? Lapsi on hämillään. Ymmärtää, että häntä kohdellaan kaltoin. Lakkaa kunnioittamasta vanhempiaan.

Vierailija
19/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:42"]

En ole tuo edellisen kirjoittaja, mutta mielestäni on hyvin vähän syitä miksi lasta pitäisi rangaista. Fyysisesti ei koskaan. Meillä on nyt kaksi teiniä. Vieläkään ei tarvita rangaistuksia. Molemmat toimii sovitusti, hoitaa koulun hyvin ja kysyy lupaa menoihinsa. Kerran annoin toiselle pari päivää kotiarestia, mutta sekin oli turha ylillyönti minulta. Meillä riitää keskustelu asioista ja selkeät seuraukset. Esim uutta puhelinta ei saa heti, kun on vanhan hukannut

[/quote]

Vau, onpa tiukkaa, ettei saa heti uutta kun on vanhan hukannut, no kai silti jo seuraavana päiväna.

[/quote]

Sai jonkun vanhan ei älykännyn käyttöönsä. uusi ostettiin varmaan parin kuukauden päästä. Vahikoja sattuu. Tuskin lapsi sitä tahallaan hukkasi. Sama kuin antaisi itselleen rangaistuksen vahingosta. Riittävä seuraamus on, ettei vähään aikaan päässyt puhelimella nettiin
[/quote]
Juu ei todellakaan tahalleen hukkaisi, heh heh ja sä uskot tämän? Oliko uusi älypuhelinmalli tullut juuri silloin kauppoihin? Taisi olla syy "hukkumiseen" . Täälläkin on ollut muutamia ketjuja kuinka esim. opettajat kertovat oppilaiden tahalleen hajottavan puhelimiaan uuden toivossa, katos kun kaverikin sai juuri äiphoune6000 , niin pitäähän sunkin lapsen saada. Älä ole noin luottavainen ja sinisilmäinen lastesi puheille.

Vierailija
20/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:42"]

En ole tuo edellisen kirjoittaja, mutta mielestäni on hyvin vähän syitä miksi lasta pitäisi rangaista. Fyysisesti ei koskaan. Meillä on nyt kaksi teiniä. Vieläkään ei tarvita rangaistuksia. Molemmat toimii sovitusti, hoitaa koulun hyvin ja kysyy lupaa menoihinsa. Kerran annoin toiselle pari päivää kotiarestia, mutta sekin oli turha ylillyönti minulta. Meillä riitää keskustelu asioista ja selkeät seuraukset. Esim uutta puhelinta ei saa heti, kun on vanhan hukannut

[/quote]

Vau, onpa tiukkaa, ettei saa heti uutta kun on vanhan hukannut, no kai silti jo seuraavana päiväna.

[/quote]

Sai jonkun vanhan ei älykännyn käyttöönsä. uusi ostettiin varmaan parin kuukauden päästä. Vahikoja sattuu. Tuskin lapsi sitä tahallaan hukkasi. Sama kuin antaisi itselleen rangaistuksen vahingosta. Riittävä seuraamus on, ettei vähään aikaan päässyt puhelimella nettiin
[/quote]
Juu ei todellakaan tahalleen hukkaisi, heh heh ja sä uskot tämän? Oliko uusi älypuhelinmalli tullut juuri silloin kauppoihin? Taisi olla syy "hukkumiseen" . Täälläkin on ollut muutamia ketjuja kuinka esim. opettajat kertovat oppilaiden tahalleen hajottavan puhelimiaan uuden toivossa, katos kun kaverikin sai juuri äiphoune6000 , niin pitäähän sunkin lapsen saada. Älä ole noin luottavainen ja sinisilmäinen lastesi puheille.
[/quote]

Meidän lapsiin voi luottaa ja he luottavat meihin. Meillä ei myöskään jatkuvasti osteta uusinta kännykkänallia. Ei silloinkaan