Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Kaikkien palkat tulossa julkisiksi – työnantajat vastustavat jyrkästi ja varoittavat tasapäistämisestä

Vierailija
15.11.2021 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c0f6e8c2-e217-4475-a66d-137c7fb8d…

Minua ei haittaisi vaikka joku palkkani näkisi. Mitenkäs teillä? Haittaisiko sinua, jos palkkasi olisi avointa tietoa?

Saa myös kirjoitella omia fiiliksiä kirjoituksesta yms, mutta pliis asiallisesti. Nykyään keskustelut poistuu täältä niin herkästi. :) Mielenkiintoinen aihe.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tasapäistämistä? Kannatan samaa palkkaa samaa työtä tekeville. Miksi niissä olisi eroja?

Vierailija
2/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, miten niitä sitten saa riepoa jos tienaa enemmän, joko kaikki tai ei mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että tulee eripuraa työpaikalle, kun jollain on jonkun mielestä liian iso palkka omaansa verrattuna. En kannata. Oman palkkani julkaisu olisi aika yks ja sama, koska tätä tonttia muut eivät tee.

Vierailija
4/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kertoo jo se, että nimenomaan työnantaja vastustaa.  Hajoita ja hallitse -taktiikka käy vaikeammaksi, kun palkkoihin tulee läpinäkyvyyttä.

Vierailija
5/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tasapäistämistä? Kannatan samaa palkkaa samaa työtä tekeville. Miksi niissä olisi eroja?

Perinteisissä duunariammateissa varmasti useimmiten onkin noin, mutta asiantuntijapuolella palkat on neuvoteltu itse.

Vierailija
6/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että joku saattaa olla vaikka tuplaten tehokkaampi siinä samassa työssä ja tuoda firmalle kaksi kertaa niin paljon rahaa.

Vierailija
7/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa työtä voi tehdä hyvin eri otteella. Toiset tekevät työnsä hyvin, huomaavat puutteet ja kehittävät toimintaa. Kun taas toiset viettävät päivän kahvitauolla, tehtävät tehdään rimaa hipoen ja seuraava vuoro siivoaa jäljet.

Kyllä, kuulun näistä ensimmäiseen ryhmään ja tienaan paremmin kuin jälkimmäinen henkilö. Tämä jos tulisi esille niin varmasti nousisi haloo, hän ei ikinä näe omassa toiminnassaan mitään vikaa..

Vierailija
8/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Palkassa alaspoljetut työntekijät kiittäisivät. Niitäkin löytyy Suomessakin varmasti mukava joukkio.

Vierailija
9/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komunismi nostaa päätään feminismin nimissä

Vierailija
10/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itseä eikä ystäviä haittaa, ainoa kenen ole kuullut kritisoivan tätä on semmoiset jotka on suhteilla saanut palkakorotukset ja työpaikat. Ei kai kukaan halua paljastaa kuinka pomon serkkuna tai muuna sukulaisena saa paljon parempaa palkkaa kuin muut

Vierailija
11/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle HR:nä tuo käy ihan todella hyvin, kunhan sitten se työntekijä on valmis ottamaan vastaan sen palautteen MIKSI se oma palkka on huonompi kuin kolleegan. Ollaan kaupan alalla, jossa tuloksia on erittäin helppo seurata vaikka ihan päivätasolla eli tehon mittaamisen puutteesta toi ei jää kiinni.

Vierailija
12/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se aiheuttaisi katkeruutta, mustasukkaisuutta, selän takana juoruamista. Meidän työpaikalla kaikilla on eri palkat ja suurin osa sen varmaan tietääkin, mutta niistä ei puhuta. On ikälisät, kokemuslisät, henk. koht lisät jne. Osa jättäisi varmaan työt tekemättä, kun tietäisi kollegan saavan euron enemmän tunti. Itse olen ollut vain vuoden talossa ja saatan tienata enemmän kun 3 vuotta talossa olleet. Mutta mulla palkkaa kerryttää saman alan kokemus jo kohta 20 vuodelta. Ja tiedän, että eräs joka jäi eläkkeelle, tienasi melkein tuplat minuun verrattuna. Ja ennen kun vaihdoin nykyiseen kohteeseen, ehdin juuri saamaan vielä henk. koht. palkan lisää.

Mut sitten taas toisaalta, jos saisin tietää et joku nykyinen työkaveri tienaisi enemmän, ruinaisin saman.

Pomoillakin saattaisi tulla ahtaat oltavat, kun toimiston ovi kävisi kokoajan.

Vierailija
13/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei itseä eikä ystäviä haittaa, ainoa kenen ole kuullut kritisoivan tätä on semmoiset jotka on suhteilla saanut palkakorotukset ja työpaikat. Ei kai kukaan halua paljastaa kuinka pomon serkkuna tai muuna sukulaisena saa paljon parempaa palkkaa kuin muut

Tuo on varmasti yksi syy miksi vastustetaan julkistamista.

Vierailija
14/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta. Näkisi miten paljon kusetetaan. Ala jossa olen on 1 000€ palkka kuopassa ja itselläni ei ole palkka edes nykyisellään siinä kuvaajassa mitä on liitto näyttänyt eli käytännössä pitäisi saada 2 000€ palkan korotuksen. Tietty aina voi lähteä ja koittaa vaihtaa firmaa. Itse olen tämän valinnut.

Vierailija
15/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama työ ei tarkoita samaa palkkaa eikä kuulukaan tarkoittaa. Todella huono idea, joka tulee vain aiheuttamaan kateutta ja katkeruutta. En kannata.

Vierailija
16/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mun elämään vaikuta millään tavalla vaikka mun palkkatieto olisi julkinen.

Vierailija
17/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle HR:nä tuo käy ihan todella hyvin, kunhan sitten se työntekijä on valmis ottamaan vastaan sen palautteen MIKSI se oma palkka on huonompi kuin kolleegan. Ollaan kaupan alalla, jossa tuloksia on erittäin helppo seurata vaikka ihan päivätasolla eli tehon mittaamisen puutteesta toi ei jää kiinni.

Onko se perustelu samaa tasoa kuin mitä olen tähän mennessä kuullut jonkun vaan täytyy olla huonoin ja ikävä kyllä se valinta osui sinuun kun on katsos nämä käyrät josta näkee että joidenkin on oltava pohjalla että joillekkin voi maksaa enemmän

Vierailija
18/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama työ ei tarkoita samaa palkkaa eikä kuulukaan tarkoittaa. Todella huono idea, joka tulee vain aiheuttamaan kateutta ja katkeruutta. En kannata.

Tietenkin palkat voivat ja saavat vaihdella. Mutta pointtihan on se että jos ne erot ovat julkisia, niiden erojen pitää perustua johonkin todelliseen eroon työsurituksessa. Eli siis eri palkat on pystyttävä työnantajan perustelemaan.

Nykyinen tilanne taas tarkoittaa sitä että palkalla voidaan suosia myös työntekijöitä jotka eivät oikeasti ole sen parempia kuin muutkaan kun kukaan ei saa sitä tietää.

Vierailija
19/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on varmasti yksi syy miksi vastustetaan julkistamista.

Tuo on se syy minkä takia työnantajat tätä kritisoi kun eivät keksi perusteluja minkä takia oma sukulainen saa samasta työstä niin paljon parempaa palkkaa kuin perus työntekijä

Vierailija
20/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että joku saattaa olla vaikka tuplaten tehokkaampi siinä samassa työssä ja tuoda firmalle kaksi kertaa niin paljon rahaa.

Silloin työnantaja pystyy varmasti perustelemaan asian faktoilla ja asia on ok ja läpinäkyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan