Voiko 1vuotiaan jättää yksin kotiin hetkeksi?
siinä se kysymys tulikin. Voiko taaperon jättää hetkeksi yöllä omaan pinnasänkyyn nukkumaan kun käyttää koiran ilta pissalla.
Tekeekö kukaan näin?
En itse nää siinä mitään pahaa, jos oon max 10min poissa kun vauva nukkuu. Eihän tuo edes tiedä olenko kotona vai en. Ja sängystäkään ei osaa vielä itse nousta pois...
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:33"]
Olen minäkin jättänyt. Pinnasänkyyn ja kotona turvallinen tilanne, ei mitään pesukoneita päällä tai muuta. Jos on itkuhälytin niin se vielä parempi. Ja tietenkin on itse varovaisesti ulkona, kännykkä ja avaimet ehdottomasti mukana jne. En ole ikinä ymmärtänyt miksi on ok jättää vauva ulos nukkumaan ja mennä itse sisälle, mutta ei ole ok jättää lasta sisälle ja mennä itse ulos. En millään tajua miten eka on turvallista ja toka ei. Myöskään en tajua miten on turvallista esim. nukkua sillä aikaa kun vauva nukkuu pinnasängyssä toisessa huoneessa, mistä sen tietää herääkö välttämättä kun vauvalla on hätä tai vaikka tulee joku muu oikea hätätilanne.
No eihän se turvallista olekaan jättää lasta ihan mihin paikkaan tahansa ulos nukkumaan. Ei ole kovin monta vuotta aikaa, kun joku isompi lapsi oli ottanut vauvan vaunuista ja haudannut lumihankeen, jos muistatte? Mutta on siinä semmoinenkin juttu, että jos sinä menet ulos, kaadut ja lyöt pääsi ja sinut viedään ambulanssilla sairaalaan, kukaan ei tiedä että sulla on vauva tai taapero yksin kotona. Jos taas loukkaat itsesi sisällä ja lapsi nukkuu ulkona, jollain ulkopuolisella on ainakin teoriassa mahdollisuus havaita parkuva vauva vaunuista ja ihmetellä onko jotain vialla ja sitten auttaa/toimia.
[/quote]
Ei täällä kyllä kukaan naapuri kuulisi, ei toki löytäisi minuakaan jos liukastuisin kuistille ja makaisin verissä päin pihalla. En oikein ymmärrä minkälaisessa maailmassa suurin osa ihmisistä elää, jos turvallisuushakuisuus on niin ehdotonta että jopa nukkuvan lapsen kanssa sijaittava jatkuvasti samassa tilassa "ettei vaan mitään tapahdu". Luuletteko että monta kymmentä vuotta elämä ollut tuollaista ihmisillä? Ei varmasti ole.
Tuota pubiin lähtemistä en tosiaan hyväksy, se on eri asia kuin koiran käyttäminen pihalla.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:41"]
    [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:29"]Mitä jos liukastut ja lyöt pääsi pahasti, tai jäät auton alle tms. Tai sitten ihan vaan unohdat avaimet sisälle, siinäkin voi 10 minuuttia venähtää aika paljon pidemmäksi. En tosiaankaan jättäisi yksin noin pientä.
[/quote]
Jos kotona saa sairaskohtauksen niin siinähän voi mennä kauankin ennen kuin apua tulee, jopa päiviä. Jos ulkona kaatuu niin omaiset selvitetään ja varmaan saadaan tietoon että on pieni lapsi. Ja voi vaikka ottaa ulos mennessä mukaan lapun, johon kirjoittaa osoitteen ja että kotona on pieni lapsi yksin.[/quote]
Oot kyllä ihan tosi yksinkertainen!
[/quote]
Mitenkä niin?
Mitä yksinkertaisuutta tuossa nyt oli? 
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:01"]
Hain parvekkeelta pulkkaa, taapero telkesi oven kiinni ja sitä ei saa ulkoa auki. Yritin maanitella ovelle avaamaan, mutta nauroi ja alkoi katsella telkkaria sohvalla. Piirsi myös punaisella tussilla sohvan. Löi päänsä ja itki, minä katselin siis ikkunan läpi huolesta solmussa. Naapurille sain huudettua ja hän soitti huoltoyhtiöön. 45 minsaa taapero mellasti ja en voinut tehdä mitään. Parvekkeelta ei voi kiivetä eikä ollut mitään millä olisi hätätiöanteesaa rikkonut ikkunaa. Hyvin siitä selvittiin vaikka lapsi oli "yksin" kotona kolmen vartin verran.
[/quote]
Siis vakava asia, mutta tämä kyllä nauratti :DDD!
Nään sieluni silmillä kun kirjoittaja yrittää saada taaperoa aukaisemaan parvekken oven ja tämä vaan lällättelee ja piirtää sohvaa uusiksi..
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:42"]
Voisitko huikata naapurille, että käyt nopeasti koiran kusettamassa, siis siltä varalta, että sulle sit jotain sattuisikin, niin naapuri ainakin tietäis että kotona on lapsi.
[/quote]
Huikkaa vaan naapurille - sen jälkeen se tee ls-ilmon.
TUo ei oo tosissaan joka lässyttää tuosta 2-vuotiaasta paitsi lehdessä oli juttua jus parikymppisisistä vanhemmista jotka oli jättäny noin 1 vuotiaan vuorotellen yksin ja lähteny noin 10 eri kertaa vähän bilettämään - lapsi on huostaanotettu, tais olla eilen tai tänän lehdessä.
Anna koira pois vaikka joksikin aikaa kun lapsi isompi tai koeta muuttaa rivariin, johon voit päästää koiran pihalle.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:06"]
Minä jätän jos joudun käyttämään koiran pissalla yöllä. Ei se siitä vahingoitu, jos mä käyn sen viis minuuttia ovesta ulkona kun se nukkuu. Tuskin se tulipalo just sillä hetkellä syttyy, kun sähkölaitteet on aina yön pois seinästä. Asutaan omakotitalossa, että mulla kyllä tosiaan riittää, kun päästää koiran takaovesta ulos ja seisoo hetken siinä vahtimassa, että se kans tekee jotain eikä vaadi hetken päästä uudestaan ulos ja heittää kakan roskiin. Yleensä täällä on mieskin kotona, mutta tekee monta kertaa vuodessa useamman päivän työmatkoja.
[/quote] Tuohan on ihan eri tilanne. Et sinä kotoasi poistu jos ovella päivystät ja on omakotitalo. Minä jotenkin annoin itseni ymmärtää, että ap lähtee tyyliin kerrostalosta ihan lenkille, kun 10 minuutista puhui.
Kuinkas sitten kun lapsi on 2v, ja nukkuu normisängyssä..? Herää oven kolahdukseen kun lähdet, painuu perään etsimään mutta väärään suuntaan, eksyy yöllä ulos..?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:30"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:29"]Kaveri jätti 2v lapsen kotiin, jätti lapselle kännykän (lapsi osaa käyttää). Kävi lähikuppilassa kaljalla, meni n. 30min, hyvin pärjäs lapsi, nukkui. [/quote] Ei luoja, mitä WT-touhua. [/quote] Lapsi tiesi, että naapuriin voi mennä koputtamaan jos on hätä. Ja äiti tiesi että 99% varmuudella lapsi nukkuu sen ajan.
[/quote]
siis ei voi olla totta, toivottavasti tuo on huono vitsi että 2v:n pitäisi puhelimella soittaa äidille baariin tai mennä koputtamaan naapirin ovelle. mua itkettää. miksi kaikki maailman vastuuttomat idiootit saa lisääntyä :,-(
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:01"]Hain parvekkeelta pulkkaa, taapero telkesi oven kiinni ja sitä ei saa ulkoa auki. Yritin maanitella ovelle avaamaan, mutta nauroi ja alkoi katsella telkkaria sohvalla. Piirsi myös punaisella tussilla sohvan. Löi päänsä ja itki, minä katselin siis ikkunan läpi huolesta solmussa. Naapurille sain huudettua ja hän soitti huoltoyhtiöön. 45 minsaa taapero mellasti ja en voinut tehdä mitään. Parvekkeelta ei voi kiivetä eikä ollut mitään millä olisi hätätiöanteesaa rikkonut ikkunaa.
Hyvin siitä selvittiin vaikka lapsi oli "yksin" kotona kolmen vartin verran.
[/quote]
Meillä äitini hyppäsi parvekkeelta vähän vastaavanlaisessa tilanteessa (toinen kerros), samalla kun taapero oli sisällä hereillä ja vauva nukkui ulkona vaunuissa. Aikaa ennen kännyköitä tai mitään, siinä sitten raahaudutaan murtuneella selällä soittamaan apua sisälle. Kyllä niitä tilanteita sattuu siis, vaikka olis metrin päästä siitä ovesta ja ovi auki yms. Jos se huono tuuri käy, niin ei se katso seisooko oven takana kuuntelemassa lasta vai meneekö omalle pihalle koiran kanssa. Jos on pakko, niin sitten mennään käymään ulkona ja se tehdään niin nopeasti kuin mahdollista. Aina kuitenkin puhelin ja avaimet tarkistetaan perusteellisesti ennen lähtöä.
Mun äiti jätti joskus mut ja 3-vuotiaan isoveljen yksin kotiin, kun käväisi pikaisesti asioilla. Kaatui ja vietiin ambulanssilla sairaalaan. Mut ja isoveli haettiin lastenkotiin, jossa oltiinkin sitten muutama vuosi, ennen kuin palattiin kotiin. Sellainen pikainen reissu.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:06"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:33"]
Olen minäkin jättänyt. Pinnasänkyyn ja kotona turvallinen tilanne, ei mitään pesukoneita päällä tai muuta. Jos on itkuhälytin niin se vielä parempi. Ja tietenkin on itse varovaisesti ulkona, kännykkä ja avaimet ehdottomasti mukana jne. En ole ikinä ymmärtänyt miksi on ok jättää vauva ulos nukkumaan ja mennä itse sisälle, mutta ei ole ok jättää lasta sisälle ja mennä itse ulos. En millään tajua miten eka on turvallista ja toka ei. Myöskään en tajua miten on turvallista esim. nukkua sillä aikaa kun vauva nukkuu pinnasängyssä toisessa huoneessa, mistä sen tietää herääkö välttämättä kun vauvalla on hätä tai vaikka tulee joku muu oikea hätätilanne.
No eihän se turvallista olekaan jättää lasta ihan mihin paikkaan tahansa ulos nukkumaan. Ei ole kovin monta vuotta aikaa, kun joku isompi lapsi oli ottanut vauvan vaunuista ja haudannut lumihankeen, jos muistatte? Mutta on siinä semmoinenkin juttu, että jos sinä menet ulos, kaadut ja lyöt pääsi ja sinut viedään ambulanssilla sairaalaan, kukaan ei tiedä että sulla on vauva tai taapero yksin kotona. Jos taas loukkaat itsesi sisällä ja lapsi nukkuu ulkona, jollain ulkopuolisella on ainakin teoriassa mahdollisuus havaita parkuva vauva vaunuista ja ihmetellä onko jotain vialla ja sitten auttaa/toimia.
[/quote] Ei täällä kyllä kukaan naapuri kuulisi, ei toki löytäisi minuakaan jos liukastuisin kuistille ja makaisin verissä päin pihalla. En oikein ymmärrä minkälaisessa maailmassa suurin osa ihmisistä elää, jos turvallisuushakuisuus on niin ehdotonta että jopa nukkuvan lapsen kanssa sijaittava jatkuvasti samassa tilassa "ettei vaan mitään tapahdu". Luuletteko että monta kymmentä vuotta elämä ollut tuollaista ihmisillä? Ei varmasti ole. Tuota pubiin lähtemistä en tosiaan hyväksy, se on eri asia kuin koiran käyttäminen pihalla. [/quote]
No en kyllä tarkoittanut että samassa tilassa täytyy vahtia vauvan nukkumista. Mutta on mielestäni eri asia päästää koira takapihalle ulos kuin lähteä 10 minuutin lenkille pihapiirin ulkopuolelle, mihin itkuhälytin ei enää hälytä. Varsinkin kaupunkialueella on aina muuta liikennettä ja esim. ravintolasta palaavia politikon alkuja.. No joo, toi viimeinen oli vitsi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:37"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:30"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:29"]Kaveri jätti 2v lapsen kotiin, jätti lapselle kännykän (lapsi osaa käyttää). Kävi lähikuppilassa kaljalla, meni n. 30min, hyvin pärjäs lapsi, nukkui. [/quote] Ei luoja, mitä WT-touhua. [/quote] Lapsi tiesi, että naapuriin voi mennä koputtamaan jos on hätä. Ja äiti tiesi että 99% varmuudella lapsi nukkuu sen ajan. [/quote] 2v ei kyllä ymmärrä mihkään naapuriin mennä. Jos on noin kauhea kaljan tarve, niin eikö voi sitten järkätä lasta johkin aivan muualle. Ja miten se on ok sitten tulla kännissä kotiin sitä lasta kaitsemaan? [/quote] Sullapa heikko viinapää jos yhestä bissestä kännii tulet. Et varmaan dokaa? Ainaki olis parempi jos pysyt vaan kaukana alkoholista.
[/quote]
Kaikkien pienten lasten vanhempien olisi hyvä pysyä alkoholista kaukana sillon, kun on hoitovastuu lapsesta. Hyvällä viinapäällä ei kannata kerskua samanaikaisesti, kun on puhe lastenhoidosta. Jos on hyvä viinapää, sehän on usein merkki siitä, että alkoholin käyttö on jonkinmoinen ongelma.
Miksi ihmeessä et voi kusettaa sitä koiraa just ennen kun lapsi menee nukkumaan?? Ja heti aamulla uudestaan. En voi ymmärtää.ok jos ovenraosta , mut 10 minsan lenkki? Oi miksi ?
En uskaltaisi jättää omaani :,(
Töissä yksi mies kertoi, että hän oli jossain kapakassa tanssimassa ja joku nainen, jonka kanssa hän tanssi, oli kertonut,  että hänellä on kotonaan vauva nukkumassa.
Monta tuntia siis varmaan. Aika kurjaa.
Aattelin että 10 min pyörii siinä pihalla tai ihan lähellä, kulkee edes takaisin koiran kanssa. Ei niin että 5 min juosten niin kauas kuin pääsee...
Tanssijanaisen vauva oli siis yksin kotona. Mies oli sanonut, että jos kerrankin vielä nään sut tansseissa, soitan poliisille!
Miksei pikapissatus riitä? Joku 20 metriä talon ovesta?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:39"]No pitääkö se lapsi sitten herättää, pukea talvivaatteet, tunkea vaunuihin ja lähteä 10 minuutiksi koiran kanssa pihalle? Kyllä sen koiran on ulos päästävä.
[/quote]
No mutta onko sitä koiraa pakko pitää, jos ei koiran vuoksi pysty pitämään lapsestaan huolta?
Minä jätän jos joudun käyttämään koiran pissalla yöllä. Ei se siitä vahingoitu, jos mä käyn sen viis minuuttia ovesta ulkona kun se nukkuu. Tuskin se tulipalo just sillä hetkellä syttyy, kun sähkölaitteet on aina yön pois seinästä. Asutaan omakotitalossa, että mulla kyllä tosiaan riittää, kun päästää koiran takaovesta ulos ja seisoo hetken siinä vahtimassa, että se kans tekee jotain eikä vaadi hetken päästä uudestaan ulos ja heittää kakan roskiin. Yleensä täällä on mieskin kotona, mutta tekee monta kertaa vuodessa useamman päivän työmatkoja.