Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin väkivaltainen mies

Vierailija
14.11.2021 |

On käynyt ystävääni käsiksi useasti ja kerran hakannut ihan kunnolla, ns sairaalakuntoon.

Tapaisitko ystävääsi tämän miehen kanssa?

Vaihtoehto on olla tapaamatta ystävää ollenkaan koska loukkaantuu jos kieltäydyn näkemästä myös miestä. En myöskään voi vaatia miestä lähtemään omasta kodistaan jos vaikka on heidän lapsen syntymäpäivä.

Mies on näin muuten ihan mukava ja pitäisin hänestä jos en tietäisi mitä neljän seinän sisällä tapahtuu.
En haluaisi nähdä vilaustakaan enää tästä miehestä mutta toinen vaihtoehto on ystävän menetys.
Eihän mies minulle ole mitään tehnyt ja ystävä päättänyt pysyä tämän miehen kanssa.

Miten toimisitte?

Ideaalihan olisi että tapaisin vain ystävääni mutta tämä ei ole vaihtoehto valitettavasti.
Ja minulla on myös muita ystäviä. En ole hänestä riippuvainen mutta on ystävä lapsuudesta saakka ja tärkeä ihminen.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, olisiko ystäväni tilanteessa pelon vai itsekkyyden vuoksi. Jos pelkäisi erota, voisin nähdä. Jos vain itsekkyyttään ja tyhmyyttään altistaisi sekä lapsen että minut ystävänä miehen seuralle, en näkisi.

Vierailija
2/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä miestä on sitten pakko sietää, mutta silloin kun hän ei ole läsnä niin tehkää ystäväsi kanssa turvasuunnitelma miten hän pääsee pakoon ja saa apua (eli tulee vaikka sinun luokse yöksi ja sitten yrität saada hänet turvakotiin tai omille sukulaisilleen) kun tilanne väkivaltarikollisen kanssa taas käy uhkaavaksi.

Voit vaikka sinäkin soittaa turvakotiin ja pyytää ohjeita tuon suunnitelman laatimiseen. Ystävää tietenkään ei väkisin voi minnekään viedä, mutta voit valmistautua auttamaan jos hän pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hylkää ystävääsi.

Vierailija
4/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä erittäin paha juttu että lapsikin altistuu tuollaiselle. Ystävän hylkääminen tietenkin vain pahentaisi tilannetta, mutta lasuun on ehdottomasti aihetta.

Vierailija
5/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo...

Vierailija
6/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on velvollisuus ilmoittaa viranomaisille, jos tiedät, että väkivaltaa todella tapahtuu. Sinua voidaan lain mukaan rangaista, jos et toimi. Ystäväsi ei välttämättä voi tai siihen ole itse kykenevä. Miksi suljet silmäsi tältä touhulta? Pelkäät ystävyytenne puolesta mutta et sitä, että ystäväsi ja heidän lapset voi olla hengenvaarassa?

Vierailija
7/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi nähdä ainoastaan ystävääsi? Pakkoko sen miehen on joka paikkaan mukaan tunkea? Pyydä ystävääsi vaikka kahville luoksesi.

Vierailija
8/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele asiasta ystäväsi kanssa, koska tilanne on häntä ja lasta vahingoittava.

Tarvittaessa tee lasu.

Vierailija
9/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihana ystävä ❤️

Oon itse ollut väkivaltaisessa suhteessa, jossa pikkuhiljaa jouduin katkomaan välit ihan kaikkiin. Yksi ystävä oli hieman tietoinen asioista ja puhui toki järkeä välillä, mutta odotteli sivummalla että saan kunnolla siipeeni ja oon valmis eroamaan ja tuli heti hätiin.

Varmasti tuota on inhottava seurata ja omaa sydäntäkin raastaa, mutta sun pitää antaa kaverin tehdä omat päätöksensä. Ja muista huolehtia itsestäsi! Jos tuntuu liian rankalta niin sulla on lupa peräytyä.

Ja jos (kun) mies käy käsiksi, niin käsittääkseni kuka tahansa sivullinen voi tehdä rikosilmoituksen miehestä, et tarvitse kaverin lupaa vaan soitat poliisit. Itse olin väkivaltatilanteessa ja sen jälkeen niin shokissa ja väsynyt, etten olisi tajunnut edes soittaa poliisille. Äitini soitti kun kerroin tapahtuneesta ja rikosilmoitus lähti automaattisesti, enhän mä olisi itse tajunnut että se on rikosilmoituksen arvoinen asia.

Voimia sullekin ❤️

Vierailija
10/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on tällä hetkellä maanpäällisessä helvetissä, eikä pääse sieltä omin voimin pois. Auta häntä lähtemään suhteesta! Tuskin kukaan muukaan auttaa. Kohta tulee ruumiita muuten!

Vierailija
11/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et näe, se voi olla tilanne jossa ystävä ensimmäistä kertaa älyää valita onko mies sen arvoinen että menettää hänen takiaan kaiken. Puhelimella vo tietysti pitää yhteyttä jos haluaa.

Vierailija
12/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi nähdä ainoastaan ystävääsi? Pakkoko sen miehen on joka paikkaan mukaan tunkea? Pyydä ystävääsi vaikka kahville luoksesi.

Ex ei päästänyt mua mihinkään yksinään silloinkun mussa oli vielä näkyviä jälkiä hänen käsittelyn jälkeen. Seurasi ja vahti vieressä ja esitti että "hän pitää musta huolta".

Noissa tapauksissa uhri voi olla myös muutenkin niin loppuunpalanut ja tahdoton, että menee ja tekee mitä ja miten mies haluaa kun pelkää.

Vierailija
13/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä miestä on sitten pakko sietää, mutta silloin kun hän ei ole läsnä niin tehkää ystäväsi kanssa turvasuunnitelma miten hän pääsee pakoon ja saa apua (eli tulee vaikka sinun luokse yöksi ja sitten yrität saada hänet turvakotiin tai omille sukulaisilleen) kun tilanne väkivaltarikollisen kanssa taas käy uhkaavaksi.

Voit vaikka sinäkin soittaa turvakotiin ja pyytää ohjeita tuon suunnitelman laatimiseen. Ystävää tietenkään ei väkisin voi minnekään viedä, mutta voit valmistautua auttamaan jos hän pyytää.

Ei halua kuunnella mitään neuvoja ja luulen ettei enää aio edes kertoa jos/kun mies vielä käsiksi käy.

Viime kerta oli pahin ja silloin annoin tulla niin tuutin täydeltä mitä mieltä olen hänen miehestään. Sanoin että tuo on sairasta ja käskin tehdä rikosilmoituksen. Ei tee ja suojelee miestä. Sairaalassa sepitti jotakin miksi niin kävi. Mies sius ei ollut puheissa syyllinen vaan oli vieressä huolestuneena aviomiehenä. Ystävä uskoo että tämä oli viimeinen kerta kun käy käsiksi kun mies niin pahoillaan jne...

Lapsi ei ainakaan vielä ole kohdannut väkivaltaa (tietääkseni) ja pahoinpitelyt tapahtuneet aina kun lapsi ollut muualla. Henkistä väkivaltaa on varmasti kuullut mutta siitä en tietenkään ole varma.

Heistä on tehty lasu mutta muusta syystä. Eivät ole asiakkaita kuitenkaan tällä hetkellä.

Lasua harkitsin kyllä ja teen sen jos vielä kuulen jotakin.

Vaihtoehtoni on se että välit menee mitä en tietenkään halua tai tapaan heitä pariskuntana ja katselen sitä (omasta mielestäni) teatteria onnellisesta perhe-elämästä jossa ystäväni hehkuttaa kuinka ihana mies on.

Nyt en ole nähnyt heitä tämän viimeisimmän pahoinpitelyn jälkeen (nähnyt kuvat vain mustasta naamasta ja muista ruhjeista) ja en vaan pysty näkemään sitä miestä. Pitäisi siinä hymyillä ja jutella mukavia. Ahdistaa jo pelkkä ajatus. Itse en koe miestä uhkaavana itseäni kohtaan mutta oksettaa se mitä hän tekee kaverilleni.

Tiedän että muutaman viikon sisään tulee tilanne että pitäisi heitä nähdä pariskuntana. Mies tietää että minä tiedän hänen teoistaan.

Ap

Vierailija
14/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele niin, että mies on ystäväsi valinta, ei sinun. Ystäväsi tarvitsee sinua, erityisesti kun on tuollaisessa parisuhteessa. Älä siis hylkää häntä, vaan ole tukena. Jos hän ei pyydä sinulta neuvoja niin älä anna niitä, mutta ole valmiina kun hän joku päivä tarvitsee apuasi. Muuten kuuntele ja ole läsnä. Miestä kohtaan kannattaa olla mahdollisimman neutraali, että hän ei provosoidu sinun käytöksestäsi ja kosta sitä vaimolleen.

Vierailija
15/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tyyppi kirjoittelee näköjään mitä mielikuvituksellisia asioita tänne joka päivä useasti. Pelkästä kirjoitusasusta tunnistaa. Kenelläkään ei ole noin tapahtumarikasta elämää. Koskaan.

Vierailija
16/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihana ystävä ❤️

Oon itse ollut väkivaltaisessa suhteessa, jossa pikkuhiljaa jouduin katkomaan välit ihan kaikkiin. Yksi ystävä oli hieman tietoinen asioista ja puhui toki järkeä välillä, mutta odotteli sivummalla että saan kunnolla siipeeni ja oon valmis eroamaan ja tuli heti hätiin.

Varmasti tuota on inhottava seurata ja omaa sydäntäkin raastaa, mutta sun pitää antaa kaverin tehdä omat päätöksensä. Ja muista huolehtia itsestäsi! Jos tuntuu liian rankalta niin sulla on lupa peräytyä.

Ja jos (kun) mies käy käsiksi, niin käsittääkseni kuka tahansa sivullinen voi tehdä rikosilmoituksen miehestä, et tarvitse kaverin lupaa vaan soitat poliisit. Itse olin väkivaltatilanteessa ja sen jälkeen niin shokissa ja väsynyt, etten olisi tajunnut edes soittaa poliisille. Äitini soitti kun kerroin tapahtuneesta ja rikosilmoitus lähti automaattisesti, enhän mä olisi itse tajunnut että se on rikosilmoituksen arvoinen asia.

Voimia sullekin ❤️

Kiitos!

Mietin oikeasti että tekisin rikosilmoituksen kun tästä kuulin. Jos olisin sen tehnyt niin tilanne ei olisi muuttunut muuten kuin että emme olisi enää väleissä. Eroon se ei olisi johtanut. Pyysin ystävää itseäänkin tekemään rikosilmoituksen vaikka vaan sen takia että mies menisi jonnekin ryhmään jossa pyritään eroon väkivallasta mutta ei.

Ystävä ei ole siinä pisteessä että hän haluaisi erota. Itsekin olen ollut nuorena huonossa suhteessa (ei fyysistä väkivaltaa) ja tiedän kokemuksesta että ei kukaan ulkopuolinen pysty tilanteeseen vaikuttamaan. Se että joku jankuttaa erosta niin ainoastaan etäännyttää. Eropäätös pitää lähteä hänestä itsestään. Valitettavasti se on näin.

Toki toivon että tämä oli oikeasti viimeinen kerta mutta epäilen. Tämä viimeinen kerta oli se pahin.

Itsekin luulen ettei ystäväni ymmärrä ihan täysin tilannetta ja vähättelee sitä varmasti myös itselleen.

Ap

Vierailija
17/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän naista pitää kouluttaa aina. Joskus hieman kovemmin ottein.

Kyllä olet aika sairas ihminen kun edes viitsit heittää huumoria näin vakavasta asiasta.

Vierailija
18/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohh Hohh hoijaa. 🙉🙉

Vierailija
19/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei halua kuunnella mitään neuvoja ja luulen ettei enää aio edes kertoa jos/kun mies vielä käsiksi käy.

Viime kerta oli pahin ja silloin annoin tulla niin tuutin täydeltä mitä mieltä olen hänen miehestään. Sanoin että tuo on sairasta ja käskin tehdä rikosilmoituksen. Ei tee ja suojelee miestä. Sairaalassa sepitti jotakin miksi niin kävi. Mies sius ei ollut puheissa syyllinen vaan oli vieressä huolestuneena aviomiehenä. Ystävä uskoo että tämä oli viimeinen kerta kun käy käsiksi kun mies niin pahoillaan jne...

Lapsi ei ainakaan vielä ole kohdannut väkivaltaa (tietääkseni) ja pahoinpitelyt tapahtuneet aina kun lapsi ollut muualla. Henkistä väkivaltaa on varmasti kuullut mutta siitä en tietenkään ole varma.

Heistä on tehty lasu mutta muusta syystä. Eivät ole asiakkaita kuitenkaan tällä hetkellä.

Lasua harkitsin kyllä ja teen sen jos vielä kuulen jotakin.

Vaihtoehtoni on se että välit menee mitä en tietenkään halua tai tapaan heitä pariskuntana ja katselen sitä (omasta mielestäni) teatteria onnellisesta perhe-elämästä jossa ystäväni hehkuttaa kuinka ihana mies on.

Nyt en ole nähnyt heitä tämän viimeisimmän pahoinpitelyn jälkeen (nähnyt kuvat vain mustasta naamasta ja muista ruhjeista) ja en vaan pysty näkemään sitä miestä. Pitäisi siinä hymyillä ja jutella mukavia. Ahdistaa jo pelkkä ajatus. Itse en koe miestä uhkaavana itseäni kohtaan mutta oksettaa se mitä hän tekee kaverilleni.

Tiedän että muutaman viikon sisään tulee tilanne että pitäisi heitä nähdä pariskuntana. Mies tietää että minä tiedän hänen teoistaan.

Ap

Jos mies tietää sinun tietävän, niin eihän sinun sitten tarvitse hänelle hymyillä ja mukavia jutella.

Vierailija
20/48 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Itse en haluaisi olla tämän miehen lähellä.

Elämä on valintoja. Tulee hetkiä, jolloin ei vain voi saada kaikkea. Silloin valitaan. Ystäväsi on valinnan tehnyt. Sinä teet omasi.