13-vuotias kieltäytyy menemästä etävanhemmalle
Etävanhempi tietää, ettei lapsi viihdy hänen luonaan mm aikuisten juomisen, raivokohtausten, valehtelemisenja syrjäytyneisyyden vuoksi (lapsi puhuu, että ahdistaa ihminen, joka ei käy töissä, ei harrasta ja jolla ei ole yhtään kavereita paitsi lähisukulaiset). Etävanhempi on käytökseltään lasta kohtaan määräilevä, mitätöivä, alistava ja on uhannut lasta oikeudesprosessilla, jos lapsi 'ryppyilee'.
Perheneuvola ja lastensuojelu selittelee lapselle kuinka etävanhempi oikeasti rakastaa, mutta ei vaan osaa näyttää sitä eli sieltä ei saa apua vaan oikeastaan päinvastoin.
Ei tämän ikäistä voi pakottaa enää.
Kommentit (40)
Ei voi pakottaa. Kyseessä on lapsen oikeus tavata ja jos lapsi kieltäytyy tästä oikeudesta niin se on hyväksyttävä.
Niihän lapsetkin entisiä tai etälapsia.
Muut kohdat kuulostaa ihan valideilta syiltä ettei halua mennä etävanhemman luo ja vaikuttaa siltä ettei lapselle ole todellakaan hyväksi/edes turvallista siellä olla.
Mutta tämä kohta kuulostaa oudolta "(lapsi puhuu, että ahdistaa ihminen, joka ei käy töissä, ei harrasta ja jolla ei ole yhtään kavereita paitsi lähisukulaiset)".
Vierailija kirjoitti:
Ei lastensuojelu toimi noin, paitsi tietenkin Porvoon lyhytproosakustantamon tarinoissa.
Se on totta, että tuossa iässä lapsi saa päättää.
Meillä perheneuvola yrittää saada minut suostumaan exän ehdotuksiin tapaamisista, vaikka kuinka kerroin kärsiväni fyysisesti jo siitä, että näen exää edes vilaukselta ja loppupäivä menee sitten sitä ahdistusta purkaessa ja se ei todellakaan ole hyvä lapsille. Exä ollut enemmän poissa lasten elämästä kuin paikalla, mutta jaksavat vain ehdottaa sellaisia asioita, joissa minun pitäisi joustaa mutta exän ei yhtään. On tässä nyt jo ainakin 6v joustettu, mutta ei tunnu ikinä mikään jousto olevan tarpeeksi.
Itselläni on alkoholisti isä ja jossain vaiheessa siskoni kanssa emme vaan enää halunneet mennä hänen luonaan käymään ja sitten vähitellen lakkasimme menemästä. Lasta ei saa pakottaa menemään alkoholisti vanhemman luo ja lapsi kokee vanhemman ahdistavaksi. Se on lapsen oma valinta meneekö. Vanhempi on itse teoillaan aiheuttanut sen että hän ahdistaa lasta, lapsella ei ole mitään velvollisuutta vanhempaa kohtaan tavata häntä jos on huono vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on alkoholisti isä ja jossain vaiheessa siskoni kanssa emme vaan enää halunneet mennä hänen luonaan käymään ja sitten vähitellen lakkasimme menemästä. Lasta ei saa pakottaa menemään alkoholisti vanhemman luo ja lapsi kokee vanhemman ahdistavaksi. Se on lapsen oma valinta meneekö. Vanhempi on itse teoillaan aiheuttanut sen että hän ahdistaa lasta, lapsella ei ole mitään velvollisuutta vanhempaa kohtaan tavata häntä jos on huono vanhempi.
12v eteenpäin saa itse päättää, mutta oliko teillä siihen asti ns. "Pakko mennä"? Kun tuotakin nuoremmat voi jo sanoa, että pelottaa/ei halua mennä toiselle vanhemmalle/mummolle/papalle yms., mutta usein silti pakotetaan. Miten teillä?
Ja mitä muuten ollaan täällä mieltä siitä, jos lapsi ilmaisee pelkäävänsä esim. Mummolan yöksi menemistä, niin pitäisikö silti pakottaa/"rohkaista"?
Ei kai tuon ikäistä voi enää pakottaa?
"(lapsi puhuu, että ahdistaa ihminen, joka ei käy töissä, ei harrasta ja jolla ei ole yhtään kavereita paitsi lähisukulaiset)" lapsi ei taatusti puhu noin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sekopää pitää olla että puhuu etä/lähivanhemmista, on vain äiti tai isä.
Juuri henkilö joka lietsoo eripuraa puhuu etävanhemmasta!Vastavista asioista ei tällä kysytä! Jos on minimaalinen mahdolisuus tekstisi totta? Mitä en usko! Otetan kontakti heti sosialivrasto,ei tänne. Keskustelan siellä asiasta ja siitä puhuko lapsi edes totta,vai vedätäkö sinua?Jos mitän näyttöä ei ole,lapsi menen sako unahalla isän/ Tai äidin luokse?Kumpaa nyt tekstilläsi tarkoitat? Ajatelet siis lapsen etua,kirjoitamalla asiasta tänne ja otamassa mitä kukin vastaa? Olet kyllä tosi tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuon ikäistä voi enää pakottaa?
Minkään ikäistä ei pitäisi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
"(lapsi puhuu, että ahdistaa ihminen, joka ei käy töissä, ei harrasta ja jolla ei ole yhtään kavereita paitsi lähisukulaiset)" lapsi ei taatusti puhu noin.
Voi puhua. Kyseessä teini ja on varmasti selannut netistä tapaamisjuttuja ja huomannut, että kaikki ei ole etällä ok.
Vierailija kirjoitti:
Ei lastensuojelu toimi noin, paitsi tietenkin Porvoon lyhytproosakustantamon tarinoissa.
Se on totta, että tuossa iässä lapsi saa päättää.
Lastensuojelu toimii juuri noin. Lässyttää ja lässyttää suoraan jostain ohjeista opetellut litaniat, tapauksessa kuin tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12v eteenpäin saa itse päättää, mutta oliko teillä siihen asti ns. "Pakko mennä"? Kun tuotakin nuoremmat voi jo sanoa, että pelottaa/ei halua mennä toiselle vanhemmalle/mummolle/papalle yms., mutta usein silti pakotetaan. Miten teillä?
Ja mitä muuten ollaan täällä mieltä siitä, jos lapsi ilmaisee pelkäävänsä esim. Mummolan yöksi menemistä, niin pitäisikö silti pakottaa/"rohkaista"?
Pakottmainen kuulostaa ihan väkivallalta lasta kohtaan. Miksi pakotetaan? Mikä idea sii on? Kai lapsellakin on omat oikeudet (eikä vain vanhemman oikeus tavata lastaan)
Ei voi pakottaa vaan yli 12 v saa itse päättää meneekö, luki sopimuksessa mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottmainen kuulostaa ihan väkivallalta lasta kohtaan. Miksi pakotetaan? Mikä idea sii on? Kai lapsellakin on omat oikeudet (eikä vain vanhemman oikeus tavata lastaan)
Jos kyseessä siis vielä ihan lapsesta, 3-7v. Meillä poika aina ilmoittaa, että pelottaa mennä mummolaan (isän äiti) ja itkee asiaa useampana päivänä. Ja siis itkee kunnolla, ei tekoitkua (tunnistan sen kyllä) ja selvästi hätääntyy ja hakeutuu syliin, kun kerron, että olisi tarkoitus mennä mummolaan yökylään.
Olen yrittänyt kysellä mikä pelottaa, mutta järkevää vastausta ei 5v osaa antaa ja puhua mummolle, että juttelisi lapselle tämän peloista, mutta mummo aina vaan tokaisee, että "menee kyllä ohi". Yritän sitten Ai rohkaista lasta ja kertoa mitä kaikkea kivaa tulevat tekemään. Lopulta on kyllä ihan kiltisti siellä ja leikkii eikä itse tai muuta, mutta joka kerta ennen sinne menoa on sama tilanne, eli itkua ja selvää hätää.
Äidin Äidin kanssa samaa ongelmaa ei ole ja sinne lapsi menee mielellään ja jopa itse soittaa tälle toiselle mummolle, että haluaa tulla yökylään. Ei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, että lapsi menisi mielellään myös isän äidille.
Ei tuollaisessa paikassa saa lapsi olla, riittää kun lapsi kertoo itse sinne lasuun miksi ei halua mennä niin ei varmasti kukaan pakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi puhua. Kyseessä teini ja on varmasti selannut netistä tapaamisjuttuja ja huomannut, että kaikki ei ole etällä ok.
lasta ei kiinnosta, vaikka miten olisi teini, että onko vanhemmalla kavereita, töitä tai tapaako vain sukulaisiaan. ja kun kyseessä on etävanhempi, niin yleensä lapsi on siellä etävanhemmalla korkeintaan viikonloppuisin, jolloin viettävät yhteistä aikaa. Sen uskon, että lapsi on voinut ahdistua, jos etävanhempi on alkoholisti tai puhuu lapselle vihamielisesti. Mutta tuo lainaamani lause oli ilmiselvästi etävanhemman ex-puolison oma mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut kohdat kuulostaa ihan valideilta syiltä ettei halua mennä etävanhemman luo ja vaikuttaa siltä ettei lapselle ole todellakaan hyväksi/edes turvallista siellä olla.
Mutta tämä kohta kuulostaa oudolta "(lapsi puhuu, että ahdistaa ihminen, joka ei käy töissä, ei harrasta ja jolla ei ole yhtään kavereita paitsi lähisukulaiset)".No ei kukaan lapsi noin vanhemmastaan puhukaan. Satutädin satuilua koko aloitus.
Jep. :D Mitä helvet tiä. Ei lapset mieti tuommoisia!
Toi juominen on kyllä paha ongelma mut ei kukaan lapsi jätä menemättä vanhemmalleen koska "Vanhempi ei ole töissä ja sil ei oo kavereita"
Eiköhän ap puhu lapselle isästä/äidistä. Meille ei halua/tarvitse avata kumpi etävanhempi on.