Onko teidän sivussa enemmän periytyviä sairauksia isän vai äidin puolelta?
Meillä kaikki periytyvät p×ska sairaudet tulee mun äidin puolen suvulta. On diabetestä sun muuta..
Kommentit (11)
Äidiltä usein peritään sairaudet. Isältä ei niinkään.
Äidin puolelta tuntuvat taudit tulevan ainakin meidän perheessä. En tiedä, onko syntymäpaikalla mitään tekemistä tämän asian kanssa. (isä Karjalasta, äiti Pohjanmaalta)
Vierailija kirjoitti:
Äidiltä usein peritään sairaudet. Isältä ei niinkään.
No ei se mene noin. Sairausgeenit voi tulla kummalta vaan. Toki x-kromosomi on isompi ja y ei pysty kompensoimaan ja siksi nämä sairaudet miehillä yleisempiä.
Meillä isän puolelta. Autoimmuunisairauksia, syöpää, sydän-verisuonisairauksia.
Karjalaiset geenit eli sydän ja verisuonisairaudet.
Voi tulla ympäristövaikutuksen kautta, äidit usein jatkaa suvun huonoja ravitsemustottumuksia...
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset geenit eli sydän ja verisuonisairaudet.
Samaa lajia. Lisätään tuohon vielä mielenterveyshäiriöt, koska molemmissa suvuissa kasvatustyyli on ollut se tyly ja nujertava, ja yks jos toinenkin on saanut masennusdiagnoosin.
Äiti Karjalasta joten sieltä tulee luonnehäiriöt, sydän ja verisuonitaudit, hämäläisen isän puolelta reumataudit. Geenipoolin monipuolistuminen lisää perinnöllisiä sairauksia.
Varmaan minun eli äidin.
Miehen puolelta ei kai ole mitään? En ainakaan tiedä.että olisi.
Minun puolelta sitten on nämä "kansantaudit" eli verenpainetta ja verisuonten kalkkeutumista sekä ollut veritulppia. Näihinkin toki pystyy varmasti omilla elintavoillaan vaikuttamaan ja isomummini jolla aivoveritulppa ollut nelikymppisenä niin eli yli 100-vuotiaaksi.
Meidän puolelta tulee kyllä vahvasti myös adhd/autismikirjo mitkä nyt ei varsinaisesti ole mitään sairauksia. Nämä tulevat minun kummankin vanhemman suvusta ja näitä löytyykin meidän perheestä oikeastaan kaikilta miestä lukuunottamatta. Näistä huolimatta ei kenelläkään suvusta ole mitään isompia ongelmia ollut elämässään ja elämänhallinta kunnossa lähes kaikilla. Poikkeuksellisen paljon ydinperheitä jne.
Ei harmainta tietoakaan heidän sairaudet tai historia. Kuoleet kun lapsi olin. Ei siteitä heidän sukulaisin.
Siis suvussa ! Ap