Eihän 70 kg/150 cm nainen ole enää nykyään yhtään "lihava"? Eikö tuo ala olemaan jo ihan normaalilukema länsimaissa??
Tänään piti hermostua työterveyslääkärille, kun meni puuttumaan mun painoon.
Kommentit (21)
Normaalilukema toki, mutta ei se lihavuuden määritelmä ole yleisyydestä kiinni.
Lihavuuden määrittely
Aikuisväestön lihavuus luokitellaan painoindeksin mukaan.
- Ihminen on ylipainoinen tai lihava, kun hänen painoindeksinsä on 25 kg/m² tai enemmän.
- Ihminen on lihava, kun hänen painoindeksinsä on 30 kg/m² tai enemmän.
Lihavuuden voi luokitella myös vyötärön ympärysmitan mukaan.
- Mies on vyötärölihava, kun hänen vyötärönsä ympärysmitta on vähintään 100 cm.
- Nainen on vyötärölihava, kun hänen vyötärönsä ympärysmitta on vähintään 90 cm.
Lasten ja nuorten lihavuus voidaan luokitella pituuspainon tai aikuisen painoindeksiä vastaavan painoindeksin (ISO-BMI) avulla.
Suomalaisista 2–6-vuotiaista tytöistä 17 prosenttia ja pojista 27 prosenttia on vähintään ylipainoisia. Lihavia on samanikäisistä tytöistä 4 ja pojista 8 prosenttia.
Nuorista eli 18–29-vuotiaista aikuisista vähintään ylipainoisia on naisista 35 ja miehistä lähes puolet, eli 47 prosenttia. Samanikäisistä naisista lihavia on 19 ja miehistä 17 prosenttia.
Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava.
Kyllä kannat turhaa ylipainoa, olen sua pitempi ja vielä kaukana tuosta painosta.
Se että suurin osa samoissa mitoissa ei poista lihavuutta. Olllan vaan kaikki vähä pläskejä.
Mistä johtuu, et oon 10 kg painavampi kuin samanpituinen ystäväni, mut molemmat käytämme samankokoisia vaatteita?
Oon lihaksikas nykyään, mut tämä sama juttu oli jo nuorena, kun en punttisalilla käynyt. Liikkunut olen kylläkin aina. Muistan terveystarkastuksessa ollessani terkan laittaneen vanhanmalliseen vaakaan valmiiksi 50 kg, johon hän sitten aikoi lisätä kiloja tarpeen mukaan. Kun sanoin, että kannattaa heti laittaa kymmenen kiloa enemmän, ei uskonut. Oli erittäin hämmästynyt painolukemastani.
Ymmärrän, että sanonta 'painavat luut' lähinnä huvittaa, mut mistä noinkin iso painoero voi johtua?
60kg olisi vielä ihan ok paino, 70 on jo liikaa
Vierailija kirjoitti:
60 kg on vielä liikaa tuon pituiselle. Itse olen 154 cm, painoa tällä hetkellä 57 kg, ja pari kiloa ainakin saisi vielä lähteä. Lihasta tosin on jonkin verran, mutta silti koen, että 57 kiloa on vielä liikaa itselleni.
Jäätävän lihava.
Olen sinua 10cm pidempi ja samanpainoinen lihava nainen. On siis täysi mahdottomuus että sinä olisit normaalipainoinen. Oikea normaalipainosi (ei siis laiha) on alle 55kg
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, et oon 10 kg painavampi kuin samanpituinen ystäväni, mut molemmat käytämme samankokoisia vaatteita?
Oon lihaksikas nykyään, mut tämä sama juttu oli jo nuorena, kun en punttisalilla käynyt. Liikkunut olen kylläkin aina. Muistan terveystarkastuksessa ollessani terkan laittaneen vanhanmalliseen vaakaan valmiiksi 50 kg, johon hän sitten aikoi lisätä kiloja tarpeen mukaan. Kun sanoin, että kannattaa heti laittaa kymmenen kiloa enemmän, ei uskonut. Oli erittäin hämmästynyt painolukemastani.
Ymmärrän, että sanonta 'painavat luut' lähinnä huvittaa, mut mistä noinkin iso painoero voi johtua?
En osaa sanoa, mutta isälläni on ihan samoja kokemuksia punnusvaa’asta, ja myös minun painoni arvioidaan usein alakanttiin.
Isä ja minä olemme kapeakasvoisia, hoikkakätisiä, perseviä, reiteviä, vyötäröltä melko hoikkia, selästä lihaksikkaita ja ulkonäköömme nähden erittäin vahvoja.En tiedä, onko näissä yhdessä jokin optinen harha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 kg on vielä liikaa tuon pituiselle. Itse olen 154 cm, painoa tällä hetkellä 57 kg, ja pari kiloa ainakin saisi vielä lähteä. Lihasta tosin on jonkin verran, mutta silti koen, että 57 kiloa on vielä liikaa itselleni.
voit kokea noin, mutta sä oot jo normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Jäätävän lihava.
Olen sinua 10cm pidempi ja samanpainoinen lihava nainen. On siis täysi mahdottomuus että sinä olisit normaalipainoinen. Oikea normaalipainosi (ei siis laiha) on alle 55kg
ei tuo nyt jäätävän lihava ole vaikka ylipainoinen ja lihava onkin
joku 100 kiloinen on jäätävän lihava
Olen 167 cm ja painan 53,7. Painoindeksini on 19,3 eli olen normaalipainoinen.
Mä olen 164cm ja painan 60kg. Tunnen itseni pyöreäksi.
"Are you two girls from England"?
"Wales".
"Ok. Are you two whales from England"?
Noilla mitoilla on jo merkittävästi ylipainoinen!
Vierailija kirjoitti:
Noilla mitoilla on jo merkittävästi ylipainoinen!
Uusi BMI-indeksi antaa noilla mitoilla arvion "merkittävä ylipaino".
Painoindeksisi on 33.
Pitää laihduttaa tai kasvaa pituutta.
Aloittaja, kumman ajattelet olevan helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
"Are you two girls from England"?
"Wales".
"Ok. Are you two whales from England"?
Thanks. You saved my day.
Aapee sotki luvut. Piti olla 70 cm ja 150 kg. Mittasi itsensä tämä nörttipoika.
Kuka nyt on 150? Lapset.