Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsi normaali

Vierailija
04.02.2015 |

Lapsi on aina ollut itsepäinen ja haastava. Jo 1 vuotiaana uhmasi ja sitä on jatkunut tähän asti. Lapsi on kohta 5. Läheiset ihmettelee lapsen käytöstä, päiväkodissa aluksi, mutta tottui vuodessa päiväkotiin ja nykyään menee kuulemma hyvin. Ryhmä on erityisryhmä ja pienennetty koska mukana on erityislapsia. Heillä kaikki tavat ovat erityislapsille sopivia. Lapsi on jo 2 vuotiaana alkanut vastustaa päiväunia niin etten ole häntä saanut joka päivä päiväunille. Edes päiväkodissa 3 vuotiaana lasta saatu unille joka päivä ja tällöinkin yleensä vain vartiksi.

Meillä sujuu arki nykyään ihan ok, mutta illat on ongelma. Toki päivälläkin on ongelmansa, mutta niiden kanssa pystyy vielä elämää. Nukkumaanmeno on ongelma. Välillä on kausia kun lapsi nukahtaa hyvin. Kestää usein kuukauden ja tyhjästä alkaa taas tappelu. Olen yrittänyt kaikki keinot piirtämällä nukahtamisesta kiinnipitämiseen. En saa lasta pysymään sängyssään. Tänään taisteltiin 3 tuntia ja nyt on ehkä luovuttanut. Itse olen loppu ja väsynyt. Lapsen mukaan hän ei halua nukkua koska se on tylsää. Meillä on yövalot, ei yövaloja, olen nukkunut vieressä, olen antanut nukahtaa itsekseen. Olen nukuttanut siskon kanssa, rauhallisella musiikilla, laulamalla, saduilla, huutamalla, hermot menettämällä, yrittänyt pitkittää nukkumaanmenoaikaa, aikaistanut nukkumaanmenoaikaa, tehty paljon päivän aikana, pidetty rauhallinen päivä, tehty tarkat rutiinit, paljon iltapalaa...miitäs muuta...uuhkaillut ja toteuttanit uhkaukset kuten lelut jäähylle. 

Onko ihan normaalia että vielä 5 vuotias taistelee nukkumaanmenosta? Ja tätä tulee sykleissä. Olen yrittänyt parhaani huomion antamisessa ja yrittänyt olla hyvä äiti, mutta tänäänkin taisteltiin 3!!! tuntia. Viimeisenä varmaan karjuin ja nyt itken koska otin korvasta.

Mitä teen lapsen kanssa ja onko ihan normaalia tällainen? Nuorempi on helppo nukuttaa ollut aina ja on kohta 2. Eilen nukahti vain vähän taistelemalla ja olin tänään tavallista paremmalla tuulella. Oltiin paljon ulkona, laskettiin mäkeä ja mentiin kaikki hyvällä tuulella sänkyyn. Luettiin satu ja sanottiin hyvät yöt. Lapset eri huoneisiin ja minä jäin käytävään istumaan. Siitä se sitten alkoi. Lopulta lapsi nauroi, kiljui, sylki joka puolelle, huusi, juoksi pois sängystä. Olin aluksi rauhallinen mutta parissa tunnissa ei enää jaksanut.

voinko soittaa lapsen tutkimuksiin ja mitä kautta? Terveyskeskukseen, neuvolaan? Vai kuvittelinko että lapset on helpompia ja omani on ihan normaali?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:42"]

Tekisin super nanny tyylisen unikoulun. Ja puhuisin nukkumaan menosta kunnolla lapsen kanssa. Sitten vielä pois aina jotain mikä lapselle tärkeää jos nukkumaan meno kauhea. Pikku hiljaa toivottavasti oppisi. Minusta kuulostaa normaalilta vahvan tempperamemtin omaavalta lapselta joka tietää miten sinulta saa huomiota oli se sitten vaikka negatiivista huomiota.

[/quote]

Aiemmin olen poistanut huoneesta kaiken, jopa pöydän. Lelut olleet piilossa useasti muttei ole ollut mitään hyötyä. Huomenna on myös pitkästä aikaa kaikki jäähyllä. Joka ikinen lelu. Puolet oli jo tänän jäähyllä eilisestä ja nyt meni loputkin. Saa takaisin kun nukkumaanmeno alkaa taas sujumaan. Huomenna en voi viedä hoitoon (onn 4h päivässä), koska nukkuisi vaan 8 tuntia. Varmaan menee kiukutellessa koko päivä kun on tylsää mutta periksi en aio antaa. 

Ja tiedän tuon että laåsi hakee negatiivista huomiota ja siksi olen yrittänyt panostaa siihen positiiviseen. Vedin lasta pulkassa kauppaan kun aina valittaa siitä että nuorempi on rattaissa ja hän ei saa olla. Olen kokeillut olla huomioimatta kiljumista ja sylkemistä mutta kun juoksee ulos huoneestaan ympäri taloa mitä pitäisi tehdä? Ennen oli vielä vaikeampaa ja se oli aina 3h tappelemista. Kerran luovutin, meni nukkumaan ja lapsi juoksi 30 min huoneessaan seiniä päin ja kiljui, joten otin syliin, pidin kiinni ja kun lapsi rauhoittui, suostui nukkumaan, menin pois. Tällöin kello oli varmaan ainakin kymmenen. 

Aina kun tulee se hyvä aika ja kaikki menee hyvin, on mukavaa mutta aina pelkään näitö aikoja kun alkaa taas ne vaikeat yöt. Joskus nukkuu hyvin jonkun pienen kuvan avulla ja jossain vaiheessa se ei olekaan enään niin kiva ja alkaa yöriehumiset. 

Vierailija
2/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:48"]

Nukkkuuko sitten kun on nukahtanut koko yön ilman heräämisiä?

Olen kuullut joidenkin antaneen lapsilleen melatoniinia illalla. Oletko kokeillut? (Ja siis jos et ole kokeillut, niin lääkärin kanssa kannattaa keskustella ensin :))

[/quote]

Mies ei suostu melatoniiniin, itse voisin ainakin kokeilla. Mies on täysin vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:45"]

Oletko kokeillut viereen ottamista?

[/quote]

Olen...ei ole vaikutusta.

Vierailija
4/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna miehen hoitaa nukuttaminen pari vìikoa ja keskustelkaa melatoniinista uudestaan

Vierailija
5/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:48"]

Nukkkuuko sitten kun on nukahtanut koko yön ilman heräämisiä?

Olen kuullut joidenkin antaneen lapsilleen melatoniinia illalla. Oletko kokeillut? (Ja siis jos et ole kokeillut, niin lääkärin kanssa kannattaa keskustella ensin :))

[/quote]

...ja tosiaan yleensä nukkuu koko yön, mutta jos valvoo herää silti samaan aikaan aamulla eli liuan vähän. Herää aina 6-7 aikaa vaikka menisi keskiyöllä nukkumaan. 

Vierailija
6/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisin päästä tutkimuksiin. Viikko sairaalan osastolla ja näkevät miten illat sujuu.

Vierailija
7/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:56"]

Anna miehen hoitaa nukuttaminen pari vìikoa ja keskustelkaa melatoniinista uudestaan

[/quote]

On nyt ollut viime öinä nukuttamassa ja myönsi lopulta että lapsi on tosi haastava. Aion melatoniinista vielä puhua, varsinkin jos lääkäri suosittelee. Isän kanssa nukkumisessa menee kauemmin. Tunnen paremmin lapsen tavat mutta pyydän miestä apuun kun itsellä ei enää pää kestä.

Vierailija
8/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:58"]

Vaatisin päästä tutkimuksiin. Viikko sairaalan osastolla ja näkevät miten illat sujuu.

[/quote]

Joo en suostu. Lapsesta tulisi varmaan hullu jos joutuisi laitokseen nukkumaan. En luottaisi ettei hoitaja olisi väkivaltainen tai hullu.

Tutkimuksiin haluaisin mutta ei minnekään laitokseen ilman äitiä.

Vierailija
9/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:43"]

Vielä lisään. Perheneuvolasta kasvatusvinkkejä hakisin.

[/quote]

Miten ne perheneuvolasta onnistuu kun ei netissäkään mitään toimivaa ohjetta ole ollut? Olen yrittänyt keskustella nukkumisesra, tehdä siitä kivaa, kertonut miksi nukutaan...silti ei halua nukkua.

Vierailija
10/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen lapsi on aina ollut tavallinen nukahtaja ja toinen sitten taas ei. Päiväunet jäi pois hyvin varhain ja yöunille nukahtaminen vie myös pahimpina kausina tuntikausia. Lapsi on hyvin kehittynyt kouluainen ja nykyään nukahtamista helpottaa kun hän itsekseen lueskelee sängyssä tietyn ajan kirjoja ja kuuntelee hyvin rauhallista musiikkia.

Vierailija
11/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:20"]

Meillä toinen lapsi on aina ollut tavallinen nukahtaja ja toinen sitten taas ei. Päiväunet jäi pois hyvin varhain ja yöunille nukahtaminen vie myös pahimpina kausina tuntikausia. Lapsi on hyvin kehittynyt kouluainen ja nykyään nukahtamista helpottaa kun hän itsekseen lueskelee sängyssä tietyn ajan kirjoja ja kuuntelee hyvin rauhallista musiikkia.

[/quote]

Tämä kuulostaa jo paremmalta. Mietittiin myös jos opettaisi lapsen lukemaan jo nyt. Tai no...oolen kyllä jo yrittänyt välillä mutta ei oikein suju. Kiinnostunut on kyllä. 

Rauhoituin jo...nyt lopetan uhkailut ja yritetään ihan uutta tyyliä. Nukun vaikka vieressä jos ei muu auta. Toki ei sekään mutta ai akaan ei tarvi kantaa lasta edes takas.

Vierailija
12/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlaista noin puoli vuotra kun lapsi siirtyi pinniksestä jatkettavaan, ei millään jäänyt sänkyyn vaan aina Tuli pois ei jäänyt vaikka kyinka monta kertaa sen sinne palautti! Aloimme vuorotellen makaamaan sängyn vieressä patjalla noin puolivuotta riitti kunnes poika jäi itse sänkyyn makaamaan, onneksi! Oletko maanut sängyn vieressä? Mutta aikamoiselta, kuulostaa, ei ole normaalia

Vierailija
13/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se kauhee yrittäminen, koita yksi ilta ettet puutu nukkumaan menoon mitenkään. Laita pienempi nukkuun ja mene itsekin. Voit sanoa että saa jäädä leikkimään mutta äitiä väsyttää.

Vierailija
14/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:27"]

Lopeta se kauhee yrittäminen, koita yksi ilta ettet puutu nukkumaan menoon mitenkään. Laita pienempi nukkuun ja mene itsekin. Voit sanoa että saa jäädä leikkimään mutta äitiä väsyttää.

[/quote]

Kesällä tehtiin näin. En yrittänyt mitään. Annoin mennä nukkumaan kun haluaa. Olin niin kyllästynyt. Meni nukkumaan joskus keskiyöllä. Heräsi 9 aikaa ja oli väsynyt. Uutena vuotena sai myös mennä nukkumaan kun halusi. Oli herännyt kuudelta kuten muutenkin ja nukahti joskus 23 aikaa. Heräsi 7 aamulla enkä saanut millään nukkumaan uudestaan. Lapsi yritti, oli hiljaa sängyssä muttei nukahtanut. Oli tosi vihainen koko päivän 8 tunnin yöunilla. Olen yrittänyt muutenkin tehdä kaikki mahdollisimman neutraalisti, uhkaamatta tai lahjoomatta, sanomalla hyvät yöt ja antamalla kirjan käteen ja sanonut että nuku kun nukuttaa. Tuo kirjan ja alkaa leikkimään, lopulta alkaa kiljumaan ja nauramaan ja juoksee pois huoneesta. 

Vierailija
15/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yllättäminen vois toimia! Tietysti muut asiat pitää olla kunnossa ennen sitä, ulkoilu, iltatoimet, satu jne.

Vierailija
16/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ollut itse niin väsynyt että olen nukahtanut ennen lasta...jja havahtunut siihen ettei lapsi nuku silti. Valvonut neljäänkin kerran yksin kun muut nukkui. Istui sohvalla ja meni jossain vaiheessa huoneeseensa. 

Vierailija
17/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:33"]

Tuo yllättäminen vois toimia! Tietysti muut asiat pitää olla kunnossa ennen sitä, ulkoilu, iltatoimet, satu jne.

[/quote]

? Siis mikö yllättäminen? On kyllä ollut kaikenmaailman tarrataulukkoa ja palkintoa muttei auta mitään.

Vierailija
18/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sanoin 4 vuotis iässä näistä uniongelmista muttei osattu sanoa mitään.

Vierailija
19/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin super nanny tyylisen unikoulun. Ja puhuisin nukkumaan menosta kunnolla lapsen kanssa. Sitten vielä pois aina jotain mikä lapselle tärkeää jos nukkumaan meno kauhea. Pikku hiljaa toivottavasti oppisi.

Minusta kuulostaa normaalilta vahvan tempperamemtin omaavalta lapselta joka tietää miten sinulta saa huomiota oli se sitten vaikka negatiivista huomiota.

Vierailija
20/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu siitä tulee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan