Kuka on lukenut Sodan ja rauhan?
Lukeeko ihmiset enää nykyään tuommoista? Muutama vuosi sitten luin sen ainoastaan sen takia että se olisi hieno saavutus. Luettuani olin sitä mieltä että se on loistava romaani. Natasha Rostova jäi hahmoista parhaiten mieleen.
Kommentit (16)
Olen lukenut! Monta kertaa. Upea eepos. Olen erittäin kiinnostunut historiasta ja etenkin Venäjän historiasta ja siksikin ahmin venäläistä kaunokirjallisuutta. Tai itse asiassa kaikkea kaunokirjallisuutta. On ihan totta, että kun lukee romaanin, saa elää myös jonkun toisen elämän. Ja kun olen lukenut tuhansia ja tuhansia, olen saanut (omani lisäksi) elää tuhansia muitakin elämiä.
Tunnustan, etten ole, vaikka luenkin paljon. Venäläisistä suurista luin joitain vuosia sitten Rikoksen ja rangaistuksen, mutta se ei oikein uponnut. Totta kai on hölmöä niputtaa kaikki nuo samaan, eri kirjailijakin jne. Tämän aloituksen luettuani mietin asiaa uudelleen.
Suositteletteko Sotaa ja rauhaa kaltaiselleni lukutoukalle, joka ei ole erityisen kiinnostunut historiallisista romaaneista? "Loistava romaani" ja "upea eepos" kuulostavat kieltämättä aika hyviltä määritteiltä!
Olen lukenut myös useampaan kertaan. Suositteln kyllä kenelletqhansa historiallisten tarinoiden ystävälle, mutta samalla rohkaisen kyllä hyppäämään yli esim. Levinin seikkailut maaseudun politiikassa. Hyydyttää hyvän tarinan ihan turhaan.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:46"]
Tunnustan, etten ole, vaikka luenkin paljon. Venäläisistä suurista luin joitain vuosia sitten Rikoksen ja rangaistuksen, mutta se ei oikein uponnut. Totta kai on hölmöä niputtaa kaikki nuo samaan, eri kirjailijakin jne. Tämän aloituksen luettuani mietin asiaa uudelleen.
Suositteletteko Sotaa ja rauhaa kaltaiselleni lukutoukalle, joka ei ole erityisen kiinnostunut historiallisista romaaneista? "Loistava romaani" ja "upea eepos" kuulostavat kieltämättä aika hyviltä määritteiltä!
[/quote]
Ei tuota nyt oikein suositella voi. Tai voi, mutta ei ole mitään takeita että se viihdyttäisi juuri sinua. Kirjassa on hirveä määrä hahmoja, mutta onhan se hieno kuvaus sodasta ja ihmiskohtaloista.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:04"]
[/quote]
Ei tuota nyt oikein suositella voi. Tai voi, mutta ei ole mitään takeita että se viihdyttäisi juuri sinua. Kirjassa on hirveä määrä hahmoja, mutta onhan se hieno kuvaus sodasta ja ihmiskohtaloista.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi! Ymmärrän, että takeita ei voi antaa, mutta ehkä annan sille mahdollisuuden. Ja itselleni luvan jättää teos kesken, jos tuskastun :)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos vastauksestasi! Ymmärrän, että takeita ei voi antaa, mutta ehkä annan sille mahdollisuuden. Ja itselleni luvan jättää teos kesken, jos tuskastun :)
[/quote]
Älä kuitenkaan heti alussa luovuta, se alku on vähän hidas ja tylsä. Mutta kun hahmot käy tutummaksi, niin sieltä löytyy hyviä tarinoita. Onhan tuo nyt tuhottoman pitkä romaani, mutta sitten kun sen on lukenut, niin ei syystä tai toisesta kaduta lainkaan.
[/quote]
Sota ja rauha on upea eepos (olen tuo numero 3) mutta ei helpoimpia kirjoja varsinkaan sellaiselle, joka ei osaa venäjää (eikä tunne venäläisiä nimikäytäntöjä, tapoja ja kulttuuria) eikä esimerkiksi tiedä mitään Napoleonin Venäjän-retkestä. Ne ovat pieniä kynnyksiä ylitettäväksi. Annan myös luvan hyppiä yli joitain kohtia, kuten joku muukin täällä näkyy tehneen. Mutta loppuun lukeminen palkitsee kyllä!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:52"]
Olen lukenut myös useampaan kertaan. Suositteln kyllä kenelletqhansa historiallisten tarinoiden ystävälle, mutta samalla rohkaisen kyllä hyppäämään yli esim. Levinin seikkailut maaseudun politiikassa. Hyydyttää hyvän tarinan ihan turhaan.
[/quote]
Levin taisi "seikkalla" kyllä Anna Kareninassa. Mutta Sodasta ja rauhasta. Olen lukenut sen kerran parikymmentä vuotta sitten. Hyppäsin taasen siinä sotakohtaukset yli. Jäi mukava fiilis siitä kirjasta, vaikka en juuri nyt muista siitä paljon mitään. Täytyisi varmaan lukea uudestaan.
Sota ja rauha on mun kesäherkkuni. Joka lomalla luen sen uudestaan ja aina löydän kirjasta uusia juttuja. Aah, oikein aloin taas odottaa kesää... :)
Aika moni muu täällä ei ole lukenut edes seitsemää veljestä, täällä Pohjantähden alla, Sinuhea, tuntematonta, puhumattakaan Mirdjaa, työmiehen vaimoa, putkinotkoa ym. Ei kouluissa enää lueta. Sähelletään vaan pädeillä ja räpsitään videoita.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:16"]
Aika moni muu täällä ei ole lukenut edes seitsemää veljestä, täällä Pohjantähden alla, Sinuhea, tuntematonta, puhumattakaan Mirdjaa, työmiehen vaimoa, putkinotkoa ym. Ei kouluissa enää lueta. Sähelletään vaan pädeillä ja räpsitään videoita.
[/quote]
näin on.
ope
En ole, ajatus noin 600 henkilöstä pelotti liikaa. Muita venäläisiä ja neukkujen klassikoita olen lukenut paljon, suosikki on Bulgakov.
^ Vähän syytän tästä kouluakin. Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen ohjelmaan pitäisi lisätä paljon enemmän sitä kirjallisuutta. Kotiläksyiksi luettavaksi kaunokirjallisuutta ja joka kesälomaksi ainakin kymmenen (mieluummin 20) kirjan pino klassikoita. Muuten käy niin, että meillä kasvaa aikuiseksi sukupolvi, joka ei lue lainkaan eikä tiedä kirjallisuudesta mitään. Samalla katoaa sivistys.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:55"]
En ole, ajatus noin 600 henkilöstä pelotti liikaa. Muita venäläisiä ja neukkujen klassikoita olen lukenut paljon, suosikki on Bulgakov.
[/quote]
No useimmat niistä 600:sta on sivuhenkilöitä. Sen pienen joukon päähenkilöitä hallitsee kyllä ihan helposti. Suosittelen lämpimästi Sotaa ja rauhaa!
Luin Anna Kareninan ja menin ihan pyörälle päästäni viikoiksi kun se oli niin hyvä ja vangitseva ja jotenkin "herätti" mut.
Sota ja Rauha pitäisi myös lukea, luultavasti se olisi samanlainen leka aivotoiminnalle.
Olen lukenut varmaankin kymmenen vuotta sitten. Ja enpä usko, että esim. työpaikallani kukaan muu olisi lukenut..