Tehdäänkö Suomessa kankaita suomalaisista luonnonmateriaaleista?
Kasvaako Suomessa puuvilla?
Olisiko mahdollista siirtyä 100% suomalaisiin vaatteisiin, siis siten, että vaatteet ovat raaka-aineita myöten suomalaista tuotantoa ja valmistusta?
Kommentit (30)
Assburger kirjoitti:
Suomalaista villaakin joudutaan polttamaan, kun sille ei löydy ostajaa.
Suomenlampaan villa olisi erinomaista, mutta lampaat ovat nyt enimmäkseen sellaista liharotua, jonka villa on suorastaan kelvotonta. Siksi sitä ei käytetä muuhun kuin ehkä eristeeksi.
Pellavaa on entiseen aikaan kasvatettu, mutta ei enää. Nokkosta riittäisi luonnonvaraisena, mutta sen jalostus kuiduksi ei ole kiinnostanut ketään niin paljon, että olisi saatu aikaan mitään näkyvämpää.
Selluloosasta tehty kuitu on sitten eri asia, ja siihen kyllä Suomen metsissä riittää raaka-ainetta. Valkeakoskella on joskus valmistettu Säteri-sillaa, mutta laatu ei ollut kovin kaksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta. Eikö maailmaltakaan löydy ostajia? Eikö osata jalostaa tai markkinoida oikein?
Suomenlampaan villa ei miellytä käyttäjiä "vääränlaisen" kuiturakenteen takia, sen jalostaminen ja markkinointi ei ole ydinkysymys, vaan raaka-aineen laatu suhteessa siihen, mitä käyttäjä haluaa. Lisäksi ostaja haluaa puhdasta villaa, ei takkuista ja oljenpätkiä sisältävää. Liian kallista "siistiä" kotimaista villaa myyntikuntoon.
Suomenlammas on rotu, jonka villa miellyttää käyttäjiä, mutta tarkoititko kuitenkin liharotuisten suomalaislampaitten villaa? Se on aivan erilaatuista kuin se, josta mummo kutoi sukkia siihen aikaan, kun käytti omista lampaista kerittyä ja kotona kehrättyä villaa.
Minä haluan nimenomana suomenlampaan tai kainuunharmaksen villaa, mielellään luonnonväristä, mutta ei löydy, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää Jokipiin pellava ja muutkin käyttävän lähinnä ulkomaista pellavaa, vaikka valmistavatkin tuotteensa Suomessa.
Koska Suomessa ei viljellä.
NIin taitaa nykyisin olla. Pellavalla kyllä olisi Suomessa edellytyksiä toisin kuin puuvillalla.
Entisaikaan on pellavaa kasvatettu. Laskiaisena piti huutaa "pitkiä pellavia" . Mihin luulette suomalaisten pukeutuneen ennen kuin ulkomailta tuotiin puuvillaa ja silkkiä?
Olisipa tosiaan suomalaisia pellavavaatteita tai petivaatteita olemassa! Joku ikivanha pellavainen keittiöliina säilynyt monta sukupolvea ehjänä.
Tehdäänkö Suomessa kankaita muun maan puuvillasta tms?
Vierailija kirjoitti:
Nokkonen olisi hyvä. Kasvaa kaikkialla, lehdet voi syödä pinaatin tapaan tai käyttää lankojen/kankaiden värjäykseen ja varsista saa kuitua, joka on pitkää, sileää, lujaa ja kehruukelpoista.
Tämä juuri. Monipuolinen nokkonen. Kuitua vaatteisiin ja ravintoa pinaatin tapaan. Ja nokkosvettä kasvimaahan.
Villan kutittavuus vaihtelee. Suomenlampaan villa on karheaa, alpakkalanka pehmeää.
Minulla on merinovillaisia lämpökerrastoja joiden kangas on kudottu kahdesta langasta niin että sisäpinta on merkistä riippuen bambua tai polyesteria ja ulkopuoli merinovillaa.
Eivät kutita.
Vierailija kirjoitti:
Villan kutittavuus vaihtelee. Suomenlampaan villa on karheaa, alpakkalanka pehmeää.
Minulla on merinovillaisia lämpökerrastoja joiden kangas on kudottu kahdesta langasta niin että sisäpinta on merkistä riippuen bambua tai polyesteria ja ulkopuoli merinovillaa.
Eivät kutita.
Mulla on merinovillaisia lämpökerrastoja jotka ovat 100% merinovillaa eikä minua kutita nekään. En tiedä mistä se kutitus on kiinni.
Assburger kirjoitti:
Liharotuisten lampaitten villa on niin kelvotonta, että siksi sitä poltetaan. On minullakin ollut suomalaisesta villasta kudotut sukat, jotka hajosivat ensimmäisellä ja ainoaksi jääneellä käyttökerralla. Nykyään on vähän parempaa, kun on erikseen suomenlampaan villaa.
Puuvilla ei kasva, mutta pellava kasvaisi. Nokkosta olisi myös riittävästi, mutta ei ole tähän mennessä saatu sitä Suomessa jalostetuksi. Nyt minulla on koe-erä , josta aion tutkia, tuleeko siitä mitään.
Jo sota-aikana tehtiin puusta säterisillaa puusta Valkeakoskella. Se oli siis eräänlaista viskoosia.
Suomenlampaan villa ei miellytä käyttäjiä "vääränlaisen" kuiturakenteen takia, sen jalostaminen ja markkinointi ei ole ydinkysymys, vaan raaka-aineen laatu suhteessa siihen, mitä käyttäjä haluaa. Lisäksi ostaja haluaa puhdasta villaa, ei takkuista ja oljenpätkiä sisältävää. Liian kallista "siistiä" kotimaista villaa myyntikuntoon.