Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autottomat perheet hoi!

Vierailija
06.02.2015 |

Kuinka vanhaksi teillä on lapsi istunut rattaissa? 

Meidän on 1,5v. Tosi aktiivinen ja yleensä käveleekin ison osan matkasta, kun jonnekin mennään. Kuitenkin koen, että rattaat ovat vielä ainakin 3-vuotiaaksi asti ihan kätevät, kun meillä ei tosiaan ole autoa. 

No, siskoni on saamassa syksyllä vauvan. Meidän tyttö on sillon 2v. ja äitimme on sitä mieltä, että meidän pitäisi pistää rattaat kiertoon siskolleni. Eivät siis ole edes yhdistelmät vaan ihan rattaat. Vanhempani ostivat nuo rattaat aikoinaan tytöllemme ns. syntymälahjaksi, ja kokevat ilmeisesti nyt että voivat määrätä milloin meidän tarve rattaille loppuu. Itseäni vähän ärsyttää nyt, koska vanhempani itse tarjoutuvat ostamaan rattaat. Meillä olisi ollut kyllä varaa ostaa ne itsekin. Nyt sitten taas tuntuu tyhmältä ostaa uusia rattaita näiden tilalle. Matkarattaat meillä kyllä on, mutta niiden kanssa on sitten jumissa kotona aina talvisin. 

Olen sanonut äidilleni, että tarvitsemme rattaita vielä, mutta hänen mielestään emme tarvitse. Kukaan hänen lapsistakaan ei ole ollut rattaissa yli kaksivuotiaana. Vanhemmillani oli aina auto kun olimme pieniä. 

Mielipiteitä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:51"]Kyllä kunnon rattaat on syytä olla aika pitkään varsinkin jos ei ole autoa käytössä. Esim. silloin ovat ihan välttämättömät kun lapsi on kipeänä ja on mentävä lääkäriin/apteekkiin/kauppaan. Älkää luopuko tai ostakaa omat!
[/quote]

Jos on jotain lahjaksi saanut, niin eiköhän ne sillon ole omat. :) Meille vanhemmat myös ostivat yhdistelmät lahjaksi. Ja ilmoittivat samalla, että ne ovat myös muille lapsenlapsille. No eipä ole muita vielä näkynyt, niin ollaan saatu pitää yhdistelmämme.

Vierailija
2/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis varastoit yhdistelmiä kunnes joku sattuu saamaan vauvan? En käsitä näitä lahjan ostajia jotka määräävät ostamistaan tavaroista vielä kymmenen vuoden kuluttua. Entä jos ne ei kelpaakaan seuraavalle? Loukkaantuvatko isovanhemmat sitten? Vai ostavatko taas uudet? Ihmeellistä sanon mä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäisekseen pitkä esikoistyttöni lopetti rattaissa kyydin ottamisen kokonaan 2,5-vuotiaana. Jaksoi jo kävellä aika pitkiäkin matkoja. Hyvä niin, koska ei tarvinnut ostaa sisarusrattaita kun pikkusisko syntyi hänen ollessaan noin 3-vuotias. Sisarusrattaat eivät nimittäin taitaisi mahtua tämän kerrostalon varaston ovista sisään. Hissiin ne eivät ainakaan mahtuisi (hyvä kun mahtuu tavalliset vaunut ja vielä itse jotenkin niiden kaveriksi samaan hissiin), joten olisi ollut hauska roudata aina vauva ja kauppatavarat useammalla hissimatkalla viidenteen o, kerrokseen. Tämä ei ole ainakaan hissinsä puolesta varsinainen perhetalo.

Vierailija
4/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:51"]Kyllä kunnon rattaat on syytä olla aika pitkään varsinkin jos ei ole autoa käytössä. Esim. silloin ovat ihan välttämättömät kun lapsi on kipeänä ja on mentävä lääkäriin/apteekkiin/kauppaan. Älkää luopuko tai ostakaa omat!
[/quote]

Jos on jotain lahjaksi saanut, niin eiköhän ne sillon ole omat. :) Meille vanhemmat myös ostivat yhdistelmät lahjaksi. Ja ilmoittivat samalla, että ne ovat myös muille lapsenlapsille. No eipä ole muita vielä näkynyt, niin ollaan saatu pitää yhdistelmämme.
[/quote]

Eihän nuo mikään lahja ole, jos ne pitää antaa eteenpäin.

Vierailija
6/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole lapsia.

Vierailija
7/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2-vuotias jaksaisi kävellä kyllä ihan hyvin, mutta itse en kyllä jaksaisi, jos jokainen kauppamatkakin pitäisi tehdä ilman rattaita. Meillä se menee niin, että yritetään kävellä yhdessä - lapsi ryntäilee milloin minnekin - minä hermostun kieltämiseen, ohjaamiseen ja hakemiseen - laitan lapsen rattaisiin, jotta päästään joskus perillekin.

Sanoisin ap:n tapauksessa että en anna rattaita eteenpäin, meillä on niille tarvetta. Eivätköhän ne äiti ja sisko siitä tokene. Aika röyhkeä pyyntö.

Vierailija
8/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos tarjoutuisit osallistumaan siskon vauvan vaunujen kustannuksiin? Eivät varmaan kuitenkaan kehtaisi ottaa rahaa vastaan teiltä, mutta olisitpahan tarjonnut..

Vierailija
9/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni rattaat käytössä vielä 3,5 vllä. Nukkui päiväunet niissä, jos oltiin jossain pidempään. Vieläkin käyttää seisomalautaa ja kohta on neljä. 

Vierailija
10/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ihan piruuttani antaisin ne käytetyt rattaat sille siskolle ja ostaisin itselleni sellaiset state-of-the-art-rattaat. Saahan niistä myymällä sitten jotain takaisinkin. Mut mä olenkin tällainen päänaukoja. :-D

Vierailija
11/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli 2v kun nuorempi syntyi. Ei hankittu sisarusrattaita ja pärjättiin kyllä, mutta vain koska reissussa nuoremman pystyi laittamaan liinaan siksi aikaa kun isompi otti päikkäreitä. Varsinaisiin kävelymatkoihin 2v ei rattaita enää tarvinnut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Samassa iässä nuoremman kanssakin rattaiden käyttö väheni todella paljon. Lähinnä varmuuden vuoksi pidemmillä reissuilla oli matkassa ja saihan niihin kauppareissulla kassit :)

Kuitenkin en missään nimessä olisi näin autottomana rattaista luopunut, vaikka käyttö vähäistä olikin. Viimeisen kerran rattaissa tuo nuorempi istui viisi vuotiaana. Kuumetta oli todella paljon ja lääkäriin oli päästävä. Puoli kilsaa tuntui pöljältä mennä taksilla varsinkin kun keli oli todella kaunis.

Vierailija
12/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsette rattaita 3-vuotiaaksi tai pidemmällekin, jos kävellen kuljette pitkiä matkoja. Bussissa oma lapseni halusi kuitenkin yli 2-vuotiaana aina istua penkillä ja tulla etuovesta. Yhdistelmävaunujen ratasosa oli 3-vuotiaalle toppavaatteissa jo aika ahdas. Joten jospa kierrättäisit yhdistelmät siskollesi ja jos tuolloin rattaita vielä tarvitsette, niin hankit tilalle Brio Pony tms. tyyppiset isommat rattaat. Niitä saa käytettynä ihan kelpo hintaan Torilta ja Huuto.netistä tai äitisi hankkimana :)

Vierailija
13/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikanaan autottomana käytin rattaita 3,5- 4-vuotiaaksi, kun käveltiin jatkuvasti viitisen kilometriä lähes päivittäin.

En kyllä ymmärrä, miksette saa käyttää rattaita pidempään. Kuulostaa jotenkin ilkeältä tuo äitisi. Sitten ymmärrän paremmin, jos siskosiki on autoton. Mutta luulen, että teillä olisi vielä hyvän aikaa käyttöä rattaille.

Vierailija
14/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole aivan teidän itse päätettävä annatteko rattaat jo kiertoon. Jos tilanne olisi omalla kohdallani niin laittaisin kiertoon. Itselläni myös 2 v(hieman alle) lapsi joka useinmiten kävelee matkat, ja jos johonkin pitemmälle lähtisimme niin uskoisin pärjäävämme matkarattailla. Jos lunta on paljon, jolloin matkarattaat mahdottomat niin ainahan voit ottaa pulkan jolla pääsee eteenpäin. Meillä tänä talvena ollut lähes aina pulkka tai stiga, rattaita hyvin vähän käytetty.

Vierailija
15/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää luopuko. Kyllä se 2v vielä niissä menee ja kauppaostokset helpottuu. Meillä vielä 2v istuu rattaissa ja istuu varmasti vielä vuoden

Vierailija
16/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei äitisi ymmärrä tilannetta niin anna rattaat pois ja ostakaa paremmat tilalle. Jäädään seuraamaan kauanko menee että äitisi myöntää tehneensä virhearvioinnin.

Vierailija
17/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:48"]

Itse aikanaan autottomana käytin rattaita 3,5- 4-vuotiaaksi, kun käveltiin jatkuvasti viitisen kilometriä lähes päivittäin. En kyllä ymmärrä, miksette saa käyttää rattaita pidempään. Kuulostaa jotenkin ilkeältä tuo äitisi. Sitten ymmärrän paremmin, jos siskosiki on autoton. Mutta luulen, että teillä olisi vielä hyvän aikaa käyttöä rattaille.

[/quote]

Sisko ei ole autoton. Mutta arvostaa kierrätystä, joten äitini mielestä meidän rattaat voisi kierrättää heille. Ap

Vierailija
18/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattaat ovat tasan sinun. Ja sinä päätät kuinka kauan lapsesi niitä tarvitsee. Jos äiti vetää herneet nekkuun niin se on voi voi.

Vierailija
19/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten satsaatte ja hommaatte polkupyörään sen kärryn mihin muksu ja kauppakassi mahtuu? T. 5

Vierailija
20/47 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiselta äidiltä ei kannata ottaa lahjoja vastaan joka yrittää niiden kautta hallita elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän