Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hälyttävää, jos tämä määrä (tulehtus)kipulääkettä ei auta päänsärkyyn?

Vierailija
03.02.2015 |

1200 mg ibuprofeenia + 1000 mg parasetamolia

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auralliseen migreenikohtaukseen kuuluu yleensä alle 60 minuutin kestoinen aura-oire: yleisimmin vaihteleva näköhäiriö, näkökentän häipyminen, kirkkaita palloja tai sahalaitakuvio. Joskus kasvojen toinen puoli puutuu, samoin sama puoli vartalosta ja raajoista ja potilaalla voi olla sanojen löytämisen vaikeus, jopa kyvyttömyys puhua. Kohtausta ennakoiviin (prodromaali-) esioireisiin voi liittyä palelua, mielialan muutoksia, vatsaoireita ja kalpeutta.

Vierailija
2/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:46"]

Suuri kiitos vastauksista! Mulla on ollut aurallista migreeniä muutaman kerran, mutta viimeisestä on aikaa ehkä 8-10 vuotta. Voisiko aurallinen migreeni "vaihtua" näin myöhemmin aurattomaan? Suvussani on ollut kyllä paljon (pahoja) migreenejä. Tällaista päänsäryistä olen kärsinyt ehkä noin 4-5 vuotta. Vaikea sanoa, mikä laukaisee, mutta kipu on suht lamaannuttavaa ja joskus mukana on pahoinvointia - tosin koskaan en ole oksentanut, vaikka on tuntunut, että lerva lentää hetkenä minä hyvänsä. Kipukohaukset kestävät jopa 12 tuntia. Olen puhunut näistä säryistä lääkärille kolmisen vuotta sitten, ja silloin hän määräsi tuollaisen lääkecoctailin. Se saattaa auttaa, jos otan ne heti kivun alkaessa, mutta usein tuntuu, etteivät auta yhtään. Kipua on vaikea paikantaa, sillä se tuntuu vaihtelevan kesken särkykohtauksen. Ehkä useimmiten se tuntuu ohimoilla ja silmien "takana". Joskus otan myös paljon pienemmän annoksen, mutta ei auta (särkylääkepäänsärystä puheenollen).

[/quote]

Auraoireet ovat paljon muutakin kuin näkökentän häiriöt. Oletko siis varma, ettei sinulla ole mitään ennakoivia oireita? 
[/quote]

Täytyypä ottaa selvää noista muista oireista, kiitos vinkistä! ap

Vierailija
4/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 20:45"]Horton?
[/quote]

Tämä on käynyt mielessä, mutten usko kivun olevan "tarpeeksi kovaa" ollakseen Horton, vaikka joskus onkin aika tainnuttavaa... :/

Vierailija
5/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan migreeniin mainitsemasi määrä auta.

Vierailija
6/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi määrä särkylääkettä AIHEUTTAA PAHEMMAN PÄÄNSÄRYN T:migreenipotilas

Vierailija
7/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:09"]Tuo on varmasti migreeniä, mene lääkäriin ja pyydä triptaaniresepti.

Mun migreeni on samantapaista: ei aurallista, ei pahoinvointia, åaitsi joskus närästystä, lähinnä pitkäkestoista kovaa kipua, usein juuri "silmien takana" ja ohimoilla. Valoherkkyyttä on, ja tietokone kohtauksen aikana paha.

Jos ei ole triptaaneja saatavilla tai tuntuu, että niitä on mennyt liikaa, niin otan 800 mg ibuprofeiiniä (siis 2 buranaa). Mullekin suositeltiin koktailia, johon kuuluu myös parasetamolia, mutta täältä kaikkitietävältä av:ltä luin, että jonkun lapsella parasetamol pahensi migreeniä. Jätin sen pois, eikä vaikutus ainakaan ole huonoon suuntaan, ehkä jopa ajattelen, että buranat tehoaa paremmin.

Mutta lääkäriin ja triptaaneja! ja tsemppiä.
[/quote]

"Mukava" kuulla, että jollain on samankaltaisia oireita! Täytyypä puhua lääkärille migreeniepäilystä.

