Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opin lukemaan nelivuotiaana. Pidän tyhminä ihmisiä,

Vierailija
03.02.2015 |

jotka oppivat lukemaan vasta koulussa.

Perinteistä palsta-ainesta.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reps, no sehän älykkyyden määritteleekin

Vierailija
2/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opin lukemaan 4-vuotiaana. En pidä vasta koulussa oppineita tyhminä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ajatusmaailmassa on yleinen, perustavanlaatuinen virhe. Hän olettaa, että tyhmyys tai älykkyys olisi jotekin syntymästä kuolemaan muuttumattomana pysyvä ominaisuus. Oikeasti ihmisen aivot kehityyvät jatkuvasti ja kuka thansa voi lisätä tai vähentää älykkyytää teoillaan ja elämäntavoillaan. Esimerkiksi unenpuute heikentää suoriutumista älykkyyttää vaativista tehtävistä, alkoholi taas tarkkuutta vaativista.

Taksikuskeilla on havaittu aivojen massan ja poimuttuneisuusuuden olevan suurempaa kuin keskivertoihmisillä, sillä he harjaannuttavat suunnitustaitojaan ja muistiaan jatkuvasti. Osa ihmisistä sanoisi, että taksikuski ei voi olla älykäs, muutenhan hän olisi mennyt yliopistoon ja hankkinut muun kuin palveluammatin. Osa voisi ottaa esiin tuon tutkimustuloksen ja sanoa että he ovat todennäköisesti ainakin suunnistukseen ja kolmiulotteiseen hahmottamiseenn liittyvissä tehtävissä huomattavasti keskivertoa älykkäämpiä. 

Tässä hyvä artikkeli oppimisesta ja älykkyydestä, joka jokaisen vanhemman tulisi lukea: 

https://www.khanacademy.org/about/blog/post/95208400815/the-learning-myth-why-ill-never-tell-my-son-hes

Vierailija
4/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:35"]

Ai, minäkin opin lukemaan nelivuotiaana, samoin lapseni. Ei tulisi silti mieleenkään pitää tyhmänä ihmistä, joka oppii lukemaan myöhemmin (vasta koulussa). Varhainen lukemaan oppimisikä ei korreloi älykkyyden kanssa millään tavalla. Ja älykkyys on sitten vielä eri asia kuin viisaus :-).

[/quote]

Minä opin lukemaan nelivuotiaana. ÄO mitattu 150. Olen siis oikeasti helkutin älykäs, mutta viisautta toivon tulevilta vuosiltani ;). 

Lapseni ovat vasta 2 ja 1, ja aion mahdollistaa heille oppimisen mihin vain he haluavat, mutta meillä ei pakkotreenata. Oppivat kun ovat valmiita. Toivon lapsilleni myös keskimääräistä älykkyyttä, en enempää. Iso osa älykkäistä on alisuoriutujia ja masentuvat herkästi. Se on oikeasti perseestä olla huomattavasti älykkäämpi kuin iso osa muista. Keskiverroilla on helpointa.

Vierailija
5/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:41"]

Minäpä olinkin 3-vuotias, kun opin lukemaan. Luin telkkarin tekstityksiä ääneen, mistä vanhempani äkkäsivät, että osaan lukea. Big deal.

Että mitäs ap nyt sanot? ;)

[/quote]

Mitäs sinä J täällä kehut? T. äiti. Eivaineskaan, tuskin mun poika olet, mutta ihan sama tarina. Satukirjoja luki kanssa ja kukaan ei oikein alkuun tiennyt, lukeeko vai onko niin helkkarin hyvä muisti, että osaa ne sanasta sanaan. 

Vierailija
6/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opin, ja olin siitä iloinen. Mutta opettajasta se olikin tosi paha juttu, ja asia alkoikin hävettää. Luulot kyllä otettiin pois!

Vierailija
7/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on monta lajia, ja esim. interpsyykkisen älykkyyden mittapuulla sinut voidaan laskea tyhmäksi.

Vierailija
8/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:29"]

[/quote]

Opin myös lukemaan nelivuotiaana ja koulussa minulle opetettiin, että otsikon pitää olla kokonainen lause tai virke, eikä sitä saa jatkaa itse leipätekstiin.

En tiedä, mistä toisesta ulottuvuudesta kirjoitat, mutta minun näköni mukaan olet tehnyt tämän aloituksen AV-palstalle, joten eikö se tee myös sinusta osan tästä surullisenkuuluisasta palsta-aineksesta?

Vierailija
9/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heti väärin :) minun lapseni on testattu. Vanhempi oppi lukemaan 6v ja nuorempi 4v , molemmat keskitasoa älykkäämpiä, mutta vanhempi aivan ylivertainen .

Vierailija
10/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opin ja olen ihan yhtä tyhmä kuin kaikki muutkin täällä pällien palstalla

Vierailija
11/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et olisi oppinut, jos kukaan ei olisi opettanut, urpo.

t. toinen 4 v lukemaan oppinut

Vierailija
12/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin opin lukemaan neljävuotiaana. Ei se vaadi mitään kovin kummoista lahjakkuutta.

Vierailija
13/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:29"]

[/quote]

Niin mäkin, kunnes omat lapseni oppi vasta koulussa. silloin tarkistin mielipiteeni.

Vierailija
14/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minäkin opin lukemaan nelivuotiaana, samoin lapseni. Ei tulisi silti mieleenkään pitää tyhmänä ihmistä, joka oppii lukemaan myöhemmin (vasta koulussa). Varhainen lukemaan oppimisikä ei korreloi älykkyyden kanssa millään tavalla. Ja älykkyys on sitten vielä eri asia kuin viisaus :-).

Vierailija
15/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa 4 vuotta on todella otollinen ikä oppia lukemaan kelle vaan. T nelonen

Vierailija
16/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan "vasta" ensimmäisen luokan kevätpuoliskolla. Valmistuin peruskoulusta keskiarvolla 9,8, kirjoitin L:n paperit ylppäreissä ja pääsin ensimmäisellä hakukerralla Helsingin Kauppakorkeakouluun. Valmistuin aikataulussa KTM:ksi ja nyt työskentelen alani töissä, olen naimisissa ja odotan ensimmäistä lastani.

Olen tyytyväinen elämääni, enkä ole koskaan kokenut itseäni muita tyhmemmäksi, vaikka opinkin lukemaan vasta "myöhemmin". Sen sijaan pidän sellaista ihmistä tyhmänä, joka vetää pohjattomia yleistyksiä aiheesta, josta ei ole minkäänlaista tieteellistä totuuspohjaa. 

-nainen 28 v. 

Vierailija
17/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussamme on moni oppinut lukemaan aikaisin, minä itse 4-vuotiaana, samaten molemmat lapseni ja esim. setäni jo 2-vuotiaana (lähempänä kolmea kuitenkin). En pidä sitä minään viisauden merkkinä, suvustamme ei kukaan (minua lukuunottamatta) edennyt esim. korkeakouluopintoihin. Tuo 2-vuotiaana lukemaan oppinut setäni on muusikko.

Vierailija
18/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämän aloituksen tarkoitus osoittaa, miten typerän syyllistäviä ja yksioikoisia aloitukset tällä palstalla monesti ovat? Vai pidätkö oikeasti tyhminä ihmisiä, jotka oppivat lukemaan vasta koulussa?

Vierailija
19/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin jo 6-vuotiaana nuotteja sujuvasti. Pidän siis kaikkia nuotinlukutaidottomia typerinä. 

Please, keksi parempi provo seuraavalla kerralla. 

Vierailija
20/45 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:33"]Ja heti väärin :) minun lapseni on testattu. Vanhempi oppi lukemaan 6v ja nuorempi 4v , molemmat keskitasoa älykkäämpiä, mutta vanhempi aivan ylivertainen .
[/quote]

Missä ja miten lapsiesi älykkyyttä on testattu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi