Lapsen ja vaunujen kanssa bussiin ilmaiseksi, väärinkäyttäjät ärsyttää!
Taas kun palasimme neuvola- ja kauppareissulta poikani (1,5v) kanssa bussilla, viereemme toisen vaunupaikan tuli täyttämään joku ääliö, joka kuljetti rattaissaan käsilaukkua! Ei lapsia mailla halmeilla ja rouva oli kyllä sen ikäinenkin että lapset oli jo tehty aikapäiviä sitten, jos oli...
Ja kuten arvata saattaa niin seuraavalta pysäkiltä joku mamma pienen lapsensa ja vaunujen kanssa pyrki kyytiin, mutta eipä mahtunut kun rouva kassinkuljetusvaunuineen vei paikan häneltä.
Pistää niin vihaksi tuo! Eikö tuolla periaattella kuka tahansa voisi ostaa halvat rämävaunut ja alkaa kulkea niiden kanssa busseilla ilmaiseksi?! Eikö ihmisiä hävetä?! Mikseivät bussikuskit puutu tuollaiseen mitenkään?
Kommentit (48)
Vanhuksille.rollaattorin kanssa soisin mieluummin tuon ilmaismatkan. Kela-taksin lippuja saa aivan liian vähän tarpeeseen nähden. Palvelubussilla ei pääse kuin määrättyyn paikkaan.
Mitä jos se oli mummo matkalla hakemaan lapsenlasta päiväkodista? Jos vanhemmat vievät työmatkalla autokyydillä päiväkotiin, niin siellä ei ole vaunuja valmiina.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:34"]Ehkä tuo oli ostanut lapsenlapselleen vaunut ja oli niitä toimittamassa? Millä ne pitäisi viedä, jos ei ole autoa? Ja matkakin oli ehkä maksettu, jos oli matkakortilla aikaa? (Olettaen, että tämä tapahtui esim. Helsingissä, eikä Porvoossa.)
[/quote]
Kyllä tämä oli tampereella, ihan tuli bussin keskiosasta sisään eikä leimannut korttia... ap.
[/quote]
Mä olisin sanonut kuskille
Ok. Mä maksan aina, ja käsilaukun sijaan kyydissä on selkäreppu. :)
Minä olen myös seurannut tilannetta, jossa bussiin nousi nainen tyhjien vaunujen kanssa, käveli eteen ja maksoi matkansa kuten kuuluukin (tapahtui kaupungissa, jossa vaunuissa lasta kuljettava pääsee ilmaiseksi vaunuineen). Oli hauska seurata seuraavilta pysäkeiltä kyytiin astuneiden paheksuvia katseita.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:32"]Itse en ole ymmärtänyt, että miksi vitussa ne mammat edes pääsee ilmaiseksi busseilla. Ennemmin vanhukset ja rollaattorilla liikkuvat ihmiset, kuin mammat.
[/quote]
Kerro mulle miten käyt maksamassa matkan edessä kun olet tullut vaunujen kanssa keskiovesta sisään? Kuski kaahaa pysäkiltä ha vaunut heittelehtii niin ettei niitä voi siihen jättää ainakaan jos vauva on kyydissä ja nukkuu. Ja etukäytävä täynnä porukkaa niin vaikea vastavirtaan lähteä maksamaan
Meilläpäin tapahtui kerran samanlainen tilanne, äiti tuli bussiin ostoskassi vaunuissa ja lapsi käveli vierellä. Bussikuski puuttui onneksi asiaan ja sanoi, että jos lapsi ei ole vaunuissa niin pitää maksaa tai lähteä bussista :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:57"]
Sitä näkee myös että vaunuiän selvästi ohittaneet lapset tuodaan bussiin vaunuissa mutta istutetaan penkille...
[/quote]Alle 7v saa kulkea vaunuilla (ainakin HKL). Ja mikään ei kiellä ottamasta lasta vaunuista penkille.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:31"]
Mulla nukkui lapsi harson takana matkarattaissa syksyllä, tarkastajat tulivat kyytiin, täti tuli ja otti harsosta kiinni ja tarkisti onko siellä ketään.
Usein näkee että isoja lapsia kuljetetaan rattaissa. Naurettavaa. Somalit vielä syöttää niitä oksettavia juustonaksuja lapsilleen, koko bussi haisee hirveälle!
[/quote]Mikä on iso lapsi? Alle 7v saa kulkea vaunuissa ilmaiseksi.
Kuskille vaan ilmoittamaan, mikäli vaunumatkustusta käytetään väärin. Voi sitten kuski heittää pummin ulos ellei pummi maksa matkaansa.
Välillä näkee myös näitä jopa hieman koomisia tapauksia, kuin reippaasti kävelykykyinen tungetaan rattaisiin istumaan ilmaisen matkan saamiseksi. Viimeksi näin ~5-6 -vuotiaan lapsen rattaissa, jalkojakin piti tuon pitää ylhäällä kun muuten olisivat laahanneet maata pitkin mamman työntäessä rattaissa. Näki kyllä jo pennun ilmeestäkin, että vähän jo hävetti.
On se bussilippu niin kallis...
Mä näin vanhemman tädin tyhjien rattaiden kanssa bussissa muutama viikko sitten. Tai no rattaat eivät olleet tyhjät vaan tämä täti oli käärinyt jonkun viltin sinne niin että joku voisi luulla että siellä nukkuu joku..
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:57"]
Sitä näkee myös että vaunuiän selvästi ohittaneet lapset tuodaan bussiin vaunuissa mutta istutetaan penkille...
[/quote]Alle 7v saa kulkea vaunuilla (ainakin HKL). Ja mikään ei kiellä ottamasta lasta vaunuista penkille.
[/quote]
Itseasiassa siellä hsl:n sivuiltakin löytyvissä matkustusohjeissa nimenomaan sanotaan, että vaunuja ei saa jättää tyhjinä yksin keskiosaan ja mennä itse lapsen kanssa istumaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:22"]Meilläpäin tapahtui kerran samanlainen tilanne, äiti tuli bussiin ostoskassi vaunuissa ja lapsi käveli vierellä. Bussikuski puuttui onneksi asiaan ja sanoi, että jos lapsi ei ole vaunuissa niin pitää maksaa tai lähteä bussista :)
[/quote]
Hsl alueella lapsen ei tarvitse olla vaunuissa
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:25"]
Mitä jos se oli mummo matkalla hakemaan lapsenlasta päiväkodista? Jos vanhemmat vievät työmatkalla autokyydillä päiväkotiin, niin siellä ei ole vaunuja valmiina.
[/quote]
Vaunut ei ole ilmaismatkan peruste, lapsi vaunuissa on. Tähän on syynä turvallisuus eikä se, että halutaan antaa yhdelle matkustajaryhmälle ilmaiset matkat. Jos bussiaikataulut sallisivat, voisi kuski odottaa pysäkillä, että lapsen kanssa matkustava käy maksamassa matkansa, nykyisin aikatauluvaatimuksin ei ole aikaa vaan bussi lähtee heti, kun matkustajat on saatu sisään (tai ainakin suurin osa, ei ole niin tarkkaa kaikilla kuskeilla).
Kukaan ei katsonut pahasti tai sanonut mitään. AV-palsta, mua on huijattu!
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:57"] Sitä näkee myös että vaunuiän selvästi ohittaneet lapset tuodaan bussiin vaunuissa mutta istutetaan penkille... [/quote]Alle 7v saa kulkea vaunuilla (ainakin HKL). Ja mikään ei kiellä ottamasta lasta vaunuista penkille. [/quote] Itseasiassa siellä hsl:n sivuiltakin löytyvissä matkustusohjeissa nimenomaan sanotaan, että vaunuja ei saa jättää tyhjinä yksin keskiosaan ja mennä itse lapsen kanssa istumaan.
[/quote]Jos ottaa lapsen pois vaunuista penkille, niin miksi ne vaunut yksin jäisivät, onhan siinä se vaunujen työntäjä kuvioissa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:42"] [quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:35"] [quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:57"] Sitä näkee myös että vaunuiän selvästi ohittaneet lapset tuodaan bussiin vaunuissa mutta istutetaan penkille... [/quote]Alle 7v saa kulkea vaunuilla (ainakin HKL). Ja mikään ei kiellä ottamasta lasta vaunuista penkille. [/quote] Itseasiassa siellä hsl:n sivuiltakin löytyvissä matkustusohjeissa nimenomaan sanotaan, että vaunuja ei saa jättää tyhjinä yksin keskiosaan ja mennä itse lapsen kanssa istumaan. [/quote]Jos ottaa lapsen pois vaunuista penkille, niin miksi ne vaunut yksin jäisivät, onhan siinä se vaunujen työntäjä kuvioissa. [/quote] Sehän on reilua, että ilmaiseksi matkustava vie sekä tilan rattaille, että istumapaikan (joka on siten pois maksavilta asiakkailta). Joku järki kerjätessäkin kiitos! [/quote] Aika harvoin ne bussit on täynnä kun päivisin lapsen kanssa liikun, joten keneltä se on pois jos istun lapsen kanssa sen matkan puoli tyhjässä bussissa? En ole tuo joka aiemmin kirjoitti mutta sanoinpahan vain...
[/quote]
Eihän ne kaikki rattaatkaan mahdu bussiin. Oisko kolme per bussi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:57"] Sitä näkee myös että vaunuiän selvästi ohittaneet lapset tuodaan bussiin vaunuissa mutta istutetaan penkille... [/quote]Alle 7v saa kulkea vaunuilla (ainakin HKL). Ja mikään ei kiellä ottamasta lasta vaunuista penkille. [/quote] Itseasiassa siellä hsl:n sivuiltakin löytyvissä matkustusohjeissa nimenomaan sanotaan, että vaunuja ei saa jättää tyhjinä yksin keskiosaan ja mennä itse lapsen kanssa istumaan.
[/quote]Jos ottaa lapsen pois vaunuista penkille, niin miksi ne vaunut yksin jäisivät, onhan siinä se vaunujen työntäjä kuvioissa.
[/quote]
Sehän on reilua, että ilmaiseksi matkustava vie sekä tilan rattaille, että istumapaikan (joka on siten pois maksavilta asiakkailta). Joku järki kerjätessäkin kiitos!
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:42"]
[/quote]
Sehän on reilua, että ilmaiseksi matkustava vie sekä tilan rattaille, että istumapaikan (joka on siten pois maksavilta asiakkailta). Joku järki kerjätessäkin kiitos!
[/quote]
Aika harvoin ne bussit on täynnä kun päivisin lapsen kanssa liikun, joten keneltä se on pois jos istun lapsen kanssa sen matkan puoli tyhjässä bussissa?
En ole tuo joka aiemmin kirjoitti mutta sanoinpahan vain...
Jos 11 on Tampereelta, niin minä sitten ehkä olen se nainen isot ostokset rattaissa... Mulla on vaikea sairaus, jonka vuoksi tavaroiden kantaminen käsissä on mahdotonta. Käyn useamman kerran viikossa vaunujen kanssa ostoksilla, mutta maksan joka kerta matkani. Rollaattori olisi toinen vaihtoehto, mutta siihen ei saa tarpeeksi kasseja, ja toisaalta pienet pyörät ovat raskaat työntää. Yhden ihmisen tavarat vielä veisin, mutta kun meitä on neljä - minä, iäkäs äitini, eskarilainen ja alakoululainen... :)