Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinut leimattu psykoottiseksi väärin perustein?

Vierailija
05.02.2015 |

Mietiskelen tässä, että kuinka usein väärin perustein psykoottiseksi leimaamista tapahtuu.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sano että vaikutan psykoottiselta kun en nukkunut ja heitin ruokia roskiin, kun luulin että ne on myrkytetty. En sano että se on väärä väite, mutta olen tyytyväinen etten hakeutunut hoitoon, tuo meni ohi kun sain levättyä.

Vierailija
2/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on jätetty leimaamatta väärin perustein. T. Mielipuoli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kokemusta siitä että transsukupuolisuus on haluttu tulkita psykoottisuudeksi. :/

Vierailija
4/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni leimasi minut psykoottiseksi. Olin hänen mielestään tasapainoton, mikä sitten ilmeisesti oikeutti järjestelmällisen vainoamisen ja mustamaalaamisen hänen puoleltaan. Kiva juttu.

Vierailija
5/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei savua ilman tulta

Vierailija
6/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on vaikea sanoa mitään, koska itsehän on "sairaudentunnoton", eikä ymmärrä olevansa psykoosissa, vain lääkäri sen tietää. Minä jouduin kymmenisen vuotta sitten viikon unettomuusjakson jälkeen suljetulle (vanhemmat huolestuivat ja vetivät parista narusta), jossa yritin ensin pysyä rauhallisena, mutta lopulta huusin ja raivosin paniikissa, kun tajusin joutuvani jäämään sinne vasten tahtoani. En halunnut lääkkeitä, mutta ne tuikattiin sitten piikillä.
----
Väittivät minun olleen psykoosissa, mutta muistan kaiken, joten epäilen. Olin vain nuori ja tyhmä, ja hyvin äänekäs suuttuessani. Kesti kaksi viikkoa, ennen kuin älysin lakata selittämästä omaa versiotani tapahtumista (en ole nukkunut, outo käytös johtuu siitä, muuten olen järjissäni) ja alkaa myötäillä hoitohenkilökuntaa. Sanoin kaikkeen "joo", ja pääsin seuraavan kahden viikon aikana ulos, ja heti esim. ulos sun muuta. Joutuisin kuulemma syömään loppuikäni lääkkeitä, minä vain nyökyttelin.
----
Jätin lääkkeet saman tien päästyäni sieltä, ne tekivät vain olon sekavaksi. Nyt olen perheenäiti, opinnot graduvaiheessa, koskaan ei mitään ongeömia ole ollut. Olen kyllä pitänyt unistani parempaa huolta, yleensä minulla ei ole uniongelmia. Tiedä sitten, mikä on totuus, omasta mielestäni olivat täysin hakoteillä diagnoosiensa kanssa. Joka muuten lukee paperissakin. Lääkäri diagnosoi minut "määrittelemättömäksi". :D
----
Mutta yritäpä tätä kenellekään selittää, siihen on vain helppo todeta minun olleen niin hullu, etten tajunnut tilaani. Jännä juttu, kuinka kuitenkin pärjäsin täydellisesti omillani vain kuukauden sairaalajakson jälkeen (joka oli muuten itsessään hyvin traumaattinen kokemus)...

Vierailija
7/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:22"]

Itsellä on kokemusta siitä että transsukupuolisuus on haluttu tulkita psykoottisuudeksi. :/

[/quote]

Eikö se sitä ole? Halu päästä vastapuolen sukupuolen maailmoihin, joita säätelevät normit. Siksi pakkomieli luopua peniksestä tai saada sellainen voidakseen tyydyttää lapsuden kasvatuksen ja omien intressien ristiriidat? Eikö esim mies voi pitää aikuisena hametta ja laukkua sekä ylläpitää munat? Ja nainen toisin päin pitää siilitukkaa ja haista hielle ja paskalle sekä säilyttää vakonsa.

Maskuliininen rationalisuus ja henkinen voimakkuus, femininen irrationaalisuus ja herkyys ja ovat piirteitä, joita ei alaosaston kautta aina punnita. 

Vierailija
8/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:32"]

[/quote]

Eikö se sitä ole? Halu päästä vastapuolen sukupuolen maailmoihin, joita säätelevät normit. Siksi pakkomieli luopua peniksestä tai saada sellainen voidakseen tyydyttää lapsuden kasvatuksen ja omien intressien ristiriidat? Eikö esim mies voi pitää aikuisena hametta ja laukkua sekä ylläpitää munat? Ja nainen toisin päin pitää siilitukkaa ja haista hielle ja paskalle sekä säilyttää vakonsa.

Maskuliininen rationalisuus ja henkinen voimakkuus, femininen irrationaalisuus ja herkyys ja ovat piirteitä, joita ei alaosaston kautta aina punnita. 

[/quote]

Tämä on melkeimpä kun provo. Se että leimaat herkkyyden ja rationaalisuuden jne. jo kategoriohin feminiinisyys ja maskuliinisuus kertoo jo valmiiksi kapeasta maailmakatsomuksesta. Voisin vaikka vinkkinä sanoa että jos jokin asia vaikuttaa irrationaalisesta sinulle niin se ei tarkoita sitä että se on sitä jollekin toiselle. Ja miehet ovat kuulemma tunteellisempia kuin naiset, mutta peittävät sen useimmiten. Minustakin olisi hienoa, jos esim. penistä ei käsiteltäsi vain miehisenä asiana vaan nainen voi pitää sen ilman että menettää kokemusta naiseudestaan. Jotkut transut, jotka päättävät pitää vehkeensä, näyttävät aika hyvin elävän asian kanssa vaikka hormooneita käyttävätkin tukena.

Vierailija
9/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:31"]

Tuohon on vaikea sanoa mitään, koska itsehän on "sairaudentunnoton", eikä ymmärrä olevansa psykoosissa, vain lääkäri sen tietää. Minä jouduin kymmenisen vuotta sitten viikon unettomuusjakson jälkeen suljetulle (vanhemmat huolestuivat ja vetivät parista narusta), jossa yritin ensin pysyä rauhallisena, mutta lopulta huusin ja raivosin paniikissa, kun tajusin joutuvani jäämään sinne vasten tahtoani. En halunnut lääkkeitä, mutta ne tuikattiin sitten piikillä.
----
Väittivät minun olleen psykoosissa, mutta muistan kaiken, joten epäilen. Olin vain nuori ja tyhmä, ja hyvin äänekäs suuttuessani. Kesti kaksi viikkoa, ennen kuin älysin lakata selittämästä omaa versiotani tapahtumista (en ole nukkunut, outo käytös johtuu siitä, muuten olen järjissäni) ja alkaa myötäillä hoitohenkilökuntaa. Sanoin kaikkeen "joo", ja pääsin seuraavan kahden viikon aikana ulos, ja heti esim. ulos sun muuta. Joutuisin kuulemma syömään loppuikäni lääkkeitä, minä vain nyökyttelin.
----
Jätin lääkkeet saman tien päästyäni sieltä, ne tekivät vain olon sekavaksi. Nyt olen perheenäiti, opinnot graduvaiheessa, koskaan ei mitään ongeömia ole ollut. Olen kyllä pitänyt unistani parempaa huolta, yleensä minulla ei ole uniongelmia. Tiedä sitten, mikä on totuus, omasta mielestäni olivat täysin hakoteillä diagnoosiensa kanssa. Joka muuten lukee paperissakin. Lääkäri diagnosoi minut "määrittelemättömäksi". :D
----
Mutta yritäpä tätä kenellekään selittää, siihen on vain helppo todeta minun olleen niin hullu, etten tajunnut tilaani. Jännä juttu, kuinka kuitenkin pärjäsin täydellisesti omillani vain kuukauden sairaalajakson jälkeen (joka oli muuten itsessään hyvin traumaattinen kokemus)...

[/quote]

Tämä taitaa surullisesti yhäkin kertoa mitä mielenterveyshoito Suomessa on. Toisaalta tämä aiheuttaa varmasti ahdistusta myös ihmisille ja erityisesti nuorille, jotka eivät sovi muottiin vaan omaavat poikkeavia persoonan piirteitä tai tunnemaailman, minkä vuoksi heitä kohdellaan sairaina. Suomessa ei saa lähteä sille tielle että erilaisuus on sairaus, joka pitää tasoittaa lääkkeillä.

Vierailija
10/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]
Arvaapa miten nöyryyttävää on elää väärässä vartalossa..

Vierailija
12/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No eikös se ole sitä? Harhainen kuvitelma omasta itsestä, joka on ratkaisevasti ristiriidassa todellisuuden kanssa. Kyvyttömyyttä erottaa sisäisiä yllykkeitä ulkoisesta todellisuudesta.

Vierailija
13/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:00"]

[/quote]

No eikös se ole sitä? Harhainen kuvitelma omasta itsestä, joka on ratkaisevasti ristiriidassa todellisuuden kanssa. Kyvyttömyyttä erottaa sisäisiä yllykkeitä ulkoisesta todellisuudesta.[/quote]
Mikä saa sinut ajattelemaan noin?

Vierailija
14/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 14:56"]

[/quote]

[/quote]
Arvaapa miten nöyryyttävää on elää väärässä vartalossa..[/quote]

Missä väärässä? Jos sinulla on kromosomit xy sinulla on muna. Se on oikein. Jos sinulla on kromosomit xx, sinulla on pimppi. Se on oikein.

Luuletko että sinulla on oikeus päättää sukupuolesi mielihalun perusteella? Luuletko että mielihalusi voi kumota sen että olet päästä varpaisiin jokaista solua myöten se miksi olet syntynyt?

Vierailija
15/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 14:56"]

[/quote]

[/quote]
Arvaapa miten nöyryyttävää on elää väärässä vartalossa..[/quote]

Missä väärässä? Jos sinulla on kromosomit xy sinulla on muna. Se on oikein. Jos sinulla on kromosomit xx, sinulla on pimppi. Se on oikein.

Luuletko että sinulla on oikeus päättää sukupuolesi mielihalun perusteella? Luuletko että mielihalusi voi kumota sen että olet päästä varpaisiin jokaista solua myöten se miksi olet syntynyt?
[/quote]
Kyllä, sillä se "mielihalu" on vakaa ja hyvin perustavaa laatua oleva sukupuoli-identiteetti.

Vierailija
16/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:00"]

[/quote]

No eikös se ole sitä? Harhainen kuvitelma omasta itsestä, joka on ratkaisevasti ristiriidassa todellisuuden kanssa. Kyvyttömyyttä erottaa sisäisiä yllykkeitä ulkoisesta todellisuudesta.[/quote]

Valitettavasti ruumis ei voi määrittää ihmisen identiteettiä. Ainakaan sillä tavalla että ulkopuolella on täysi päätösvalta siihen. Esim. "rumien" pitää käyttäytyä tietyllä tavalla. Naiselliselta näyttävä saa tehdä vain "naisellisia" asioita. Identiteetti on jotain syvällisempää kuin fyysiset piirteet.

Vierailija
18/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yritetty.
Minulla oli fobia, ja se on ihan omana sairaudennimenään. Mutta ei kuitenkaan niin yleinen, ettäkö sitä ymmärrettäisiin, niinkuin pelkoa esim. hämähäkeistä.
Puhuin sitten tästä pelosta ja se katsottiin psykoottisuudeksi. "epärealistinen pelko".
Yritin sitten selittää, että tämä on ihan tälläinen fobia ja yleensä fobiat on epärealistisia pelkotiloja, ja en toki ole ainoa pelkäävä, ihan jo netistä löytää lukemattomia saman ongelman kanssa painivia.
(kyseessä ei todella ollut mikään "näen avaruusolioita ja salaliittoja" juttu).
Minulla oli myös paniikkihäiriö taustalla, ja olin nukkunut muutaman yön huonosti, jolloin reagoin pelkoon liian voimakkaasti (eli itkin, yleensä en itke).
Minulle tehtiin testejä ja eri tavoilla yritettiin löytää sitä psykoottisuutta, mutta sitä eivät kuitenkaan saaneet psykottisuutta kehiteltyä.
Kysyin itsekkin, että missä se psykoottisuus minussa näkyy, siinäkö että sain paniikkikohtauksen fobiani takia. Ja tällöin hoitaja myönsi, ettei minussa näy psykoottisia merkkejä.
Sain sitten diagnoosiksi "keskivaikea masennus", koska itkin sitä pelkoani.

Jotenkin suhtautumiseni mielenterveystyöhön vähän mureni. Aika hakuammuntaahan se on, ja diagnoosikin on aivan tekijästä riippuvainen. Lähes kaikissa mielenterveyshäiriöissä on päällekkäisiä oireita. Eli se on aika tulkinnanvaraista minkä sitten minkä niistä saa itselleen.
Ihan jo joskus luin, että esim. traumatisoituineilla on annettu keskimäärin 7 diagnoosia ennen oikean löytymistä.

Vierailija
19/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:14"]

On yritetty.
Minulla oli fobia, ja se on ihan omana sairaudennimenään. Mutta ei kuitenkaan niin yleinen, ettäkö sitä ymmärrettäisiin, niinkuin pelkoa esim. hämähäkeistä.
Puhuin sitten tästä pelosta ja se katsottiin psykoottisuudeksi. "epärealistinen pelko".
Yritin sitten selittää, että tämä on ihan tälläinen fobia ja yleensä fobiat on epärealistisia pelkotiloja, ja en toki ole ainoa pelkäävä, ihan jo netistä löytää lukemattomia saman ongelman kanssa painivia.
Minulla oli myös paniikkihäiriö taustalla, ja olin nukkunut muutaman yön huonosti, jolloin reagoin pelkoon liian voimakkaasti (eli itkin, yleensä en itke).
Minulle tehtiin testejä ja eri tavoilla yritettiin löytää sitä psykoottisuutta, mutta sitä eivät kuitenkaan saaneet psykottisuutta kehiteltyä.
Kysyin itsekkin, että missä se psykoottisuus minussa näkyy, siinäkö että sain paniikkikohtauksen fobiani takia. Ja tällöin hoitaja myönsi, ettei minussa näy psykoottisia merkkejä.

Jotenkin suhtautumiseni mielenterveystyöhön vähän mureni. Aika hakuammuntaahan se on, ja diagnoosikin on aivan tekijästä riippuvainen. Lähes kaikissa mielenterveyshäiriöissä on päällekkäisiä oireita. Eli se on aika tulkinnanvaraista minkä sitten minkä niistä saa itselleen.
Ihan jo joskus luin, että esim. traumatisoituineilla on annettu keskimäärin 7 diagnoosia ennen oikean löytymistä.

[/quote] Minullakin on eräs asia, joka on tulkittu psykoottisuudeksi, vaikka se ei ole psykoottisuutta nähnytkään. On surullista, että kaikki vähänkään normaalista poikkeava ajattelu tuomitaan heti psykoottiseksi..huoh.

Vierailija
20/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:14"]

On yritetty.

[/quote] Minullakin on eräs asia, joka on tulkittu psykoottisuudeksi, vaikka se ei ole psykoottisuutta nähnytkään. On surullista, että kaikki vähänkään normaalista poikkeava ajattelu tuomitaan heti psykoottiseksi..huoh.
[/quote]
Tai siis tarkoitin sanoa sitä, että jos potilas puhuu jostakin vähän harvinaisemmasta asiasta, niin se helposti tulkitaan psykoottisuudeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi