Tuli kutsu Viini Tasting-iltaan. Mitä siellä tehdään ?
Voisko joku kertoa että osaan vähän edes toimia oikein.
Viinejä maistellaan ja täytellään jotain arvostelukuponkeja?
Kommentit (27)
Aluksi kerrotaan maisteltavasta viinistä, sitten sitä aletaan ihmetellä. Väriä voit tutkia nostamalla lasin ylös, parhaiten sävyt erottuvat valkoista paperia vasten. Sitten voit haistella viiniä. Pyöräytä lasia vähän niin tuoksut pääsee liikkeelle. Haistelun jälkeen voit maistella. Tähän on kaikenlaisia kikkoja, jotkut imaisee ilmaa samalla suuhun etc, itse haluan maistaa juuri sellaisena kuin miten joisin sitä käytännössä, eli ihan normaalisti (mietin viinistä aina: ostaisinko vai en?). Viinin makua voi kuvailla, mutta se on sivuseikka; pääasia että itse tiedät tykkäsitkö vai et. Joku osaavampi voi alkaa veikkailemaan onko esim. punkku parhaimmillaan nyt, vai pitäisikö antaa olla vielä pari vuotta etc. Tai sitten minkä ruoan kanssa kyseinen viini ehkä sopisi. Niitä "hienoja sanoja" voi heitellä ilmaan jos haluaa kuvailla mitä mielestään maistaa ja muut voivat koittaa fiilistellä bongaavatko samoja. Minä keksin niitä omasta päästä, jos siltä tuntuu.
Monesti ihmiset tuntuvat maistavan viinistä juuri niitä asioita, joita heille kerrotaan siinä muka maistuvan. Kaikilla on oma makuaisti, joten älä ainakaan osta mitään sellaista viiniä, josta et itse ollut vakuuttunut. Maailma on täynnä hyvää viiniä, joten osta mieluummin vaikka laatikollinen sitten kun oikeasti kiva tulee kohdalle.
Yleensä maistelut aloitetaan kevyemmistä valkoviineistä ja lopetetaan täyteläisempiin punaviineihin. Jossain välissä rosét, jos niitä on mukana.
Rypäleistä ei välttämättä tarvitse alkuun tietää mitään, varsinkin monet eurooppalaiset viinit ovat joka tapauksessa useamman rypälelajikkeen sekoituksia ja makuun vaikuttaa myös vuosikerta, ikä, maaperä, jne. Toki voit huviksesi katsoa pari videota tai kuunnella jonun podcastin aiheesta, mutta älä ota stressiä, vaan mene uteliaana nauttimaan viinistä ja hyvästä seurasta. Kyllä se tilanne rentoutuu mitä pidemmälle ilta etenee.
Olin kerran viinimaistajaisissa ja diagnoosini näille miespuolisille oli autismin kirjon valikoiva mutismi. Siis ihan järkkyjä mykkiä.
Saako siellä vetää lärvit? Ainoa syy miksi juon on se, että tulen känniin.
Koetat tehdä siitä ”pilke silmäkulmassa” viini-raping -tilaisuuden, jossa kaikki vedetään ygösellä ja jallulla uppopommitettuna.
Muuten noissa on yhtä paljon järkeä kuin kummelin tulkitsemisessa draamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy juomiselle. Kyllä täytyy alkoholin kiinnostaa todellla paljon, että lähtee johonkin viininmaisteluiltaan. Tavallinen ihminen jättää väliin. Ei tavallinen ihminen viitsi maistaa kuin yhtä viiniä.
Vain ehtoollisviiniä saa maistaa
Vierailija kirjoitti:
Viinikerhon järjestämä ja avec olen(kuokkavieras)😀
Jos nyt ei jotain rajoituksia sitten pukkaa
-ap
Ei voi olla samaan aikaan avec ja kuokkavieras.
Tärppinä kun et keksi muuta: maku on pyöreä muttei pallo. Tällä keräät arvostusta.