Autoilija, paina kaasua kun olet liittymässä motarille!
Kaasupoljin on se oikeanpuolimmainen.
Taas oli hengenvaarallinen tilanne käsillä, kun lyhyellä rampilla edessäoleva köröttää hädin tuskin neljääkymppiä kun satasen vauhtiin pitäisi päästä. Kiva tilanne kun eka sitten estää kahden perässätulevan kiihdytyksen ja pian 3 autoa ajaa törkeää alinopeutta muun liikenteen seassa. Tässä tapauksessa kuski ajoi ihan kaistan päähän ja liittyi sitten ajokaistalle edelleen neljänkympin vauhdissa. Aikamoinen suma saatiin aikaan.
Ole kiltti ja mene julkisilla jos ajaminen ei onnistu turvallisesti.
Kommentit (59)
Ja bemut älkää ohittako siinä heti rampin alkupäässä.
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Sen kaasupolkimen saa painaa pohjaan asti, ei se hajoa.
Autoilija, SOVITA nopeutesi sen liikenteen mukaiseksi mihin olet liittymässä siellä rampilla, kiitos.
Tämä. Se on paljon vaarallisempaa olla siellä rampin loppupäässä onnettomalla alinopeudella kuin kiihdyttää reippaasti motarin nopeuteen. Mitä lähempänä nopeutesi on moottoritien nopeutta rampin liittyessä motarin kylkeen kiinni sitä pienempi nopeutesi on suhteessa motarilla oleviin autoihin ja liittyminen liikenteeseen sujuu helpommin.
Sitten kun vielä lakkaisivat opettamasta autokoulussa sitä että motarilla ei missään nimessä saa vaihtaa kaistaa helpottaakseen liittymästä tulijoita. Minä ainakin vaihdan koska se sujuvoittaa liikennettä, etenkin jos sieltä tulee hitaampi iso yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Jos yrität 40km/h nopeudella käytännössä kaistaa vaihtamalla yrittää 100km/h tielle niin tilannenopeutesi ei ole turvallinen.
Jees, been there... On todella ärsyttävää ajaa tuollaisen matelijan perässä, kun matelija ei käsitä, millaisen tilanteen aiheuttaa peräänsä. Itse pääsee kyllä juuri ja juuri liittymään motarille, mutta aiheuttaa sen, että takana ajavat joutuvat jarruttamaan. Siinä menee sitten tukkoon kaikki ne välit, joihin muuten olisi itse voinut mahtua. Siis JOS se nopeus olisi ollut sopiva...
Tästä syystä itse aikanaan vältin ajamasta motaria aamuruuhkassa tiettyyn suuntaan työmatkallani. Oli juuri tuollainen lyhyt ramppi ja paikka sellainen, missä etelästä tulevat ajavat vielä suhteellisen lujaa, mutta heti liittymän jälkeen liikenne alkaa puuroutua (koska keskustaa lähestyttäessä alkaa olla liikennettä enemmän). Eli käytännössä rampilla olisi täytynyt muutenkin hypätä kaasupolkimen päälle ja liittyä motarille ja heti seuraavaksi varautua jarruttamaan. Siihen kun vielä eteen sattuu yksi matelija, niin kaaos on satavarma.
Vierailija kirjoitti:
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Juuri näin. Itsekin ajan lähes aina 10km/h hitaammin kuin suurin sallittu nopeus. Moottoritien liittymässä ajan 80 km/h. Sillä pääsee liittymään moottoritielle vallan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Juuri näin. Itsekin ajan lähes aina 10km/h hitaammin kuin suurin sallittu nopeus. Moottoritien liittymässä ajan 80 km/h. Sillä pääsee liittymään moottoritielle vallan hyvin.
Jos nopeus motarilla on 120km/h, niin sun mielestä 80km/h on oikein hyvä?! Pysy kiltti siellä maantiellä jooko...
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Se on paljon vaarallisempaa olla siellä rampin loppupäässä onnettomalla alinopeudella kuin kiihdyttää reippaasti motarin nopeuteen. Mitä lähempänä nopeutesi on moottoritien nopeutta rampin liittyessä motarin kylkeen kiinni sitä pienempi nopeutesi on suhteessa motarilla oleviin autoihin ja liittyminen liikenteeseen sujuu helpommin.
Sitten kun vielä lakkaisivat opettamasta autokoulussa sitä että motarilla ei missään nimessä saa vaihtaa kaistaa helpottaakseen liittymästä tulijoita. Minä ainakin vaihdan koska se sujuvoittaa liikennettä, etenkin jos sieltä tulee hitaampi iso yhdistelmä.
Ja jos ei kyseessä motari, ja rampilta tulee hitaampi yhdistelmä sen voi laskea ensin. Lasken ne joskus laittamalla vilkun oikealle.
Säästän sähköä ja kiire ei ole minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Ihan hyvä periaate, mutta lisää siihen vielä "ajan, missä turvalliseksi koen".
Vierailija kirjoitti:
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Ja motarille liittyessä oikea tilannenopeus on hyvin lähellä tai jopa tasan se moottoritienopeus, ei huomattavasti alhaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Nimenomaan. Ja turvallinen tilannenopeus motarille liityttäessä on se nopeus jota muut jo tiellä olevat ajavat. Älä ole mul kk u, ajattele muitakin kuin itseäsi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Siksikö moni ajaa 65km/h 80km/h alueella, vaikka sää olisi kuinka hyvä tahansa? "Koska mä voin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan miten turvalliseksi koen, eli tilannenopeus pitää osata.
Juuri näin. Itsekin ajan lähes aina 10km/h hitaammin kuin suurin sallittu nopeus. Moottoritien liittymässä ajan 80 km/h. Sillä pääsee liittymään moottoritielle vallan hyvin.
Niinhän sinä luulet. Todellisuudessa muut autoilijat joutuvat jarruttamaan takiasi, mutta ethän sitä huomaa, koska tapanasi ei ole seurailla peileistä mitä takanasi tapahtuu. Onneksi rekisterikilvet jää hyvin muistiin.
Rampille voi joskus jopa pysähtyä jos ei vaan pääse mihinkään väliin. Myös moottoritiellä ajavien on oltava valmiina jarruttamaan yllättävässä tilanteessa. Sen takia siellä ei saa ajaa yli 120km/h.
Vierailija kirjoitti:
Rampille voi joskus jopa pysähtyä jos ei vaan pääse mihinkään väliin. Myös moottoritiellä ajavien on oltava valmiina jarruttamaan yllättävässä tilanteessa. Sen takia siellä ei saa ajaa yli 120km/h.
Trollolololoooo
Ap
Ei vaan katso liikenteestä sopiva väli johon haluat mennä ja sovita vauhti niin että pääset siihen sujuvasti. Nämä kaasupohjaan tyypit on rasittavia kun olettavat että muut väistävät. Ja kun ei väistetä, niin rampin lopussa vedetään jarrut pohjaan.
Niinpä, räppänät auki.