Minä - työpaikkakiusaaja!?
Milenkiintoiseksi käy elämä. Olen viimeiset 5 vuotta työskennellyt samalle työnantajalle, tosin eri tehtävissä/työpisteissä projektiluontoisesti. Ei ole ollut ongelmia, ainakaan niistä ei ole mitään sanottu. Ennen kuin TÄNÄÄN. Nykyisen työpisteeni toiset työntekijät kuulemma (ns isopomo tuli juttelemaan) kokevat minut hankalaksi eivätkä haluaisi työskennellä kanssani. Asiasta on pidetty kokous (ilmeisesti nämä työ"kaverit" kokoustaneet kahvipöydän ääressä keskenään) ja siitä on raportoitu firman johtavalle tasolle (isopomot eivät työskentele samassa työpisteessä, eivät edes samassa rakennuksessa) mistä tieto nyt sitten tuli minulle puhuttelun muodossa.
Tosi kiva. Olen kyllä aistinut työpaikalla jännitteitä ja tiedän etteivät kaikki erityisesti pidä minusta (en minäkään kaikista). Olen kuitenkin aika asiakeskeinen ihminen enkä ole antanut asian sen kummemmin vaivata. Minusta työpaikalla tehdään töitä ja jos joillain nyt ei persoonat oikein sovi yhteen niin sitten ei, ne työt tehdään silti asiallisesti eikä lähdetä mihinkään bitch-touhuun.
Hämäävintä on, että en oikein tiedä mistä on kysymys. En missään tapauksessa ole mitään koulukiusaajatyyppiä ihmisenä. Pikemminkin rauhallinen, ujo, syrjäänvetäytyvä, hiljainen suurissa porukoissa...eli tyypillinen introvertti. En sitten tiedä ärsyttääkö se joitakuita? Niin paljon, että asiasta pidettäisiin kokous jonka "pöytäkirjat" toimitettaisiin firman johtavalle tasolle käsittelyyn? Kuulostaa oudolta.
En väitä, että olisin täydellinen työkaveri tai että työpaikkani olisi täydellinen. Itseasiassa tuossa työpaikassa on mielestäni aika nihkeä meininki, siis jotain ihmeellisiä jännitteitä siellä on, niin sanotusti pinnan alla kytee. En nyt oikein osaa edes sanoa miten se ilmenee, mutta alusta asti ollut sellainen pahaenteinen fiilis, jotenkin raskas ja ahdistava tunnelma siellä. Olen ehkä vähän sellainen etten aina tajua kaikkia hienovireisiä sosiaalisen kanssakäymisen nyansseja (juu en siis mikään asperger ole kuitenkaan), voikohan olla että multa on mennyt jotain tosi olennaista (joku työpakan käytös- tai hierakiasääntö) ohi tms?
Argh. Toisaalta melkein itkettää, toisaalta v*tuttaa. Ja huomenna sinne taas vaan töihin. Tekisi mieli pakata kamppeet ja lähteä nostelemaan (töitä muissakin työpisteissä kyllä olisi), toisaalta huvittaisi oikein tahallaan jäädä sinne mahdollisimman pitkäksi aikaa, ihan vaan niiden kiusaksi.
Ajatuksia/kommenttaja?
Kommentit (43)
Täällä sama vika. Kuusi vuotta takana töitä tässä tehtävässä ja tällä samalla työnantajalla ollut yhdeksän vuotta. Ei ikinä mitään tuollaiseen viittaavaakaan, ihan tavallista kanssakäymistä työkavereiden kanssa eli jutustelua, joskus käyty leffassa töiden jälkeen mutta sydänystäviä mulla ei työpaikalla kyllä ole, vaan ovat ihan muualta kuin työpaikalta. Kukaan ei oo koskaan valittanut mun työstä, ei kollegat eikä pomot eikä ikinä ole sanottu kehityskeskusteluissakaan mitään
Kunnes sitten tuli viime vuoden marraskuu niin pomonpomo kutsuu puheilleen ja ilmoittaa, että tiimiimme kuuluva muutama henkilö on kokenut minulta saamansa palautteen epäreiluksi ja ikäväksi ja pari muuta on sitä mieltä, että eivät halua työskennellä kanssani. En ole ikinä antanut palautetta työkavereille mistään, eikä he mulle, koska se kuuluu meillä tiiminvetäjälle, ei meillä tosiaan kukaan meistä "samantasoisista" anna toisilleen mitään palautetta. Kukaan taas ei ole koskaan päin naamaa sanonut mitään etteivät halua työskennellä kanssani vaan päinvastoin meidän tiimi on tehnyt hyvää tulosta ja saanut kehuja ulkopuolelta.
Sitten PAM, mulle kerrotaan mun sanoneen asioita joita en ikinä ole sanonut ja vielä sellaisena ajankohtana, kun en olin koulutuksessa koko päivän enkä ollut paikallakaan. Ja ilmoitus että asiaa tutkitaan työpaikkakiusaamisena ja mua uhkaa varoitus. Olen ihan maassa ja lyttyyn lyöty ja en todellakaan edes tiedä mistä on kysymys. Luottamusmies kehottaa kertomaan rehellisesti miksi olen käynyt sanallisesti työkavereideni kimppuun, mutta en voi kertoa kun ei ole kerrottavaa ja nyt tilanne on se, että mitä enemmän kiistän eli puhun totta niin sitä pahemmaks tilanne menee.
Tiimikaverit ei enää puhu mulle mitään, pomo koittaa kyllä tsempata mutta sanoo, ettei voi kertoa mitään asian tutkimisesta. Työsuojeluvaltuutettu on ollut pitkällä sairauslomalla ja hoitanut asiaani hyvin katkonaisesti vaikka varmaan on yrittänyt parhaansa. Pyysi ottamaan yhteyttä ammattiliittoon, mutta sieltä sanottiin etteivät voi puuttua asiaan ellei tule jotakin juridista juttua joka oikeuttaisi liiton lakimiehen läsnäoloon. En yhtään tiedä mitä tehdä!
Tunteesi on ihan yleinen, todella monelle kiusaajalle on yllätys kun asiat nykyään nostetaan pöydälle.
Ennen purtiin hammasta ja kärsittiin vuosikymmeniä siitä kusipää työkaverista.
Ennen sai ilkeillä ja puhua rumasti toisille ihan rauhassa, kun minähän vain puhun suoraan.
Sai päspäröidä ja sotkea toisten töitä kun minä tiedän paremmin kuin muut.
Sai omia parhaat työvuorot ja lomapäivät, kun minulla on oikeus.
Nykyään asiattomaan käytökseen työpaikalla puututaan nopeammin ja napakammin ja se on hyvä asia.
Ja ap. tekstisi ei antanut minulle fiilistä introvertistä ihmisestä vaan Alfa-naaraasta.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 19:18"]Täällä sama vika. Kuusi vuotta takana töitä tässä tehtävässä ja tällä samalla työnantajalla ollut yhdeksän vuotta. Ei ikinä mitään tuollaiseen viittaavaakaan, ihan tavallista kanssakäymistä työkavereiden kanssa eli jutustelua, joskus käyty leffassa töiden jälkeen mutta sydänystäviä mulla ei työpaikalla kyllä ole, vaan ovat ihan muualta kuin työpaikalta. Kukaan ei oo koskaan valittanut mun työstä, ei kollegat eikä pomot eikä ikinä ole sanottu kehityskeskusteluissakaan mitään
Kunnes sitten tuli viime vuoden marraskuu niin pomonpomo kutsuu puheilleen ja ilmoittaa, että tiimiimme kuuluva muutama henkilö on kokenut minulta saamansa palautteen epäreiluksi ja ikäväksi ja pari muuta on sitä mieltä, että eivät halua työskennellä kanssani. En ole ikinä antanut palautetta työkavereille mistään, eikä he mulle, koska se kuuluu meillä tiiminvetäjälle, ei meillä tosiaan kukaan meistä "samantasoisista" anna toisilleen mitään palautetta. Kukaan taas ei ole koskaan päin naamaa sanonut mitään etteivät halua työskennellä kanssani vaan päinvastoin meidän tiimi on tehnyt hyvää tulosta ja saanut kehuja ulkopuolelta.
Sitten PAM, mulle kerrotaan mun sanoneen asioita joita en ikinä ole sanonut ja vielä sellaisena ajankohtana, kun en olin koulutuksessa koko päivän enkä ollut paikallakaan. Ja ilmoitus että asiaa tutkitaan työpaikkakiusaamisena ja mua uhkaa varoitus. Olen ihan maassa ja lyttyyn lyöty ja en todellakaan edes tiedä mistä on kysymys. Luottamusmies kehottaa kertomaan rehellisesti miksi olen käynyt sanallisesti työkavereideni kimppuun, mutta en voi kertoa kun ei ole kerrottavaa ja nyt tilanne on se, että mitä enemmän kiistän eli puhun totta niin sitä pahemmaks tilanne menee.
Tiimikaverit ei enää puhu mulle mitään, pomo koittaa kyllä tsempata mutta sanoo, ettei voi kertoa mitään asian tutkimisesta. Työsuojeluvaltuutettu on ollut pitkällä sairauslomalla ja hoitanut asiaani hyvin katkonaisesti vaikka varmaan on yrittänyt parhaansa. Pyysi ottamaan yhteyttä ammattiliittoon, mutta sieltä sanottiin etteivät voi puuttua asiaan ellei tule jotakin juridista juttua joka oikeuttaisi liiton lakimiehen läsnäoloon. En yhtään tiedä mitä tehdä!
[/quote]
Kirjaa ylös päivämäärät ym , tajuavat paremmin paperilla oman vastineesi eivätkä ota puolusteluna.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 19:09"]
Aloituksestasi tulee sellainen kuva ettei sinulla ole sosiaalisia taitoja ja yhteiset pelisäännötkin työpaikalla ovat hukassa.
[/quote]
Mistä ihmeestä tämän pystyy päättelemään tästä tekstistä?
Tuliko tästä puhuttelusta ilmi, miksi sinut koetaan ikäväksi työkaveriksi? Ei tuo kuulosta kauhean reilulta peliltä, että asiasta kokoustetaan salaa ja viedään eteenpäin ilman, että asiaa yritettäisi ensin selvitellä asianosaisten kesken. Kuulostaa pikemminkin, että tässä halutaan "päästä helpomman kautta" ja ulkoistaa välienselvittely jollekin ulkopuoliselle taholle sen sijaan, että asia selvitettäisiin työyhteisössä.
Vaadi ihmeessä tuosta lisätietoa.
Et kuulosta kiusaajalta etkä edes oudolta. Sen sijaan työkaverisi ovat uhriutujia, jotka ovat päättäneet kiusata sinua leimaamalla kiusaajaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 19:27"]
Aloituksestasi tulee sellainen kuva ettei sinulla ole sosiaalisia taitoja ja yhteiset pelisäännötkin työpaikalla ovat hukassa.
[/quote]
Tuliko tästä puhuttelusta ilmi, miksi sinut koetaan ikäväksi työkaveriksi? Ei tuo kuulosta kauhean reilulta peliltä, että asiasta kokoustetaan salaa ja viedään eteenpäin ilman, että asiaa yritettäisi ensin selvitellä asianosaisten kesken. Kuulostaa pikemminkin, että tässä halutaan "päästä helpomman kautta" ja ulkoistaa välienselvittely jollekin ulkopuoliselle taholle sen sijaan, että asia selvitettäisiin työyhteisössä.
[/quote]
Alfa-ihmisten käytös on usein sellaista ettei heidän kanssaan voida suoraan selvittää asiatonta käyttäytymistä, tilanne vaan pahenee sanomalla asiasta itse. Parempi ottaa esimies, työterveys ja työsuojeluvaltuutettu mukaan ratkaisemaan asiaa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 19:18"]
Tunteesi on ihan yleinen, todella monelle kiusaajalle on yllätys kun asiat nykyään nostetaan pöydälle.
Ennen purtiin hammasta ja kärsittiin vuosikymmeniä siitä kusipää työkaverista.
Ennen sai ilkeillä ja puhua rumasti toisille ihan rauhassa, kun minähän vain puhun suoraan.
Sai päspäröidä ja sotkea toisten töitä kun minä tiedän paremmin kuin muut.
Sai omia parhaat työvuorot ja lomapäivät, kun minulla on oikeus.
Nykyään asiattomaan käytökseen työpaikalla puututaan nopeammin ja napakammin ja se on hyvä asia.
Ja ap. tekstisi ei antanut minulle fiilistä introvertistä ihmisestä vaan Alfa-naaraasta.
[/quote]
Mutta minä en näe kyllä tässä tapauksessa mitään eroa siihen, että "purraan hiljaa hammasta" ja jupistaan selän takana sen sijaan, että asiat selvitettäisiin. Vai onko tuo jotenkin suoraselkäistä toimintaa, että asia viedään suoraan ylemmälle taholle edes vaivautumatta selvittämään tilannetta työyhteisössä asianosaisten ja esimiehen kesken? Tuleeko tämän "kiusaajan" ottaa syyte vastaan vain ilmoitusluontoisena asiana ilman todisteita?
Minä menisin takaisin pomon juttusille ja toivoisin ylimääräistä kokousta, jossa pääsisi puhumaan asiat halki. Pyytäisin myös työsuojeluvaltuutetun tilaisuuteen, että tilanteen tarkkailijaksi saadaa mahdollisesti ulkopuolinen näkökulma.
Työkavereiden kanssa jatkaisin samaan malliin ja koittaisin käyttäytyä, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Odottaisin kokoukseen saakka.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]
Alfa-ihmisten käytös on usein sellaista ettei heidän kanssaan voida suoraan selvittää asiatonta käyttäytymistä, tilanne vaan pahenee sanomalla asiasta itse. Parempi ottaa esimies, työterveys ja työsuojeluvaltuutettu mukaan ratkaisemaan asiaa.
[/quote]
En ota kantaa näihin alfateorioihin. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että ongelmat työyhteisössä on hyvä selvittää esimiehen yms. välityksellä eikä työkaverit vastatusten. Sitä kyllä ihmettelen, miksi tämä asia on viety suoraa ylemmälle taholle ilman, että asiaa on ensin saatettu syytetyn tietoon.
No joo. Tarkoitin tuolla "ihan vaan niiden kiusaksi" lähinnä sellaista sisuuntumista, että näyttäisin etten ole savustettavissa pihalle. Koska nyt tuntuu lähinnä tavallaan petetyltä, siltä että joukolla(?) ja salamyhkäisesti lyödään puukkoa selkään.
En ole koskaan riidellyt yhdenkään työkaverin kanssa. Sellainen ei mielestäni kuulu työpaikalle. En ole koskaan antanut yhdellekään näistä työkavereista minkäänlaista palautetta/kommenttia heidän työstään tai persoonastaan. Joo, en ole siis antanut myönteistäkään palautetta (mulle riittää että asiat toimii) enkä ole myöskään itse vastaanottanut positiivista enkä negatiivista palautetta näiltä työkavereilta. Emme kilpaile loma-ajankohdista tai työvuoroista, koska minun työvuoroni ja lomani tulevat ihan eri kautta kuin muiden, teen siis omaa hommaani firman sisällä "kiertävänä", en kuitenkaan ole mikään pomon urkkija tai organisaatiouudistaja tai ylemmässä asemassa muihin nähden tms jonka voisi ajatella nostavan niskavilloja pystyyn. Työpaikka on naisvaltainen, en ole varmastikaan nuorin enkä nätein, en myöskään vanhin enkä rumin. Isopomo (jonka kanssa en siis tee töitä ja joka ei ole ikinä nähnyt minua hetkeäkään tekemässä työtäni) ei sanonut muuta kuin että tällainen valitus on tullut (pisteeltä X, en siis tiedä onko asiaa eteenpäin viemässä ollut 3 henkilöä vai 30 henkilöä) ja että "mieti käytöstäsi". Ok. Olo on kuin koulutytöllä joka on saanut reksiltä huudot.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 19:08"]
Taidankohan tietää ko työpaikan? Ihmisen ammatillinen arvo katsotaan sen mukaan kuinka kauan jaksaa istua juoruamassa lounas ja kahvipöydässä. Ja jos se ei nappaa, niin sitten on jotenkin kummallinen ja kiusaa muita... tsemppiä ap, lähde menemän elämä on liian lyhyt siihen että sen viettäisi kusipäiden kanssa.
[/quote]
Minulle kävi juuri samoin, kuin ap.lle. Olen introvertti ja hoidan työni, mutta en juokse työkavereiden kanssa kuppiloissa yms. Minusta tehtiin ilmoitus kiusaamisesta. Vaadin kokouksen ja paperille kaikki, missä olen kiusannut. No kiusaamisesimerkit olivat sellaisia, että heidän mielestään minulla on liian iso palkka ja monta muuta tällaista asiaa, mikä ei liity työntekoon, vaan henkilökohtaiseen elämääni. Kummasti oli heitä jaksanut kiinnostaa tonkia henkilökohtaisia asioitani. En ollut tehnyt heille kuuluvia työtehtäviä yms.
Kaikki kiusaamissyytokset kumottiin, mutta työilmapiiri on perseestä tällä hetkellä. Kiitos näiden kiusaajailmoituksen tehneiden. Ja kun oikeasti asiaa katsoisi ylemmästä suunnasta, nämä ilmoituksen tekijät eivät jouda muuta, kuin istumaan kahvilla ja tekevät oikeasti sellaisia virheitä, että jos ne käyvät ilmi, niin ovat jopa laittomia.
Tsemppiä ap. Nämä on sellaista käänteistä työpaikkakiusaamista. Tehdään kiusaamisilmoituksia savustaakseen joku ulos, kuka ei ryyppää ja juhli ja nussi ristiin työpaikan pikkujouluissa, vaan käy vain töissä tekemässä työnsä ja elää omaa elämää, eikä jaksa kahvipöydässä jauhaa tuntikausia toisten asioita niin, että työt jäävät tekemättä.
Selkeästi teillä on pitkään ollut tulehtunut tilanne ja sinusta leivotaan syntipukkia. Ties kuinka kauan ovat sinusta kahvitauoilla juorunneet ja päättäneet nähdä kiusaamista sielläkin missä sitä ei ole. Tiedä vaikka jokin ihan yksinkertainen juttu on jäänyt jollekulle hiertämään, toiselle toinen ja kolmas kuvittelee jostain asiasta jotain muuta kuin onkaan. Lumipalloefekti on valmis.
Minun mielestä tuossa on kyse aikuisten hiekkalaatikkoleikistä, jossa ihmiset ottavat yhden yhteiseksi antipatioidensa kohteeksi tunteakseen olevansa tiiviimpi ryhmä. Olet sikäli helppo kohde että olet töissä tehdäksesi töitä ja siten asetut muiden ulkopuolelle ja ehkä he kokevat myös että olet olevinasi heitä parempi tai esität ahkeraa tai mitä tahansa paskaa. Pallo kun lähtee pyörimään ja porukka selkäsi takana sinusta puhuu niin kohta pelkät faktat eivät enää riiitä vaan mukaan tulee mitä kummallisempia vihjauksia ja arveluja, jotka muuttuvat puheissaan tosiiasioiksi. Ja sinä et tiedä siitä mitään.
Olen nähnyt tämän aika monta kertaa. Itsekin olen ollut kohteena, mutta minulla ei ole ollut esimiestä vaan olen tehnyt töitä hyvin irrallisessa pienessä asiantuntijaryhmässä ja siten minua ei ole mitenkään ulkopuolisten puheet liikuttaneet. Olen kuitenkin nähnyt vuosien varrella monien kärsineen ja kerran olen jopa mennyt työsuojeluvastaavalle puolustamaan yhtä vastaavan kohtelun kohteeksi joutunutta. Mielestäni sinunkin tapauksessa kiusaajia ovat nuo muut.
Meillä tämä kiusaamisasia on lisätty vuosittaiseen henkilöstökyselyyn toissa vuonna. Eli kaikille tulee perinteinen kysely työhyvinvoinnista, lähiesimiesten johtamisesta yms.
Nyt uutena kysymyksenä kiusaaminen ja ryhmien välillä on tuloksissa suuria eroja tässä nimettömässä kyselyssäkin. Yksittäisessä ryhmässä sata prosenttia vastaajista kertoo että on kiusaamisongelma, enemmistössä ryhmissä ei vastausten perusteella koeta kiusaamista, mutta yllättävän yleistä on että 10-40 prosenttia on nähnyt tai kokenut ryhmässään kiusaamista.
Meillä on nyt pari vuotta panostettu työyhteisötaitoihin ja kommentoisin yhteen aikaisempaan kommenttiin että eihän vertaiset (kollegat) anna toisilleen palautetta. Meillä annetaan, paras ja aidoin palaute tulee usein kollegalta joka oikeasti tietää mitä työ on ja mitä se vaatii. Kollegan palaute tulee usein tilanteissa ja sanoisin että jos ei ole aitoa positiivista palautetta kannattaa olla mielummin hiljaa, falskius nimittäin paistaa läpi.
"Nämä on sellaista käänteistä työpaikkakiusaamista. Tehdään kiusaamisilmoituksia savustaakseen joku ulos --".
Hemmetin hyvin sanottu, muuten. Kiusaaminen on syystäkin vakava asia, mutta kääntöpuolena tämä, että tätä on myös tavattoman helppo käyttää savustuskeinona. Senkin vuoksi on tosi ikävää, että "kiusaajalle" vain ilmoitetaan, että tietoa kiusaamisesta on viety ylemmälle taholle, eikä itse syytetylle edes kerrota kunnon syytä kuin epämääräistä "kanssasi ei haluta työskennellä".
Kyllä meidänkin työpaikalla on yksi mies joka varmasti hämmästyisi kiusaamis-syytöksistä. Kiusaamista ja hankaloitamista on monenlaista. Hän luo niin negatiivista ilmapiiriä, että jo kolme! ihmistä on lähtenyt toiseen työpaikkaan hänen takiaan. Mies on myös introvertti. Ehkä ko. miehellä on itselläänkin työuupumuksen oireita mutta nyt hän väsyttää itse koko työyhteisön ja tavallaan kääntää itseään vastaan.
Ap mainitsi, että haluaa olla asialinjalla työpaikalla. No ehkä kaikki eivät kokeneet hänen olevan. Vaikea tuon tekstin perusteella on mennä sanomaa mistä kysymys. Ihmiset eivät kuitenkaan kevyin perustein ala kokoustamaan vastaavista asioista. Olisko ap:kin etu ottaa selville kuuntelevalla korvaalla mistä on kyse. Jos ei sitten ollenkaan pysty samaistumaan tai käsittämään senkään jälkeen mistä on kyse niin ehkä kannattaa hankkiutua toiseen työpaikkaan tai firman sisällä toisiin tehtäviin.
Omien tekojen rehellinen tarkastelu onkin niitä vaikeimpia asioita elämässä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 20:03"]
Kyllä meidänkin työpaikalla on yksi mies joka varmasti hämmästyisi kiusaamis-syytöksistä. Kiusaamista ja hankaloitamista on monenlaista. Hän luo niin negatiivista ilmapiiriä, että jo kolme! ihmistä on lähtenyt toiseen työpaikkaan hänen takiaan. Mies on myös introvertti. Ehkä ko. miehellä on itselläänkin työuupumuksen oireita mutta nyt hän väsyttää itse koko työyhteisön ja tavallaan kääntää itseään vastaan.
Ap mainitsi, että haluaa olla asialinjalla työpaikalla. No ehkä kaikki eivät kokeneet hänen olevan. Vaikea tuon tekstin perusteella on mennä sanomaa mistä kysymys. Ihmiset eivät kuitenkaan kevyin perustein ala kokoustamaan vastaavista asioista. Olisko ap:kin etu ottaa selville kuuntelevalla korvaalla mistä on kyse. Jos ei sitten ollenkaan pysty samaistumaan tai käsittämään senkään jälkeen mistä on kyse niin ehkä kannattaa hankkiutua toiseen työpaikkaan tai firman sisällä toisiin tehtäviin.
[/quote]
Näinhän siinä usein käy, että savustettu joutuu lähtemään. Ryhmässä ei tarvitse olla kuin yksi narsisti, joka alkaa keräillä omaa joukkoaan. Jos joku ei siihen ihailijajoukkoon lähde, alkaa savustus. Narsisti vihjailee ja johdattelee joukkojaan taitavasti ja joukot lopulta uskovat, että se savustettu on saatanaakin pahempi. Narsisti panee paskan työn tekemään jonkun joukostaan ja itse siirtyy syrjään nauttimaan tilanteesta ja savustettu on ihan ihmeissään, että mitä vitt. on tapahtunut. Mutta hän ei yleensä jaksa ja lähtee pois ja narsisti jää nauttimaan ja ottaa seuraavan kohteen savustettavaksi. Ja lakeijat jatkavat paskatyötään ja ihmettelevät, miksi työpaikassa on niin huono ilmapiiri, vaikka saivat "kiusaajan" savustettua ulos.
Tämä on nähty omalla työpaikalla niiiiiiin monta kertaa.
Sä et ole nuoleskellut, osoittanut kunnioitusta ja jakanut sosiaalista pääomaa juoruilemalla.. :)
Olet vain tehnyt töitä.
Onneksi olen miesvaltaisella alalla, en kestä noita naisvaltaisen alan sosiaalisia kiemuroita. Vievät ihan hirveästi aikaa työnteolta!
Oletko nuorempi/ koulutetumpi/ parempi palkkainen/ nätimpi kuin muut työntekijät? Joku sinussa selvästi ärsyttää muita.