Vierailija
8/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:46"]

Suuri kiitos vastauksista! Mulla on ollut aurallista migreeniä muutaman kerran, mutta viimeisestä on aikaa ehkä 8-10 vuotta. Voisiko aurallinen migreeni "vaihtua" näin myöhemmin aurattomaan? Suvussani on ollut kyllä paljon (pahoja) migreenejä. Tällaista päänsäryistä olen kärsinyt ehkä noin 4-5 vuotta. Vaikea sanoa, mikä laukaisee, mutta kipu on suht lamaannuttavaa ja joskus mukana on pahoinvointia - tosin koskaan en ole oksentanut, vaikka on tuntunut, että lerva lentää hetkenä minä hyvänsä. Kipukohaukset kestävät jopa 12 tuntia. Olen puhunut näistä säryistä lääkärille kolmisen vuotta sitten, ja silloin hän määräsi tuollaisen lääkecoctailin. Se saattaa auttaa, jos otan ne heti kivun alkaessa, mutta usein tuntuu, etteivät auta yhtään. Kipua on vaikea paikantaa, sillä se tuntuu vaihtelevan kesken särkykohtauksen. Ehkä useimmiten se tuntuu ohimoilla ja silmien "takana". Joskus otan myös paljon pienemmän annoksen, mutta ei auta (särkylääkepäänsärystä puheenollen).

[/quote]

Kyllä voi. Meidän migreenisuvussa on monilla aurallinen migreeni muuttunut aurattomaksi. Tai sitten joillakin tullut vain aura (eli näköoireet) ja sen jälkeen ei mitään päänsärkyä. Kaikkia kombinaatioita löytyy, myös samalla ihmisellä voi tulla erilaiseksi migreeni.

Vierailija
9/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely ja käsityö voisi auttaa. Jotakin houkutuskeinoja näihin voi tarvita, ennen kuin onnistuu.

Vierailija
10/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:46"]

[/quote]

Auraoireet ovat paljon muutakin kuin näkökentän häiriöt. Oletko siis varma, ettei sinulla ole mitään ennakoivia oireita? 

Vierailija
11/30 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:12"]

Minulla ainakaan ei parasetamoli auta päänsärkyyn ollenkaan, eikä erilaiset -profeenitkaan kovin paljon. Esimerkiksi naprokseeni taas auttaa. Ihmiset ovat erilaisia ja mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

[/quote]

Moni mieltää että 500mg parasetamolia vastaa teholtaan 400mg Buranaa. No ei vastaa. 1000mg parasetamolia sen sijaan vastaa sitä 400mg. Tämän opin vasta farmasian kurssilla...

Itselläni tehokkain kombo on 2x400mg Buranaa ja 1kpl Panacodeja. Jos päätä särkee tosi paljon lisään vielä yhden Panacodin. Hammaslääkärillä opittu.

[/quote]

Eikös Panacodia saa vain reseptillä?

[/quote]

Saa. Minulla niitä on isompi purkki hampilääkäriltä viisaudenhampaan poiston jälkeisiin kipuihin. Aikaisemman poiston yhteydessä tulleisiin kipuihin ei perus burana+panadol riittänyt, niin sain noita. 

Vierailija
12/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei normaalia. olisko kyseessä migreeni?

Vierailija
13/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Mutta itsellä kului pahimpina aikoina paketillinen buranaa päivässä päänsärkyyn.

Vierailija
14/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noilla annoksilla ei tokene, veikkaan särkylääkepäänsärkyä...

Vierailija
15/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mene lääkäriin. Äläkä ota enempää omin toimin, tuo on jo vatsallekin riskimäärä.

Vierailija
16/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttet varmaan triptaanilääkityksen. Käy lääkärissä. Tosta määrästä tulehduskipulääkkeitä saat pian vaan vatsan rikki ja lisää päänsärkyä.

Vierailija
17/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

särkylääkepäänsärkyä, ei välttämättä kokonaan mutta ehkä se alkuperäinen päänsärky menee noilla lääkkeillä ja lääkkeet aiheuttaa oman päänsärkynsä :)

Vierailija
18/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni tai/ja niskan jäykkyydestä

Vierailija
19/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakaan ei parasetamoli auta päänsärkyyn ollenkaan, eikä erilaiset -profeenitkaan kovin paljon. Esimerkiksi naprokseeni taas auttaa. Ihmiset ovat erilaisia ja mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

Vierailija
20/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:12"]

[/quote]

Moni mieltää että 500mg parasetamolia vastaa teholtaan 400mg Buranaa. No ei vastaa. 1000mg parasetamolia sen sijaan vastaa sitä 400mg. Tämän opin vasta farmasian kurssilla...

Itselläni tehokkain kombo on 2x400mg Buranaa ja 1kpl Panacodeja. Jos päätä särkee tosi paljon lisään vielä yhden Panacodin. Hammaslääkärillä opittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi