Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Että voikin koiran hankkiminen olla nykyään VAIKEAA!

Vierailija
06.02.2015 |

Aina kun löytää sopivan koiranpennun ilmoituksista, ikä, rotu, sijainti ja hinta täsmää, niin aina on vähintäänkin yksi näistä kriteereistä:
- ei ensikoiraksi
- ei ulkokoiraksi
- ei pienten lasten kotiin

Just joo. Miksi ei ensikoiraksi, jos ei ole mikään vaativa rotu? Ja eikös jokainen ole kerran ensikoiran omistaja.
Ei ulkokoiraksi, vaikka kyseessä olisikin rotu, joka yleensä viihtyy paremmin ulkona. Ymmärrän ettei haluta koirasta häkkikoiraa taikka narun jatkeeksi, mutta aidattu ISO piha luulisi olevan koiralle unelma elinympäristö. Sisälläkin saisi olla mm yöt ja huonoilla keleillä (jos vain itse haluaa).
Ei pienten lasten kotiin. Tätä perustellaan sillä, ettei koira saa ansaitsemaansa huomiota jos talossa pieniä lapsia (ilmeisesti alle kouluikäisiä).
No enemmänkö se koira muka huomiota saa, kun lapset koulussa ja vanhemmat töissä? Sehän on yksin päivät, ja koulu/työpäivienkin jälkeen on usein harrastusta/muuta menoa tai väsynyt.
Eikö juuri parasta aikaa olisi koiran päästä perheeseen, kun suurinosa perheestä on kotona pari vuotta vielä?

Että kyllä on vaikeaa! Minulla ei ole omaa koiraa ollut, lapsuudenkodissa kyllä oli, ei koira nyt aivan vieras olento ole. Ulkona lähes vapaana saisi elää, mikäs sen parempaa koiralle? Ja aikaa olisi juuri tällä hetkellä, kun palaan töihin, on silloin haastavampaa alkaa pentua ottamaan.

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mua pistää vihaksi ihmisten välinpitämättömyys lemmikkejä kohtaan!!
On allergiaa mutta kyllä se rajansa tietää. Koiraa ei oteta jos on allergiaa! Tuttavaperheeseeni otettiin koira vaikka yksi lapsi allerginen. Mutta kun allergia oli helpottamassa eikä oireita tullut. Ei ole aiemmi ollut koiraa mutta kun lapset niin kovasti halusi.

Tiedän miten tuokin tarina päättyy. Joillekin riittäisi se pehmonalle tai joku tamacotsi ettei tarvi lemmikin kustannuksella kokeilla o ko allergia mennyt ohi. Hitto!!

Vierailija
82/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä olisin myymässä koiraani, möisin vain sellaiselle ihmiselle/ihmisille, joilla ei ole lapsia, eivätkä aijo koskaan tehdäkään. Kuitenkaan kun asiasta ei koskaan voi olla täysin varma, hommaako tämä ihminen joskus lapsen, niin mieluiten vielä jollekin 50veelle, joka tuskin muksuja on hommaamassa enään.

Tämä sen takia, koska monet vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan kohtelemaan eläimiä oikein. Monet ostavat lemmikin lapselle pelkäksi leluksi.

Ja myös sen vuoksi, koska ihan liikaa näkee netissä näitä "Myydään koira" ilmoituksia lapsen allergian tai sen vuoksi, että perheeseen tuli/on tulossa vauva.

On vaan niin ihanaa ostaa sille hanipuppeli Minttu-Maarialle se oma koira, jota voi kiusata. Ja hetken päästä syntyykin perheeseen vauva, Minttu-Maarialle sisko ja koira saakin viimeistään 9kk kuluttua lähtöpassit perheestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas linjoilla.

Joku kysyy, tiesinkö, ettei koiranpentua voi laittaa heti alusta alkaen ulos. No kyllä vain tiedän. En ole mikään uuno, kuten moni tuntuu luulevan. Siksi emme koiraa juuri nyt tällä sekunnilla olisi ottamassa, vaan jos sellainen otetaan niin kesällä, kun mekin olemme lähes 24/7 ulkona. Pentua ei pidettäisi ollenkaan yksin ulkona.

Miehellä, joka tässä on se kenellä allergiaa, on ollut lapsuudenkodissa koiria. Ne olivat ulkokoiria, jotka olivat sisällä vain ukonilmalla. Ne eivät olleet onnettomia koiria. Eikä meidänkään rotikka ollut, vaikka joku kyseenalaisti oliko koko koiraa olemassakaan :-D

Ja kyllä, koira eläisi pääsääntöisesti ulkona, mutta tämä ei tarkoita, että se olisi yksin. Varmaan vähemmän yksin mitä teillä, joilla lapset koulussa ja itse olette töissä, jolloin koiranne "nököttävät" kotona yksinään useamman tunnin.
Ja edelleen, koira olisi sisällä MUUNMUASSA öisin ja huonoilla keleillä. ELI saa olla muulloinkin, mutta enemmän ulkona.
Jännä miten sitä koirat ovat aina pärjänneet loistavasti ns ulkokoirina, mutta nykyään se tuntuu olevan monelle sama, kuin lapsen laittaisi ulkoruokintaan :-/
Minuakin säälittää häkeissään nököttävät ja haukkuvat koirat. Samoin keskellä päivää ikkunasta ulos tuijottavat isot koirat, kun isäntäväki on töissä.

Ja mitä nyt olen käynyt ystävillä ja sukulaisilla joilla koiria on, ei ne koirat siellä sisällä juuri muuta tee kuin nukkuvat ja syövät. Kun haluavat puuhata toistensa kanssa, tekevät sitä ulkona. Lenkille tai keppiä heitetään pihalla. Nämä vain esimerkkejä. Pennun kanssa eriasia, mutta aikuisen koiran kanssa.

Me emme myöskään olisi koiraa hävittämässä miehen allergian vuoksi, emmekä hylkäämässä tätä ulos yksin olemaan.

En tiedä miten voisin enää selkeämmin itseäni ilmaista. Harmillista, että joku kokee meidät huonoksi perheeksi koiralle. Emme me mikään täyden kympin vaihtoehto ole lähinnä tuon allergian vuoksi, mutta emme me huonoimmastakaan päästä voida olla.

Vierailija
84/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemuksien mukaan suomenlapinkoira on todella seurallinen rotu, voisiko teille sopia paremmin joku enemmän erakko? Olen tuntenut useamman rodun edustajan (eri sukulaisilla ollut näitä siitä asti kun olen ollut lapsi) ja ainoastaan kaksi näistä on viihtynyt ulkokoirana, siis niin että jaksaa olla ulkona tunteja kerrallaan yksin, toinen näistä itseasiassa jaksoi olla alle tunnin lähimetsässä nuuskimassa, ja tuli aina sitten pyytämään sisään.

Meillä on nykyisin sekarotuinen, jossa on puolet lapinkoiraa ja puolet bordercollieta (tämä tietysti muuttaa luonnetta mutta joka tapauksessa), eikä se jaksa olla pihalla yksin edes viittä minuuttia ilman koirakaveria! Kääntyy heti ihmettelemään mihin muut menivät ja viihtyy parhaiten sylissä/leikkimässä aivan kiinni kyljessä. Ja koira on siis 5-vuotias, on koko ikänsä saanut vapaasti mennä isolle aidatulle pihallemme, ei vaan viihdy.

Suosittelen siis ajattelemaan koiraa myös yksilönä - vaikka se kuinka sopisi rodultaan ulkokoiraksi ja vaikka sitä kuinka siihen opetettaisiin, toiset koirat eivät vaan viihdy erossa laumastaan. Kokemukseni mukaan useimmat. En sano että olisitte huonoja omistajia ap, mutta ymmärräthän tämän näkökulman? Melko varmasti kasvattaja ajattelee juuri tätä - entä jos koira haluaisi olla KAIKEN ajan sisällä kanssanne jostain syystä, onnistuisiko se?

Vierailija
85/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:17"]Omien kokemuksien mukaan suomenlapinkoira on todella seurallinen rotu, voisiko teille sopia paremmin joku enemmän erakko? Olen tuntenut useamman rodun edustajan (eri sukulaisilla ollut näitä siitä asti kun olen ollut lapsi) ja ainoastaan kaksi näistä on viihtynyt ulkokoirana, siis niin että jaksaa olla ulkona tunteja kerrallaan yksin, toinen näistä itseasiassa jaksoi olla alle tunnin lähimetsässä nuuskimassa, ja tuli aina sitten pyytämään sisään.

Meillä on nykyisin sekarotuinen, jossa on puolet lapinkoiraa ja puolet bordercollieta (tämä tietysti muuttaa luonnetta mutta joka tapauksessa), eikä se jaksa olla pihalla yksin edes viittä minuuttia ilman koirakaveria! Kääntyy heti ihmettelemään mihin muut menivät ja viihtyy parhaiten sylissä/leikkimässä aivan kiinni kyljessä. Ja koira on siis 5-vuotias, on koko ikänsä saanut vapaasti mennä isolle aidatulle pihallemme, ei vaan viihdy.

Suosittelen siis ajattelemaan koiraa myös yksilönä - vaikka se kuinka sopisi rodultaan ulkokoiraksi ja vaikka sitä kuinka siihen opetettaisiin, toiset koirat eivät vaan viihdy erossa laumastaan. Kokemukseni mukaan useimmat. En sano että olisitte huonoja omistajia ap, mutta ymmärräthän tämän näkökulman? Melko varmasti kasvattaja ajattelee juuri tätä - entä jos koira haluaisi olla KAIKEN ajan sisällä kanssanne jostain syystä, onnistuisiko se?
[/quote]

Hei!
Suomenlapinkoira oli vain vahvin vaihtoehto tähän mennessä, mutta tottakai olemme avoimia myös muille vaihtoehdoille. Sekarotuinen koirakaan ei ole poissuljettu.
Koiran jatkuva sisälläolo ei onnistuisi, ja ymmärrän itsekin sen olevan ongelma, jos meille sattuisi juuri sellainen koira, joka haluaisi olla koko ajan sisällä.
Mutta entäs kerros- ja rivitalossa asuvat? Heilläkin on koiria, mutta entä jos koira haluaisikin olla ulkona lähes koko ajan? Entäs sitten? No ne koirat ovat tottakai sisällä, koska omaa pihaa ei ole, missä koira saisi olla.
Ap

Vierailija
86/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:17"]Omien kokemuksien mukaan suomenlapinkoira on todella seurallinen rotu, voisiko teille sopia paremmin joku enemmän erakko? Olen tuntenut useamman rodun edustajan (eri sukulaisilla ollut näitä siitä asti kun olen ollut lapsi) ja ainoastaan kaksi näistä on viihtynyt ulkokoirana, siis niin että jaksaa olla ulkona tunteja kerrallaan yksin, toinen näistä itseasiassa jaksoi olla alle tunnin lähimetsässä nuuskimassa, ja tuli aina sitten pyytämään sisään. Meillä on nykyisin sekarotuinen, jossa on puolet lapinkoiraa ja puolet bordercollieta (tämä tietysti muuttaa luonnetta mutta joka tapauksessa), eikä se jaksa olla pihalla yksin edes viittä minuuttia ilman koirakaveria! Kääntyy heti ihmettelemään mihin muut menivät ja viihtyy parhaiten sylissä/leikkimässä aivan kiinni kyljessä. Ja koira on siis 5-vuotias, on koko ikänsä saanut vapaasti mennä isolle aidatulle pihallemme, ei vaan viihdy. Suosittelen siis ajattelemaan koiraa myös yksilönä - vaikka se kuinka sopisi rodultaan ulkokoiraksi ja vaikka sitä kuinka siihen opetettaisiin, toiset koirat eivät vaan viihdy erossa laumastaan. Kokemukseni mukaan useimmat. En sano että olisitte huonoja omistajia ap, mutta ymmärräthän tämän näkökulman? Melko varmasti kasvattaja ajattelee juuri tätä - entä jos koira haluaisi olla KAIKEN ajan sisällä kanssanne jostain syystä, onnistuisiko se? [/quote] Hei! Suomenlapinkoira oli vain vahvin vaihtoehto tähän mennessä, mutta tottakai olemme avoimia myös muille vaihtoehdoille. Sekarotuinen koirakaan ei ole poissuljettu. Koiran jatkuva sisälläolo ei onnistuisi, ja ymmärrän itsekin sen olevan ongelma, jos meille sattuisi juuri sellainen koira, joka haluaisi olla koko ajan sisällä. Mutta entäs kerros- ja rivitalossa asuvat? Heilläkin on koiria, mutta entä jos koira haluaisikin olla ulkona lähes koko ajan? Entäs sitten? No ne koirat ovat tottakai sisällä, koska omaa pihaa ei ole, missä koira saisi olla. Ap

[/quote]

Tottakai toivoisin heidän ihan samalla tavalla harkitsevan syvästi, onko rotu aidosti sopiva ja mitä he tekisivät, jos koiran kaipuu ulos on jatkuvaa. Ja jos koiran hankinta on teille hankalaa, voin vaan kuvitella millaista se on jos asuu kerrostalossa! Kyse on tässä kuitenkin eri asiasta - ulkoilu on koiralle sosiaalinen tapahtuma (hajut) ja hauskaa liikuntaa ja ajanvietettä. En viestissäni tarkoittanut koiran haluavan olla juuri SISÄLLÄ kirjaimellisesti, vaan laumansa kanssa yhdessä - se on paljon suurempi ongelma koiralle kuin se, ettei jatkuvasti pääse ulos seikkailemaan. Koetin kirjoittaa hyvässä hengessä, toivottavasti löydätte teille sopivan koiran lopulta, toiset koirat tosiaan nauttivat juuri siitä ulkona olosta eniten.

Vierailija
87/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän koiraa saa ulkona pihallaan pitää, jos koira itse tykkää olla ulkona. Esim mun koira kinuaa monesti ulos, päästän sen ja siellä se pihalla istuu/makaa ja haistelee. Kun se haluaa sisälle, se alkaa hyppimään ovea vasten tai hyppää ikkunaa vasten ja tuijottaa sisälle. Huudan "Tuutko sisälle?" ja sitten se juoksee oven eteen :)

Mutta ei koiraa saa eristää perheenjäsenistään, antamalla sen kokoaikaa vaan olla pihalla. En usko että kukaan koira oikeasti nauttii olla pihalla jatkuvasti, yksin.

En tiedä, kuinka kauan aloittaja on meinannut että koira viettäisi aikaa pihalla päivässä? Jos hommaatte pentukoiran, sitä kannattaa totuttaa ulkona olemiseen, mutta siltikin voi olla, että aikuisena siitä tulee koira, joka haluaakin olla vaan sisällä ja voi olla ettei viihdy lainkaan ulkona! Koskaan ei voi tietää!

Vierailija
88/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:58"]

Ap taas linjoilla. Joku kysyy, tiesinkö, ettei koiranpentua voi laittaa heti alusta alkaen ulos. No kyllä vain tiedän. En ole mikään uuno, kuten moni tuntuu luulevan. Siksi emme koiraa juuri nyt tällä sekunnilla olisi ottamassa, vaan jos sellainen otetaan niin kesällä, kun mekin olemme lähes 24/7 ulkona. Pentua ei pidettäisi ollenkaan yksin ulkona. Miehellä, joka tässä on se kenellä allergiaa, on ollut lapsuudenkodissa koiria. Ne olivat ulkokoiria, jotka olivat sisällä vain ukonilmalla. Ne eivät olleet onnettomia koiria. Eikä meidänkään rotikka ollut, vaikka joku kyseenalaisti oliko koko koiraa olemassakaan :-D Ja kyllä, koira eläisi pääsääntöisesti ulkona, mutta tämä ei tarkoita, että se olisi yksin. Varmaan vähemmän yksin mitä teillä, joilla lapset koulussa ja itse olette töissä, jolloin koiranne "nököttävät" kotona yksinään useamman tunnin. Ja edelleen, koira olisi sisällä MUUNMUASSA öisin ja huonoilla keleillä. ELI saa olla muulloinkin, mutta enemmän ulkona. Jännä miten sitä koirat ovat aina pärjänneet loistavasti ns ulkokoirina, mutta nykyään se tuntuu olevan monelle sama, kuin lapsen laittaisi ulkoruokintaan :-/ Minuakin säälittää häkeissään nököttävät ja haukkuvat koirat. Samoin keskellä päivää ikkunasta ulos tuijottavat isot koirat, kun isäntäväki on töissä. Ja mitä nyt olen käynyt ystävillä ja sukulaisilla joilla koiria on, ei ne koirat siellä sisällä juuri muuta tee kuin nukkuvat ja syövät. Kun haluavat puuhata toistensa kanssa, tekevät sitä ulkona. Lenkille tai keppiä heitetään pihalla. Nämä vain esimerkkejä. Pennun kanssa eriasia, mutta aikuisen koiran kanssa. Me emme myöskään olisi koiraa hävittämässä miehen allergian vuoksi, emmekä hylkäämässä tätä ulos yksin olemaan. En tiedä miten voisin enää selkeämmin itseäni ilmaista. Harmillista, että joku kokee meidät huonoksi perheeksi koiralle. Emme me mikään täyden kympin vaihtoehto ole lähinnä tuon allergian vuoksi, mutta emme me huonoimmastakaan päästä voida olla.

[/quote]

Täällä iso osa kokee teidät huonoksi koiraperheeksi. Ja niin taitaa olla kasvattajienkin laita. Siitähän tämä aloitus lähti. Teille ei haluta myydä koiraa. Ja se on oikea ratkaisu

Vierailija
89/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:17"]Omien kokemuksien mukaan suomenlapinkoira on todella seurallinen rotu, voisiko teille sopia paremmin joku enemmän erakko? Olen tuntenut useamman rodun edustajan (eri sukulaisilla ollut näitä siitä asti kun olen ollut lapsi) ja ainoastaan kaksi näistä on viihtynyt ulkokoirana, siis niin että jaksaa olla ulkona tunteja kerrallaan yksin, toinen näistä itseasiassa jaksoi olla alle tunnin lähimetsässä nuuskimassa, ja tuli aina sitten pyytämään sisään. Meillä on nykyisin sekarotuinen, jossa on puolet lapinkoiraa ja puolet bordercollieta (tämä tietysti muuttaa luonnetta mutta joka tapauksessa), eikä se jaksa olla pihalla yksin edes viittä minuuttia ilman koirakaveria! Kääntyy heti ihmettelemään mihin muut menivät ja viihtyy parhaiten sylissä/leikkimässä aivan kiinni kyljessä. Ja koira on siis 5-vuotias, on koko ikänsä saanut vapaasti mennä isolle aidatulle pihallemme, ei vaan viihdy. Suosittelen siis ajattelemaan koiraa myös yksilönä - vaikka se kuinka sopisi rodultaan ulkokoiraksi ja vaikka sitä kuinka siihen opetettaisiin, toiset koirat eivät vaan viihdy erossa laumastaan. Kokemukseni mukaan useimmat. En sano että olisitte huonoja omistajia ap, mutta ymmärräthän tämän näkökulman? Melko varmasti kasvattaja ajattelee juuri tätä - entä jos koira haluaisi olla KAIKEN ajan sisällä kanssanne jostain syystä, onnistuisiko se? [/quote] Hei! Suomenlapinkoira oli vain vahvin vaihtoehto tähän mennessä, mutta tottakai olemme avoimia myös muille vaihtoehdoille. Sekarotuinen koirakaan ei ole poissuljettu. Koiran jatkuva sisälläolo ei onnistuisi, ja ymmärrän itsekin sen olevan ongelma, jos meille sattuisi juuri sellainen koira, joka haluaisi olla koko ajan sisällä. Mutta entäs kerros- ja rivitalossa asuvat? Heilläkin on koiria, mutta entä jos koira haluaisikin olla ulkona lähes koko ajan? Entäs sitten? No ne koirat ovat tottakai sisällä, koska omaa pihaa ei ole, missä koira saisi olla. Ap

[/quote]

Koira ei halua olla ulkona yksin. Jos on ulkona viihtyvä koira, sen kanssa ollaan ulkona, käydään lenkillä ym

Vierailija
90/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein meinasin suosittaa villakoiraa, joka olisi ehkä allergiselle hyvä vaihtoehto. (Kaverikin on tosi allerginen kaikille eläimille, mutta kaksi villakoiraa on, eikä oireita.)
Mutta en kyllä usko, että se haluaisi tai kykenisi olla ulkona noita määriä, mitä suunnittelet.

Ehkä teille olisi parempi toimia sijaiskotina tai lemmikkien hoitopaikkana, jolloin saisitte olla tekemisissä koirien kanssa ja tulisi varmuus siitä, onko allergiasta haittaa.

Vierailija
91/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattajalla on aika vähän oikeuksia pentukaupoissa. Ainoa oikeus taitaa olla se että hän saa itse valita kenelle koiransa myy.

Itse jos kasvattaisin, haluaisin todellakin tietää mitä koiristani tulee ja tietää heidän elämänstään.

- En myisi häkkikoiraksi tai ulkokoiraksi todellakaan. Toki voi olla osan ajasta ulkona mutta sisällä pääasiassa. Ihan sama mikä rotu.

- En myisi ensikoiraksi ainakaan kenellekeen nuorille. En haluaisi yhdestäkään pennustani kodinvaihtajaa ja pyrkisin kyllä minimoimaan riskit.

- Vaatisin muutaman näyttelyissäkäynnit ja mahd. luonnetestin jotta näen mitä jalostan ja kasvatan.

- Pentuja voisi käydä katsomassa, mutta minä valitsisin n. 5.viikon iässä kenelle pennut myisin ja kiinnostuneista valitsisini ne parhaat kodin. Koirien näköiset kodit, eli minä valitsisini mikä pentu lähtee minnekin.

- Ja mikä tärkeintä, minun täytyy tulla juttuun pennun ostajan kanssa. Meillä täytyy synkata niin että pystyn helposti soittamaan ja kyselemään kuulumisia ja voin olla vakuuttunut että pennun ostaja pitää minut ajantasalla myös pennun asioista.

- Myös Pevisa- terveystutkimukset olisi ehdoton.

- Lapsiperhe ei olisi ongelma, mikäli se ei rodun kannalta olisi ongelma. Haluaisin kuitenkin nähdä lapset sillä en myisi yhtäkään koiraa perheelle joka ei osaa kasvattaa lapsiaankaan.

Vierailija
92/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:12"]Miksi tässä ketjussa selvästi yksi ja sama ihminen (kirjoitustyylin perusteella) kirjoittelee että koira ei sovi olemaan ulkona? :D Ymmärsin itse ap:n tekstistä että ei koira siellä pihalla ole yötä päivää asumassa vaan mahdollisuus ulkona olemiseen ison pihan vuoksi on, mikä on mielestäni paljon parempi tilanne kuin kerrostalokoirat jotka pääsevät kaksi kertaa päivässä ulos pienen lenkin ajaksi. 
[/quote]

Se pihalla olo ei auta mitään. Koiran kanssa pitää lähteä vähintään kolme kertaa päivässä lenkille.
[/quote]
Onko joku sanonut että ei käytäisi??

Vierailija
93/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author=" Vierailija " time="06.02.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:30"][quote author=" Vierailija " time="06.02.2015 klo 10:19"]Siis ap on hankkimassa allergiaperheeseen koiraa, joka olisi päivät ulkona yksinään. Luin jo tarpeeksi, ei koiraa tällaiseen perheeseen. Ei vaikka "kun mä nyt vaan haluan" jne.
[/quote]

Kannattaisi lukea vähän tarkemmin. Koira saisi olla sisällä niin paljon kuin haluaa, mutta myös ulkona.
[/quote]
Miksi sitten kerrot hankkivasi sen "ulkokoiraksi"? Tulee se vaikutelma, että kuitenkin alitajuisesti ajattelet koiran olevan enimmäkseen ulkona "omasta tahdostaan". Entä jos näin ei olekaan, vaan koira onkin 95% ajasta sisällä ja miehesi allergia hankaloittaa hänen elämäänsä ihan kohtuuttomalla tavalla? Kumpi väistää, miehesi vai koira? Ettei vaan tuossa tilanteessa sittenkin käy niin, että koira on ulkokoirana, halusi tai ei.

Kasvattaja, joka ei myy sinulle koiraa, on ihan oikeassa. Meilläkin kotona isäni oli allerginen, joten emme hankkineet koiraa vaan kaniineja, jotka oikeasti viihtyivät ulkoaitauksessa keskenään kesät (talvella olivat sitten lämpimässä kellarikerroksessa, jossa isä ei käynyt yleensä koskaan). Aikuisen ihmisen tulee kyetä ottamaan vastuuta toiminnastaan, eikä ottaa tieten tahtoen koiraa tuollaisessa tilanteessa.
[/quote]

Tuo ei ollut ap kuten näet.

Vierailija
94/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 09:58"]Sulle on täällä todella monta kertaa sanottu, että koira on laumaeläin, ja haluaa siksi olla perheen kanssa eikä yksin pihalla. En tiedä ainuttakaan perhettä joka viettää kaiken vapaaaikansa pihalla.

Itselläni on suomenpystykorva, joka nytkin makaa puoliksi sylissäni. Kun sillä on mahdollisuus valita, se käy ulkona tarkastamassa reviiriään, mutta sitten tunnin sisällä jo pyytää sisälle. Vaikka jotkut tätäkin rotua pitävät ulkona häkkikoirana, se viihtyy kuitenkin parhaiten siellä missä sen lauma eli perhe on.

En ymmärrä, mikä pakko koiraa on ottaa, jos sen kanssa ei haluta olla. Yöthän se nukkuu, ja jos se on päivät ulkona, milloin sen kanssa sitten ollaan? Jos koiraa halutaan käyttää varashälyttimenä, olisi inhimillisempää valita sitten jokin elektroninen varashälytin. Tai sitten ottaa useampi koira kerralla jotta niillä on seuraa toisistaan.
[/quote]

Ap juuri sanoi että koira saa tulla sisälle jos haluaa. Mutta koiralla on MAHDOLLISUUS olla pihalla niin paljon kuin haluaa. Jos asiat on niin kuin ap sanoo, että koiran kanssa harrastettaisiin, vietäisiin lenkille, saa olla sisällä ja ulkona, koiralla on seuraa lapsista ja aikuisista, koira koulutetaan. Melkein kaikki koirat joutuu olemaan yksin joitain tunteja päivässä. En näe mitään syytä miksi ap ei voisi ottaa koiraa. Ootte aika ilkeitä jotkut. Mutta miten se onnistuisi jos yhdellä lapsista on allergiaa?
[/quote]

En usko sekunttiakaan että lapsiperheinen vie sen koiran kolme kertaa päviässä kunnon lenkille sekä kouluttaa koiraa ahkerasti.
[/quote]

Jos koira saa muutenkin olla ulkona isolla idatulla pihalla, niin riittää että vie kaksi kertaa päivässä kunnon lenkille/koirapuistoon. Ja ap itse sanoi että käy yksinkin lenkillä niin miksi ei ehtisi viemään? Ja aika monessa lapsiperheessä on koira tässä maassa, niissäkö ei koiria viedä ikinä ulos tai kouluteta? Aika pihalla oot..

Vierailija
95/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author=" Vierailija " time="06.02.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:30"][quote author=" Vierailija " time="06.02.2015 klo 10:19"]Siis ap on hankkimassa allergiaperheeseen koiraa, joka olisi päivät ulkona yksinään. Luin jo tarpeeksi, ei koiraa tällaiseen perheeseen. Ei vaikka "kun mä nyt vaan haluan" jne.
[/quote]

Kannattaisi lukea vähän tarkemmin. Koira saisi olla sisällä niin paljon kuin haluaa, mutta myös ulkona.
[/quote]
Miksi sitten kerrot hankkivasi sen "ulkokoiraksi"? Tulee se vaikutelma, että kuitenkin alitajuisesti ajattelet koiran olevan enimmäkseen ulkona "omasta tahdostaan". Entä jos näin ei olekaan, vaan koira onkin 95% ajasta sisällä ja miehesi allergia hankaloittaa hänen elämäänsä ihan kohtuuttomalla tavalla? Kumpi väistää, miehesi vai koira? Ettei vaan tuossa tilanteessa sittenkin käy niin, että koira on ulkokoirana, halusi tai ei.

Kasvattaja, joka ei myy sinulle koiraa, on ihan oikeassa. Meilläkin kotona isäni oli allerginen, joten emme hankkineet koiraa vaan kaniineja, jotka oikeasti viihtyivät ulkoaitauksessa keskenään kesät (talvella olivat sitten lämpimässä kellarikerroksessa, jossa isä ei käynyt yleensä koskaan). Aikuisen ihmisen tulee kyetä ottamaan vastuuta toiminnastaan, eikä ottaa tieten tahtoen koiraa tuollaisessa tilanteessa.
[/quote]
En ole ap. Kerroin vain mitä ap oli aikaisemmin kirjoittanut, koska et ollut lukenut kunnolla.

Vierailija
96/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:31"]Mä en tiedä onko teillä joillain luetunymmärtämisessä vikaa vai mitä, kun ette ymmärrä, että koira ei tosiaan tulisi olemaan "päivät pääskysten" ulkona yksinään.
Jännä, että jos koira saa oleilla ulkona vapaana ja oleskella myös sisällä silloin tällöin, täällä niin moni kokee tämän huonona koiranelämänä.
Ja olen kuulkaa jutellut allergiasta kärsivien kanssa, joilla koira, kissa tai muu lemmikki, että en ihan uuno ole. Meillä allergiasta kärsii mies, joka kyllä tietää rajansa ja sen, mihin on ryhtymässä. Eriasia jos allergiasta kärsisi pieni lapsi, jonka kohdalla ei tiedä minkä verran sietää allergeenejä.
Voi mennä nyt tovi ennenkuin palaan katsomaan tänne uusia viestejä, että pahoittelut jos ehdin vastaamaan vasta illalla.
Ap
[/quote]

Koiraa ei voi hankkia taloon missä on allerginen. Koska se että miehesi allergia vaikka pahenee ei ole syy antaa koiraa pois.
[/quote]

Harvoin aikuisten ihmisten allergiat pahenevat, sen sijaan monet tottuvat oman lemmikin hilseeseen, eikä saa siitä oireita, vaikka muista eläimistä saisi. Ja luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän oman allergiansa vakavuuden.

Toinen asia mitä ihmettelen keskustelussa on se, että koira ei muka sopisi lasten kanssa samaan perheeseen, yleensä koirat ja lapset oitävät toisistaan todella paljon. Toki rotu pitää miettiä sen mulaan, että sopii lasten kanssa elämään ja mieluiten ottaa koiran, jonka aikaisemmmassakin kodissa on ollut lapsia.

Vierailija
97/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:30"]

[quote author=" Vierailija " time="06.02.2015 klo 10:19"]Siis ap on hankkimassa allergiaperheeseen koiraa, joka olisi päivät ulkona yksinään. Luin jo tarpeeksi, ei koiraa tällaiseen perheeseen. Ei vaikka "kun mä nyt vaan haluan" jne.
[/quote]

[/quote]

Mutta edelleen se on allergiaperhe.

Vierailija
98/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:22"]

[/quote]

Tottakai toivoisin heidän ihan samalla tavalla harkitsevan syvästi, onko rotu aidosti sopiva ja mitä he tekisivät, jos koiran kaipuu ulos on jatkuvaa. Ja jos koiran hankinta on teille hankalaa, voin vaan kuvitella millaista se on jos asuu kerrostalossa! Kyse on tässä kuitenkin eri asiasta - ulkoilu on koiralle sosiaalinen tapahtuma (hajut) ja hauskaa liikuntaa ja ajanvietettä. En viestissäni tarkoittanut koiran haluavan olla juuri SISÄLLÄ kirjaimellisesti, vaan laumansa kanssa yhdessä - se on paljon suurempi ongelma koiralle kuin se, ettei jatkuvasti pääse ulos seikkailemaan. Koetin kirjoittaa hyvässä hengessä, toivottavasti löydätte teille sopivan koiran lopulta, toiset koirat tosiaan nauttivat juuri siitä ulkona olosta eniten.
[/quote]
hei.
En loukkaantunut viestistäsi, asiallinen olet :-)
emme me väkisin koiraa oteta.
Ap

Vierailija
99/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 09:48"]Ap tässä.
Ensinnäkin täytyy toistaa itseään korostamalla, että häkkikoiraa meille EI olisi tulossa. Itse paheksun juuri sitä, että koira eläisi häkissä tai narun päässä, pari kertaa päivässä lenkille.
Koirasta tulisi pääsääntöisesti ulkokoira, ja sen elinympäristö olisi aidattu, iso piha. Koira saisi olla MUUNMUASSA yöt ja huonoilla keleillä sisällä. Tämä ei siis tarkoita sitä, etteikö koira saisi oleskella muulloinkin sisällä. Minusta sisäkoiran pito on huonompi kuin ulkokoiran. Varsinkin jos (kuten meillä tulisi olemaan) sen ulkokoiran kanssa touhuaisi aktiivisesti. Meillä ulkoillaan todella paljon, ja kesällähän me ihmisetkin lähes asutaan pihalla.

Joku sanoi, että työssäkäyvällä enemmän aikaa kuin kotona lasten kanssa olevilla, kun ei tarvitse kuskata lapsia harrastuksiin yms. No kyllä jos on LAPSETON pariskunta joilla koira. Itse vain tarkoitin vertailussa kaksi perhettä, jossa toisessa alle kouluikäisiä lapsia ja toisessa taas koululaisia. Kun näille koululaisten vanhemmille koira annettaisiin mieluummin, vaikka heillähän sitä kiirettä juuri pitääkin.

Meillä kotona kun oli koira, rotwailer, oli se vapaana ulkona. Ei edes aitoja. Äitini koulutti sen pysymään pihassa, ja niin myös pysyi. Sisällä oli juurikin yöt ja huonoilla keleillä (sade, kova pakkanen yms). Muuten se ei edes HALUNNUT juuri olla sisällä.
Tietysti se on koirakohtaista, kuka haluaa olla sisällä ja kuka ei.
Me ei pääsääntöisesti koiraa voida ottaa sisälle asumaan yhden perheenjäsenen allergian vuoksi. Mutta allergiaa potevakin voi ottaa koiran olematta itsekäs. Tiedän useita tapauksia, joilla on lemmikki allergiasta huolimatta, eikä eläimen oloissa ole mitään vikaa.

Miksi haluan koiran? On mielestä yhtä vaikea kysymys kuin miksi haluan lapsen. Ei sitä voi jotenkin selittää. Voi luetella erilaisia syitä, kuten esim. haluan koirasta sydänystävän tai lenkkikaverin, haluan tarjota jollekkin koiralle hyvän kodin. Näitä riittää. Me emme ole pahoja ja vastuuttomia ihmisiä. Meillä olisi hyvä elämä ja koti tarjota koiralle.
[/quote] Eiköhän tässä tullut jo kaikki miksei järkevä koirankasvattaja sinulle koiraa myy. Kukaan fiksu ei myy koiraa allergia perheeseen... T. Kasvattaja

Vierailija
100/134 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:58"]

Ap taas linjoilla. Joku kysyy, tiesinkö, ettei koiranpentua voi laittaa heti alusta alkaen ulos. No kyllä vain tiedän. En ole mikään uuno, kuten moni tuntuu luulevan. Siksi emme koiraa juuri nyt tällä sekunnilla olisi ottamassa, vaan jos sellainen otetaan niin kesällä, kun mekin olemme lähes 24/7 ulkona. Pentua ei pidettäisi ollenkaan yksin ulkona. Miehellä, joka tässä on se kenellä allergiaa, on ollut lapsuudenkodissa koiria. Ne olivat ulkokoiria, jotka olivat sisällä vain ukonilmalla. Ne eivät olleet onnettomia koiria. Eikä meidänkään rotikka ollut, vaikka joku kyseenalaisti oliko koko koiraa olemassakaan :-D Ja kyllä, koira eläisi pääsääntöisesti ulkona, mutta tämä ei tarkoita, että se olisi yksin. Varmaan vähemmän yksin mitä teillä, joilla lapset koulussa ja itse olette töissä, jolloin koiranne "nököttävät" kotona yksinään useamman tunnin. Ja edelleen, koira olisi sisällä MUUNMUASSA öisin ja huonoilla keleillä. ELI saa olla muulloinkin, mutta enemmän ulkona. Jännä miten sitä koirat ovat aina pärjänneet loistavasti ns ulkokoirina, mutta nykyään se tuntuu olevan monelle sama, kuin lapsen laittaisi ulkoruokintaan :-/ Minuakin säälittää häkeissään nököttävät ja haukkuvat koirat. Samoin keskellä päivää ikkunasta ulos tuijottavat isot koirat, kun isäntäväki on töissä. Ja mitä nyt olen käynyt ystävillä ja sukulaisilla joilla koiria on, ei ne koirat siellä sisällä juuri muuta tee kuin nukkuvat ja syövät. Kun haluavat puuhata toistensa kanssa, tekevät sitä ulkona. Lenkille tai keppiä heitetään pihalla. Nämä vain esimerkkejä. Pennun kanssa eriasia, mutta aikuisen koiran kanssa. Me emme myöskään olisi koiraa hävittämässä miehen allergian vuoksi, emmekä hylkäämässä tätä ulos yksin olemaan. En tiedä miten voisin enää selkeämmin itseäni ilmaista. Harmillista, että joku kokee meidät huonoksi perheeksi koiralle. Emme me mikään täyden kympin vaihtoehto ole lähinnä tuon allergian vuoksi, mutta emme me huonoimmastakaan päästä voida olla.

[/quote]

Täällä iso osa kokee teidät huonoksi koiraperheeksi. Ja niin taitaa olla kasvattajienkin laita. Siitähän tämä aloitus lähti. Teille ei haluta myydä koiraa. Ja se on oikea ratkaisu
[/quote]

Hei!
Kukaan ei ole kieltäytyny myymästä meille koiraa. Kaikissa ilmoituksissa on ilmoitettu vain valmiiksi nuo aloituksessani mainitsemat kriteerit, ja emme siis ole yhteyttä kehenkään ottaneet.
ap