Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nollatuntisopparilla kokopäivätöissä ja kunta laittaa työnhakuvalmennukseen

Vierailija
17.11.2021 |

Pitää pitää palkattomia jotta saan pitää työnhaun voimassa. Olin vasta puolitoista vuotta työtön ja sain alaltani muutaman kuukauden sesongin aikaisen pätkän. Nyt olen kuitenkin tässä uudessa kuntakokeilussa jossa tulevat nämä haastattelut ja muut toimenpiteet vakituisen kokopäiväisen työn löytämiseksi.

Minusta tämä tuntuu hyppyyttämiseltä kun vasta sain nämäkin työt hakuprosessin kautta. Se ei riitä, että niillä voimavaroilla mitä on etsin itsenäisesti muuta työtä vaan nyt pitää ottaa palkatonta, että saan nuo haastattelut hoidettua tuon konsulttifirman kanssa.

Palkattomia täytyy myös ottaa jos käy terveydenhoidossa, fyssarilla, työhaastattelussa jne. jne. Aivan älytöntä!

Eli jos haluan tehdä töitä pätkissä tai osa-aikaisena niin joudun käymään aina noissa haastatteluissa yms. koska vain täysipäiväinen vakituinen työ tms. varmaan hyväksytään työkkärille. Ja koska työssäkin yleensä niin moni saikuttaa niin tarvitsen jo valmiiksi palkattomia itsekin, että jaksan.

Olen joskus uupunut joissain töissä enkä enää halua kokea sitä. Siksi en halua tehdäkään kuin muutaman kuukauden pätkiä ja pitää ns. omaa lomaa pari viikkoa välissä, mutta tämä on jotenkin väärin. Eikä tällä palkka- ja hintatasolla elä kovan verotuksen maassa jos on jatkuvasti palkattomilla.

Oikeasti tällaiset valmennukset vain lisäävät taakkaa, mutta sehän on normi nykyään, että kaikki apu on mitälie konsultointia milloin minkäkin viraston kanssa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kans nyt ymmärrä miksi ihmeessä pitää mennä työkkärin kursseille jos on kokopäivätöitä? Vai haetko jotain soviteltua päivärahaa niiltä päiviltä kun ei olekaan töitä?

Riippuu nyt tulevasta ja kassaan olen liittynyt. Ap

Vierailija
22/28 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet säännöllisesti töissä, olet työssäoleva työnhakija (et työtön, vaikka tukia voitkin nostaa). Sinun pitää itse asiasta sinne kuntaan kertoa. Muuten katsovat, että kykit kotona. Ja etkö voi siihen valmennukseen osallistua myöhemmin? Ei siitä tarvitse kieltäytyä vaan siirtää parempaan ajankohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alalla on töitä muutenkin etkä aio jäädä tuohon paikkaan, jossa nyt olet kokoaikaisena, niin miksi olet työtön työnhakija? Joku esitti jo tämän saman kysymyksen, mutta tuo sinun vastaus on todella outo. Ei sinun tarvitse olla palkattomalla minkään kurssien takia, jos olet töissä. Jos olet työtön, silloin pitää olla aktiivinen työnhaussa ja edistää itse työn saamista.

Vierailija
24/28 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet säännöllisesti töissä, olet työssäoleva työnhakija (et työtön, vaikka tukia voitkin nostaa). Sinun pitää itse asiasta sinne kuntaan kertoa. Muuten katsovat, että kykit kotona. Ja etkö voi siihen valmennukseen osallistua myöhemmin? Ei siitä tarvitse kieltäytyä vaan siirtää parempaan ajankohtaan.

Sepä se kun kerroin tilanteeni ja näin se asia on. Ap

Vierailija
25/28 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit katkaista työnhaun nyt, kun tunteja on paremmin. Kun näet ettei tunteja enää ole riittävästi, aloitat työnhaun uudestaan.

Vaihtoehtoisesti voit ilmoittaa, ettet tällä hetkellä hae työttömyysetuutta hyvän työtilanteen takia ja jätät työnhaun voimaan.

Viimeisenä vaihtoehtona (joka vaatii eniten paperinpyöritystä) on se, ettet vain mene kurssille. Saat selvityspyynnön asiasta, johon vastaat olleesi töissä. Liitteeksi toteutuneet työvuorot työnhakukurssin ajalta.

Jos virkailijalle on epäselvää sinun työtilanteesi, voit kertoa että JTYPLin mukaan sinun tulee ottaa vastaan TA:n sinulle tarjoamaa työtä. Osallistuminen kurssille tarkoittaisi käytännössä siis työvuoroista kieltäytymistä ja tämän ymmärtää virkailijasikin.

Eiköhän asiasi näillä vinkeillä ratkea :)

Vierailija
26/28 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä voit pitää työnhakusi voimassa ja ilmoittaa olevasi töissä. En edelleenkään ymmärrä, mikä tässä on voimassa? Työnhakua ei katkaista, vaikka ilmoittaisit olevasi kokopäivätöissä, jos et itse ilmoita että se katkaistaan. Ilmoitat, että olet töissä, mutta haluat pitää työnhakusi voimassa. Teet asiasta nyt aika monimutkaisen itse. 

Vierailija
27/28 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntakokeilussa on paljon noviiseja, joita kaupungin esimiehet painostavat tekemään "toimenpiteitä". Helpoin ratkaisu sulle on päättää työnhaku siksi aikaa, kun töitä on kokoaikaisesti. Ilmoittaudut sitten uudelleen, jos tilanne muuttuu.

Vierailija
28/28 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tunteja on luvattu sesongin loppuun eli vuodenvaihteeseen asti. Siksi en halua ilmoittaa tällä sopimuksella olevani kokopäivätyössä. Kun enhän ole ja kun tilauksia tulee vähemmän ensi vuonna niin en halua jäädä vääntämään sopimuksesta ja noista tunneista tuohon työpaikkaan kun alalla riittää joka paikassa töitä.

Nollatuntisopparilla olen ennenkin aivan hyvin tehnyt töitä ja hakenut mm. sovitettua päivärahaakin joskus, mutta silloin aika oli eri. Saattoi hakea töitä samalla muttei siihen painostettu haastatteluilla yms. Hirveän sekavaa tällainen mielestäni, ehkä joku toinen ymmärtäisi.

Palkkaa saan kokopäivätyön mukaan, mutta kuinka kauan? Minusta oli kiva pitkästä aikaa työllistyä, mutta en tiedä haluanko itsekään olla tuolla kovin kauaa. Tai ymmärtääkö kukaan tästä mitään. Ap

Käytännössä katkaisisin työnhaun vuodenvaihteeseen asti. Sitten hakisin taas töitä vuoden alusta alkaen.

Sanot että alalla riittää joka paikassa töitä. Jos riittää, miksi sitten olet nollatuntisopimuksella juuri nykypaikassa ja harkitset muualle hakemista?

Nyt kuormitat turhaan työkkäriä ja näköjään työkkäri sinua vuodenvaihteeseen asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi