Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahden poikalapsen jälkeen tytön äidiksi. Miten osaan kasvattaa?

Vierailija
03.02.2015 |

Kysyn tätä siis vähän pilkettä silmäkulmassa, mutta silti puoliksi tosissaan että mitä uusia, ennen kokemattoamia asioita saattaa tulla vastaan minulle kasvatuksessa ja ylipäätään perhe-elämässä,  olen tottunut vain poikalapsiin. Taustaa sen verran että olen kuusilapsisesta perheestä ainoana tyttönä, 3 pikkuveljeä, joita olen lapsuudessa/nuoruudessa hoitanut aika paljonkin ja omia lapsia on kaksi poikaa jotka ovat jo 10v ja 12v. Näinä päivinä perheeseemme syntyy iltatähti tyttö. 

Mitä uusia asioita tulee vastaan? Vinkkejä otetaan vastaan. Kiitos! :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noissa pieninä mitään eroa ole:)

Vierailija
2/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos kasvattaisit kaikki lapset ihan tavallisesti, etkä joidenkin typerien sukupuoliroolien mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä pitäisi kasvattaa jotenkin eri tavalla?

Vierailija
4/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudut vain tyttöön samalla tavalla kuin muihinkin. Laatikkoihin pakottaminen on syvältä.

Vierailija
5/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:15"]

Mitäpä jos kasvattaisit kaikki lapset ihan tavallisesti, etkä joidenkin typerien sukupuoliroolien mukaan?

[/quote]

Nimenomaan!

Lapset ovat persoonia, eivät sukupuolia. Heitä ei pidä kasvattaa johonkin tiettyyn muottiin vaan antaa toteuttaa omia mielenkiinnon kohteitaan. 

Kasvatus ei tietenkään eroa pojasta mitään. Molemmille samanlaiset säännöt jne.

-tytön ja pojan äiti-

Vierailija
6/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko oli huono ja harhaanjohtava, lähinnä sitä mietin että jos tytöstä tuleekin joku ihan mahdoton prinsessa, joka on vain kiinnostunut ns. perinteisistä tyttöjen jutuista, miten enää tällä iällä pääsen niihin kärryille. Mihinkään lokeroon ei ole muakaan lapsena laitettu, halusin pelata esim. jääkiekkoa ja sitä sain harrastaa vaikka olinkin tästä syystä esim. kouluni inhokki liikunnanopettajan silmissä kun en ikinä ollut opetellutkaan luistelemaan kaunoluistimilla. Hänen mielestään tyttöjen ei kuulunut pelata kiekkoa.

Suurin osa kevereistani oli poikia ja olin itsekin aika villi ja ehkä poikamainenkin. En siis omaa mitään kokemuksia ns. prinsessaleikeistä ja muista perinteisesti tyttöjen jutuista. 

Samat periatteet ja arvot aion kaikille lapsille opettaa, sillä ei ole sukupuolen kanssa mitään tekemistä.

-ap

Vierailija
7/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:25"]

Otsikko oli huono ja harhaanjohtava, lähinnä sitä mietin että jos tytöstä tuleekin joku ihan mahdoton prinsessa, joka on vain kiinnostunut ns. perinteisistä tyttöjen jutuista, miten enää tällä iällä pääsen niihin kärryille. Mihinkään lokeroon ei ole muakaan lapsena laitettu, halusin pelata esim. jääkiekkoa ja sitä sain harrastaa vaikka olinkin tästä syystä esim. kouluni inhokki liikunnanopettajan silmissä kun en ikinä ollut opetellutkaan luistelemaan kaunoluistimilla. Hänen mielestään tyttöjen ei kuulunut pelata kiekkoa.

Suurin osa kevereistani oli poikia ja olin itsekin aika villi ja ehkä poikamainenkin. En siis omaa mitään kokemuksia ns. prinsessaleikeistä ja muista perinteisesti tyttöjen jutuista. 

Samat periatteet ja arvot aion kaikille lapsille opettaa, sillä ei ole sukupuolen kanssa mitään tekemistä.

-ap

[/quote]

No varmaan sitten opettelet niitä yhtäaikaa sen prinsessasi kanssa. Tuskin niitä kukaan mitenkään luonnostaan osaa.

Vierailija
8/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etköhän osaa ihan hyvin. "Työ tekijäänsä opettaa", kaikki aikanaan ja kasvat itse siinä mukana koko ajan.

Vierailija
9/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatat aivan kuten poikasikin. Jos tytöstö tulee prinsessa, anna olla. Et voi etkä saa muovata lapsiasi. Kohtelet kuopustasi aivan kuten isosisaruksiaan.

Vierailija
10/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työstäsi tai pojistasi tulee prinsessamasia, niin etköhän opi siinä mukana. Miten isät osaavat olla prinsessojensa kanssa, mietihän sitä. Ei näitä asioita pidä sukupuolen perusteella miettiä.

Vierailija
11/11 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla pojastakin voi tulla prinsessa. Vähän hävettää myöntää, mutta itse leikin kaikilla mahdollisilla tyttöjen jutuilla lapsena. Olen mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme