Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyteinien poissaolot koulusta -miten löytää syy?

Vierailija
02.02.2015 |

Koska vanhempina töidemme takia emme pysty kontrolloimaan teiniikäistemme poikien kouluun lähtöä (yläaste ja lukio), heille tulee runsaasti poissaoloja mitä erinäisimmillä syillä. Jo tammikuussa 30-40h per jätkä.

Onko jollain saman kaltaisia kokemuksia ja mistä löytyi syy ja miten se vaikutti myöhemmin elämään ja jatko-opiskeluun?

Nyt on varattu aikoja kuraattorille, mutta joka sanan saavat varmaan nyhtää suusta työkalulla... en tiedä muuttuuko mikään :(

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahanat kiinni, puhelin pois, tietokone pois (vaikka hiiri ja näppäimistö töihin mukaan.) Kaikki ylellisyys ansaitaan.

Vierailija
22/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon seuraamukset kehiin!

Kunnon rangaistukset kehiin. Otat tietokoneen kokonaan pois, puhelimen pois, käyttörahat pois. Mopot pois, kotiaresti. 

Mä en sellaista teiniä ole tavannutkaan joka ei oikaisisi käytöstään kun on ollut 2 viikkoa ilman puhelinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilaneessa yksi tuttu jä töistä pois vähäksi aika ja kuskasi lapsensa joka päivä kouluun. Oli pakko kun muu ei auttanut.

Vierailija
24/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:01"]

Mä en sellaista teiniä ole tavannutkaan joka ei oikaisisi käytöstään kun on ollut 2 viikkoa ilman puhelinta.

[/quote]

No, sä et ole, mutta mä olen, ihan omassa kodissa... Syyt pitää selvittää, sitten vasta voi miettiä keppejä, porkkanoita yms.

Vierailija
25/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:45"]

Miksi ette voi kontrolloida?

[/quote]

En ole ap, mutta minua kiinnostaisi tietää, miten niitä voidaan kontroloida, jos vanhemmat ovat työssä? Kerrotko varmasti toimivat tavat kontroloida teinien tekemisiä ja menemisiä?

[/quote]Kontrolloinnin aloittaminen teini-iässä voi olla myöhäistä, se tulee aloittaa heti kun lapsi kouluun menee. Eli ollaan kiinnostuneita lapsesta.

[/quote]

Eli kun minä olen "kontroloinut" lastani koulun alusta asti niin voidaan varmaksi sanoa, että hän käy kiltisti koulut teini-ikäisenä? En nyt kyllä tuudittautuisi tähän. Minäkin elin lapsena varsin tasapainoista elämää ja minun tekemisistäni oltiin kovinkin kiinnostuneita. Rajat ja rakkaus löytyi. Mutta niin vain teini-ikä muutti kaiken...

Vierailija
26/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti he tuntevat olonsa ulkopuoliseksi ja koulu ei kiinnosta, joten ei mitään syytä mennä kouluun.

Meillä onneksi meni kouluun hengailemaan kavereiden takia, mutta ei siellä koulussa kyllä mitään tehty.. Se olikin sitten ongelma

Vierailija
27/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuraattorista on kyllä enemmän haittaa kuin hyötyä. Alkaa vaan penkomaan koti- ja perheolojanne ties monenteenko sukupolveen saakka. Ja sellaisia lapsellisia tunnekarttoja jne. Naurettavaa touhua.

Vierailija
28/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En ole ap, mutta minua kiinnostaisi tietää, miten niitä voidaan kontroloida, jos vanhemmat ovat työssä? Kerrotko varmasti toimivat tavat kontroloida teinien tekemisiä ja menemisiä?

[/quote]

viikko/kuukausirahat, kännykän netti ja tietokone pois. Kaikki takas vast, ku oppii käymään koulussa.

Vierailija
29/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon rangaistukset kehiin. Otat tietokoneen kokonaan pois, puhelimen pois, käyttörahat pois. Mopot pois, kotiaresti. 

[/quote]

Nykyteini menee ja ostaa prepaidin ja netistä halvan kännykän jos oma takavarikoidaan.

Vierailija
30/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:06"]

Vastaavassa tilaneessa yksi tuttu jä töistä pois vähäksi aika ja kuskasi lapsensa joka päivä kouluun. Oli pakko kun muu ei auttanut.

[/quote]

Ja jos saattaa lapsen ihan ovelle asti niin yleensä yksi kerta riittää. On sen verran noloa.

Vierailija
31/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:53"]

[/quote]

Normaaleja teinejä ei ole tarvetta kontrolloida, jos on opettettu toimimaan yhteisten sääntöjen mukaan.

[/quote]

[/quote]

Voisitteko opetella lainaamaan näitä tekstejä oikein ja kirjoittaa se oma kommentti sinne kaiken muun tekstin perään? Tuossa edellisessäkään kommentissa ei ole päätä eikä häntää kun vastaus on kirjoitettu tuonne väliin.

Vierailija
32/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:14"]

viikko/kuukausirahat, kännykän netti ja tietokone pois. Kaikki takas vast, ku oppii käymään koulussa.

[/quote]

Entäs se kontrolointi?

Vierailija
33/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:14"]

[/quote]

Entäs se kontrolointi?

[/quote]

kyll se kakara oppii käyttäytyy, ku ei oo pariin viikkoon päässy ask.fm

Vierailija
34/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:16"]

[/quote]

Nykyteini menee ja ostaa prepaidin ja netistä halvan kännykän jos oma takavarikoidaan.

[/quote]

No sitten tekee niin ja pidentää sillä ennestään sitä oman puhelimen takavarikointia.

Se tarkoittaa että maksaa sitten omistaan ne prepaidit jatkossakin ja mistäs ne lapset rahaa saa? Suurin osa vanhemmilta, jotkut harvat kesätöistä.

Vierailija
35/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nää pojat sitten tekee sen ajan, kun lintsaavat? Entä vapaa-aikanaan, silläkin voi olla suuri merkitys.

Olin vielä ala-asteella tosi hyvä ja iloinen oppilas, mutta poissaolot alkoi lisääntyä seiskalla. Olin just alottanut yläasteen, kun aloin pelkäämään sosiaalisia tilanteita ihan hirveästi. Mikä lie tähän vaikuttanut, ehkä suuret elämänmuutokset, kuten äitini raskaus, uusi koulu jne. En tiedä. Kuitenkin, aloin olemaan ensin pois niiltä tunneilta jotka olivat jostain syystä epämukavampia/pelottavampia, kuten "inhottavien" opettajien tunnit, liikuntatunnit jne. Jossain vaiheessa ahdisti niin paljon etten uskaltanut mennä enää kivoillekaan tunneille saati poistua kotoa esim. kauppareissuille tai lähteä ulos kavereiden kanssa. En sano että teillä ois ongelma just tämä, mutta mielenterveydelliset ongelmat, kiusaaminen tms. voi aiheuttaa just näitä poissaoloja koulusta ja myös muista elämän normaaleista asioista, kuten ystävien kanssa olemisesta. Itsekin vaan istuin kaiket päivät koneella, se oli ainoa asia millä ahdistuksen sai pois.

Sain tohon kuitenkin psykologilta apua ja poissaolot jäi kokonaan kasin aikana pois. Sain taas keskityttyä kouluun samalla innolla kuin ala-asteellakin ja päättötodistuksesta tuli melko hyvä. Hain lukioon ja kaikki meni ihan hyvin ..ekan jakson ajan. Tässä vaiheessa maailma alkoikin avartua vähän liiaksikin. Yläasteen aikana mulla oli aika moni kaveri kaikonnut ton silloisen tilanteen takia eikä mulla ollut muita kuin paras kaverini, joka löytyi kasiluokalla. Hän ei kuitenkaan ollut lukiossa, vaan vielä ysillä. Mulla ei siis ollut oikeastaan kavereita lukiossa, pelkkiä tuttuja vaan joiden kanssa vietti kyllä koulussa aikaa, mutta ei vapaa-aikana. Ärsytti, koska en kokenut löytäväni kaltaisiani. Rupesin lintsaamaan taas, ja vapaa-aikana päädyttiin molemmat parhaan kaverini kanssa "ryyppyporukkaan". Minä, joka olin ollut aina alkoholia vastaan enkä ollut koskaan edes maistanut tupakkaa, rupesin kiskomaan viinaa ja röökiä minkä kerkesin ollessani 16v. 

Lopetin lukion vajaan puolen vuoden sitä käytyäni, koska poissaoloja oli ihan hirveästi ja päivät oli paljon kivempi hengailla bisse kädessä jossain asemalla tai suunnitella seuraavaa ryyppykertaa. Aloitin kyllä työt ja hain keväällä opiskelemaan toiseen paikkaan, mutta tosi epävakaa elämänvaihe oli taas alkanut. Sillä sitä mentiinkin sitten seuraavat 1,5v, jolloin viikossa ei saattanut olla yhtäkään päivää jolloin en olisi ollut kännissä. Ensin käytin oman säästötilin rahoja ja isän ihmetellessä hurjaa rahankäyttöä kaverit tarjosivat juomat. Määrät oli ihan sairaita, yleensä hommasin litran viinapullon ja siihen 12-pack tai laatikko kaljaa, en nykyään voi edes käsittää miten pystyin kittaamaan alaikäisenä tyttönä tuollaisia määriä. Mitä siihen kouluun tulee, mähän olin hakenut uuteen paikkaan ja koska se päättötodistus oli niin hyvä, pääsin myös sinnekin. Into ei kuitenkaan riittänyt sielläkään vaan viina vei senkin paikan reilun puolen vuoden jälkeen. Teidän tilanne tuskin on näin paha ja korostan, että syitä voi olla paljonkin poissaoloihin, mutta sekin on valitettavasti totta kuinka kamalia asioita lapset tekee. Näistä usein oireiluna just koulusta poissaolot. Joillain ne päihteet ei myöskään jää siihen alkoholiin vaan kannabis tuntuu olevan nykyteinien keskuudessa ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Kilteimmästä ja hyvätodistuksisestakin teinistä saattaa tulla vääränlaisten koti-, koulu- tai kaveriolosuhteiden vuoksi ihan jotain muuta kuin pitäisi. 

Nyt 18-vuotiaana on juomiset juotu ja pystyn lopultakin keskittymään oikeasti koulunkäyntiin. Sinänsä harmittaa, että näin monta vuotta meni hukkaan, mutta onneksi nyt silti ollaan vielä nuoria. En usko vian olevan vanhemmissani, isä kyllä aina oli ehkä liiankin kiinnostunut (siis jo ala-asteaikoina) koulujutuistani ja huolehti että läksyt oli tehty jne. Poissaoloista keskusteltiin aina vakavasti ja hänhän silloin yläasteella sen psykologinkin järjesti mistä oli apua, mutta jotenkin vaan vuosien kuluessa hänenkin yritys loppui kun mikään ei tuntunut auttavan. Monesti kokeiltiin sitäkin, että hän heitti minut kouluun ja sanoi hakevansa, mutta eihän mua siellä koulussa mikään pidätellyt tai estänyt lähtemästä heti kun auton takavalot häipy kulman taakse. Sit vaan laitoin viestin myöhemmin että turha tulla hakeen kun en oo enää koulussa jne. Kotiarestitkin oli yhtä tyhjän kanssa, kun ei sitä kuitenkaan voinut kokoajan olla vahtimassa (työpäivä, kaupassa käyminen, just vaikka kesken koulupäivän lähteminen jne.). Suosittelen siis keskustelemaan poikiesi kanssa ja selvittää ensinnäkin sen, että miksi he ovat pois, milloin he ovat pois (esim. tietyt oppitunnit?), mitä tekee vapaa-ajalla, onko kavereita jne.? Yleensä vanhemmat tekee sen virheen, että keskittyy vaan seuraukseen (lintsaus) eikä niinkään syihin.

Vierailija
36/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:45"]

[/quote]

[/quote]
no jos tilanne on päässyt noin pahaksi kuin ap kertoo, on vanhempien auktoriteetti ollut hukassa jo pitemmän aikaa. ei tarvitsekkaan kontrolloida kun asia on tehty selväksi, ettei lintsausta hyväksytä! jos lintsaukset tulee yllätyksenä, ei paljon ole wilmaa vaivauduttu seuraamaan.

Vierailija
37/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:27"]

[/quote]

[/quote]

No sitten tekee niin ja pidentää sillä ennestään sitä oman puhelimen takavarikointia.

Se tarkoittaa että maksaa sitten omistaan ne prepaidit jatkossakin ja mistäs ne lapset rahaa saa? Suurin osa vanhemmilta, jotkut harvat kesätöistä.

[/quote]

Sulla ei ole teiniä? En tiedä yhtään teiniä jolla ei olisi omaa rahaa, pankkitiliä ja pankkikorttia. Niillä sujuu ostokset. Prepaidi ei ole kallis. Ja jos teini noin toimii, niin luuletko ettei pysty pitämään salassa!

t. kolmen teinin äiti (ei lintsausongelmia)

Vierailija
38/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on lässyttelykulttuurin seuraus. Paapotaan isoja kolleja ja levitellään käsiä, että mitäs kummaa minä voin tehdä, kun olen töissä.

Kyllä se kasvatus lähtee ihan pienistä lapsista ja murrosiän myrskyissä se angstinen teini tietää kyllä, mitä tulee seuraukseksi, jos ne seuraukset on aina toteutettu ja asioihin on ollut jämäkkä ote. Ymmärrän, että syyt on tottakai otettava selville (esim. kiusaamiset, masennus yms.) mutta jos keskustelu ei auta (ja senhän nyt huomaa alle viikossa), niin samantien muita seuraamuksia kehiin.

Omat lapseni tietävät, että olen toiminnan ihminen ja jos itse en saa selville järjellistä syytä, niin jo on otettu yhteyttä perheneuvolaan, koulukuraattoriin ja koulupsykologiin. Opettajan kanssa palaveerataan ja lopulta hälytetään kumminkaimatkin apuun, jotta teini pysyy koulussa. Ja kokemuksesta puhun, koska teinin kanssa käytiin asia läpi ensimmäisen lintsaustunnin jälkeen ja toisen jälkeen lähti pyörä pyörimään. Ihan koko kuviota ei käyty  läpi, teini perääntyi kun ilmoitin tekeväni hänestä lastensuojeluilmoituksen ja pyytäväni sijoittamista koulukotiin. Varmaan riitti sekin kun vuoroteltiin sukulaisten kanssa siinä, kuka hengaa koulun kieppeillä vahtimassa että teini on tunneilla. Kyllä siinä tuli paljon keskusteltua, hyvä oli, että pääsi koulupsykologillekin, mutta oikeasti kyse oli vain rajojen kokeilemisesta ja nyt on erittäin ahkera lukiolainen, jonka poissaoloja ei ole tarvinnut lainkaan vahtia.

Tiedän, että on lukemattomia eri syitä lintsata ja tiedän senkin, että teinit ovat erilaisia mutta jos mitään muuta kuin keskustelua ei ole kokeiltu ja jo heti levitellään käsiä ja todetaan, että mitään ei ole tehtävissä, niin siinä on kyse vanhempien kyvyttömyydestä. Jos teinillä on ns. vakavia syitä taustalla, ne on syytä saada selville pikaisesti, jotta hän pääsee avun piiriin, ja jos teini taas uhmaa uhmaamisen ilosta, niin siinä ei auta näyttää, etten pysty tämän parempaan. Kyllä pystyy, jos on halua, mutta aika harvalla vanhemmalla riittää se halu.  

Vierailija
39/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas.

Meillä säädellään mm. tietokoneen käyttöä koko ajan (Family safety Win -käytössä), kännyköissä ei dataliikennettä, mutta kotona pääsevät tietysti WLANin kautta.

Heillä on vain liian helppo jäädä nukkumaan, velvollisuuden tunto näköjään alhaalla ja jokin muukin täytyy nyt mättävän.

Tässä ei ole mielestäni halusta kiinni, ehkä kyllä, kun mies ei ole paikalla. Tiedän, että mieheni pakottaa pojat kirjaimellisesti kouluun, kun on kotona.

Harkitsemme muuttoa kokonaan ulkomaille; onnistuisi suht' helposti.

Vierailija
40/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sulla ei ole teiniä? En tiedä yhtään teiniä jolla ei olisi omaa rahaa, pankkitiliä ja pankkikorttia. Niillä sujuu ostokset. Prepaidi ei ole kallis. Ja jos teini noin toimii, niin luuletko ettei pysty pitämään salassa!

t. kolmen teinin äiti (ei lintsausongelmia)
[/quote]

Mitä jos sitten se pankkikortti pois??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan