Hopelle annetut lahjoitukset, menevätkö oikeaan kohteeseen ?
Tätä mietin kun oli Facessa koskettava pyyntö hygieniatarvikkeista ja suklaarasioista. Haluaisin osallistua mutta mietin meneekö tarpeeseen ? Vapaaehtoisia Hopelaisia paikalla ?
Kommentit (41)
En tiedä mutta itseäni ärsyttää koko hope. Heillä on huonot aukioloajat, mutta silti eivät halua uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan. Vaikuttaa lähinnä joltain sisäpiirin harrastukselta.
Lajittelijat ja röyhkeimmät hakijat vie parhaat päältä. Niille, jotka todella apua tarvitsisivat jää mitä sattuu jäämään.
t. ex-vapaaehtoinen
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta itseäni ärsyttää koko hope. Heillä on huonot aukioloajat, mutta silti eivät halua uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan. Vaikuttaa lähinnä joltain sisäpiirin harrastukselta.
Joo! Ainakin Jyväskylässä näin. Tavaroiden vastaanotto vain yhtenä päivänä lyhyeen aikaan satunnaisesti. En pääse 60 km päästä tuomaan. Ja sit valittavat kun esim poikien vaatteista on pulaa..
Meinasin viedä Hopelle säkillisen lasten petivaatteita. Pihassa näin, miten Mersu-kuski lastasi tavaraa autoon. En vienyt säkkiäni Hopelle.
Täällä hopelle kelpaa vain merkkituotteet.
Yksi tuttavani on Hopen asiakas, asuntosijoittaja. Mulla on mennyt usko koko touhuun.
Tunnen näitä oikeasti köyhiä lapsiperheitä myös, jolla ei ole uudenkarhiaan autoon varaa, kuten tällä "köyhällä" perheen äidillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo! Ainakin Jyväskylässä näin. Tavaroiden vastaanotto vain yhtenä päivänä lyhyeen aikaan satunnaisesti. En pääse 60 km päästä tuomaan. Ja sit valittavat kun esim poikien vaatteista on pulaa..
Vie torille cage agabe siellä on helluntaiseurakunnan vähävaraisten ruokala ja vaate/lelu/kodintavara (vaan käyttö kuntoisia) keräys piste, josta jaetaan oikeasti apua tarvitseville lapsille ja aikuisille, myös kodittomalle tavaraa ja vaatetta.
Eivät mene. Täällä autokauppiaan perhe hakee lastensa vaatteet sieltä. Jotenkin naiveja noi auttajat.
Yli kymmenen prosenttia kaikista lahjoituksista menee toiminnan pyörittämiseen, tämä siitä huolimatta, että toiminta on tosi pientä ja perustuu tavaralahjoituksiin, joiden arvotuksesta voi olla montaa mieltä. Sanoisin, että ehkä on parempia tapoja auttaa avuntarvitsijoita kuin Hope.
Hopea tehdään vapaaehtoisesti, eli näillä ihmisillä on päivätyö ja oma perhe jonka ohessa pyörittää toimintaa, siks aukioloajat voi olla joskus tosi vähäiset, myös tilat voi olla pienet eikä pystytä ottaa vastaan ihan kaikkea siks joissakin on tarkasti kerrottu mitä halutaan vastaan ottaa, eikä pienissä tiloissa välttämättä mahdu olemaan montaa töissä, näitä pisteitä voidaan myös pyörittää ihan ns kotoa käsin, jolloin ei työntekijöitä juuri haluta edes enempää.
Vierailija kirjoitti:
Hopea tehdään vapaaehtoisesti, eli näillä ihmisillä on päivätyö ja oma perhe jonka ohessa pyörittää toimintaa, siks aukioloajat voi olla joskus tosi vähäiset, myös tilat voi olla pienet eikä pystytä ottaa vastaan ihan kaikkea siks joissakin on tarkasti kerrottu mitä halutaan vastaan ottaa, eikä pienissä tiloissa välttämättä mahdu olemaan montaa töissä, näitä pisteitä voidaan myös pyörittää ihan ns kotoa käsin, jolloin ei työntekijöitä juuri haluta edes enempää.
Ihan on isohko halli täällä heillä käytössään. Ja käsittääkseni ainakin toiminnan "päänainen" on ihan palkallinen työntekijä. Vapaaehtoisia saisi 100% varmuudella myös sellaisista, jotka ehtivät päiväsaikaankin olemaan paikalla. Vaan ei kelpuuteta mukaan. Itse olen verkko-opintoina opiskeleva ja kysyin josko voisin tulla mukaan toimintaan. Ei kuulemma mahtunut, vaikka sanoin, että aikatauluni on sellainen, että periaatteessa ihan milloin vain voin olla hommissa.
Olen saanut Hopelta apua. Yrittäjäperhe ja se tavallinen tarina.
Tavaroista oli paljon apua ja koin henkisesti hirveän tärkeäksi sen että jotkut tuntemattomat haluavat minulle ja lapsilleni hyvää ja käyttivät omaa aikaansa avuksemme. Erityisesti muistan käsinkudotut villasukat ja sormikkaat. Kiitos.
Toimin vapaaehtoisena hopen joulupajalla ja kyllä ne menee tarpeeseen ja oikeille tahoille.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Eikä se ainakaan pitäisi olla pääsyvaatimus vapaaehtoistoimintaan, että ei pysty olemaan kuin pari tuntia viikossa paikalla. Päinvastoin. Järjestökin hyötyisi siitä, että ottaisivat mukaan myös eläkeläisiä yms. joilla on enemmän aikaa panostaa toimintaan. Vaan eivät ota.
Kyllä menee apua tarvitseville. Hyvää toimintaa, pari vuotta olen ollut vapaaehtoisena.
Vierailija kirjoitti:
Lajittelijat ja röyhkeimmät hakijat vie parhaat päältä. Niille, jotka todella apua tarvitsisivat jää mitä sattuu jäämään.
t. ex-vapaaehtoinen
Eivät todellakaan vie! Kaikki lahjat menevät niitä tarvitseville lapsille! Tee ihmeessä rikosilmoitus, jos tuollaista muka oikeasti jossain näit!
T. Nykyinen vapaaehtoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ex-vapaaehtoinen
Eivät todellakaan vie! Kaikki lahjat menevät niitä tarvitseville lapsille! Tee ihmeessä rikosilmoitus, jos tuollaista muka oikeasti jossain näit!
Ja mikähän rikos on hakea avustusjärjestöltä tavaraa :D Aivan. Ei siellä kysellä oletko oikeasti köyhä vai et. Sen kun haet vaan, jos pokkaa on tarpeeksi. Ja ihan laillisesti voit sen tehdä. Toki voit näyttää lakipykälän, jossa kielletään Hopen tuotteiden hakeminen tietyn tulorajan ylittäviltä. Kerro samalla, mikä se tuloraja on.
Joskus vielä uskoin sinisilmäisesti näihin "menee oikeasti niille, jotka tarvitsevat" mainoslauseisiin. Sitten näin muutaman esimerkin tosielämästä. Karisi tehokkaasti usko näihin järjestöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ex-vapaaehtoinen
Ja mikähän rikos on hakea avustusjärjestöltä tavaraa :D Aivan. Ei siellä kysellä oletko oikeasti köyhä vai et. Sen kun haet vaan, jos pokkaa on tarpeeksi. Ja ihan laillisesti voit sen tehdä. Toki voit näyttää lakipykälän, jossa kielletään Hopen tuotteiden hakeminen tietyn tulorajan ylittäviltä. Kerro samalla, mikä se tuloraja on.
Lajittelijat eivät saa ottaa lahjoja. Se on kielletty. Eli jos näin on kerran käynyt voit tehdä rikosilmoituksen. Ja toivottavasti teetkin.
Turhaa naureskelet vakavalla asialla.
Minä oon ollut Hopella vapaaehtoisena eikä siellä kyllä lajittelijat vie yhtään mitään. Tampereella olen ollut. Osa ihmisistä tuo todella hyvää tavaraa, jotkut lumppua mitä ei tietenkään laiteta edes tarjolle.
Itsellä jäi hyvä kuva toiminnasta. Ja olen kyllä tarkemmin alkanut miettimään omien tavaroiden kierrätystä. Aiemmin laitoin keräykseen pikkuvikaista tavaraa, nyt heitän ne vaan roskiin. Vain oikeasti siistit ja käyttökelpoiset tavarat kuuluu kierrättää.
Menee, kotimaan köyhille lapsille.