Mikä se taho on josta haen lukiolaisen isän maksamaa koulutustukea?
Siis elatusmaksujen päätyttyä.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 16:36"]Virallista tietä kyselen
[/quote]
Ei ole sellaista
Ota yhteyttä oikeusavustajaan tai lastenvalvojaan. Nämä siis siinä tapauksessa, että isä ei vapaaehtoisesti maksa.
Lapseni täyttää ensi kuussa 18 vuotta, pitääkö minun edelleen maksaa elatusapua?
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää 18 vuotta. Elatuslain mukaan vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.
Koulutusavustusta koskevaa ratkaisua tehtäessä tulee harkita, onko koulutusavustuksen maksaminen kohtuullista, jolloin merkitystä on annettava myös lapsen ja hänen vanhempiensa taloudellisille oloille ja vanhempien kyvylle vastata lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista. Koulutusavustuksen määrä ja sen suorittamistapa vahvistetaan sopimuksella tai tuomiolla.
Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Sen sijaan täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja tarvittaessa hän voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.
Se taho on lapsen isä, jolta pyydät sponssausta