Argh, miten kalliita kaikki harrastukset on!
Mä luulin ennen lapsia, että on niille halpojakin kerhoja ja harrastuksia, mutta pskan marjat on, varsinkaan enää teineille ja harrastuksessa edistyneille. Tai no, lukeminen on halpaa, mutta that's about it. Vai tuleeko jollekulle muita mieleen?
Kaikki organisoitu tekeminen vaatii jäsenmaksun ja kausimaksun. Päälle harrastusvälineet, vakuutuksetkin tarvittaessa, kisamatkat ja leirit jne.
Kaverin kanssa juteltiin ja se ihmetteli, että mitä mä valitan, kun teinini harrastaa kuvataiteita, että eihän se nyt ainakaan mitään maksa. Ai ei? Kuvataidekoulun vuosimaksut pari hunttia, kynät lajista ja merkistä riippuen montakin euroa kappaleelta, erikoispaperi 20-30 senttiä arkki jnejne. Just meni pitkälle yli kaksi sataa euroa tusseihin ja puukyniin.
Ja en minä sillä, ettenkö maksaisi lapsen harrastuksesta, kun se on hyvä, kehittävä ja rakas ja hän on siinä ahkera. Mutta tuli nyt vaan mieleen tuossa, että nämä kuuluivat ainakin itsellä kategoriaan "kulueriä, joita ei etukäteen aavistanut"... Ja kaikilla ei ikävä kyllä ole varaa lasten harrastuksia maksaa, mikä asettaa perheet ja lapset eriarvoiseen asemaan.
Kommentit (12)
Totta. Kolikon kääntöpuoli on, että koska esim. joukkuelajeissa se on niin kallista, hintoja yritetään pitää alhaalla velvoittamalla vanhempia osallistumaan seuran toimintaan, mikä sekin voi olla hemmetinmoinen riesa, kun on useampia lapsia ja kaikkilla eri laji. Viitsisi millään istua kaikkia vkl valvomassa harkkoja tai kisoja, leipoa ja myydä pullaa, myydä seurojen kalentereita ymsyms. vielä normaalien kuskaamisien lisäksi. Ei ne harrastukset ole minun, vaan lasten! LASTEN!
Tä?onko ne tussit kultaa vai miten voi tollasia summia maksaa? Mä ostan muksuille marketista tussit muutamalla eurolla ja siinä on jo kaikki värit. Ei tartte tyhmä olla, vaikka antaakin nico-petterille kaiken mitä se keksii haluta!
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:56"]
Totta. Kolikon kääntöpuoli on, että koska esim. joukkuelajeissa se on niin kallista, hintoja yritetään pitää alhaalla velvoittamalla vanhempia osallistumaan seuran toimintaan, mikä sekin voi olla hemmetinmoinen riesa, kun on useampia lapsia ja kaikkilla eri laji. Viitsisi millään istua kaikkia vkl valvomassa harkkoja tai kisoja, leipoa ja myydä pullaa, myydä seurojen kalentereita ymsyms. vielä normaalien kuskaamisien lisäksi. Ei ne harrastukset ole minun, vaan lasten! LASTEN!
[/quote]
En epäile yhtään, tuo oli yksi syy sille, miksi en ole usuttanut kumpaakaan lasta kilpaurheiluun. Nytkin menee jo kaksi iltaa kuskaamiseen, en jaksaisi tuota oheisrumbaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:58"]
Tä?onko ne tussit kultaa vai miten voi tollasia summia maksaa? Mä ostan muksuille marketista tussit muutamalla eurolla ja siinä on jo kaikki värit. Ei tartte tyhmä olla, vaikka antaakin nico-petterille kaiken mitä se keksii haluta!
[/quote]
Niin, kultaahan ne ;)
Kuten sanoin, kyse oli edistyneemmästä tasosta kuin mihin markettitusseilla pääsee. Kyll meilläkin on tuo teini aloittanut taaperona ja leikki-ikäisenä halvoilla tiimaritusseilla, mutta ero on valtava sivellin-copiceihin. Vähän kuin vertailisi polkuautoa ja urheiluautoa.
Mutta tuo nyt oli vaan tarkoitettu esimerkiksi siitä, miten tavalliselta tuntuvat ja halvatkin jutut maksaa, kun niitä isommat lapset harrastaa tosissaan. Ei takerruta siihen!
Vaikea keksiä mitään, mikä ei maksaisi.
ap
Totta joka sana ap. Muistan myös että oma äitini aina valitti ja voivotteli harrastusteni rahanmenosta. Oikein syyllinen olo oli aina minulla kun sieltä tuli joku lasku mukaan maksettavaksi. Eli koska en omalle lapselleni tahdo tuota tunnetta auheuttaa niin ei tässä voi kun kiehua sisäisesti.
Kuutonen, huh! Joo, en todellakaan narise lapsille, mitä nyt joskus hiukan toppuuttelen tuon teinin hankintoja. Mutta ei sunkaan äitisi varmaan tahallaan syyllistänyt sinua, ei vaan pysähtynyt ajattelemaan, miten tehokkaasti marmatus vie lapselta ilon harrastuksesta.
ap
Partio on edullinen harrastus. Toki varusteet pitää hankkia/lainata, mutta muuten hinnat ovat maltillisia.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:15"]
Partio on edullinen harrastus. Toki varusteet pitää hankkia/lainata, mutta muuten hinnat ovat maltillisia.
[/quote]
Varmasti edullisimmasta päästä! Ja hyvä harrrastus muutenkin. Tosin aika yllättäviä kuluja partiossakin voi olla, kaveri manasi, kun lapsensa leirillä oli vierailupäivä, ja vanhempien olisi pitänyt maksaa vierailusta oman lapsensa luona sata euroa 8-O
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:15"]
[/quote]
Varmasti edullisimmasta päästä! Ja hyvä harrrastus muutenkin. Tosin aika yllättäviä kuluja partiossakin voi olla, kaveri manasi, kun lapsensa leirillä oli vierailupäivä, ja vanhempien olisi pitänyt maksaa vierailusta oman lapsensa luona sata euroa 8-O
[/quote]
joo, tosin ei niin edullinen, kun kuvittelin... Alkuinfossa annettiin ymmärtää, että jäsenmaksu on nelisenkymppiä/vuosi. Noh, ensin piti maksaa omalle lippukunnalle 25 e. Sitten tuli varsinainen jäsenmaksu, joka olikin yli 80 e. Harrastemerkkeihin ja kirjaan meni taas 25 e. Partiopaita pitää kohta tilata, 50 e. Sit päälle leirimaksut ja varusteet, joita tosin on vielä näin ekana vuonna melko vähän.
Halpaahan toi on silti, muttei ihan niin halpaa, kun luulin :)
Jos on omatoiminen pääsisi halvemmalla.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:56"]Totta. Kolikon kääntöpuoli on, että koska esim. joukkuelajeissa se on niin kallista, hintoja yritetään pitää alhaalla velvoittamalla vanhempia osallistumaan seuran toimintaan, mikä sekin voi olla hemmetinmoinen riesa, kun on useampia lapsia ja kaikkilla eri laji. Viitsisi millään istua kaikkia vkl valvomassa harkkoja tai kisoja, leipoa ja myydä pullaa, myydä seurojen kalentereita ymsyms. vielä normaalien kuskaamisien lisäksi. Ei ne harrastukset ole minun, vaan lasten! LASTEN!
[/quote]
Joukku- ja kilpaurheiluun ei kyllä kannata lastaan päästää ellei ole valmis hyväksymään, että lasten harrastus on silloin KOKO perheen harrastus
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:56"]Totta. Kolikon kääntöpuoli on, että koska esim. joukkuelajeissa se on niin kallista, hintoja yritetään pitää alhaalla velvoittamalla vanhempia osallistumaan seuran toimintaan, mikä sekin voi olla hemmetinmoinen riesa, kun on useampia lapsia ja kaikkilla eri laji. Viitsisi millään istua kaikkia vkl valvomassa harkkoja tai kisoja, leipoa ja myydä pullaa, myydä seurojen kalentereita ymsyms. vielä normaalien kuskaamisien lisäksi. Ei ne harrastukset ole minun, vaan lasten! LASTEN! [/quote] Joukku- ja kilpaurheiluun ei kyllä kannata lastaan päästää ellei ole valmis hyväksymään, että lasten harrastus on silloin KOKO perheen harrastus
[/quote]
Minä taas lähden siitä, että lapsilla on oikeus valita oma harrastuksensa. Minä en pakota heitä harrastamaan kaikkia samaa.
Koska niitä harrastuksia on eri iltoina meilläkin kolmella lapsella, niiden päälle EI voi vaatia vanhemmilta panosta. Minun lapsillanikin on kullakin harjoituksia 2-4 iltana viikossa, päälle kisoja.
Onneksi meidän lasten seurat ymmärtävät, ettei ketään vanhemmista voi pakottaa, koska kaikki eivät ehdi. Voi kuitata oman panoksensa rahalla.
Muussa tapauksessa pitäisi seurojen ilmoittaa, että "tervetuloa harrastamaan, jos olet kahden vanhemman perheestä, eikä sinulla ole sisaruksia tai vanhemmilla ole omia harrastuksia..."
ohis