Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lappilaiset vrt. itä-suomalaiset ihmiset - luonne?

Vierailija
17.11.2021 |

Kokemuksia lappilaisten luonteesta? Ja itä-suomalaisten luonteesta?
Onko lappilaisissa samaa luonteenlaatua kuin itä-suomalaisissa?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuulla varsinkin heiltä, jotka tuntevat molempia.

Oma kokemukseni lappilaisista on se, että he ovat aika rentoja ihmisiä, luonnonläheisiä ja aitoja.

Toisaalta olen kokenut lappilaisten taholta myös aika ikävää selkäänpuukotusta, mutta se ei varmaan ole kaikkien lappilaisten vika.

Savolaisetkin ovat mukavia, mutta aika tarkkoja yksityisyyden rajoistaan, ennen kuin oppii heidät aikaa myöten tuntemaan.

Kannattaa ehkä myös hieman varoa vitsailua heistä itsestään. Jotkut nauravat reilusti mukana, mutta aika paljon on sellaisiakin jotka vetävät herneet nenään, kun vitsailu kohdistuu heihin itseensä. Silloin herää savolainen omanarvontunto.

Savolaisten eräs hauska piirre on hullu huumori. Savolaisesta hulluudesta puhutaan ja se tarkoittaa komiikan näkemistä ja vitsailemista asioista aika pitkälle menevästi. Välillä ihan kamalia juttuja, mutta hauskoja.

Vierailija
22/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappilaiset tykkää valittaa kaikesta, loukkaantua joka asiasta ja nussia poroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Helsingistä, opiskellut Itä-Suomessa ja tehnyt työkeikkoja aivan pohjoisimpaan Suomeen.

Lapin keikoilla sai aina olla vähän varuillaan siitä, mitä paikalliset möläyttäisivät. Heissä on rasittava, lapsenomainen piirre, jota ei etelästä tuleva oikein jaksa. Eivät he tarkoita olla epäkohteliaita, mutta he eivät osaa pitää suutaan kiinni kovin usein. Pohjalaiset ovat samanlaisia möläyttelijöitä, mutta aikamoisia tosikoita. He voivat olla vaikka kuinka kivoja muuten, mutta heillä on kovin tehottomat äänenvaimentajat.

Itäsuomalaiset ovat varmaankin mukavimpia heimoja. Heistä on helppo pitää, mutta jos jostain syystä ollaan erimielisiä, heidän sarkasminen puheenpartensa alkaa taatusti rassata. :)

Tässä huomaa sen ehkä yhden suurimmista eroista, eli miten ymmärtää rehellisyyden ja suoraan sanomisen. Eli toisin sanoen, haluatko saada palautteen suoraa vai vasta selkäsi takana.

Pohjalainen sanoo suoraan - äänenvaimentajat puuttuvat

Itäsuomalaiset mukavia - mielipiteen saat kuulla jälkikäteen ja erimielisyyksien selvittely vaatii aikaa, koska ensimmäisen tunnin yrität selvittää, mikä on erimielisyyden syy.

Eli pidätkö suoraselkäisistä ihmisistä vai haluatko olla sellaisten teennäisesti mukavien ihmisten kanssa tekemisissä? 

Yksilöt ovat kumminkin lopulta omanlaisia, joten liikaa ei kannata tarttua yleistykseen.

Vierailija
24/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Helsingistä, opiskellut Itä-Suomessa ja tehnyt työkeikkoja aivan pohjoisimpaan Suomeen.

Lapin keikoilla sai aina olla vähän varuillaan siitä, mitä paikalliset möläyttäisivät. Heissä on rasittava, lapsenomainen piirre, jota ei etelästä tuleva oikein jaksa. Eivät he tarkoita olla epäkohteliaita, mutta he eivät osaa pitää suutaan kiinni kovin usein. Pohjalaiset ovat samanlaisia möläyttelijöitä, mutta aikamoisia tosikoita. He voivat olla vaikka kuinka kivoja muuten, mutta heillä on kovin tehottomat äänenvaimentajat.

Itäsuomalaiset ovat varmaankin mukavimpia heimoja. Heistä on helppo pitää, mutta jos jostain syystä ollaan erimielisiä, heidän sarkasminen puheenpartensa alkaa taatusti rassata. :)

Tässä huomaa sen ehkä yhden suurimmista eroista, eli miten ymmärtää rehellisyyden ja suoraan sanomisen. Eli toisin sanoen, haluatko saada palautteen suoraa vai vasta selkäsi takana.

Itäsuomalaiset mukavia - mielipiteen saat kuulla jälkikäteen ja erimielisyyksien selvittely vaatii aikaa, koska ensimmäisen tunnin yrität selvittää, mikä on erimielisyyden syy.

Eli pidätkö suoraselkäisistä ihmisistä vai haluatko olla sellaisten teennäisesti mukavien ihmisten kanssa tekemisissä? 

Yksilöt ovat kumminkin lopulta omanlaisia, joten liikaa ei kannata tarttua yleistykseen.

Pidän suoraselkäisistä ihmisistä. Osaatko sanoa onko lappilaiset miehet rehtejä suhteessa vai menevätkö yhteen vain syntyjään paikallisten kanssa?

Vierailija
25/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä tai niiden puutetta millään tavalla, vaan sitä, mitä sanotaan ääneen ja miten se sanotaan ääneen.

Annan esimerkin. Jos kaataa kahvit syliinsä ja kulkee märissä housuissa Helsingissä, kukaan ei sano mitään, koska ei ole tapana huomautella turhia. Savossa saa melko varmasti viereensä ihmisen, joka puoliääneen kysyy, onko jotakin mahollisesti piässynnä pöksyyn ja että tuolla on vessa. Lapissa heti ensimmäinen vastaantulija hörähtää nauruun, osoittaa märkiä housuja sormellaan ja möläyttää ensimmäisen mieleensä tulevan ajatuksen muidenkin kuultavaksi.

Vierailija
26/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos möläyttely on rehellisyyttä, eikä pahansuopuutta niin minua se ei haittaa.

ap

Vierailija
27/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä tai niiden puutetta millään tavalla, vaan sitä, mitä sanotaan ääneen ja miten se sanotaan ääneen.

Annan esimerkin. Jos kaataa kahvit syliinsä ja kulkee märissä housuissa Helsingissä, kukaan ei sano mitään, koska ei ole tapana huomautella turhia. Savossa saa melko varmasti viereensä ihmisen, joka puoliääneen kysyy, onko jotakin mahollisesti piässynnä pöksyyn ja että tuolla on vessa. Lapissa heti ensimmäinen vastaantulija hörähtää nauruun, osoittaa märkiä housuja sormellaan ja möläyttää ensimmäisen mieleensä tulevan ajatuksen muidenkin kuultavaksi.

Ahaa no esimerkki selvensi asiaa. Möläyttely sellaisena moukkamaisuutena siis...

ap

Vierailija
28/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko mihinkään sellaiseen että tietyllä paikkakunnalla ihmiset ovat sen ja senlaisia.

Ihan sama vertaus kun väite että laihialaiset ovat nuukia. Tai pennin venyttäjiä...

Ihmiset ovat sekoittuneet Suomessakin niin ettei voi perustella senkään vuoksi. Mahdotonta.

Suurin syy ihmisten käytökseen voi olla yksinkertainen: niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Näin voi sanoa vain ihminen joka ei ole asunut kuin yhdessä paikassa Suomea. Kyllä ihmiset ovat pääpiirteittäin hyvin erilaisia ympäri maata. Ei se tarkoita, että meitä pitää laittaa johonkin järjestykseen, että mistä löytyy parhaimmat.

Vierailija
29/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni lappilaisista on se, että he ovat aika rentoja ihmisiä, luonnonläheisiä ja aitoja.

Toisaalta olen kokenut lappilaisten taholta myös aika ikävää selkäänpuukotusta, mutta se ei varmaan ole kaikkien lappilaisten vika.

Savolaisetkin ovat mukavia, mutta aika tarkkoja yksityisyyden rajoistaan, ennen kuin oppii heidät aikaa myöten tuntemaan.

Kannattaa ehkä myös hieman varoa vitsailua heistä itsestään. Jotkut nauravat reilusti mukana, mutta aika paljon on sellaisiakin jotka vetävät herneet nenään, kun vitsailu kohdistuu heihin itseensä. Silloin herää savolainen omanarvontunto.

Savolaisten eräs hauska piirre on hullu huumori. Savolaisesta hulluudesta puhutaan ja se tarkoittaa komiikan näkemistä ja vitsailemista asioista aika pitkälle menevästi. Välillä ihan kamalia juttuja, mutta hauskoja.

Johtuukohan tuo tarkkuus yksityisuuden rajoista siitä, että jos Savossa jotain kertoo yksityiselämästään, sana kiertää heti?

Vierailija
30/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen karjalainen, mieheni Lapin rajalta Koillismaalta, hänen puolen sukunsa nykyään muuttanut Lappiin. Sanoisin että lappilaiset ovat hiljaisempia mutta vähän suorempia sanoissaan kuin itäsuomalaiset, mutta kyllähän Lapissa jos missä kateus on kovempi kiimaakin. Luulin että itäsuomalaiset ollaan kateellisimpia, mutta mitä vielä! Edes savolaiset eivät jurputa kateellisina yhtä paljon.

Lapissa on myös lestadiolaisuutta paljon enemmän, uskonnollisen väkivallan olemassaolo ikään kuin väijyy taustalla. Erämaan olioita ollaan kaikki, mutta pienin sävyeroin.

Vierailija
31/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat sellaisia piilovittuilijoita, lännessä v-tuillaan suoraan naamalle.

Vierailija
32/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen karjalainen, mieheni Lapin rajalta Koillismaalta, hänen puolen sukunsa nykyään muuttanut Lappiin. Sanoisin että lappilaiset ovat hiljaisempia mutta vähän suorempia sanoissaan kuin itäsuomalaiset, mutta kyllähän Lapissa jos missä kateus on kovempi kiimaakin. Luulin että itäsuomalaiset ollaan kateellisimpia, mutta mitä vielä! Edes savolaiset eivät jurputa kateellisina yhtä paljon.

Lapissa on myös lestadiolaisuutta paljon enemmän, uskonnollisen väkivallan olemassaolo ikään kuin väijyy taustalla. Erämaan olioita ollaan kaikki, mutta pienin sävyeroin.

Valaiseva kommentti, kiitos. Miten lappilaiset suhtautuvat erilaisuuteen? Onko siellä paine elää justiinsa samalla tavalla kuin kaikki muut?

Vierailija
33/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samanoloisia ollaan. Terveisin itäsuomalainen Lapista

Vierailija
34/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko mihinkään sellaiseen että tietyllä paikkakunnalla ihmiset ovat sen ja senlaisia.

Ihan sama vertaus kun väite että laihialaiset ovat nuukia. Tai pennin venyttäjiä...

Ihmiset ovat sekoittuneet Suomessakin niin ettei voi perustella senkään vuoksi. Mahdotonta.

Suurin syy ihmisten käytökseen voi olla yksinkertainen: niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Näin voi sanoa vain ihminen joka ei ole asunut kuin yhdessä paikassa Suomea. Kyllä ihmiset ovat pääpiirteittäin hyvin erilaisia ympäri maata. Ei se tarkoita, että meitä pitää laittaa johonkin järjestykseen, että mistä löytyy parhaimmat.

Olen hän, jolle vastasit. Olen asunut mm Helsingissä, Mikkelissä, Oulussa, Kuopiossa ja muutamalla pienemmällä paikkakunnalla.

Niin minä olen kokenut, etten voi arvostella tai löytää vain negatiivisia ihmisluonteita tietyn paikkakunnan ihmisistä. Tiedän, että olen lojaali ja suvaitsevainen ihminen. Vaikuttaneeko se?

Lapsuus maaseudulla, joss oli pahantahtoista juoruilua josta lapsetkin tiesivät ja kuulivat.

Vierailija
35/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pitkät kokemukset (10-20 v) Lapissa, Länsi-Suomessa ja Etelä-Suomessa asumisesta.

Jotenkin vaikea lähteä sanomaan että millaisia ihmiset ovat eri paikoissa. Oma elämäntilanne on ollut niin eri joka paikassa. Ja erilaiset piirit. Pk-seudulla on hirveästi muualta muuttaneita - omista tutuista vähemmistö on täällä syntyneitä.

Se ulkopuolisuuden tunne voi olla sitäkin, että ihminen vaan on ulkopuolinen uudessa paikassa pitkään, menee vuosia ja vuosia ennen kuin sopeutuu, eikä se siltikään ole sama kuin joku lapsuuden paikkakunta, jossa on ollut ”aina”. Että ne sun leppoisat tutut kotiseudulla suhtautuu yhtälailla eri tavalla muualta tulleisiin kun sinuun suhtaudutaan nyt.

Vierailija
36/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lappilaiset suhtautuvat erilaisuuteen? Onko siellä paine elää justiinsa samalla tavalla kuin kaikki muut?

Jaa-ah, nyt pistit pahan. Enpä osaa sanoa, mutta ainakin Rovaniemi on opiskelijakaupunki ja silloin kun ulkomaanturisteja pääsee paikalle, myös erittäin kansainvälinen. Siellä on totuttu kaikenlaiseen, mutta maalaiskylistä siellä en tiedä enkä Pohjois-Lapista. Muuta kuin että Pohjois-Lapissa asuu vakinaisesti kahta kansaa, kantasuomalaisia ja saamelaisia ja normaaliaikana raja Norjaan on olematon. Eivät ole ihmiset samasta puusta sielläkään.

Vierailija
37/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika samanoloisia ollaan. Terveisin itäsuomalainen Lapista

Ajattelinkin että samaa luonteenlaatua löytyy. Sanoisitko vielä tarkemmin mikä on samaa?

ap

Vierailija
38/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rasistinen ketju

Vierailija
39/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hän, jolle vastasit. Olen asunut mm Helsingissä, Mikkelissä, Oulussa, Kuopiossa ja muutamalla pienemmällä paikkakunnalla.

Niin minä olen kokenut, etten voi arvostella tai löytää vain negatiivisia ihmisluonteita tietyn paikkakunnan ihmisistä. Tiedän, että olen lojaali ja suvaitsevainen ihminen. Vaikuttaneeko se?

Lapsuus maaseudulla, joss oli pahantahtoista juoruilua josta lapsetkin tiesivät ja kuulivat.

En ole tuo jolle vastasit, mutta oikeassa olet. Tässä olen jotain yleistyksiä hakemassa, vaikka yksilöitä ihmiset on molemmissa paikoissa. Lojaaliksi ja suvaitsevaiseksi ajattelen itsenikin.

ap

Vierailija
40/60 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne kadehtii? Kalliimpaa autoa tai taloako?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä