Voiko 1vuotiaan jättää yksin kotiin hetkeksi?
siinä se kysymys tulikin. Voiko taaperon jättää hetkeksi yöllä omaan pinnasänkyyn nukkumaan kun käyttää koiran ilta pissalla.
Tekeekö kukaan näin?
En itse nää siinä mitään pahaa, jos oon max 10min poissa kun vauva nukkuu. Eihän tuo edes tiedä olenko kotona vai en. Ja sängystäkään ei osaa vielä itse nousta pois...
Kommentit (176)
Onko tosi, että Amerikassa käyvät lähikaupassakin vauvan nukkuessa? 
Kerran tuli kyllä mieleen, että voisiko lähteä päiväunien aikana kauppaan...meillä on Lidl tuossa vieressä, ja viidessä minuutissa pääsisin sieltä kotiin. Lapsi kuitenkin nukkuu reilu pari tuntia tyytyväisenä, ei heräile. Asiaa tuumailtuani tulin siihen tulokseen, että ei ole viisasta, ja kun ei ole pakko lähteä. Asumme kerrostalossa, ja esim. vintissä olen käynyt lapsen nukkuessa. Omakotitalossa voisin varmaan puuhailla pihalla yhtä sun toista, jos olisi hyvä yhteys lapsen sänkyyn esim. kameralla tai silmämääräisesti itkuhälyttimen ohella.
No me asutaan maalla ja kyllä olen jättänyt 1-vuotiaan sisälle kun olen hakenut äkkiä postin tai käynyt laittamassa auton lämpiämään tai hakenut pikaisesti puita. Yleensä lapsi katsonut ikkunasta koko ajan niin on nähnyt minut. Ja olen myös käynyt koiran kanssa tuossa pihalla kun lapsi nukkuu, tai sitten suihkussa. Pakko, sillä lapsen isä ei ole kotona kuin puolet kuukaudesta.
En lukenut koko ketjua, selvisiköhän tässä, asuuko ap omakotitalossa vai kerrostalossa. Jos omakotitalossa rauhallisella alueella, niin voi mielestäni jättää niin, että jättää ulko-oven raolleen ja käy niin pienen matkan päässä, että voi kuulla itkun. Kerrostalossa en jättäisi.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:13"]
Samat mammat, jotka tässä ketjussa ovat sitä mieltä, että lasta ei voi jättää omaan sänkyynsä 10 minuutiksi nukkumaan, jättävät ihan sujuvasti vauvan ulos vaunuihin nukkumaan parin tunnin päikkäreitä. Miten se lapsi siellä ulkona päivällä on niin eri asia kuin yöllä omassa sängyssä?
Minä kävin postilaatikolla ja roskalaatikolla lapsen nukkuessa, aikaa meni n. 5 minuuttia. Eipä tullut mieleen että sekin on jo lapsen heitteillejättö jonkun mielestä.
[/quote]
Ripustatko sinä niitä pyykkejäsi yöaikaan? Tai käyt roskia heittämässä pimeällä. Se tässä minusta eniten mättää, että jos lapsen jättää nukkumaan pimeään aikaan yksin ja se herää, niin hätäännys on ihan eri luokkaa kuin se, että päiväunilta herää vaikka siellä parvekkeella. Päivisin on valoisaa ja vauva tietää, missä on.
Olen hämmästynyt tästä ketjusta muutenkin, että selkeästi suurin osa pitää ihan peruskaurana sitä, että pikkulapsen voi jättää oman onnensa nojaa "vain 10 minuutiksi". Lapsella ei ole aikakäsitystä. Kotona ollessa ei välttämättä juuri samalla sekunnilla ehdi rientää lapsen luo, mutta lapsi todennäköisesti edes kuulee jonkun olevan kotona.
Minut on jätetty 6-vuotiaana mökille siskoni kanssa nukkumaan, kun vanhemmat lähti naapuriin. Heräsin yöllä ja lähdin pissalle. En nähnyt muita kuin siskoni ja lähdin etsimään vanhempiani. Onneksi olin huutanut kovaa, koska naapurissa kuultiin ja äiti tuli heti. Silti muistan tuon hetken elävästi vielä monenkymmenen vuoden jälkeen.
Menen nyt asioiden edelle ehkä ihan turhaan, mutta miten tuo asia muka hoituu tulevaisuudessa? Lapsi kun siirtyy aikanaan pois pinniksestä, niin mitäs sitten?
Mitäs jos sulle käy jotain. Saat sairauskohtaukset, kaadut ja lyöt pääsi tai joku vaikkapa kolkkaa sinut hengiltä? Mites se sinun 1v sitten pärjää kotona? Vaihtaa itse vaippansa ja ryhtyy aamulla puuronlaittoon? Pientä lasta ei IKINÄ MISSÄÄN TILANTEESSA jätetä yksin kotiin. Siellä voi syttyä vaikka tulipalo ja siinä se 10min voi olla ratkaisu jääkö henkiin vai tukehtuuko myrkyllisiin savuskaasuihin.
Hitto että on outoa porukkaa täällä.Meillä naapuri huudatti monesti monta tuntia vauvaansa yötä myöten,täällä ihmiset on kauhuissaan jos vauva herää 10min aikana ja ehtii 2 sekuntia kaivata jtn.Vähän maailaisjärkeä hommaan hei.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:30"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:29"]Kaveri jätti 2v lapsen kotiin, jätti lapselle kännykän (lapsi osaa käyttää). Kävi lähikuppilassa kaljalla, meni n. 30min, hyvin pärjäs lapsi, nukkui. [/quote] Ei luoja, mitä WT-touhua. [/quote] Lapsi tiesi, että naapuriin voi mennä koputtamaan jos on hätä. Ja äiti tiesi että 99% varmuudella lapsi nukkuu sen ajan.
Just joo. Kaksivuotias osaakin toimia tosi järkevästi, jos herää unestaan hätääntyneenä. Entäs jos syttyisi tulipalo? No eihän se mitään, sillä lapsellahan on kännykkä. Järkyttävää tekstiä, mutta pakkohan tämän on olla provo, onhan?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:30"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:29"]Kaveri jätti 2v lapsen kotiin, jätti lapselle kännykän (lapsi osaa käyttää). Kävi lähikuppilassa kaljalla, meni n. 30min, hyvin pärjäs lapsi, nukkui. [/quote] Ei luoja, mitä WT-touhua. [/quote] Lapsi tiesi, että naapuriin voi mennä koputtamaan jos on hätä. Ja äiti tiesi että 99% varmuudella lapsi nukkuu sen ajan. [/quote] Kaksi vuotias osaa hyvin ajatella loogisesti ja avata oven ja mennä naapurin ovikelloa soittamaan puettuaan ensin vaatteet ja kengät. Miten niin voisi mennä ulos etsimään äitiä ja harhailemaan märässä vaipassa autotielle? Ai niin, sellaista on tapahtunut. [/quote] Ei käyttänyt vaippoja, tuolloin oli kesä ja viereinen ovi kirjaimellisesti, joten ei ois tarvinu edes kenkiä.
[/quote]
Sinä se jaksat yrittää puolustella tuollaista perseilyä. Aivan järkyttävää! Ei tulisi mieleenkään tehdä vastaavaa edes 6-vuotiaan ollessa kyseessä, saati sitten 2-vuotias, joka on täysin aikuisista riippuvainen. Oksettavaa touhua. AA-kerho taitais olla oikea paikka tuollaiselle äidille ja lapselle varmaan olisi parempi jossain muualla jos oikeasti kaljanhimo on noin voimakas.
Ystävän ystävä teki noin, piti itkuhälytintä aina mukana. Mielestäni ihan ok kun pysyttelee talon nurkilla eli käyttää vaan pikaisesti pissalla.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:13"]Samat mammat, jotka tässä ketjussa ovat sitä mieltä, että lasta ei voi jättää omaan sänkyynsä 10 minuutiksi nukkumaan, jättävät ihan sujuvasti vauvan ulos vaunuihin nukkumaan parin tunnin päikkäreitä. Miten se lapsi siellä ulkona päivällä on niin eri asia kuin yöllä omassa sängyssä? Minä kävin postilaatikolla ja roskalaatikolla lapsen nukkuessa, aikaa meni n. 5 minuuttia. Eipä tullut mieleen että sekin on jo lapsen heitteillejättö jonkun mielestä. [/quote] Ja samat mammat jättävät 2-5-vuotiaat lapsensa taloyhtiön pihalle ilman valvontaa pariksi tunniksi.
[/quote]
Niin, muta jos on YÖ, niin on se vaarallista olla kotona omassa sängyssä!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 01:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:01"]Hain parvekkeelta pulkkaa, taapero telkesi oven kiinni ja sitä ei saa ulkoa auki. Yritin maanitella ovelle avaamaan, mutta nauroi ja alkoi katsella telkkaria sohvalla. Piirsi myös punaisella tussilla sohvan. Löi päänsä ja itki, minä katselin siis ikkunan läpi huolesta solmussa. Naapurille sain huudettua ja hän soitti huoltoyhtiöön. 45 minsaa taapero mellasti ja en voinut tehdä mitään. Parvekkeelta ei voi kiivetä eikä ollut mitään millä olisi hätätiöanteesaa rikkonut ikkunaa. Hyvin siitä selvittiin vaikka lapsi oli "yksin" kotona kolmen vartin verran. [/quote] Ikkunan saa rikki vaikkapa kädellä lyömällä. Tuskin alasti olit parvekkeella. Vaatetta käden suojaksi ja lasi säpäleiksi. Vaikeaa? Ei suinkaan, kallista vain. [/quote] No ei todellakaan saa pelkällä kädellä rikki. Talo on uusi ja ikkunat vahvat. Parvekkeen ovessa panssarilasin kaltainen ja toi olohuoneen ikkuna joka myös on parvekkeelle on yli 2 metriä korkea. Melkein haluaisin nähdä mikä mörssäri sä olet, että vaatteella verotuloa kädellä rikot tosta vaan ikkunan. [/quote] Kyllä sen lasin saa rikki. Olen itse joutunut tuon tekemään ja hyvin se lasi helähti sisälle. Toki, jos sul ikkunoissas on jotai saakelin metallia lasin tilalla niin joo-o. Mörssäri? Sinäkö olet sitten hiirulainen? Piipityksestä päätellen KYLLÄ!
[/quote]
Ja kun mulla on tietynlaista lasia niin kaikilla muillakinhan on samanlaista, niih!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:13"]Samat mammat, jotka tässä ketjussa ovat sitä mieltä, että lasta ei voi jättää omaan sänkyynsä 10 minuutiksi nukkumaan, jättävät ihan sujuvasti vauvan ulos vaunuihin nukkumaan parin tunnin päikkäreitä. Miten se lapsi siellä ulkona päivällä on niin eri asia kuin yöllä omassa sängyssä? Minä kävin postilaatikolla ja roskalaatikolla lapsen nukkuessa, aikaa meni n. 5 minuuttia. Eipä tullut mieleen että sekin on jo lapsen heitteillejättö jonkun mielestä. [/quote] Ja samat mammat jättävät 2-5-vuotiaat lapsensa taloyhtiön pihalle ilman valvontaa pariksi tunniksi.
[/quote]
Joo ja toiset vanhemmat, ne jotka on sinne pihalle vaivautuneet, saavat vahtia ettei Niko-Petterit juokse parkkipaikalle autojen alle tai huku ojiin. Mutta hei, onhan se hyvä kun ne lapset on jo niin pärjääviä nuoresta pitäen!
Mutta jokainen vanhempi tavallaan. Jos ei oma järki sano että ei ole ok dumpata pieniä lapsiaan toisten hoidettavaiksi tai häipyä yöllä kilometrien päähän (kun se nukkuu niin hyvin..) niin eipä sille mitään voi. Toivottavasti ei mitään satu. Itse en kyllä voisi antaa itselleni anteeksi jos vauva olisi tukehtunut yöllä pukluun sen vuoksi että olisin pisittämässä koiraa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:32"]
Perusteluja: Lapsi hätääntyy, jos herää yksin. Mitä tapahtuu, jos sinulta unohtuu avaimet kotiin? Lapsi huutaa yksinään kotona? Mitä, jos lapsi sairastuu? Alkaa esim. oksentaa, kun olet poissa. Entä jos syttyy tulipalo? Miten lapsi pelastuu? Ja ihan perus: miten meinaat taata tuon ikäisen turvallisuudeen, jos et ole paikalla?
[/quote]
.
Jos lapsi herää ja hätääntyy kun et ole paikalla --> pitääkö siinä olla koko ajan kyttäämässä jos lapsi sattuu heräämään?
Meillä on 3-kerroksinen koti, ja monesti olen ollut kellarissa pesemässä pyykkiä tms enkä ole kuullut kun lapsi on herännyt ja on saattanut helposti mennä sen 10 min että olen mennyt paikalle...
kyllä äidin pitää lapsi tuntea ja jos tuntee että sen 10 min (mahdollisesti) lapsi pärjää sängyssä kun käy koirat pissattamassa, kyse ei tässä ollutkaan mistään pitkästä lenkistä vaan pissattamisesta. Jos lapsi on sellainen että heti herättyään kipeää sängystä ulos niin sitten en kyllä jättäisi...
Monet äidit unohtuu puhelimeen tai facebookkiin eikä seuraa mitä lapset touhuaa sillä aikaa, joten saatat olla silti enemmän läsnä vaikka käväisisitkin 10 min ulkona koska silloin varmaan käyt ensiksi katsomassa nukkuuko, sitten äkkiä käytät ulkona koiran ja heti taas tarkistamaan nukkuuko lapsi.. Kuten sanottu harva äiti tarkistelee 10 min välein 1-vuotiaan unta.
[/quote]
Oletko kuullut itkuhälyttimistä? Suosittelen.
Mitä jos olet vääntämässä torttua kun vauvalle tulee hätä? Paskantaminen kielletty ensimmäisen kolmen vuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:29"]Kaveri jätti 2v lapsen kotiin, jätti lapselle kännykän (lapsi osaa käyttää). Kävi lähikuppilassa kaljalla, meni n. 30min, hyvin pärjäs lapsi, nukkui.
[/quote]
Ei luoja, mitä WT-touhua.
[/quote]
Lapsi tiesi, että naapuriin voi mennä koputtamaan jos on hätä. Ja äiti tiesi että 99% varmuudella lapsi nukkuu sen ajan.
[/quote]
Kaksi vuotias osaa hyvin ajatella loogisesti ja avata oven ja mennä naapurin ovikelloa soittamaan puettuaan ensin vaatteet ja kengät. Miten niin voisi mennä ulos etsimään äitiä ja harhailemaan märässä vaipassa autotielle?
Ai niin, sellaista on tapahtunut.
[/quote]
Ei käyttänyt vaippoja, tuolloin oli kesä ja viereinen ovi kirjaimellisesti, joten ei ois tarvinu edes kenkiä.
[/quote]
Kesä tai talvi...
Tällaisien äitien lapset pitää ottaa huostaan jos alkoholi on lasta tärkeämpi. Kuinka monelle se yksille meno tarkoittaa toista, kolmatta, nelj...?
[/quote]
Lueppa tästä jutusta tuo keskimmäinen kommentti... Sen mukaan on ihan ok lähteä kaljalle, koska lapsi voi hakea apua naapurista. Kommentoi vielä myöhemmin, että oli kesä ja lämmintä.