Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelun aloittaminen ahdistaa

Vierailija
02.02.2015 |

Olen ollut nyt masennuksen takia n. puoli vuotta välivuodella. Tarkoitus oli siis alunperin jatkaa opiskelua heti toiselta asteelta valmistumisen jälkeen, mutta meinasin romahtaa henkisesti joten pidin tauon.

Olen tehnyt keikkatyötä aina satunnaisesti, mutta muuten olen saanut työttömyystukea.

Tuloni ovat olleet nyt n. 500€/kk + 200€/kk asumistukea. Ja tietysti enemmän niiltä kuukausilta kun olen ollut töissä.

Ahdistaa ajatella, että kun menen taas opiskelemaan tuloni tippuvat sinne 400€/kk. Joo opintolainaa on pakko hakea ja minua ahdistaa ajatus siitäkin että sitä pitää alkaa sitten maksamaan takaisin... Entä jos en saa töitä? :( Ääh... Helpompaa olisi vain syrjäytyä työttömänä

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opintotuki ja asumistuki on tuon happarallaa 400€ ja opintolaina on toisen mokoman, joten eipä tuo sinun elintasosi mihinkään suuntaan muutu. Turhaan stressaat, ei ne opintolainan maksuerät niin isoja ole. Enemmän stressaisin sitä että saatko opintolainaa, sitäkään ei enää myönnetä ihan niin helposti. Luultavasti joudut olemaan ekan vuoden ilman lainarahoja, joten kannattaa katsoa kämppä jonka vuokra on alle tuon opintotuen.

Vierailija
2/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh... Opintolaina on kyllä n. 200€/kk eikä todellakaan 400€

Mutta etköhän sinä pärjää. Jatka niitä pätkätöitäsi aina kun pystyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:34"]

No opintotuki ja asumistuki on tuon happarallaa 400€ ja opintolaina on toisen mokoman, joten eipä tuo sinun elintasosi mihinkään suuntaan muutu. Turhaan stressaat, ei ne opintolainan maksuerät niin isoja ole. Enemmän stressaisin sitä että saatko opintolainaa, sitäkään ei enää myönnetä ihan niin helposti. Luultavasti joudut olemaan ekan vuoden ilman lainarahoja, joten kannattaa katsoa kämppä jonka vuokra on alle tuon opintotuen.

[/quote]

Älä puhu paskaa. Opintolainan kyllä saa kun vaan hakee ja kun hakee samaan aikaan kun opintotuen, niin molemmat päjähtävät tilille samaan aikaan.

Ja jos lainaa ei ole vielä saanut niin opiskelija voi mennä sossuun. Mistä ihmeestä luulet että opiskelija löytää asunnon jossa vuokra on alle 400€/kk? Kyllä kuule saa melkein pulittaa jo 500-700€ yksiöstä, opiskelupaikat kun harvemmin ovat missään syrjäkylillä.

Vierailija
4/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla vähän sama. Nykyiset nettotulot 1700e/kk ja putoaminen opintotuille pelottaa. Luottotiedotkin kuralla ja oon naimisissa, niin en mistään mitään rahaa saa. Nykyinen työpaikka niin kaukana koulusta. Ehkä sitä jotain hsnttihommia löytää :(

Vierailija
5/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä saat melkein tonnin kuussa rahaa kun haet lainan, saa olla aika lukaali jos ei pysty tuolla kämppää maksamaan..

Vierailija
6/7 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasta ei kannata murehtia, lähes kaikilla opiskelijoilla ainakin omassa opinalassani yliopistossa on se laina :) Lainan takaisinmaksuerät eivät ole suuria, eikä lainaa tarvitse maksaa takaisin heti jos tulosi ovat opintojen jälkeen ihan minit.

Ja miten se olisi ahdistavampi kuin esim. asuntolaina, joka on paljon suurempi, ja sekin kuitenkin lähes kaikilla aikuisilla sitten seuraavaksi opintojen jälkeen. Tämä on vain nykyajan elämäntapa.

Opintolaina on 400 e + asumistuki ja opintotuki yhteensä vajaa 500 e, tällä pärjää ihan hyvin.

Vierailija
7/7 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin tuon huolesi. Opintolainassa on korkoprosentti todella pieni ja takaisin voi maksella sitä vähän kerrallaan, sitten vaikka enemmän kun valmistut ja jatkat töitä. :) jos et saa opintolainaa, niin viet paperit sossuun niin saat sieltä avustusta.
Itsekin aloitin opinnot syksyllä ja opintotuki on niin naurettava että jää vajaasta seitsemästä eurosta kiinni ettei se riitä minulla edes yksiöni vuokraan, niin sossu avustaa vuokran+sähkön verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi