Tyhmä kysymys, pystyykö tai kannattaako vuoden 2007 acer läppäriin ottamaan nettiyhteyttä?
Erittäin vähän käytetty. Vai kannattaako vaan mennä kauppaan ja ostaa nykyaikaiset laitteet?
Please, rehellisiä mielipiteitä tähän kiitos.
Kommentit (65)
Kone on kohta täynnä viruksia. Niitähän ei tehdä yleensä tiettyä käyttöjärjestlemäversiota vastaan, vaan tiettyjä taustatoimintoja, jotka ovat olleet samoja vuodesta kivi ja kuokka.
Ellet ole tietokoneretroharrastaja joka kokee suurta juhlaa siitä että saat yksinkertaiset nettisivut auki jollakin Netscapella minuutteja kestäneen kovalevyn ruksuttamisen jälkeen, ei todellakaan kannata lähteä tuolla värkkäämään mitään.
PS. Joku kysyi iPhonen ja Windows 10:n välistä nettiyhteyttä. En ole henkilö jolle kysymys on esitetty, mutta Oletko unohtanut WLAN-verkon asetuksista ja hakenut sen uudestaan? Kokemuksieni mukaan 90%:sesti tästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen tyhmä kysymys.
Jos mä siirrän valokuvia muistitikun avulla uuteen koneeseen, voiko sieltä tulla jotain viruksia, vaikka nettiyhteyttä ole ollut ainakaan 10 vuoteen?Ap
Voi tulla.
Koronavirukseen en usko mutta isorokko, tuhkarokko, hinkuyskä, tippuri, kuppa ja sankkeri mahdollisia, ellei rokotuksia.
Eiku mä haluaisin oikeasti siirtää niitä kuvia sieltä, miten se kannattaisi tehdä ettei tule muinaisia viruksia uuteen koneeseen?
Ap
On aika ihme jos nykyaikaiset virustorjuntaohjelmat eivät havaitse alkeellisia vanhoja tietokoneviruksia. Lisäksi käyttöjärjestelmä on jo eri. Mitkään erityishienot virukset ei toimi.
Laita tiedostot ulkoiselle levylle tai muistitikulle tms. ja sitten skannaat varmuuden vuoksi.
Toki jos haluat olla tosi tosi varma, teet sen jollain aivan muulla käyttiksellä.
Linux on kyllä ihan helppo asentaa ja käyttää tumpelollekin, jos ei tarvitse muuhun, kuin netissä Iltasanomien ja vauva foorumin lukemiseen.
Netflixin saa myös kohtuu helposti, jos vaan koneessa teho riittää. Tässä se AP:n läppärin ikä voi tulla vastaan.
Sitten menee haastavammaksi, jos pitää kaikki mahdolliset ikäloput tulostimet ja skannerit saada pelittämään.
Noin vanhassa ohjelmassa nykyajan virustentorjintaohjelmaa tuskin saa toimimaan ainakaan kunnolla. Eikä myöskään päivityksiä. Sori en ole lukenut muiden vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Noin vanhassa ohjelmassa nykyajan virustentorjintaohjelmaa tuskin saa toimimaan ainakaan kunnolla. Eikä myöskään päivityksiä. Sori en ole lukenut muiden vastauksia.
Siis noin vanhassa koneessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linuksiin tarvitset linuksmiehen, jota sinulla ei selvästikään ole.
Siihen ei tarvita kuin asennustikku. Linuxin asentaminen ei ole rakettitiedettä.
Olen eri.
Minulla on muustaakseni juuri 2007 vuosimallin Acer läppäri, joka palveli loppuaikansa Linux alustalla, kunnes Linux lopetti tukemasta virranhallintaa ja koneesta tuli käyttökelvoton. Tosin en asentanut Windowsin käyttistä, joka olisi (ehkä) korjannut ongelman, mutta kun olin sen poistanut kokonaan, en viitsinyt enää kokeilla, ehtisinkö asentaa siinä ajassa, kun laite pysyi pystyssä väärin toimivan virranhallinnan kautta. Muistaakseni toimi vain akun kautta ja akku latautui jotain 10-20% ja vuoroin latautui ja tyhjeni, kun oli piuhan päässä.Joten ota selvää, ennenkuin teet päätöksen, ainakin Linuxiin liittyen. Win XP saattaisi olla toimiva tuossa koneessa? Verkkoon en sillä lähtisi urheilemaan.
Aika moneen vanhaan pommiin, Acereihinki, olen asentanut linux-jakeluita eikä missään niistä ole mainittua ongelmaa tullut esiin.
Eipä siihen tarvita kuin yksi. Kun virranhallintaa ei tueta, on laite käyttökelvoton. Ei tuo liity vuosimalliin vaan virranhallinnan tyyppiin. Vuosimalliin siinä mielessä, että tuota samaa virranhallintaa voi olla myös jossain toisessa vastaavassa laitteessa ja on todennäköisesti juuri tuon saman vuosimallin laite.
Linux-tuki totesi, ettei asiaan ole saatavilla korjausta eikä myöskään tukea. En ole vuosiin seurannut asiaa, mutta en usko että olisi muuttunut.
Kiitos vastaaja #42. Tämä oli vain testi sille 30-vuotisen uran tehneelle pro:lle, joka ei siis osannut yksinkertaista - ja yrityksissä suhteellisen usein toistuvaa - ongelmaa selvittää.
Todennäköisesti käyttöjärjestelmä on vieläkin vanhempi kuin seiska. Veikkaan XP:tä, ei vielä edes Vista. Vaikka konetta onkin käytetty vähän, niin sen tekniikka on jo aikansa elänyttä. Jos siitä vanhalta koneelta siirrät kuvia uudelle koneelle, niin suorita vanhan koneen virustorjunta ensin, joko itse tai liikkeessä. Jos hankit uuden koneen, niin samallahan liike siirtää tiedostot ja kuvat ym. uudelle koneelle turvallisesti, maksua vastaan tietenkin, mutta mieluiten se pieni maksu kuin että sekoitat uuden koneen, jos siis et ole kovinkaan taitava.
Mä hommasin semmoisen muistitikun tokmannilta ja sain ne kuvat siirrettyä siihen tikkuun, katselin niitä just äsken tv ruudusta, on mulla sentään hiukan uudempi telkkari että saa ne nyky piuhat kiinni.
Eli jos mä hommaan uuden pöytäkoneen, mun kannattaa ilmeisesti skannata tikku jotenkin ja pitää virustorjunta päivitettynä. Miten se tikun skannaus tapahtuu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä hommasin semmoisen muistitikun tokmannilta ja sain ne kuvat siirrettyä siihen tikkuun, katselin niitä just äsken tv ruudusta, on mulla sentään hiukan uudempi telkkari että saa ne nyky piuhat kiinni.
Eli jos mä hommaan uuden pöytäkoneen, mun kannattaa ilmeisesti skannata tikku jotenkin ja pitää virustorjunta päivitettynä. Miten se tikun skannaus tapahtuu?Ap
Se hituu automaattisesti siinä tiedostoja kopioidessa jos koneessa on virustorjunta.
Taitaa olla aikansa elänyt kone. Nettiselaimetkin ovat nykyään raskaita ja sivustot täynnä resurssisyöppöä JavaScriptiä.
Sähköpostit sillä saa varmaan luettua erillisellä sähköpostiohjelmalla, jos pistää jonkun sopivan Linux-jakelun.
Vierailija kirjoitti:
Pystyy, ei kannata. Ratkaisevin on vanhanaikainen (pyörivä) kiintolevy joka tekee koneesta käyttökelvottoman hitautensa takia. Usko pois.
Pyörivät kiintolevyt eivät kyllä ole vanhanaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy, ei kannata. Ratkaisevin on vanhanaikainen (pyörivä) kiintolevy joka tekee koneesta käyttökelvottoman hitautensa takia. Usko pois.
Ne taitavat olla edelleen kustannustehokkain ratkaisu säilöttäessä isompia datamääriä, mutta ei niitä hullukaan järjestelmälevynä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne läppäreissä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos mä hommaan uuden pöytäkoneen, mun kannattaa ilmeisesti skannata tikku jotenkin ja pitää virustorjunta päivitettynä. Miten se tikun skannaus tapahtuu?Ap
Helpoin optio on "täysi skannaus" tikun ollessa kiinni koneessa.
Harrastaja voisi tehdä tuolla koneella jotain. Jos siinä on (sen ajan) hyvä prossu ja tarpeeksi muistia (8gb+) ja siihen voi laittaa windows 10:n ja ssd:n niin sitä voisi käyttääkin.
Tavikselle on parempi jos ostaa uuden koneen. Ei ne montaa satasta maksa ja säästyy monelta päänvaivalta.
W-ttuilijalle terveisiä. Me ammattilaiset emme ole elokuvien allroundnörttejä. Ylpeänä ilmoitan että työurallani, johtotehtäviinkin siirtyneenä, yrityksessämme ei koskaan käytetty applen tuotteita eikä linuxia. Lapseni leikkivät molemmilla mutta niiden ylläpitoon osallistun vain satunnaisesti. Mutta toistan v:lle että kannattaisi aloittaa siitä että miehensä päivittäisi vanhentuneesta w10:stä uudempaan. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä siihen läppäriin oteta. Mikäli toimii ja päivitykset ajan tasalla, niin läppäriä ei tarvitse vaihtaa.
Vuoden 2007 Acerin kannettavassa on luultavasti käyttöjärjestelmänä Windows Vista, jonka käyttötuki päättyi huhtikuussa 2017. Sitä tuskin pystyy päivittämään Windows 10:ksi järjestelmävaatimusten perusteella.
Riippuu siitä mitä aiot sillä tehdä. Jos meinaat asentaa jonkun todella kevyen Gnu/Linux-distron ja käyttää sitä perus netin selailuun, niin saattaa juuri ja juuri riittää koneessa vääntö. Jos aiot käyttää windows 10 siinä tai tehdä jotain vähänkin vaativampaa, suosittelen uuden tai paremman käytetyn hommaamista.
Tuskin niissä viruksia on, mutta ei voi tietää. Laita kuvat tikulle ja tökkää koneeseen, jossa on virustorjunta ajan tasalla ja aja tikun skannaus.