Kenet voi laittaa suosittelijaksi työhakemukseen?
Pomon ok, mutta jos ei halua laittaa sitä? Ketä te olette laittaneet suosittelijaksi?
Minulla siis tilanne se, että olen ollut samassa firmassa koko aikuisikäni (melkein 10v), ja nyt hakemassa uuteen paikkaan. On siis ollut yksi ja sama pomo aina, enkä nyt oikeastaan haluaisi kertoa että haen muualle, kun ei ole ollenkaan varmaa että voinko edes saada paikkaa.
Toisaalta, jos ei ole suosittelijoita, niin ei varmaan ole mahiksia päästä edes haastatteluun...
Kommentit (18)
Minä laittaisin suosittelijaksi AV-palstan. :)
No jos sitä pomoa ei voi laittaa, niin laita pomon pomo, tai joku asiakas.
dinänsä en kyllä ymmärrä, miksi se on niin suri salaisuus, että hakee töitä. Eikö se nyt ole jo odotusarvokin, että
10 vuodessa aletaan kaivata uusia haasteita ja etenemismahdollisuuksia - joko omasa rmasa tai muualla.
Suosittelijan kanssa pitää tietysti etukäteen sopia, että onko ok jos laittaa hänen nimensä suosittelijaksi.. Joten siinä mielessä on ihan sama, onko suosittelija pomo, kollega, alainen, asiakas tms.
Mulla on 3 entistä pomoa. Oisko sulla firmassa ketään kenen kanssa olet tehnyt yhteistyötä, itse voisin kuvitella pyytäväni vaikka asiakkuusjohtajaa tai tuotantopäällikköä suosittelijaksi, kun on yhdessä samoja adiakkaita hoidettu.
Samaa olen miettinyt. Edellisten työpaikkojen pomoja en voi laittaa. Toinen suhtautui minuun vihamielisesti ja palkkoja on edelleen saamatta (määräaikaisuuteni ko. paikassa loppui 2013). Toinen sai burn outin, ja oli poissa melkein koko sen ajan kun olin paikassa töissä. Kun oli paikalla, oli ihan pihalla. Ei siis voi kertoa minusta mitään.
Nämä olivat ensimmäiset valmistumisen jälkeiset työpaikkani. Nyt olen työtön. Harvoin tulee haastattelukutsuja, ehkä suosittelijoiden puutteen takia?
Nostan tätä ketjua, koska miehen kanssa tuli väittely. Hän siis sanoi töitä hakevalle pikkuveljelleen, että tämä laittaisi hänet suosittelijakseen? Siis pikkuveljen työhakemuksessa suosittelijana isoveli?! Ovat töissä samalla alalla, mutta eivät samassa firmassa, eivätkä edes samantason hommissa.
Onko tämä muka siis yleinen/ok käytäntö. Itse olin sitä mieltä, että ei tietenkään voi sukulaistaan laittaa, mutta mies inttää että tottakai voi :O
Äiti,isä , mummo, ukki, setä, täti , sisko ja sen veli , Nuuska Muikkunen , Märkö tai joku Muu yhtä luotettava :)
Sää laitat suosittelijaks sellasen ihmisen, joka on sanonut että voi suositella sua vastaaviintehtäviin (kirjallisens tämä LUE:työtodistus)
Jostakin luin, että ystävän tms. voi laittaa, mutta eihän se niin painoarvoltaan vastaava ole kuin esimies tai asiakas. Ja että suosittelija voi siis olla just joku joka "tuntee toisen hyvin ja tämän toimintatavat".
En vaan ymmärrä että sukulainen voi suositella sukulaista, kun eivät nämä veljekset ole toisilleen edes töitä tehneet :D
-8
Jos et voi ketään nimetä suoralta kädeltä, niin laita että suosittelijat toimitetaan pyydettäessä. Kukaan ei hylkää muuten potentiaalista hakijaa sen vuoksi että ei ole hakemukseen listannut suosittelijoita. Itsekin olen aina antanut suosittelijoiden yhteystiedot vasta haastattelussa, ja kun noin 15 vuoden työurani aikana olen ollut kolmisen kuukautta työttömänä, niin ihan hyvin uskaltaisin tuonkin väittää toimivan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 00:05"]
Jos et voi ketään nimetä suoralta kädeltä, niin laita että suosittelijat toimitetaan pyydettäessä. Kukaan ei hylkää muuten potentiaalista hakijaa sen vuoksi että ei ole hakemukseen listannut suosittelijoita. Itsekin olen aina antanut suosittelijoiden yhteystiedot vasta haastattelussa, ja kun noin 15 vuoden työurani aikana olen ollut kolmisen kuukautta työttömänä, niin ihan hyvin uskaltaisin tuonkin väittää toimivan.
[/quote]
Unohtui... Kannattaa mainita ihan rehellisesti asiasta pomolle ja työkavereille. Tai ainakin semi-rehellisesti, esim. voit kertoa että näit kiinnostavan ilmoituksen ja ajattelit hakea paikkaa. Samalla voit kysyä ura- ja palkkakehityksen näkymistä nykyisellä työnantajalla ja tiedustella mahdollisia suositteluja.
Millä suo kaveris sua suosittelee? oot hyvä kamu?! työnantaja tai työnantajan edustaja esim. Joku esimies.
Hakemukseen voi laittaa, että ilmoitan suosittelijat myöhemmin. Suosittelijoita tarvii yleensä vasta, kun on edennyt rekryprosessissa viimeisten 1-4 kandidaatin joukkoon. Suosittelija voi olla myös entinen työkaveri, joka on vaihtanut toiseen yritykseen.
Itse oon laittanut nykyisen pomon sekä yliopistolta kurssinvetäjäni (olen siis opiskelija)
Niin joo ja ketäänhän ei voi laittaa suosittelijaksi kysymättä ensin!
Hanki prepaidi ja laita pomos nuneron tilalle sun prepaidin nro. Tai jos pomo eri sukupuolta niin tarttet apua:)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:37"]
Samaa olen miettinyt. Edellisten työpaikkojen pomoja en voi laittaa. Toinen suhtautui minuun vihamielisesti ja palkkoja on edelleen saamatta (määräaikaisuuteni ko. paikassa loppui 2013). Toinen sai burn outin, ja oli poissa melkein koko sen ajan kun olin paikassa töissä. Kun oli paikalla, oli ihan pihalla. Ei siis voi kertoa minusta mitään.
Nämä olivat ensimmäiset valmistumisen jälkeiset työpaikkani. Nyt olen työtön. Harvoin tulee haastattelukutsuja, ehkä suosittelijoiden puutteen takia?
[/quote]
Joo mä tiedän, ettei meille ainakaan oteta edes haastatteluun, jos ei ole suosituksia. Kai sitä on vaan sitten sanottava, että hakee muualle töihin. Mielummin olisin ilmoittanut vasta sitten kun olen varma lähdöstä. t.ap