Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään köyhästä perheestä, joka..

Vierailija
18.11.2021 |

...olisi nirao ruuan suhteen? Itse tunnen muutamia, jotka ovat eläneet lapsuutensa köyhäati ja he osaavat arvostaa ruokaa. Eivät siis turhaan nirsoile, heitä ruokaa pois ja kouluruokakin laittoi hyvin lapsuudessa/nuoruudessa.

Jos vanhemmat antavat aina parempaa tilalle kun lapsi ei syö, niin Johan siinä oppiikin nirsoilemaan. Jos taas ei ole muuta antaa kuin mitä pöydässä on, niin siinä joko lapsi syö tai on nälissään. Jos siis ei ole kaapissa muuta eikä rahaa ostaa kaupasta, niin oppiihan lapsi silloin syömään sitä mitä tarjotaan. Ei tule nirsoja niistä lapsista.

Vai mitä mieltä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nirso vaan välitän terveydestäni. Olin itse köyhästä perheestä, missä syötiin vain eineksiä ja rasvapaskaa. Nyt en ikinä koskisi niihin mössöihin.

Vierailija
2/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi, toinen heistä on veljeni. Oli mieluummin nälässä lapsena kuin söi ruokaa josta ei pitänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nirso vaan välitän terveydestäni. Olin itse köyhästä perheestä, missä syötiin vain eineksiä ja rasvapaskaa. Nyt en ikinä koskisi niihin mössöihin.

Miten köyhällä on varaa eineksiin? Nehän ne vasta kalliita on jos miettii paljonko niistä saa ruokaa

Meillä syötiin köyhänä perheenä mm. silakka laatikkoa (kalaa piti syödä koska terveellistä ja vaan silakkaan oli varaa), marjoja ja sieniruokia (käytiin perheen kanssa porukalla marjassa ja sienessä), kaalilaatikkoa, itse tehtiin leivät. Salaattia oli kaalia, porkkanaa ja itse idätettykä ituja, ne tulivat halvaksi.

En muista, että ruoka olisi ollut erityisen epäterveellistä. Samoja aineksia käytän paljon edelleen kun vitamiineja ja muita tarvittavia aineita saa halvemmistakin ruoka-aineista.

Vierailija
4/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaksi, toinen heistä on veljeni. Oli mieluummin nälässä lapsena kuin söi ruokaa josta ei pitänyt.

Oliko sun veli tosi laiha? Jos kerran muuta ei oo tarjota eikä syönyt. Vai annettiin jo sille kuitenkin jotain muuta syötäväksi kun säälitti lapsi joka ei syö?

Vierailija
5/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen yleinen info on myös kierrätettävä että sokeria ei saa syödä.

Cocacola on jees elokuvateatterissa harvoin ja voimariini aina, voima!

Yleisin syy miksi hampaat ovat vinossa on sokeri.

Suomalainen hanavesi ei ole ravintopitoinen vesi joten kun syö ruokaa niin se vesi sekoittaa ruoan vatsassa kun on syönyt ja vesi sakenee kehossa ruoan takia ja tällöin elimistössä on ravinteikasta vettä mitä elimistö imee. Tosin jotkut tekevät sen yksinkertaisemmin juomalla valmiiksi "teetä" (lipton)eli ravintopitoista vettä.

Fiksuinta olisi jättää coca-cola ja heittää roskikseen karkit niin ne karkit sitten maannuttavat enemmän kaatopaikan roskaa.

Sokeri pistää hampaat vinoon

Vierailija
6/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sun veli tosi laiha? Jos kerran muuta ei oo tarjota eikä syönyt. Vai annettiin jo sille kuitenkin jotain muuta syötäväksi kun säälitti lapsi joka ei syö?

Oli joo melko laiha, ei saanut mitään muuta. Söi koulussa sitten aina tosi paljon jos oli sellaista ruokaa josta piti.

Vierailija
7/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ruoka on tosi yksipuolista köyhissä perheissä, mä eli lapsuudessa lähestulkoon pelkillä perunoilla, nirsoilu voi olla sitä että ei ole saanut tottua makuihin.

Vierailija
8/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhässä perheessä syötiin eineksiä?

Vierailija
9/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ruoka on tosi yksipuolista köyhissä perheissä, mä eli lapsuudessa lähestulkoon pelkillä perunoilla, nirsoilu voi olla sitä että ei ole saanut tottua makuihin.

Köyhissä on perheissä syödään yksipuolista ruokaa lähinnä silkkaa tietämättömyyttä kun myyttiä köyhällä ei ole varaa kunnon ruokaan pidetään yllä. Joka aterialla ei pidä olla 7 eri sorttia, että ruoka olisi monipuolista.

Vierailija
10/10 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika montakin tunnen, kun kaikki vanhempieni ikäluokasta olivat köyhistä oloista ("kaikki"= ne henkilöt, jotka minä olen tuntenut lapsuudessani ja tiedän heidän kotitaustansa, eli todennäköisesti ihan marginaalinen ilmiö, mutta minulle yleinen).

Isäni ei juo maitoa, eikä syönyt pitkään aikaan kananmunia. Yksi täti ei suostu syömään perunaa (ja tämä alkoi siis 70-luvulla). Yhdelle ei kelpaa mitkään hedelmät, yksi ei syö kuin possua (ja vissiin nyt kanaa nykyään). Yksi ei syö koskaan muualla kuin kotonaan, ja silloinkin vain itsetekemäänsä ruokaa.

Kaikki nuo ovat perua jostain lapsuuden traumasta, niistä on kerrottu ihan yleisestikin, että x ei syö perunoita, kun oli lapsena joutunut syömään jäätyneitä pottuja ja ne oli kauheita.

Mutta varsinaisesti nirsoja en tunne kuin yhden, eli itseni. Katson, että varhaislapsuuteni (noin kouluikäiseksi asti) elin hyvin köyhissä oloissa, verrattuna jopa ikätovereihini. Ja olin todellakin aliravitun oloinen ja ruipelo. Myöhemmin paljastui allergioita, nykyään en ole aliravittu enkä ruipelo, mutta syön hyvin harvoin muuta kuin itsetekemääni ruokaa.