Opin lukemaan nelivuotiaana. Pidän tyhminä ihmisiä,
jotka oppivat lukemaan vasta koulussa.
Perinteistä palsta-ainesta.
Kommentit (45)
Minäkin opin lukemaan 4-vuotiaana. Olinkin oikein fiksu ala-asteella ja lahjakas kaikessa mitä tein. Yläasteella aloinkin dokailee ja sitten tenuna tulinkin paksuksi ja tattadaa. Äiti ei ole ylpeä vaikka muuta väittääkin.
Minä olen maailman kaunein ja älykkäin. Siis omasta mielestäni
Minäkin opin lukemaan kirjoittamaan ja laskemaan ennen koulua... pari ensimmäistä vuotta olin melkoinen häirikkö koulussa. Ilmeisesti juuri sen takia koska ei tarvinnut keskittyä hirveästi opettelemaan kyseisiä asioita. Kyllähän opettaja antoi eri tehtäviä kuin muille mutta kuitenkin siinä jäi ihan ulkopuoliseksi muusta opetuksesta.
Ja olen muuten kyllä ihan normaaliälyinen... ellen jopa vähän vajaa. ;o)
Opin lukemaan ensimmäisellä luokalla peruskoulussa. Olen ollut Mensan jäsen.
Minä opin lukemaan kolmevuotiaana. Pidän vasta nelivuotiaina lukemaan oppineita vähän tyhminä...perinteistä palsta-ainesta. Kuten tästä ap:n aloituksestakin hyvin huomaa.
Opin lukemaan myös 4v ja laskemaan. Osasin kertolaskut etu ja takaperin ja sekoitellen kysyttynä ja myös osasin kaikki peruslaskutoimitukset.
Minäkinopin 3.5 v. lukemaan kun isosisko opetti. Minusta tuli amispulliainen mutta siskosta ala-asteen opettaja.
Minä en koskaan oppinut lukemaan mutta kirjoittajana olen virtuoosi.
Minäkin opin lukemaan 4-vuotiaana. Siltikään en ole käynyt kuin peruskoulun.
Ei tuo ole tae yhtään mistään.
Pidän yksinkertaisina ihmisiä, jotka kyselevät aikuisilta milloin oppivat lukemaan.
terv. Joskus ennen eskaria
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:02"]
Minä olen maailman kaunein ja älykkäin. Siis omasta mielestäni
[/quote]
Oletko minä?
Onneksi lapseni oppi lukemaan jo kolmivuotiaana, jotta ehtii oppia sosiaalisia taitojakin.
Minäpä olinkin 3-vuotias, kun opin lukemaan. Luin telkkarin tekstityksiä ääneen, mistä vanhempani äkkäsivät, että osaan lukea. Big deal.
Että mitäs ap nyt sanot? ;)
Mieheni oppi lukemaan vasta toisella luokalla koulussa. Hän on sosiaalialan johtotehtävissä.
Ja minun nykydiagnooseilla happivaurioiseksi kehariksi diagnosoitava isoäitini oppi lukemaan 3 vuotiaana. Siinäpä sitten mummoni merkittävät taidot ja nyt omaisuudeton ja luottotiedoton 65 v käppänä, jonka kaikki on hylännyt paskamaisen käytöksen vuoksi. Ei muunmuassa oppinut koskaan asiaa "älä kaiva auton pelkääjänpuolen jalkatilaa ajaessasi", vaikka kirjaimet oppikin varhaisella iällä.
Ihan normaaliahan tuo. Omat ja kaverien muksut on kaikki oppineet lukemaan 4-5 vuoden ikäisinä. Luulen, että nykyään on poikkeavaa, jos eivät osaa lukea ennen koulua.
Itseasiassa tohon lukemaan oppimiseen vaikuttaa älykkyyttä enemmän lapsen oma motivaatio ja kiinnostus kirjaimiin. Toisilla lapsilla kiinnostus suuntautuu esimekiksi autoihin, eläimiin, peleihin ja nämä oppivat paljon juuri siitä aiheesta mistä ovat kiinnostuneita. Eli periaatteessa jokainen nornaali lapsi voi oppia lukemaan jo 4-vuotiaana, mutta kiinnostuksen on lähdettävä lapsesta itsestään.
Varhainen lukemaan oppiminen ei kerro älykkyydestä mitään, valitan.
t. Alkuopettaja
Opin lukemaan nelivuotiaana. Pidän tyhminä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä että ihmiset kehittyvät eri tahtiin.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:34"]
Et olisi oppinut, jos kukaan ei olisi opettanut, urpo.
t. toinen 4 v lukemaan oppinut
[/quote]
Hyvä pointti. Minä opin vasta peruskoulussa, koska äitini ei viitsinyt hyödyntää hyviä oppimisvuosia vaan kirjaimellisesti jätti minut oleilemaan itsekseen.