Miksei työnantajat palkkaa työttömiä töihin? Kaksi tuttua taloushallinnon ammattilaista työttöminä ja miten ihmeessä se työttömyys vie ammattitaidon?
En ymmärrä. Töissäkäyvissäkin on vikaa mutta työttömät on nähtävästi enemmän viallisia😬miten se työttömyys pilaa ihmisen ammattitaidon?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on luultavasti koppava, jos on päätynyt viettämään aikaa työttömänä. Töitähän löytyisi, jos ei nirsoilisi.
Työttömät tekevät palkkatukitöitä esim. hoitavat lapsia tarhassa sekä työmarkkinatukitöitä esim. hyllyttävät tavaroita kaupassa kaupan työvaatteet päällä.
Ihan normaaleja töitä, omankin alan töitä voi tehdä palkkatuella. Teoriassa vaikka lääkäri voi olla palkkatukityössä. Myös toistaiseksi voimassa olevaan paikkaan ennen sai palkkatukea, jos oli tarpeeksi pitkään työtön, onko tämä muuttunut? Itse en enää ole työtön, mutta vuosia sitten kun olin, olin työllistämistuella atk-tukihenkilönä neuvomassa vakkareille tietotekniikan perusasioita. Sitä ennen olin käynyt mikrotukihenkilökoulutuksen työvoimapoliittisena koulutuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole tarvetta uusille työntekijöille tai ei ole varaa palkata ketään. Ihanko oikeasti aikuinen ihminen kuvittelee, että tuosta noin vain kaikki palkkaa lisää väkeä. Eihän täällä olisi työttömiä lainkaan jos niin olisi.
Siis vapaisiin työpaikkoihin …. Niihin valitaan yleensä se jolla on jo työ.
Kumman itse ottaisit?
Et ole keneltä kysyit, mutta minä ottaisin sen, jonka katsoisin paremmin suoriutuvan haettavasta tehtävästä. Ei se, että ihmisellä on työpaikka, takaa osaamisesta mitään. Ei sekään, että on hyvät suosittelijat takaa mitään, sillä kavereita voi aina suositella, varsinkin jos niistä halutaan eroon. Työelämässä on ihmisiä, jotka tekevät vain minimin ja osaaminen on jälkeenjäänyttä, mutta näistä on vaikea päästä eroon, koska laki suojaa. Ei voi laittaa pihalle koska olet laiska, jos ei koeajalla ole sitä tehty. Jotkut vielä näyttävät täysillä koeajan ja lusmuilu alkaa vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vika ei ole työttömyydessä vaan iässä? Ovatko nuo taloushallintoihmiset varmasti 29-31 -vuotiaita?
Jos eivät, niin vika on iässä. Ei kukaan järkevä työnantaja ota töihin 28-vuotiasta kakaraa tai 32-vuotiasta jäähdyttelijää, joka vain laskee päiviä eläkkeeseen.
Paitsi jos nuo 29-31-vuotiaat on naisia, niin kyllä ne lapsia tekevät kuitenkin heti kun töitä saavat. Eli ei niitäkään voi ottaa.
Se on pienempi ongelma kuin 28-vuotiaan kokemattomuus ja 32-vuotiaan vanhuus ja väsymys.
Jep lapsista ja puolisosta ja missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua utelut työhaastatteluissa alkoi 18 vuotiaana... kesti aina 38 ikävuoteen asti jonka jälkeen harveni..
Enimmäkseen taitaa mennä tiedostamattoman syrjinnän piikkiin. Vaatii paljon aikaa ennen kuin ammattitaito katoaa. Itse pystyisin tekemään aivan hyvin tehtäviä, jotka kuuluivat päivärutiineihin 10-20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Enimmäkseen taitaa mennä tiedostamattoman syrjinnän piikkiin. Vaatii paljon aikaa ennen kuin ammattitaito katoaa. Itse pystyisin tekemään aivan hyvin tehtäviä, jotka kuuluivat päivärutiineihin 10-20 vuotta sitten.
Taloushallinnon työt ovat muuttuneet 10-20 vuodessa aika radikaalisti
Vierailija kirjoitti:
Totta. Itse kävin kaupallisen alan koulutuksen 90-luvulla, vaihdon alaa kun toimistotyöntekijöistä oli ylitarjontaa. Minua pyydettiin pienen yhdistyksen kirjanpitäjäksi - vaikka se ei kovin vaativa homma olekaan, kyllä minä kirjanpidon perusteet ja yksinkertaisen tilinpäätöksen osaan edelleen tehdä ja netistä löytyy ohjeet muuttuneista asioista, mutta osassa olen ajantasalla silti kun seuraan aikaani. Kun lapseni kirjoitti ylioppilaaksi, testasin matikan kokeen. Läpi olisi pitkä matikka mennyt ja B-C olisi tullut kylmiltään, vaikka olen kirjoittanut 80-luvulla. Ihan kaikki ei unohdu, vaikka joitakin asioita olenkin unohtanut. Pienellä kertauksella olisin luultavasti voinut saada jopa M.
Johtuu siitä, että ei osata rekrytointia. Otetaan mieluummin "kuuma pelaaja" toiselta työnantajalta, mitataan CV:n pituutta ja avainsanojen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ihmiset surutta pois töistään äitiyslomilta ja jos aletaan sanoa, että ammattitaito ruostuu, mikä huuto siitä tuleekaan. Mikä ero on olla pois työelämästä äitiysloman aika vs. jos on saman ajan pois työttömänä?
Itselläkin meni joitakin työpaikkoja sivu suun työttömyysaikana. No se on työnantajan menetys. Sain töitä pieneltä työnantajalta, joka on joskus aikoinaan jäänyt itsekin työttömäksi konkurssin yhteydessä. Edeltäjäni hän oli rekrytoinyt firman perustamisvaiheessa työllistämistuella saman firman työntekijöistä. Itse sain paikkani edeltäjäni jäätyä eläkkeelle ja olen nyt ollut työpaikassani jo monta vuotta. Työnantajani kehuu kaikille yhteistyökumppaneille minua hyväksi löydöksi sekä osaamiseni monipuolisuutta, miten sellainen on hyödyksi tämän kokoisessa firmassa (mm. hyvät tietotekniset taidot, alan ammattitaito, toimistotyökokemusta ja hoksaamiskyky sekä kyky pärjätä hankalienkin asiakkaiden kanssa loistavasti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkalut kyllä, mutta itsellä on sen verran vahva nörttitausta, että olen kaikkien ohjelmien käytön opetellut itsenäisesti ilman koulutusta tai kurssitusta. Lukutaidolla, maalaisjärjellä ja Googlella pääsee hiton pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajanhan kaikki muuttuu, mutta vaikka työssä oleva ajattelevat, että he jos jäävät työttömäksi eivät tee mitään, niin aika moni työtön tekee. Itse kävin esimerkiksi koko ajan jotain kursseja, joko työvoimapoliittisia tai muuten vain. Kaupallisista ilta- ja verkkokursseista ei ole tilivelvollinen kellekään, itselläni oli pieni kotona tehtävä osa-aikatyö, jolla pystyin niitä rahoittamaan. Eikä tarvitse ilmoittaa, jos kotona netin kautta opiskelee ilmaisia kursseja tai muuten vain. Kyllä sitä joutuu opettelemaan uutta jo työpaikkaa vaihtamalla. Esimerkiksi omalla työpaikallani on käytössä itse valmiiden sovellusten päälle räätälöityjä ohjelmia, joita ei käytetä missään muualla ja olen itse kehittänyt näitä lisääkin.
Paitsi jos nuo 29-31-vuotiaat on naisia, niin kyllä ne lapsia tekevät kuitenkin heti kun töitä saavat. Eli ei niitäkään voi ottaa.