Autottomat perheet hoi!
Kuinka vanhaksi teillä on lapsi istunut rattaissa?
Meidän on 1,5v. Tosi aktiivinen ja yleensä käveleekin ison osan matkasta, kun jonnekin mennään. Kuitenkin koen, että rattaat ovat vielä ainakin 3-vuotiaaksi asti ihan kätevät, kun meillä ei tosiaan ole autoa.
No, siskoni on saamassa syksyllä vauvan. Meidän tyttö on sillon 2v. ja äitimme on sitä mieltä, että meidän pitäisi pistää rattaat kiertoon siskolleni. Eivät siis ole edes yhdistelmät vaan ihan rattaat. Vanhempani ostivat nuo rattaat aikoinaan tytöllemme ns. syntymälahjaksi, ja kokevat ilmeisesti nyt että voivat määrätä milloin meidän tarve rattaille loppuu. Itseäni vähän ärsyttää nyt, koska vanhempani itse tarjoutuvat ostamaan rattaat. Meillä olisi ollut kyllä varaa ostaa ne itsekin. Nyt sitten taas tuntuu tyhmältä ostaa uusia rattaita näiden tilalle. Matkarattaat meillä kyllä on, mutta niiden kanssa on sitten jumissa kotona aina talvisin.
Olen sanonut äidilleni, että tarvitsemme rattaita vielä, mutta hänen mielestään emme tarvitse. Kukaan hänen lapsistakaan ei ole ollut rattaissa yli kaksivuotiaana. Vanhemmillani oli aina auto kun olimme pieniä.
Mielipiteitä?
Kommentit (47)
Joo, eikai tuossa mikään autottomuus tai muu ratkaise, vaan teidän oma tilanteenne. Jos äiti todellakin vaatii saada antaa rattaat toiselle tyttärelleen, niin varmaan perhesovun nimissä suostuisin, mutta sanoisin kyllä samalla, että joudun ostamaan sitten uudet tilalle. Ehkä tuo saattaisi äidin tajuamaan, että molemmat perheet tarvitseavt rattaita yhtäaikaa (ja hankkisi tasapuolisuuden nimissä myös toiselle tyttärelle rattaat)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:55"]Rattaiden käyttö jäi pois kuin lapsi oppi ajamaan pyörällä. Ihan kätevät vielä jollakin 6 vuotiaallakin, jos joutuu kävelemään pidempiä matkoja. [/quote] 6-vuotiaalla?! Ei terve 6v rattaita tarvitse.
[/quote]
Ha haa, just näin tänään kaupassa jonkun 6 -vuotiaan rattaissa. Oli ehkä vähän huvittavaa, kun mun 3 -vuotiaani siinä käveli nätisti ostoskärryjen vieressä...
[/quote]
Se on kiva että sinä saat hupia siitä että voit nauraa muille ihmisille. Mistään et kuitenkaan tiedä tuon rattaissa istuneen tilannetta tai syytä, miksi istui rattaissa.
[/quote]
Itse asiassa arvasin kyllä: Kyseessä oli maahanmuuttajaperhe Espoossa Tokmannilla, joten veikkaan että ilmainen bussimatka oli syy.
Naapurissa autoton perhe, jossa neljä alle kouluikäistä lasta, nuorimmat ovat kaksoset. Kävellen tai fillareilla aina liikenteessä, Rattaat ovat jääneet pois käytöstä suunnilleen silloin kun kaksoset täyttivät 2v. Tuolloin isommat olivat jo 4 ja 6.
A Olette ne lahjaksi saaneet joten saatte itse päättää
B) Siskosi saa lapsen siis syksyllä joten ei tarvinne rattaita ennen kuin joskus v2016 keväällä jolloin niistä kait jo voisit luopuakkin?
C) Oletko ehkä ymmärtänyt äitisi väärin eli ehkä hän vain mietti josko voisit ne antaa eikä varsinaisesti vaatinut että annettava on? Nimittäin oudolta kuulostaa jos tosiaan vaati antamaan.
Kyllä kunnon rattaat on syytä olla aika pitkään varsinkin jos ei ole autoa käytössä. Esim. silloin ovat ihan välttämättömät kun lapsi on kipeänä ja on mentävä lääkäriin/apteekkiin/kauppaan. Älkää luopuko tai ostakaa omat!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:06"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:04"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:55"]Rattaiden käyttö jäi pois kuin lapsi oppi ajamaan pyörällä. Ihan kätevät vielä jollakin 6 vuotiaallakin, jos joutuu kävelemään pidempiä matkoja. [/quote] 6-vuotiaalla?! Ei terve 6v rattaita tarvitse. [/quote] Ha haa, just näin tänään kaupassa jonkun 6 -vuotiaan rattaissa. Oli ehkä vähän huvittavaa, kun mun 3 -vuotiaani siinä käveli nätisti ostoskärryjen vieressä... [/quote] Se on kiva että sinä saat hupia siitä että voit nauraa muille ihmisille. Mistään et kuitenkaan tiedä tuon rattaissa istuneen tilannetta tai syytä, miksi istui rattaissa. [/quote] Itse asiassa arvasin kyllä: Kyseessä oli maahanmuuttajaperhe Espoossa Tokmannilla, joten veikkaan että ilmainen bussimatka oli syy.
[/quote]
Miksi se kaupassakin istuisi niissä rattaissa jos kerran vain bussimatkan takia istui niissä?
Sanot tässä vaiheess jo asian.