Jännetupintulehdukseen kotihoitovinkkejä?
Ranne huutaa hoosiannaa, levossa ok mutta vähänkin käytettäessä sattuu. Äsken huomasin että jopa rintaliivien avaaminen teki oikeasti kipeää!
Kättä on pakko "rasittaa", koska vauvaa pitää nostella ja kantaa paljon päivittäin sekä vaunuja työntää. Yleensä taitankin kipeän käden niin että työnnän aisaa rystysillä, mutta näillä keleillä on pakko välillä ottaa aisasta kiinni oikein.
Auttaako tulehduskipulääkkeet? Kylmägeeli?
Kommentit (14)
Käsi pakettiin ja sitten opettelin käyttämään sitä väärää kättä. Ei siihen muu kuin lepo auta.
Luitko viestiä? Kättä en oikein pääse lepuuttamaan kun vauvaa täytyy nostella ja muutenkin paljon jotain touhuta (vauva-arjessa). Esim tämä kirjoittaminen ei satu kännykällä, koska ranne on ihan rentona. Ap
Ja siis tämä kipu on nimenomaan "väärässä kädessä", olen oikeakätinen mutta vasen on saakelin kipeä. Toki hoidan kaiken minkä pystyn vain oikealla, mutta useimmiten tarvitsee kahta kättä. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:29"]
Luitko viestiä? Kättä en oikein pääse lepuuttamaan kun vauvaa täytyy nostella ja muutenkin paljon jotain touhuta (vauva-arjessa). Esim tämä kirjoittaminen ei satu kännykällä, koska ranne on ihan rentona. Ap
[/quote]
Se on vaan pakko! Ei auta muu. Voisko joku muu kantaa lasta pari pv
Mulla oli kaksosten vauva-aikaan molemmat ranteet tosi kipeät. Sain terkkarista kortisonipiikin ja lastan. Lastaa ohjeistettiin pitämään ainakin öisin. Kai siinä oli ideana, että käsi on liikkumatta levon aikana. Auttoi.
Mulla oli kaksosten vauva-aikaan molemmat ranteet tosi kipeät. Sain terkkarista kortisonipiikin ja lastan. Lastaa ohjeistettiin pitämään ainakin öisin. Kai siinä oli ideana, että käsi on liikkumatta levon aikana. Auttoi.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:29"]
[/quote]
Se on vaan pakko! Ei auta muu. Voisko joku muu kantaa lasta pari pv
[/quote]
Ei valitettavasti voi, olen yh ja omat vanhempani vielä töissä eli koko päivää en voi rokulia kuitenkaan vetää vauvan hoidon suhteen. Ap
Tarkennan vielä siis että kannattaako edes yrittää millään tulehduskipulääkkeillä tai kylmägeeleillä hoitaa? Ap
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:34"]Tarkennan vielä siis että kannattaako edes yrittää millään tulehduskipulääkkeillä tai kylmägeeleillä hoitaa? Ap
[/quote]
Voit kokeilla kylmägeeliä tai esim voltaren-geeliä.
lääkkeiden lisäksi tarvittaisiin lepoa, muuten se vaan pahenee kun lääke lakkaa vaikuttamasta.
Minulle määrättiin raskausaikana tuohon vaivaan Burana-kuuri, 600 mg kolmasti päivässä viikon ajan, ja sitten Orudis-voidetta kahdesti päivässä ranteeseen. Varmaan mikä tahansa apteekkisalva toimii yhtä hyvin, Mobilat vaikkapa. Lisäksi tukeva rannelasta, niitä saa apteekeista ainakin. Hoito piti uusia omin päin vauvan ollessa vuoden vanha, kun taas kipeytyi käsi niin paljon siitä nostelusta.
Tuo Voltaren on hyvä ulkoisesti käytettävä tulehduskipulääke, mutta älä laita paksulti äläkä isolle alalle. Hölväsin selkäkipuuni sitä reilusti ja isolle alueelle, niin sain siitä mm iho-oireita, lievää kuumetta yms. Oli sitä vahvempaa voidetta. Se miedompikin on jo melko ytyä.
Siis ohuelti ja täsmäalueelle 2-3 krt / pv.
Laita yöksi joku kevyt tuki, jonka voit poistaa, jos tarvis vauvaa yöllä hoitaa, ja sit takaisin, kun pääset taas nukkumaan.
Lepo.