Autoilija, paina kaasua kun olet liittymässä motarille!
Kaasupoljin on se oikeanpuolimmainen.
Taas oli hengenvaarallinen tilanne käsillä, kun lyhyellä rampilla edessäoleva köröttää hädin tuskin neljääkymppiä kun satasen vauhtiin pitäisi päästä. Kiva tilanne kun eka sitten estää kahden perässätulevan kiihdytyksen ja pian 3 autoa ajaa törkeää alinopeutta muun liikenteen seassa. Tässä tapauksessa kuski ajoi ihan kaistan päähän ja liittyi sitten ajokaistalle edelleen neljänkympin vauhdissa. Aikamoinen suma saatiin aikaan.
Ole kiltti ja mene julkisilla jos ajaminen ei onnistu turvallisesti.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan katso liikenteestä sopiva väli johon haluat mennä ja sovita vauhti niin että pääset siihen sujuvasti. Nämä kaasupohjaan tyypit on rasittavia kun olettavat että muut väistävät. Ja kun ei väistetä, niin rampin lopussa vedetään jarrut pohjaan.
Kun painaa riittävästi kaasua rampilla ennen kuin liittymiskaista alkaa, voi helposti sovittaa nopeutensa siten, että pääsee liittymään autojen väliin. Se, että kiihdyttää reippaasti ei tarkoita automaattisesti sitä, että rampilta kiilattaisiin. Hankalampaa on yrittää se oikea koko löytää, jos oma nopeus on 60 km/h, helpommin saa vaikka 110 km/h vauhdista tiputettua sataseen, jos sillä pääsee nätisti autojen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Totta. Mitenkä joku kuvittelee että jos sinne ei sovi niin on turvallisempaa tulla 60 sijaa sataa?
Näitä saa sitten hädän hetkellä ensiauttaa siellä ojan pohjalla...
Polttomoottoriautot ovat auttamatta aina jaloissa, kun sähkiksellä lähtee kiihdyttämään. Säälittää vähän niiden kuskit, kun vaikka miten polkee, niin eihän se luuska kiihdy kuin hissukseen.
Vierailija kirjoitti:
Siksikö moni ajaa 65km/h 80km/h alueella, vaikka sää olisi kuinka hyvä tahansa? "Koska mä voin."
Paitsi kun alkaa ohituskaista. Sitten se kaasupoljin yllättäen taas löytyykin.
Itse himmaan riittävän ajoissa kun huomaan ettei oikein edessä olevan autossa näytä tehoja riittävän ja näin saan riittävän turvavälin ja tilaa itselleni kiihdyttää kun tulee ns minun vuoroni. Liikenne on vuorovaikutustaitoja eri tasoiset kuljettajat huomioon ottaen.
Jos ei hermo pidä siirry julkisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksikö moni ajaa 65km/h 80km/h alueella, vaikka sää olisi kuinka hyvä tahansa? "Koska mä voin."
Ei mua ainakaan häirii yhtään mitä minun takana tapahtuu. Välillä voi vähän ihmetyttää miksi joku ei mene ohi vaikka tilaa olisi. Ehkä johtuu mun hyvistä lisävaloista.
Ole kiltti ja mene julkisilla jos ajaminen ei onnistu turvallisesti eli jos hermo ei pidä.
Pitäisi lailla kieltää alle 3-litraisilta pääsy moottoritielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mitenkä joku kuvittelee että jos sinne ei sovi niin on turvallisempaa tulla 60 sijaa sataa?
Näitä saa sitten hädän hetkellä ensiauttaa siellä ojan pohjalla...
Satasen vauhdista sovit sekaan, kuudenkympin vauhdista et. Älä ole itsekäs vaan aja liikenteen mukana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
40 km/h on täysin väärä tilannenopeus motarille liityttäessä.
Vierailija kirjoitti:
...
Sitten kun vielä lakkaisivat opettamasta autokoulussa sitä että motarilla ei missään nimessä saa vaihtaa kaistaa helpottaakseen liittymästä tulijoita. Minä ainakin vaihdan koska se sujuvoittaa liikennettä, etenkin jos sieltä tulee hitaampi iso yhdistelmä.
Rekat erikseen, mutta näkee hyvin usein tilanteita, että oikeaa kaistaa ajellaan 120 rajoituksella noin 90 vauhtia ja sitten ystävällisesti vaihdetaan kaistaa vasemmalle ja saadaa sitten samalla tukittua sekin. Ja taas on hässäkkä valmis.
Jos ei pysty motarin rampilla kiihdyttämään edes siihen sadan vauhtiin, niin olisi parempi valita pikkutiet, jolla ajelee.
Vierailija kirjoitti:
Rampille voi joskus jopa pysähtyä jos ei vaan pääse mihinkään väliin. Myös moottoritiellä ajavien on oltava valmiina jarruttamaan yllättävässä tilanteessa. Sen takia siellä ei saa ajaa yli 120km/h.
Tämä oli huono jo ihan vitsinäkin. Kiihdytyskaistan päähän pysähtyminen on yksi vaarallisimmista tempuista mitä voi tehdä.
Lisäksi näkee yllättävän paljon niitä, joiden on ihan pakko vaihtaa kaistaa heti kun mahdollista, vaikka vauhtia olisi vain sen 70 mittarissa. Ja sitten vasta kiihdytetään siihen motarivauhtiin.
Itse jos huomaan tuollaisen tunarin edessä, joka ajaa 40 km/h moottoritien kiihdytyskaistella, niin itse tiputan vauhdin aivan mateluvauhdille esim. 10 km/h. Voin saada siten kasvatettua välimatkan vaikka 2-300 metriin. Sitten nopea kiihdytys 10 km/h - 100 km/h n. 5-6 sekunnissa, niin voin turvallisesti liittyä valitsemaani väliin. Tämä toki edellyttäen, että takana ei ole paljoa autoruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ole kiltti ja mene julkisilla jos ajaminen ei onnistu turvallisesti eli jos hermo ei pidä.
Ei tämä liity hermoihin, vaan siihen, että tuollainen mateluvauhti aiheuttaa oikeasti vaaratilanteita. Kerrankin köröttelin jonkun mummelin perässä noin 50 vauhtia rampilla. Motarilla tuli rekka takaa, mutta onneksi oli hiljainen aika ja hän pääsi väistämään. Tämä mummelihan kaiken kukkuraksi vielä hieman jarrutti kun näki rekan kaukaa takana. Ruuhkaisempana aikana olisi tullut melko jännittävä tilanne eteen ja silloin olisi kyllä voinut olla hermot kovilla.
Alle 70 on liian vähän moottoritielle liittyessä jos ei kyseessä ole rekka joka ei kiihdy kovempaa.
Usein syynä on:
- kokematon tai arka kuski
- väärä vaihde
- ramppi liukas ja kuski tietoinen huonoista renkaista
Vierailija kirjoitti:
Itse jos huomaan tuollaisen tunarin edessä, joka ajaa 40 km/h moottoritien kiihdytyskaistella, niin itse tiputan vauhdin aivan mateluvauhdille esim. 10 km/h. Voin saada siten kasvatettua välimatkan vaikka 2-300 metriin. Sitten nopea kiihdytys 10 km/h - 100 km/h n. 5-6 sekunnissa, niin voin turvallisesti liittyä valitsemaani väliin. Tämä toki edellyttäen, että takana ei ole paljoa autoruuhkaa.
Minä teen noin vaikka takana olisi muita kärsimättömiä.
Kerran samassa tilanteessa meinasi kaatua rekka. Siinä ennen liittymää on kurvi, sieltä tuli rekka ja minun edellä oleva auto kiihdytysrampilta ajoi rekan eteen 40km/h. Rekka jarrutti minkä ehti (kuten moni muukin) mutta liukkaalla ei tehonnut ja teki hurjan väistöliikkeen oikeanpuoleiselle kaistalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä liity hermoihin, vaan siihen, että tuollainen mateluvauhti aiheuttaa oikeasti vaaratilanteita. Kerrankin köröttelin jonkun mummelin perässä noin 50 vauhtia rampilla. Motarilla tuli rekka takaa, mutta onneksi oli hiljainen aika ja hän pääsi väistämään. Tämä mummelihan kaiken kukkuraksi vielä hieman jarrutti kun näki rekan kaukaa takana. Ruuhkaisempana aikana olisi tullut melko jännittävä tilanne eteen ja silloin olisi kyllä voinut olla hermot kovilla.
Ei, se ei aiheuta vaan se ettei takana ole riittävän valpas ja keskittynyt siihen liikenteeseen. Tur-va-vä-li.
Prätkällä liittyessä on usein joku 160 km/h. Kiva tykittää rampissa. Silleen hyvin sujahtaa mukaan:)