Rangaistus 14-vuotiaalle koulusta myöhästyjälle?
14v myöhästelee jatkuvasti koulusta. Kouluun kävelee puoli tuntia ja lähtee viikottain liian myöhään kouluun. Ei pysty edes kirimään, jos lähtee vaikka 25 minuuttia ennen koulun alkua kotoa.
Myöhästelystä on taisteltu nyt koko syksy ja tänään myöhästyi taas. En voi olla kotona pukemassa teiniä ja viemässä kädestä pitäen kouluun. Pakko sen on itse sinne mennä. Ala-asteelle ehti aina, koulu oli vieressä. Tuonne yläasteelle ei jalat vie niin reippaasti.
On annettu pelikieltoa, jäädytetty viikkorahaa, ei ole päässyt jo luvattuihin leffailtoihin jne. Mikään ei auta. Rangaistukset ovat aina tasoa 'aha'. Tuntuu siltä, ettei välitä mistään, vaikka nuo pelit ja viikkorahat ovat varmasti tärkeitä.
Mikä avuksi?
Kommentit (24)
Onkohan koululla ollut jotain ongelmia, mutta ei uskalla kertoa siitä. Voiko olla pieni hätähuuto, jos ei osaa ottaa muulla tavalla esille? Kyselepä opettajalta miten koulussa on mennyt.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:05"]Onkohan koululla ollut jotain ongelmia, mutta ei uskalla kertoa siitä. Voiko olla pieni hätähuuto, jos ei osaa ottaa muulla tavalla esille? Kyselepä opettajalta miten koulussa on mennyt.
[/quote]
14v. nyt voi olla vaan väsynyt, eikä murrosiässä koulunkäynti paljoa kiinnosta. Ei välttämättä ole kyse mistään sen suuremmasta.
Mitäs jos kokeilisit välillä porkkanaa etkä vaan keppiä? Nääppä siinä nuoressasi ne hyvät puolet. Ei kukaan jaksa olla hyvä jos huomataan vaan huonot asiat.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:05"]
Onkohan koululla ollut jotain ongelmia, mutta ei uskalla kertoa siitä. Voiko olla pieni hätähuuto, jos ei osaa ottaa muulla tavalla esille? Kyselepä opettajalta miten koulussa on mennyt.
[/quote]
Tätä on mietitty ja opettajankin kanssa keskusteltu. Ei ole koulussa mitään ongelmia, saa hyviä numeroita ja kaikki sujuu. Sanoo vain itse olevansa väsynyt, eikä jaksa lähteä aamulla kouluun. Joskus marraskuussa aloimme herättää teinin vielä aiemmin, jotta aamulla jäisi enemmän aikaa valmistautumiseen. Eipä auttanut yhtään mitään, on entistä väsyneempi.
Viikonloppuisin nukkuu kellon ympäri ja heräilee, kun nuoremmat syövät lounasta.
Puhelin on siis otettu pois, pelailee joko sillä tai iPadillään. Myös kaikki pelikoneet, telkkarit ja muut kuuluvat tähän 'pelikielto'-kategoriaan. Kaikki viihdyke on silloin pois. Ne päivät sitten mököttää sohvallaan, lukee kirjaa tai piirtelee. Tuntuu siltä, ettei mikään rangaistus oikein pure. Että on ihan sama, vaikka käskisin seisomaan lasikuplassa keskellä olohuonetta, aivan sama, mikään ei tunnu miltään.
Itse olin teininäkin hirveän tunnollinen koulua kohtaan, vanhempia vastaan kapinoin enemmän. Koulusta en olisi uskaltanut myöhästyä tai jättää läksyjä tekemättä (mitä omakaan teini ei tee).
ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:10"]
Mitäs jos kokeilisit välillä porkkanaa etkä vaan keppiä? Nääppä siinä nuoressasi ne hyvät puolet. Ei kukaan jaksa olla hyvä jos huomataan vaan huonot asiat.
[/quote]
Tätäkin on tehty. Niinä viikkoina, joina ei ole kertaakaan myöhästytty, läksyt on tehty ja muutenkin oltu edes jotenkin ok tuulella, on tehty jotain kivaa. Viime lauantaina mies vei teinin shoppailemaan ja kahvilaan. Oli tosi kivaa molemmilla ja luulisi, että tuollainen kiva motivoisi. Mutta ei, tänään taas Wilmassa merkintä myöhästymisestä aamulla.
ap
Millaisia rangaistuksia koulu on käyttänyt? Minusta tämä on koulun asia, vaikka niskakarvani nousevatkin pystyyn, kun kaikki asiat lähes takapuolen pyyhkimisestä lähtien on koulun asia. Koulu ja vanhemmat samaan linjaan.
Pahin rangaistus taitaisi olla kun saattaisit vain sen teinin koulun ovelle asti kunnes oppii olemaan myöhästelemättä :D
Kuinka pahasti myöhässä? Anna koulun tehdä rangaistukset jos vain vähän myöhästelee.
Minulla autto se että äiti kertoi kuinka epäkunnioitttavaa loppuen lopuksi myöhästely on, ja myöskin kun muut myöhästeli niin että minä jouduin odottamaan.
Mutta enpä ihmettele et motivaatio alhaalla, joutuu kävelee 30 min kouluun joka päivä????? Luoja
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:12"]
Polkupyörä
[/quote]
Teinillä on pyörä, mutta ajaessa tulee mukamas niin hiki, ettei voi mennä. Ja kypäräpakko on niin sairaan nolo (koulu valvoo), ettei todellakaan voi mennä. Huoh. Ostettaisiin vaikka Segway tai rakettireppu, jos se ratkaisisi asian. Kyse ei niinkään ole siitä, etteikö tuota matkaa pystyisi suorittamaan jalan, vaan teini ei vaan mitenkään pysty lähtemään ajoissa. Lähtisi taatusti sillä pyörälläkin liian myöhään.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:14"]
Millaisia rangaistuksia koulu on käyttänyt? Minusta tämä on koulun asia, vaikka niskakarvani nousevatkin pystyyn, kun kaikki asiat lähes takapuolen pyyhkimisestä lähtien on koulun asia. Koulu ja vanhemmat samaan linjaan.
[/quote]
Ei ole vielä tullut mitään muita rangaistuksia kuin merkinnät Wilmaan. Tai no laskevat ne merkinnät tietenkin käytösnumeroa. Rangaistus, eli joku keskustelu tai jälki-istunto, tulee seitsemästä myöhästymisestä yhdessä jaksossa. Yläasteella on viisi jaksoa. Oliskohan siis seitsemän viikkoa yksi jakso. Nyt on jäänyt maksimissaan siihen kuuteen myöhästymiseen. Tänään oli taas kuudes myöhästyminen jakson sisällä ja ensi viikolla alkaa seitsemäs jakso.
Myöhästyy 5-10 minuuttia niinä kertoina, kun myöhästyy. On keskusteltu, kuinka epäkunnioittavaa se on muita kohtaan, koulua kohtaan, opettajaa kohtaan, meitä vanhempia kohtaan. Ei voi ajatella, että voi mennä oman aikataulun mukaan.
Yritän kaikkeni kasvattaa teinistä itsenäistä ja omista asioistaan huolehtivaa, järkevää aikuista, mutta tekisi niin mieli välillä kuskata se ajoissa kouluun - itse hävettää lukea noita myöhästymismerkintöjä jatkuvasti Wilmasta. Ihan kuin tällä olisi minulle suurempi merkitys ja häpeä kuin teinille, jolle tämä on ihan se ja sama.
Onko jonkun teinillä ollut tällaista myöhästelyä ja jos on, miten se on saatu kuriin? Tuntuu vähän siltä, ettei rangaistukset tai palkinnot tehoa, pitäisi keksiä joku ihan muu juttu.
ap
Minäkin myöhästyin usein koulusta tuonikäisenä. En tiedä, mikä olisi auttanut. Mitään rangaistuksia en saanut. Kotona eivät tainneet edes tietää, miten usein myöhästyin. Koulussa jäin usein jälki-istuntoon, mutta muistaakseni kaikki jälki-istunnot tulivat siitä, kun löin luokkakavereitani turpaan lähes joka päivä.
Miksi koulu ei puutu asiaan? Täällä joutuu jo muutamasta myöhästymisestä ns. "tukiopetukseen" - klo 7 aamulla. Tehoaa aika nopeasti.
Itse en teininä yksinkertaisesti jaksanut panostaa kouluun, vaan nukuin ihan koko ajan. Kyllä se helpottaa ja koulukin alkaa menemään paremmin. Nykyisin tämä unikekoteini on kauppatieteiden maisteri, eli ei kannata asettaa paineita koulun suhteen. Minulla taisi olla 8. luokalla lähemmäs 150 myöhästymistä. 9. luokalla myöhästynymisiä oli tasan 0.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:49"]
Miksi koulu ei puutu asiaan? Täällä joutuu jo muutamasta myöhästymisestä ns. "tukiopetukseen" - klo 7 aamulla. Tehoaa aika nopeasti.
[/quote]
Onko tuo ihan laillista?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:49"]
[/quote]
Onko tuo ihan laillista?
[/quote]
Toivottavasti on.
oletteko keskustelleet lapsen kanssa siitä miksi myöhtästyy.? etsikää ensin syyt ja sitten auttakaa.
Ei tuolle voi valitettavasti mitään, rangaistukset eivät ainakaan tule auttamaan. Itse olin samanlainen 15-vuotiaana, kun siirryin toiseen kouluun ja jouduin käyttämään bussia. Myöhästyin jatkuvasti bussista (400 metrin päässä kotoa pysäkki) ja vanhemmillani meinasi mennä hermot. Milloin heittivät minut pysäkille, milloin ajettiin bussin perässä, milloin sain kyydin koululle. En osaa selittää, mikä siinä oli, mutta vaikka olisin herännyt ties kuinka aikaisin, en vain olisi ehtinyt. Jotenkin olin aamulla aina todella väsynyt, vaikka menin nukkumaan ajoissa, se aika aamulla vaan "katosi". Minulla tämä vaihe kesti pari vuotta ja sitten se meni itsestään ohi (kun sain ajokortin ja tajusin, että täytyy oikeasti lähteä ajoissa). Nyt olen 35-vuotias ja ole aina ajoissa joka paikassa. En osaa ehdottaa muuta, kuin sen, että laitat kotona kaikki kellot 10-15 minuuttia etuaikaan. Vaikka lapsella on kännykkä käytössä, hän kuitenkin katsoo myös muita kelloja ja alitajuisesti lähtee ovesta aikaisemin ulos. Myös kunnon tsempit varmasti auttaa silloin, kun hän ehtii ajoissa. Lupaa vaikka jokin kiva juttu, jos hän viikon verran yrittää ehtiä kouluun ajoissa. Sen jälkeen lähteminen voi olla helpompaa. Varsinkin talvet olivat itselleni vaikeita, kun oli pimeää ja kylmää, keväällä heräsin luonnostaan pirteämpänä.
Jos myöhästyy huomenna, otat puhelimen pois. Jos ehtii keskiviikkona ajoissa, saa puhelimen koulun jälkeen jne. Tuon ikäiselle netti on lähes tärkeintä, eli puhelimen menetys on iso juttu. Kotona sitten netin käyttö muutenkin kiellossa tottakai.