Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suorien osakkeiden sijoittajat: monta osaketta ja mikä yritys?

Vierailija
16.11.2021 |

Hei te suorien osakkeiden omistajat,
Mihin yrityksiin olet sijoittanut ja montako osaketta yrityksestä omistat? Nyt en kysy euromääräistä omistamista, vaan kappalemäärää.
Tuli tänä aamuna mieleeni kun ostin Finnairia 1000 kappaletta ja jotenkin ajatus siitä lähti vaeltamaan.

Mulla on Suomeen sijoitettuna
- Sampo 100 osaketta,
- Finnair 1000 osaketta,
- Spinnova 150 osaketta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein ymmärrä mitä tässä ajat takaa? Itse päätän jonkun eurosumman eli vaikka 1000€ ja ostan sillä sitten jonkun määrän joka lähimmäksi menee voi olla vaikka 36kpl. En pyri mihinkään tasamääriin.

Vierailija
2/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kysyn, että monta osaketta omistat jostain yrityksestä? Olisi kiva saada vastauksia siitä, minkä kokoisia osuuksia joku omistaa jostain. Ihan vain vertaillakseen. Aina kun ihmiset tuntuvat puhuvan vain siitä, paljonko salkussa on rahaa. Yrityksen osakkeen arvo muuttuu jatkuvasti ja toisinaan sinusta riippumattomista tekijöistä, mutta omistamasi osakemäärä saattaa olla jonkun hetken stabiili.

Tiedän, että tämä ei ole mikään sijoitusfoorumi. Täällä kuitenkin pyörii kaiken karvaista porukkaa niin sillä täällä kyselen. Sijoitusfoorumilla kaikilla on tunnetusti mieletön salkku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenna portfoliota. Ostoerän suuruus riippuu sijoituspääomasta ja välityspalkkion suuruudesta. Jos on pienet välityspalkkiot (esim. IB) voi ostaa pieniä eriä. Itse ostan noin 300 euron eriä, välityspalkkio alle euron. Itse en pääsääntöisesti osta suomalaisia osakkeita koska ne ovat suhteellisen kalliita tällä hetkellä.

Vierailija
4/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään tieto korkorahastoista? Jstain luin, että epävarmoina aikoina pitäisi jakaa osakkeisiin ja korkosijoituksiin, pienentää kai osakesijoittamiseen liittyvää riskiä, että osa on sijoitettu korkorahastoihin. Onko kenelläkään tietoa, mihin korkorahastoihin kannattaisi sijoittaa?

Vierailija
5/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkorahastot menettävät arvoaan jos korot nousevat. Koroissa ei ole laskuvaraa tällä hetkellä ja ne voivat nousta monestakin syystä (inflaatio, riskitason nousu jne.). Siksi ei juuri nyt kannata.

Vierailija
6/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amd:n lapuilla about viidessä vuodessa nettomiljonääriksi.

Vierailija
7/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkorahastot menettävät arvoaan jos korot nousevat. Koroissa ei ole laskuvaraa tällä hetkellä ja ne voivat nousta monestakin syystä (inflaatio, riskitason nousu jne.). Siksi ei juuri nyt kannata.

Ok, kiitos tiedosta!

Entä tiedätkö, onko joku valuutta tällä hetkellä sellainen, mihin kannattaisi euroja vaihtaa, Venäjän rupla, Japanin jeni, Kiinan renmimbi (yksikkö yuan) tai joku muu? Kysyin tätä pankista 2020 kesällä, jolloin pankki ei uskaltanut suositella valuuttoja, mutta tilanne voi olla eri tällä hetkellä.

Vierailija
8/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 15 eri yhtiön osakkeita, en muista määriä enkä rupea niitä nyt tarkastamaankaan. Mutta ihan reiluja kappalemääriä on.

Vierailija
9/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan katso osakemäärää, ostan aina tietyllä summalla, esim 5000 eurolla yritystä x.

Ja seuraan nimenomaan summaa prosentteina.

Vierailija
10/10 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sijoitan summalla, en määrällä. En edes muista määriä, mutta ostamani firmat ovat yleensä vanhoja, isoja ja vakaita. 

Olen ostanut aina kerran vuodessa jotain noin 1500-2000 eurolla n. 10 vuoden ajan ja rahat  nipistelen palkastani. (Ennen vanhaan tuhlasin ne mm. lottoon ja tilpehöörin shoppailuun ja baariin, mutta aloin ajatella, että miksi hassata , pörssissä ne ei ehkä täysin katoa.) Arvonnousut ja laskut ei minua yhtään kiinnosta, koska tavoite on eläkkeellä saada sen verran osinkoja, että voin joko hurvitella ne tai ostaa vaikka ikkunanpesua. Pankkitileiltä kun ei korkoja enää saa. Tosin tuossa koronan laskettua kursseja ostin yhtä firmaa, ja kurssi on nyt näemmä reippaasti noussut. Mutta voihan se taas laskeakin..... 

N52v. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi