Jos työterveydestä tehdään lähete..
..ja lähete tehdään julkiselle puolelle sairaalaan
Niin tuleeko siitä sairaalan potilashinnaston mukainen maksu? Vai kattaako työterveyshuolto toimenpiteen?
Kyseessä ihan pieni päiväkirurginen toimenpide jonka alunperin olisi pitänyt hoitua ihan terveyskäynnillä mutta työterveyslääkäri päätti siirtää "tarkempiin käsiin". Nyt käynti olisi kirurgian yksikköön.
Kommentit (25)
Sain joskus työterveydestä lähetteen julkiselle puolelle magneettikuvaan.
Itse sen maksoin, muutaman kympin.
Julkiselta tulee normaali lasku, esim. TYKS poliklinikkakäynti 41,20 euroa. Ja sen maksat ihan normaalisti. Jos työnantajalla on sairaskuluvakuutus sinulle, niin teet itse hakemuksen vakuutuskorvausta varten. Muussa tapauksessa summa jää itse maksettavaksi eikä työterveys sitä korvaa.
Vierailija kirjoitti:
AP vielä tarkentaa, että oma isoäiti joutui jonottamaan oman vaivansa kanssa pitkäänkin kirurgialle. Tuntuu väärältä, että työterveyden asiakkaille on tällainen ohituskaista vaikka palvelu on samaa ja maksu sitten ilmeisesti sama. Että ei peritä työnantajalta jotain moninkertaista korvausta, joka olisi edes jollakin tavalla hyödyksi sairaalalle eikä vain lisäkuormitus jonoihin.
Kyllähän työnantaja maksaakin.
"Kokonaisvaltainen työterveyshuolto, joka sisältää myös sairaanhoidon, maksaa keskimäärin noin 145 euroa työntekijää kohti vuodessa."
Kuulostat mukavalta kun annat aikasi jollekin toiselle, vaikka jollekin mummolle.
Ihan naurettavaa perua käynti muutaman kympin takia! Itsekin sain työterveydestä lähetteen sairaalan neurologian polille erääseen toimenpiteeseen, ja lasku tästä käynnistä oli vähän päälle 40 euroa.