Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi ei - tajusin olevani tyhmä, juntti sääntöjen orja

Vierailija
05.02.2015 |

Meinasin lisätä vielä, että "perus suomalainen" juntti. Mutta ehkä kaikki eivät ole, valitettavasti itse kyllä. On tainnut maalaisjärki häipyä pääkopasta kokonaan.
Olen siis aina naureskellut älyttömille uusille veronkorotusten kohteille ja sääntelyn/säännösten lisäämisille yms., mutta tässä viime aikoina olen alkanut hoksaamaan, että olen ihan orjuuntunut "kunnioittamaan" tätä systeemiä.
Tässä nyt jotain esimerkkiä: Teen tällä hetkellä lyhyitä pätkiä tuurausduunia muun työn ohessa eräässä kaupassa, jossa ei ole asiakas-WC:tä. Eräs iäkäs pariskunta tuli kysymään (olin kovassa kiireessä kyllä), että voisivatko he käyttää meidän vessaamme. Mitä sanoi mun järki ensimmäiseksi: onkohan se nyt OK? Eihän se asiakkaille tavallaan ole. Ja näiden idiotismiaatosten päälle vielä sen kummempaa miettimättä möläytin, että onko nyt niin suuri tarve, tuossa vieressä olis ostoskeskus, jossa WC:t. Pariskunnan nainen selitti hiljaa ja rauhallisesti, että hänen miehellään on vaikeuksia pidättämisen kanssa.
Voi luoja häpesin itseäni. Pyysin kyllä anteeksi tökeröyttäni, mutta älyttömältä tuntuu, miten oma ajattelu tuntuu vääristyneen! Samankaltaisia tilanteita tulee muitakin mieleen. Että jotkut säännöt ja sopimukset menee maalaisjärjen ohi.
Muilla käynyt vastaavaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, eivät näköjään kappalejaot toimineet. ap

Vierailija
2/9 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika havoin "palvelu"ammattilaisa kiinnostaa hevon vittua asikkaan ongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt ovat sääntöjä. Itse olisin vaan nauranut hihaani kun äijä olisi laskenut alleen. En tosiaankaan olisi päästänyt vessaan.

Vierailija
4/9 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 20:10"]

Säännöt ovat sääntöjä. Itse olisin vaan nauranut hihaani kun äijä olisi laskenut alleen. En tosiaankaan olisi päästänyt vessaan.

[/quote]

Itse olisin tuossa tilanteessa kussut tyynesti kauppanne lattialle. :)

No joo, provohan tuo. Työtön yhteiskunnan elättihän sinä olet.

Vierailija
5/9 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 20:10"]

[/quote]

Säännöt ovat sääntöjä vaikka moraalittomina. Minä olen aina ollut joustava ja siitä on ollut huomattavasti enemmän hyötyä kuin tiukkapipomaisuudesta.

Vierailija
6/9 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sun hyväks on luettava, että itse tajusit orjuutesi. Olet siis vielä ihminen etkä pelkkä järjestelmän koneiston osa. Mutta mitä se tajuaminen auttaa? Itse olen ollut montaakin asiaa vastaan ja sitä mieltä, että olis halvempia ja helpompia tapoja toteuttaa tätä elämää, ahdistaa vaan tällainen ymmärtäminen kun ei voi kuitenkaan kunnolla vaikuttaa asioihin.

Vierailija
7/9 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan tuota jatkuvasti. Itse olen ehkä se joka pikkasen kiertää sääntöjä ja tekee vain niinkuin fiksuimmalta äkkiseltään tuntuu. Joskus päätynyt töissä sen vuoksi keskusteluihin tyyliin minä: "ei siitä ole mulle paljoa vaivaa, ihan hyvin voin auttaa häntä" ja työkaveri: "et nyt voi alkaa asiakkaita auttamaan, joudut kohta auttamaan kaikkia jos sana leviää että täällä palvellaan asiakkaita." :D Luvattoman usein itsekin jäätyy toteuttamaan sitä jotain annettua kaavaa.

Monissa paikoissa toki voi itse joutua ongelmiin sääntöjen noudattamatta jättämisestä ja asiakkaat ei välttämättä tajua että joku auttaminen saattaa oikeasti olla riski sille aspalle. Myös jos kyse on isoista kokonaisuuksista on ajoittain ihan totta että yksittäisistä poikkeuksista kertyy liian suurta vaivaa jos henkilöstöresurssit on vaikka laskettu minimiin. Sattuupa myös sitäkin että ihmiset hyväksikäyttää avuliaisuutta, kerran kun teet jonkun poikkeuksen niin ensi kerralla sitä jo vaaditaan ja on kavereillekin ja vähän somessakin jo kerrottu.

Tämän takia hakeudun mieluiten aspa hommista niihin joissa todella arvostetaan laatua, että on edes joku mahdollisuus tuntea voivansa auttaa ja on mahdollisuus käyttää edes jotain omaa järkeä.

Vierailija
8/9 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 20:14"]

Mutta sun hyväks on luettava, että itse tajusit orjuutesi. Olet siis vielä ihminen etkä pelkkä järjestelmän koneiston osa. Mutta mitä se tajuaminen auttaa? Itse olen ollut montaakin asiaa vastaan ja sitä mieltä, että olis halvempia ja helpompia tapoja toteuttaa tätä elämää, ahdistaa vaan tällainen ymmärtäminen kun ei voi kuitenkaan kunnolla vaikuttaa asioihin.

[/quote]

Voihan se noinkin olla. Vaan mihin vedät rajan. Jotkut säännöt käy mulle, toiset taas ei. Ylinopeutta voin painella ja vähän punaisia päin, mut vaadin jalankulkijalta heijastinta.
Mennään sit vähä fiilispohjalta, mikä milloinkin huvittaa, vai?

Vierailija
9/9 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös töissä liikkeessä, jossa olisi asiakkaille helppo pääsy vessaan. Eli ei siis tarvitsisi kulkea varaston läpi, tms. Silloin kun alottelin työt kyseisessä paikassa, niin ohjasin kysyviä asiakkaita sinne. Kerran pomo näki tämän ja piti hyvin tiukan puhuttelun minulle, ettei asiakkaita saa MISSÄÄN NIMESSÄ päästää heillä vessaan. Että mitä siitäkin tulisi, kun porukka alkaisi ravaamaan vessassa.
Joten jooh... Pakko noudattaa sääntöjä ja sanoa sille 3-vuotiaan äidille, että pitää mennä naapuriliikkeeseen, siellä on vessa.