Miksei etätöiden ilmastovaikutuksista puhuta?
Hyvin hiljaista on ollut tämän suhteen vaikka työmatka-autoilun CO2 päästöt varmasti vähentyneet rajusti. Esim itsellä vuosittaiset ajokilometrit puolittuneet.
Muistan yhden uutisen missä kerrottiin ettei autoilu kovin paljon vähentynyt 2020, johtuu tietenkin siitä että julkisia vältettiin tartunnan pelossa ja että kotimaan matkailusta tuli tilapäisesti suosittua koska ei päässyt ulkomaille.
Mutta kun julkisia uskaltaa taas käyttää ja ulkomaille pääsee, taitaa tulla raju pudotus autoilun kilometreihin. Etätyötä käsittelevissä uutisissa kuitenkin tämä ilmastovaikutus lähes aina puuttuu. Onko tärkeämpää päästää epäluottavainen työnantaja valvomaan niskan taakse kuin vähentää päästöjä?
Kommentit (7)
Siksi koska se on trendikästä
Etätyöt ainakin koronasulun aikana lisäsi ilmaston kuormistusta koska:
- ruoka jouduttiin tilaamaan kotiin, kaupan auto toi siis
- sähkön kulutus kasvoi
- julkista liikenenttä ei voitu lopettaa kokonaan vaikka matkustajamäärät väheni 90%
Itse asiassa juuri julkisilla ajelu vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa juuri julkisilla ajelu vähentynyt.
Niin, tilapäisesti tartuntojen pelon takia viime vuonna ennen rokotuksia
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska se on trendikästä
Etätyöt ainakin koronasulun aikana lisäsi ilmaston kuormistusta koska:
- ruoka jouduttiin tilaamaan kotiin, kaupan auto toi siis
- sähkön kulutus kasvoi
- julkista liikenenttä ei voitu lopettaa kokonaan vaikka matkustajamäärät väheni 90%
-monet teki ruuat itse
-saman sähkön se kuluttaa toimistollakin
-vuoroja väheni
Meillä ei ollut aiemmin kummallakaan autoa vaan käytettiin julkisia. Vaikka on etätyöt niin hankittiin molemmille autot. Julksia ei käytetä enää.
Sellaisia analyysejä olen nähnyt missä tarkastellaan kokonaisenergian kulutusta ja pohdiskellaan koronan sivuilmiöiden kuten etätöiden vaikutusta siihen. Yleinen muistikuva on se että kyllä kokonaisenergiankulutus laski koronavuonna, mutta ei kovin paljon.
Jatkossa toimistolle ilman hyviä perusteluja pakottavat työnantajat voisi leimata saastuttajiksi ja ilmastonmuutoksen edistäjiksi.