kysymys vuokrasopimuksesta
Kuinka kauan ennen vuokrasopimuksen alkamista vuokrasopimus on tehtävä?
Sain asuntotarjouksen, mutta vuokrasopimusta ei voi tehdä ennen takuun maksua ja pystyn maksamaan
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:51"]Puhutte nyt varmaan yksityisten vuokraamista asunnoista, niissä ensin allekirjoitetaan sopimus ja siinä määritellään milloin vakuus maksetaan. Yhtiöillä, kuten VVO ja Sato ensin maksetaan vakuusmaksu ja sen jälkeen voi allekirjoittaa sopimuksen.
[/quote]
Vuokralaisen on ns. turvallista maksaa ennen sopimusta VVO:lle tms. vakuus, yksityisen kanssa ei voi olla satavarma, onko toinen osapuoli luotettava ilman kirjallista sopimusta.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:46"]
Saanko tulla samaan ketjuun? Mulla on edessä vuokrasopimuksen irtisanominen ja irtisanomisaikaa 1kk. Onko sillä väliä sanonko sopimuksen irti maaliskuun alussa vai lopussa, kun muutan uuteen kämppään 1.4.? Älkää kivittäkö, tää on mun eka asunto niin en oo ennen irtisanonut kämppää.
[/quote]
Jos irtisanot maaliskuussa niin sopimus on voimassa huhtikuun loppuun. Sillä ei ole väliä mihin aikaan kuusta irtisanot.
[/quote]
Mulla on ollut vuokrasopimus, jossa kuun alkupuolella irtisanottaessa sopimus loppui seuraavan kuun 15. päivä ja loppukuussa irtisanottaessa vika päivä.
"Eli maallikoille: jos irtisanot maaliskuun aikana, päättyy vuokrasopimuksesi huhtikuun VIIMEISENÄ päivänä. Jos haluat muuttaa uuteen asuntoon jo 1.4, tulee sinun irtisanoa vuokrasopimuksesi HELMIKUUN AIKANA." Tähän täydentäisin, että koska vuokrasopimus päättyy tällöin maaliskuun viimeisenä, niin asunto on parasta viimeistään tällöin myös tyhhjä; siivottu ja muuttopuuhat hoidettu. - Muuten saatattte kirjaimellisesti törmätä toisiinne, huhtikuun ensimmäisenä asuntoon muutavan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:06"]"Eli maallikoille: jos irtisanot maaliskuun aikana, päättyy vuokrasopimuksesi huhtikuun VIIMEISENÄ päivänä. Jos haluat muuttaa uuteen asuntoon jo 1.4, tulee sinun irtisanoa vuokrasopimuksesi HELMIKUUN AIKANA." Tähän täydentäisin, että koska vuokrasopimus päättyy tällöin maaliskuun viimeisenä, niin asunto on parasta viimeistään tällöin myös tyhhjä; siivottu ja muuttopuuhat hoidettu. - Muuten saatattte kirjaimellisesti törmätä toisiinne, huhtikuun ensimmäisenä asuntoon muutavan kanssa.
[/quote]Lain mukaan muuttopäivä on sopimuksen viimeistä päivää seuraava arkipäivä. Eli jos sopimus päättyy perjantaina 31. päivä, maanantai on muuttopäivä. Maanantaina pitää olla puolet asunnosta tyhjillään uuden tavaroita varten ja sitten tiistaina kokonaan tyhjä, siivottu ja avaimet luovutetaan.
Minäkään en suostu maksamaan mitään ennenkuin sopimus on allekirjoitettu. Mulla vuokrasopimuksessa lukee, että avaimet luovutetaan, kun vakuus on maksettu. Tämä on mielestäni paras tapa. Mutta mä vuokraan vain yksityiseltä. Edellisessä asunnossa ei ollut vakuutta, kun se oli työnantajan asunto, mutta siinä oli ehto, että ensimmäinen vuokra maksetaan ennen avainten luovuttamista ja sen jälkeen kuukauden toinen päivä. En luota vuokranantajiin. Mulla on säännölliset tulot, käyn töissä, joten mulla on ollut vara valita.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:51"]Yhtiöillä, kuten VVO ja Sato ensin maksetaan vakuusmaksu ja sen jälkeen voi allekirjoittaa sopimuksen.
[/quote]
Miten se noin voi olla? Pitäähän vakuuden maksukin jo perustua johonkin sopimukseen.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 07:18"]Minäkään en suostu maksamaan mitään ennenkuin sopimus on allekirjoitettu. Mulla vuokrasopimuksessa lukee, että avaimet luovutetaan, kun vakuus on maksettu. Tämä on mielestäni paras tapa. Mutta mä vuokraan vain yksityiseltä. Edellisessä asunnossa ei ollut vakuutta, kun se oli työnantajan asunto, mutta siinä oli ehto, että ensimmäinen vuokra maksetaan ennen avainten luovuttamista ja sen jälkeen kuukauden toinen päivä. En luota vuokranantajiin. Mulla on säännölliset tulot, käyn töissä, joten mulla on ollut vara valita.
[/quote]
Ei kai sitä pidäkää koskaan maksaa mitään takuuta, vaan avataan pankkiin omissa nimissäsi oleva vakuustili, johon teet korkoa tuottavan talletuksen. Tililtä ei sitten saa tehdä nostoja ilman omaa JA vuokranantajan hyväksyntää tai käräjäoikeuden päätöstä.
No en minä ainakaan menisi maksamaan mitään ennakkovuokraa ennen kuin sopimus on tehty. Mitäs sitten kuin olet maksanut vaikka tonnin ja sinulle sen jälkeen tarjotaan allekirjoitettavasti sopimusta joka on sisällöltään ihan eri mitä olette siihen asti puhuneet, vuokra vaikka olisikin korkeampi? Eikä ylipäätään kannata maksaa vakuutta vuokrantajalle, vaan avata pankkiin vakuustili.
Ensin tehdään vuokrasopimus ja siinä sovitaan mihin mennessä vakuus on asetettu tai ennakkovuokra maksettu. Jos vuorkalainen ei täytä omaa osuuttaan, niin sopimus raukeaa. Vakuuden asettaminen on usein ehtona avainten luovutukselle.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:36"]
Mä en kirjota vuokrasopimusta ikinä ennen kuin takuusumma on maksettu, enkä tiedä yhtään vuokranantajaa, joka niin tekisi. Sopimustekstin saa kyllä nähdä jo ekalla näytöllä. Vuokrasopimusta ei ole pako tehdä yhtään ennenkuin vuokrasuhde alkaa, mutta vuokranantaja ei yleensä halua pitää asuntoa epävarmassa tilassa pitempään kuin on ihan pakko.
[/quote]Laitat soppariin ehdon että sopimus astuu voimaan kun vakuus on asetettu päivään x menessä, jos ei ole, niin se raukeaa. Aika hämmästyttävää jos löyryy vuokralaisia jotka ottaa sian säkissä.
Vuokravakuustiliä käytettäessä järjestys on seuraava:
- vuokrasopimuksen allekirjoitus
- vuokravakuustilin panttaus (tähän vaaditaan vuokrasopimus)
- vuokravakuuspaperia vastaan avaimet vuokranantajalta (olen siis aina tehnyt vuokrasopimuksia per heti)
En koskaan maksaisi vuokravakuutta vuokranantajan tilille pl. Sato, VVO, opiskelija-asuntosäätiöt yms.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 07:42"]Vuokravakuustiliä käytettäessä järjestys on seuraava:
- vuokrasopimuksen allekirjoitus
- vuokravakuustilin panttaus (tähän vaaditaan vuokrasopimus)
- vuokravakuuspaperia vastaan avaimet vuokranantajalta (olen siis aina tehnyt vuokrasopimuksia per heti)
En koskaan maksaisi vuokravakuutta vuokranantajan tilille pl. Sato, VVO, opiskelija-asuntosäätiöt yms.
[/quote]
Juurikin näin. Vuokravakuustiliä ei voi avata ilman vuokrasopparia. Minulla on yksityinen vuokranantaja ja sen lisäksi käytössä vuokravakuustili.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 07:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:51"]Yhtiöillä, kuten VVO ja Sato ensin maksetaan vakuusmaksu ja sen jälkeen voi allekirjoittaa sopimuksen.
[/quote]
Mutua toi oli. Satun tietämään että noilla toimitaan näin: ensin sopimus ja takuuvuokra pitää olla maksettuna ennen kuin hakee avaimet uuteen asuntoon
Miten se noin voi olla? Pitäähän vakuuden maksukin jo perustua johonkin sopimukseen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:51"]Puhutte nyt varmaan yksityisten vuokraamista asunnoista, niissä ensin allekirjoitetaan sopimus ja siinä määritellään milloin vakuus maksetaan. Yhtiöillä, kuten VVO ja Sato ensin maksetaan vakuusmaksu ja sen jälkeen voi allekirjoittaa sopimuksen.
[/quote]
Ihan kyllä eka kirjotettiin sopimus satollakin ja tuon jälkeen vasta maksettiin vakuus. En ikinä maksais senttiäkään vuokravakuuksia ennen kuin nimet on paperissa.
"Saanko tulla samaan ketjuun? Mulla on edessä vuokrasopimuksen irtisanominen ja irtisanomisaikaa 1kk. Onko sillä väliä sanonko sopimuksen irti maaliskuun alussa vai lopussa, kun muutan uuteen kämppään 1.4.? Älkää kivittäkö, tää on mun eka asunto niin en oo ennen irtisanonut kämppää."
Toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus päättyy irtisanomisen perusteella irtisanomisajan kuluttua (AHVL/481). Vuokralaisen Irtisanomisaika (1 kk) lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu. Jos vuokrasopimuksen irtisanoo tänään, on se voimassa seuraavan kuukauden viimeiseen päivään saakka, jonne asti maksetaan myös vuokra. -Summa summarum on edullisenpaa suorittaa irtisanominen kuukauden lopussa...