Miksi aikuiskoulutuksessa ihmiset taantuvat teiniksi?
Olen ollut nyt kahdessa aikuiskoulutuksessa opiskelemassa ammattia näyttötutkintona. Ensimmäinen oli tekninen ala, jota en sitten kokenutkaan omakseni. Tämä jota käyn nyt on lähihoitajan tutkinto. Molemmissa ihmisiä erilaisilla työhistorioilla ja iso osa 30+ ikäisiä. Miksi ne jutut pitää mennä aina alapään puolelle ja puhutaan vaan viikonlopun ryyppyreissuista? Ja muutenkin teineilyä. Olen itse 26v, ja en jaksaisi katsella/kuunnella moista tuon ikäisiltä ihmisiltä. Helppo olisi ratkaista, etten vaan puhu heidän kanssaan mutta sitten alkaa supinat ja hihihihi.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:58"]
Omat kokemukseni aikuisopiskelijoista: laiskoja ja itsekkäitä pentuja! Olen itse 19-vuotias ja osaan siivota jälkeni, toisin kuin aikuisopiskelijat. Yksi esimerkki: kerran koulumme opetuskeittiö oli kuin räjähdyksen jäljiltä. Me nuoret opiskelijat sitten siivosimme. Eikö kouluttaja/opettajakaan välitä? Ovatko aikuisopiskelijat jotenkin korkea-arvoisempia kun ei tarvitse edes siivota?
[/quote]
Miksi aikuisten pitäisi siivota, kun te nuoret ette ole vielä siivoilleet. Kyllä mekin siivosimme 19 vuotiaana. Meikäläiset eivät vaan olleet noin vitun koppavia tuossa iässä. Varo vähän sanojasi ja muista puhutella aikuisia kohteliaasti nulikka.
T. aikuisopiskelija
[/quote]
Huono provo :D
Kylläpä nuo alapääjutut ja ryyppyreissut näyttävät olevan puheenaiheena nuorempienkin opiskelijoiden kohdalla ja esimerkiksi yliopistossa.
Tässä jokin aika sitten kuulin ohimennen kävellen yliopistolla, kuin nuorten opiskelijamiesten porukka puhui vain alatyylisiä alapääjuttuja. Minulle tulikin sillä hetkellä tunne, että olenko minä nyt tullut yliopistolle vai yläasteelle.
Toinen asia, mitä en voi yliopiston luennoilla ymmärtää, on se, kun ihmiset eivät osaa pitää suutansa kiinni luennon aikana. Olen ollut useilla luennoilla, jossa opiskelijat pulisevat keskenään niin paljon, että proffa tai kuka tahansa muu luennoitsija joutuu asiasta huomauttamaan. Minusta tuo on erittäin epäkohteliasta luennon pitäjää kohtaan ja toisena asiana, se häiritsee myös niiden opiskeijoiden keskittymistä, jotka oikeasti siitä luennosta haluaisi jotain oppiakkin. Jos siellä luennolla kiinnostaa vain juttelu, niin eikö silloin voi jättää luennolle tulematta ja jutella jossain muualla.
Vähän ot, mutta itse olen ammatiltani yläasteen opettaja ja toisinaan törmään aikuisten ihmisten kanssa siihen, että ihmiset suhtautuvat omaan nuoruuteensa hyvin eri tavoilla. Tyyliin kun kerron ammattini, moni ihminen päivittelee, että "ohoh, sulla on varmaan siellä töissä tosi kamalaa, me ainakin yläasteella oltiin ihan hirveitä ja kaikki opettajat vihasi meitä". Eli ei ymmärretä vielä aikuisenakaan, että aikuinen katsoo nuorten touhuja aika lailla eri tavalla ja ne asiat, jotka 15-vuotiaana tuntuivat "ihan kamalilta", ei aikuisen silmin välttämättä ole olleet mitenkään järisyttäviä. Ja vaikka osaisikin suhtautua ymmärtäväisesti nuoriin nyt tässä hetkessä, ei ymmärretä sitä, että itsekin on tosiaan ollut nuori.
Se johtuu siitä että iässäsi koetaan usein että nyt ollaan aikuisia jä järkeviä. On kova tarve näyttää aikuisuus ja itsenäisyys. Urat alkaa useilla ja työmarkkinoilla on kova näyttämisen paikka.
Sitten siinä kolmenkympin kieppeillä siitä toipuu ja ymmärtää että elämä voi olla rentoa ja hauskaakin. Pätemisen ja näyttämisen tarve poistuu ja uskalletaan kukin olla omia itsejämme.
Ryhmätyöt ja kaikki vapaampi tekeminen on näiden "lasten" kanssa tuskaa. Kukaan ei saa nauramiselta suun vuoroa. Olen huomannut että sellainen luentotyylinen opiskelu sopii itselleni parhaiten, jossa opettaja puhuu ja muut on hiljaa. Ap.
Sillä on joaintekemistä autoritaarisessa opetustavassa ryhtyvän ryhmädynamiikan kanssa. Jos opettajanpitää vallan itselään, ei vastuukaan jakaudu opiskelijille sillä tavalla kuin piöii. Vastuun puute saa ihmiset taantumaan muutenkin.
Toki jotkut vaan on tyhmiä.
jommasta kummasta syystä omat kokemukseni aikuiskoulutuksesta/täydennyskoulutuksest yliopitotasolla eivät ole ihan tuollaisia. Tai yksi meinasi olla, mutta vaihdoin ryhmää...
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:55"]Ryhmätyöt ja kaikki vapaampi tekeminen on näiden "lasten" kanssa tuskaa. Kukaan ei saa nauramiselta suun vuoroa. Olen huomannut että sellainen luentotyylinen opiskelu sopii itselleni parhaiten, jossa opettaja puhuu ja muut on hiljaa. Ap.
[/quote]
Mikset mennyt yliopistoon? Hihittäjät on amiksessa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:53"]Oliskohan se vaan toi ala.
[/quote]
Olen ollut kahdella eri alalla opiskelemassa ja molemmissa sama juttu. Ei taida alaa vaihtamalla parantua. Ap.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:54"]Se johtuu siitä että iässäsi koetaan usein että nyt ollaan aikuisia jä järkeviä. On kova tarve näyttää aikuisuus ja itsenäisyys. Urat alkaa useilla ja työmarkkinoilla on kova näyttämisen paikka.
Sitten siinä kolmenkympin kieppeillä siitä toipuu ja ymmärtää että elämä voi olla rentoa ja hauskaakin. Pätemisen ja näyttämisen tarve poistuu ja uskalletaan kukin olla omia itsejämme.
[/quote]
Onko rentous ja hauskuus pillujuttuja ja ryyppyreissuista puhumista? Ap
Kouluympäristö saa ihmisen jotenkin taantumaan aikuisenakin teinin tasolle. Ainakin sille on vaikuttanut kun olen parissa aikuiskoulutusryhmässä ollut.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:54"]Se johtuu siitä että iässäsi koetaan usein että nyt ollaan aikuisia jä järkeviä. On kova tarve näyttää aikuisuus ja itsenäisyys. Urat alkaa useilla ja työmarkkinoilla on kova näyttämisen paikka.
[/quote]
Onko rentous ja hauskuus pillujuttuja ja ryyppyreissuista puhumista? Ap
[/quote]
Voi olla. Vaikutat nipolta.
Miksi et opiskellut 10 vuotta sitten kun sen aika oli?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:55"]Ryhmätyöt ja kaikki vapaampi tekeminen on näiden "lasten" kanssa tuskaa. Kukaan ei saa nauramiselta suun vuoroa. Olen huomannut että sellainen luentotyylinen opiskelu sopii itselleni parhaiten, jossa opettaja puhuu ja muut on hiljaa. Ap.
[/quote]
Mikset mennyt yliopistoon? Hihittäjät on amiksessa.
[/quote]
Aion hakeakin nyt keväällä :) Mutta sisäänpääsy on aika epävarma amispohjalla. Ap.
Olen mielestäni rento ihminen enkä kauhean urasuuntautunut, mutta ilmeisesti auttamattoman tosikko. Sillä tuollaista se työpaikan kahvihuoneessakin on, ei rajoitu pelkkää koululuokkaan. En vaan jaksa sitä "hyvää" kaksimielistä huumoria kun on niin helvetin hauskaa jiku munavoileipäläppä ettei naurulta saa hengitetyksi. Olen siis vain rehellisesti myöntänyt että ilmeisesti olen tosikko.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:59"]Miksi et opiskellut 10 vuotta sitten kun sen aika oli?
[/quote]
Niin siis silloin opiskelin ekan ammatin, josta en juuri ole saanut töitä. Ap.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:00"]Olen mielestäni rento ihminen enkä kauhean urasuuntautunut, mutta ilmeisesti auttamattoman tosikko. Sillä tuollaista se työpaikan kahvihuoneessakin on, ei rajoitu pelkkää koululuokkaan. En vaan jaksa sitä "hyvää" kaksimielistä huumoria kun on niin helvetin hauskaa jiku munavoileipäläppä ettei naurulta saa hengitetyksi. Olen siis vain rehellisesti myöntänyt että ilmeisesti olen tosikko.
[/quote]
Voi ei, kuulostaa kamalalle :( Juuri tuollaisia kuvaamiasi tilanteita on ne joissa koen suurta ahdistusta. On se niin hauskaa yli kolmikymppisistä kun sen leivän päällä on kananmunaa, sehän on sitten munaleipä, hihhih. Ap.
Relaa hiukan. Ainakin hoitoalalla työelämässäkin on 50-60v naisia, joitten jutut saa nauramaan ja korvat kuumottamaan. Nimenomaan seksijuttuja puhuvat tauoilla, haittaako? Jos en aina ole tuulella sillä, että jaksan kuunnella, palaan töihin nopeammin. Joskus lisään vettä myllyyn ja aahh..taas nauretaan. Työ on toisinaan niin raadollista ja rankkaa, ettei aina voi tosikkoilla. Raja on kuitenkin pidettävä siinä, ettei naureta uskontoihin ja politiikkaan liittyville asioille tai kenenkään sairauksille. Huomautan kyllä hyvin herkästi, jos puheet menevät sille tasolle. Jokaisen omat seksijutut eivät loukanne ketään tai yleisellä tasolla puhutut koomiset tilanteet.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:58"]
Omat kokemukseni aikuisopiskelijoista: laiskoja ja itsekkäitä pentuja! Olen itse 19-vuotias ja osaan siivota jälkeni, toisin kuin aikuisopiskelijat. Yksi esimerkki: kerran koulumme opetuskeittiö oli kuin räjähdyksen jäljiltä. Me nuoret opiskelijat sitten siivosimme. Eikö kouluttaja/opettajakaan välitä? Ovatko aikuisopiskelijat jotenkin korkea-arvoisempia kun ei tarvitse edes siivota?
[/quote]
Miksi aikuisten pitäisi siivota, kun te nuoret ette ole vielä siivoilleet. Kyllä mekin siivosimme 19 vuotiaana. Meikäläiset eivät vaan olleet noin vitun koppavia tuossa iässä. Varo vähän sanojasi ja muista puhutella aikuisia kohteliaasti nulikka.
T. aikuisopiskelija