Lappilaiset vrt. itä-suomalaiset ihmiset - luonne?
Kokemuksia lappilaisten luonteesta? Ja itä-suomalaisten luonteesta?
Onko lappilaisissa samaa luonteenlaatua kuin itä-suomalaisissa?
Kommentit (60)
Lappilaiset ovat erittäin pahantahtoisia muualta tullutta väkeä kohtaan. Savolaiset vain heitä kohtaan, jotka tulevat neuvomaan kuinka savolaisten pitäisi elää. Savolaisten porukoihin pääsee helposti mukaan, kun ei yritä asettaa itseään heidän yläpuolelleen. Savolaisten joukkoon kannattaa mennä ja vääntää vitsiä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Lappilaiset ovat erittäin pahantahtoisia muualta tullutta väkeä kohtaan. Savolaiset vain heitä kohtaan, jotka tulevat neuvomaan kuinka savolaisten pitäisi elää. Savolaisten porukoihin pääsee helposti mukaan, kun ei yritä asettaa itseään heidän yläpuolelleen. Savolaisten joukkoon kannattaa mennä ja vääntää vitsiä itsestään.
Onko tuo totta Rovaniemelläkin? Mikä lappilaisia risoo muualta muuttaneissa? Olen aika leppoisa kaikille, enkä aseta itseäni toisten yläpuolelle. Harmin paikka, jos tuo on totta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni etelästä muutti Lappiin asumaan perheineen. Viihtyy hyvin. Vanhempani ovat sieltä ja en tiedä muuttaisinko sinne enää. Olen syntynyt pk-seudulla, mutta Lappi tuntuu silti jotenkin kotoisalta aina kun käyn siellä.
Asun ja olen kotoisin täältä Pohjois-Karjalasta ja täällä ihmiset on mukavia, iloisia ja auttavaisia. Minusta on ihan normaalia höpötellä kaupassa tuntemattoman kanssa, bussissa, kaupungilla jne. Täällä huomaa että ihmiset on on tosi sosiaalisia paitsi asumisen suhteen, suurin osa haluaa asua ettei naapuriin näy tai kuulu. Osa ihmisistä tuntuu tietävän muiden asioista kaiken, osaa ei kiinnosta pätkääkään. Itse kuulun jälkimmäiseen kastiin. Ihmiset on myös tosi maanläheisiä, voisin kuvitella että tämä ominaisuus on se miksi kaupunkilaisille tulee olo että heitä tuijotetaan. Sanotaanko nyt näin että täällä ei ehkei niin panosteta rahallisesti ulkonäköön. Tässä nyt vähän kärjistin mutta ymmärtänette mitä tarkoitin.
Tuosta tuli mieleen että olin muutaman viikon Helsingissä joskus. Kukaan ulkopuolinen ei puhunut minulle paitsi ratikassa eräs rouva kun kuuli minun puhuvan puhelimeen, tarjosi minulle kahvit ihan vain kuullakseen kotoisaa murretta ja kuulumisia kotopuolesta. Toinen spontaani keskustelu virisi hotellin hississä, molemmat tajuttiin heti että ollaan samalta suunnasta. Itseasiassa ihan samalta kylältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo totta Rovaniemelläkin? Mikä lappilaisia risoo muualta muuttaneissa? Olen aika leppoisa kaikille, enkä aseta itseäni toisten yläpuolelle. Harmin paikka, jos tuo on totta.
ap
Pitää paikkansa myös Rovaniemellä. Lauma paikallisia voi todellakin huvitella raadollasi. Etsivät kaiken tiedon mikä on laillista ja repostelevat niillä jne. Tekevät sellaista mitä ei edes osaisi kuvitellakaan tehtävän toiselle. Etenkin kun muuttaja itse ei ole ollut kenellekään ilkeä. Ystävällisyyttä käytetään ystävällistä itseään vastaan. Innostuvat vaan jos sinulla on joku heikkous, oli se mikä tahansa. Viroissa olevat tekevät samaa.
Jos on kouluikäisiä, niin ei kannata muuttaa Lappiin. Siellä ollaan vielä 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pitää paikkansa myös Rovaniemellä. Lauma paikallisia voi todellakin huvitella raadollasi. Etsivät kaiken tiedon mikä on laillista ja repostelevat niillä jne. Tekevät sellaista mitä ei edes osaisi kuvitellakaan tehtävän toiselle. Etenkin kun muuttaja itse ei ole ollut kenellekään ilkeä. Ystävällisyyttä käytetään ystävällistä itseään vastaan. Innostuvat vaan jos sinulla on joku heikkous, oli se mikä tahansa. Viroissa olevat tekevät samaa.
Kamalaa... Miksi ihmeessä? Eivätkö vaan tykkää uusista naamoista?
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on kouluikäisiä, niin ei kannata muuttaa Lappiin. Siellä ollaan vielä 50-luvulla.
Millä tavalla ollaan vielä 50-luvulla?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Itsellä kokemusta vain yhdestä paikkakunnasta Lapissa, mutta esimerkiksi suhtautuminen homoseksuaalisuuteen oli aika takapajuista. Hirveä kauhistelu heti, jos joku julkkis paljastui homoksi ja kommentointi, että "onneksi täällä meillä ei tuollaisia ole".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Itsellä kokemusta vain yhdestä paikkakunnasta Lapissa, mutta esimerkiksi suhtautuminen homoseksuaalisuuteen oli aika takapajuista. Hirveä kauhistelu heti, jos joku julkkis paljastui homoksi ja kommentointi, että "onneksi täällä meillä ei tuollaisia ole".
Ehkä tynnyrissä kasvaneet eivät ole pysyneet kehityksen mukana. Sitten uskonto muokannut monella vahvan mielipiteen ja oikeassaolemisen harhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja sattumoisin Lapista on kotoisin A Tuisku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ehkä tynnyrissä kasvaneet eivät ole pysyneet kehityksen mukana. Sitten uskonto muokannut monella vahvan mielipiteen ja oikeassaolemisen harhan.
Kyseinen paikkakunta on tosiaan erittäin uskonnollinen (lestoja ja helluntalaisia), joten sillä on varmasti myös suuri merkitys tähän negatiiviseen suhtautumiseen.
Jaa-a, itse näin syntyperäisen lappilaisena suhtaudun muualta tulleisiin oikein positiivisesti. Meillä on töissäkin pk-seudulta muuttanut henkilö ja minulla synkkaa hänen kanssaan todella hyvin. Minusta on kiehtovaa, että joku haluaa tänne muuttaa ja jättää omat tutut turvalliset kuviot taakseen. Se on iso askel ja täytyy todella tykätä Lapista, että sen tekee. Näenkin sen kunnianosoituksena Lappia kohtaan.
Ja tämä siis parjatulla Rovaniemellä.
Tervetuloa, kyllä tänne soppii.
Vierailija kirjoitti:
Aika saman oloisia mielestäni. Olen ollut Lapissa töissä ja omat juuret Itä-Suomessa.
Meissä on paljon yhteistä. Käsittääkseni Lapin asukkaista suuri osa aikoinaan tullut idästä päin. Siksi pohjoisen murre on enemmän itäistä kuin läntistä.
Muukalaisvihasta en osaa sanoa muuta kuin sen, että moni muukalainen on tullut tänne valloittajan asenteella. Siksi on opittu suhtautumaan varauksella jo sukupolvien ajan alkaen siitä, kun ensimmäiset papit tulivat hävittämään noitarumpuja. Vielä tänäkin päivänä on elossa ihmisiä, jotka eivät saaneet puhua koulussa omaa äidinkieltään, koska "muukalaiset" pakottivat oppimaan vierasta kieltä siksi, että itse eivät osanneet paikallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja Mr. Lordi myös, ottamatta mitenkään kantaa kenenkään sukupuoliseen suuntautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyseisen paikkakunnan opettajat ovat olleet iloisia siitä, että heidän oppilaansa eivät valvo yökausia telkkarin ääressä vaan käyvät koulua yhtä ripeästi kuin isovanhempansa aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja miksiköhän se on lähtenyt sieltä kauas pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla varsinkin heiltä, jotka tuntevat molempia.
Olen karjalainen, mieheni Lapin rajalta Koillismaalta, hänen puolen sukunsa nykyään muuttanut Lappiin. Sanoisin että lappilaiset ovat hiljaisempia mutta vähän suorempia sanoissaan kuin itäsuomalaiset, mutta kyllähän Lapissa jos missä kateus on kovempi kiimaakin. Luulin että itäsuomalaiset ollaan kateellisimpia, mutta mitä vielä! Edes savolaiset eivät jurputa kateellisina yhtä paljon.
Lapissa on myös lestadiolaisuutta paljon enemmän, uskonnollisen väkivallan olemassaolo ikään kuin väijyy taustalla. Erämaan olioita ollaan kaikki, mutta pienin sävyeroin.
Mitä ne kadehtii? Kalliimpaa autoa tai taloako?
Missä Lapissa on lestoja ? Ranualla ehkä. Olen Länsi-Lapissa kotoisin ja kotikylässäni ei ole yhtään lestaa. Lappi on muuten niin laaja ettei voi olla mitään yhteistä luonnetta. Isoisäni on muuttanut Itä-Suomesta ja löysi vaimon täältä 😂 hyvin on viihtynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lappi on täynnä muualta muuttaneita. Etenkin Länsi-Lapissa. -Nen loppu sukunimessä kertoo paljon. Ei mitään ongelmia ole ollut
Pikkupaikkakunnilla ihmiset ovat samanlaisia ihan missä vaan. Suuria kaupunkeja meillä Suomessa ei puolestaan ole. Helsinkikin tai Pääkaupunkiseutu on oikeastaan tuppukylä maailman mittakaavassa.