Miten toimia hankalan mummon kanssa?
Lasteni isoäidin sarkastinen puhetyyli on aiheuttanut lukuisia ikäviä tilanteita lastemme edessä, enkä oikein tiedä kuinka toimisin noissa tilanteissa.
Jo ennen lastemme syntymää koin hänen suhtautuvan minuun nuivasti ja ivallisesti. Ensimmäistä kertaa tavatessamme hän kommentoi ammattiani kertoen, että ”meidän perheessä on tuota ammattiryhmää jo ihan tarpeeksi”. Kun tällainen puhetyyli jatkui toistuvasti, aloin vetäytyä vuorovaikutuksesta, enkä oikein tiennyt, miten päin olisin appivanhempieni seurassa ollut. Mieheni ei alkuun ymmärtänyt näkökulmaani, mutta vähitellen hän alkoi tunnistamamaan itsekin tuota puhetyyliä ja joskus jopa ”puolusti” minua. Itse olin aina noissa tilanteissa hiljaa. Mieheni puhetta ei kukaan koskaan kuitenkaan noteerannut mitenkään. Anoppi on perheessään todellinen matriarkka ja hän on muutenkin hyvin itsenäinen nainen, eikä hänelle sanota mistään asioista vastaan. Olen hyväksynyt, ettei kemiamme kohtaa, eikä meistä tule koskaan erityisen läheisiä.
Nyt lastemme syntymän myötä sama puhetyyli jatkuu myös lastemme edessä. Viime viikonloppuna appivanhemmat olivat muissa merkeissä käymässä kotipaikkakunnallamme, ja halusivat nähdä myös meitä. Kerroimme minun ja vauvan olevan kovin kipeinä (rs-virus), joten sovimme tapaamisen leikkipuistoon siten, että isä ja vanhempi lapsemme menisivät paikalle. Lapsemme (2 v) kyseli isovanhemmilta, että mikseivät he tule sisälle, johon isoäiti vastasi, että ”koska äiti ei huoli meitä”. Lapsemme oli ollut tästä hyvin hämmentynyt ja mieheni oli toki asian ystävällisesti korjannut. Isovanhemmat eivät itse halunneet nähdä meitä koronan takia vuoteen ja lapsistamme on tullut heille valitettavan etäisiä. Olimme siis siinä luulossa, etteivät he mielellään näkisi meitä sairastelevia. Seuraavana päivänä kuitenkin laittoivat viestin, että haluaisivat tavata aamusta meitä kaikkia, joten lähdin sitten kuumeisena heitä pihalle tapaamaan kipeä vauva kainalossa.
Miten isoäidin kanssa olisi paras toimia, jotta välit häneen säilyisivät asiallisina, ja toisaalta lasten ei tarvitsisi kuunnella ainakaan heihin kohdistuvaa ivaa? Anoppi on tosiaan sellainen, että hänelle on hyvin hankala sanoa mitään vastaan ja sanomiset menevät ohi kuulevien korvien. Olisiko vinkkejä tai vertaistukea?
Kommentit (27)
Anoppi voi perheessään olla vaikka minkälainen matriarkka, mutta ei teidän perheessänne. Yhteydenpito minimiin vaan. Ei tommoset siitä enää muutu.
MIKSI joku tottelee tuolla lailla? Minä en tod alkaisi kipeää lasta minnekään raahaamaan ja jos tulisi käskyjä puhelimeen, blokkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi voi perheessään olla vaikka minkälainen matriarkka, mutta ei teidän perheessänne. Yhteydenpito minimiin vaan. Ei tommoset siitä enää muutu.
Mieheni haluaa pitää yhteyttä äitiinsä ja toki toivon, että lapsilla olisi myös toiset isovanhemmat ja mutkattomat välit heihin. Onko mitään tehtävissä? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni haluaa pitää yhteyttä äitiinsä ja toki toivon, että lapsilla olisi myös toiset isovanhemmat ja mutkattomat välit heihin. Onko mitään tehtävissä? Ap.
Miehesi voi pitää yhteyttä äitiinsä mutta jos hän haluaa olla edes jonkinlainen isä, hän ei altista lapsiaan ivalle ja valheille.
Voi toki tämän äidilleen sanoa, että jos käytös ei muutu, tapaamiset harvenee, mutta ei tuollaiset mummelit siihen muuten reagoi kuin raivostumalla.
Onko hän aina ollut tuollainen vai muuttunut nyt esim. koronan takia?
Koeta hyväksyä provosoimatta nuo sarkastiset puheet, mutta muista oma arvosi, äläkä hyppää joka kerran, jos hän kutsuu käymään. Älä ainakaan sairaan vauvan kanssa.
Itse olen alkanut epäillä, että koronavirus on aiheuttanut ihmisissä paljon mielenterveysongelmia. Niin kauheita uutisia maailmalta tulee. Tietysti useimmilla se on vain ahdistusta jne. En itsekään ole tavannut läheisimpäni kohta kahteen vuoteen. Sitä aina uskoo, että kohta tämä on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Menepäs kuule töihin tai lenkille. Olet suoltanut näitä aloitteita jo monta, kyllästyttää.
Olet huono kirjoittaja, tyylisi on niiiiiiin tunnistettava, että hävettää puolestasi.
Juu, nyt tulee, etten ole koskaan kirjoittanut.
Vedä v it T u päähäsi ja kuole pois!
Menehän jatkamaan uniasi, kun noin väärällä jalalla nousit. Aika ikävä ihminen tunnut olevan.
Jos mummo sanoo jotain loukkaavaa, sano se ääneen äläkä vaikene. Takaisin päin hyökkääminen ei toimi, vaan voit sanoa esim. olipa ikävästi sanottu, pahoitin tuosta mieleni. Tälläinen asiallinen mutta rohkea ilmaisu voi saada ilkeilijän hämmentymään, koska hän odottaa ihan jotain muuta reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastailee itselleen, pitää pitkiä ketjuja voimassa yksikseen.
Sairas tyyppi.
Osoite paljastaa.Joo, samaa teki eilen.
Typerä moukka.
Kukakohan täällä vastaa itselleen…
Voisiko joku heivata tästä keskustelusta tuon törkeästi kirjoittavan. Ilmoitan asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi voi pitää yhteyttä äitiinsä mutta jos hän haluaa olla edes jonkinlainen isä, hän ei altista lapsiaan ivalle ja valheille.
Voi toki tämän äidilleen sanoa, että jos käytös ei muutu, tapaamiset harvenee, mutta ei tuollaiset mummelit siihen muuten reagoi kuin raivostumalla.
Onko kasvattanut ivalla omankin poikansa? Oletko kysynyt mieheltäsi, oliko ko tyyli tuttua jo lapsuudenkodista?
OLiko lapsella siis puhelin taskussa ja sait kuulla, mitä anoppi sanoi? Ei meillä 2v osaa sellaisia sanoja kuin "ei huolita meille". Meille "ei saa tulla" tai "ei ole lupa tulla", huolimista ei käytetä.
Ja oikeassahan se anoppi oli, teille ei huolittu isoäitiä käymään, joten miksi ihmeessä loukkaannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kasvattanut ivalla omankin poikansa? Oletko kysynyt mieheltäsi, oliko ko tyyli tuttua jo lapsuudenkodista?
Eipä sillä ole merkitystä. Lapsenlasten ei tuommoista tarvitse sietää.
Minun appeni vittuilee ja ivaa ja haukkuu lastenlasten kuullen näiden vanhempia (miehen siskoja puolisoineen).
En tod sallisi omalla kohdalla tuollaista.
Hulluinta on se ettå sama ukko jaksaa paasata miten lupsakka muka on. Not.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän aina ollut tuollainen vai muuttunut nyt esim. koronan takia?
Koeta hyväksyä provosoimatta nuo sarkastiset puheet, mutta muista oma arvosi, äläkä hyppää joka kerran, jos hän kutsuu käymään. Älä ainakaan sairaan vauvan kanssa.
Itse olen alkanut epäillä, että koronavirus on aiheuttanut ihmisissä paljon mielenterveysongelmia. Niin kauheita uutisia maailmalta tulee. Tietysti useimmilla se on vain ahdistusta jne. En itsekään ole tavannut läheisimpäni kohta kahteen vuoteen. Sitä aina uskoo, että kohta tämä on ohi.
Hän oli samanlainen jo heti ensi tapaamisestamme lähtien...Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, lopeta näitten saatanan tylsien provojen värkkääminen.
Tiesitkö, että sinun ei ole pakko roikkua tässä ketjussa eikä koko vauva palstalla?
Mene tekemään tuolla energialla sitä seuraava työhakemusta, eikös siellä Kelassa niin sovittu?
Lapsille he voivat olla hyviä ihmisiä vaikka sinulle eivät, tuo on hyvin yleistä, äidit pelkää että puoliso vie äidin paikan pojan elämässä. Mä oisin kanssa turhia noteeraamatta ja korjasin asian justiinsa noin kun mies on tehnyt, ei se mummin reaktio ettei muka ymmärtäisi mitä sanotaan ole tärkeintä, vaan se että lapsi huomaa että vanhemmat ovat rehellisiä.
Maailmassa on niin monenlaisia ihmisiä, että ihan pienestä asti on hyvä opetella tulemaan toimeen ihan kaikkein kanssa ja te olette nyt siihen parhaat opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille he voivat olla hyviä ihmisiä vaikka sinulle eivät, tuo on hyvin yleistä, äidit pelkää että puoliso vie äidin paikan pojan elämässä. Mä oisin kanssa turhia noteeraamatta ja korjasin asian justiinsa noin kun mies on tehnyt, ei se mummin reaktio ettei muka ymmärtäisi mitä sanotaan ole tärkeintä, vaan se että lapsi huomaa että vanhemmat ovat rehellisiä.
Maailmassa on niin monenlaisia ihmisiä, että ihan pienestä asti on hyvä opetella tulemaan toimeen ihan kaikkein kanssa ja te olette nyt siihen parhaat opettajat.
Ei todellakaan tarvitse opetella tulemaan toimeen tuollaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
OLiko lapsella siis puhelin taskussa ja sait kuulla, mitä anoppi sanoi? Ei meillä 2v osaa sellaisia sanoja kuin "ei huolita meille". Meille "ei saa tulla" tai "ei ole lupa tulla", huolimista ei käytetä.
Ja oikeassahan se anoppi oli, teille ei huolittu isoäitiä käymään, joten miksi ihmeessä loukkaannut?
Siis mieheni kertoi minulle, mitä äitinsä oli sanonut. Appivanhemmat eivät itse ole halunneet nähdä meitä korona-aikana, joten ajattelimme, etteivät halua nähdä sisällä, kun olemme sairaina. Emme myöskään halunneet levittää rs-virusta heidän mukana. Totta siis kyllä oli, että sovimme tapaamisen ulos, mutta ei kyse ole huolimisesta. Ap.
Haluaisin kovasti saada välimme toimimaan, mutta tuo puhetyyli on vaan niin ikävää... Ap.