Onko tyhmää jättää menemättä kohdunkaulasyöpäseulontaan?
Vai mikä se nyt onkaan, kutsu tulee kai 5 tai 10 vuoden välein. Ootteko jättänyt väliin?
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:10"]
Olen jättänyt väliin, ihan tyhmä koe kohdallani. Olen nyt 42v ja mulla on ollut elämässäni 4 yhdyntäkumppania, joista yhdellä käytännössä ei seissyt ja yhden kanssa yhdenillanjuttu jossa käytettiin kondomia. Viimeisimmästä eri kumppanista kuin nykyisestäni on 13 vuotta eikä mun mies kanna mitään tauteja. Jos mulla ei ollut sitä tautia 10 vuotta sittenkään ei mulla ole sitä nytkään. Jouduin sattumalta papaan joulukuussa ja puhdashan se tulos oli. En usko, että käyn enää koko kokeessa. Ainakaan tuon taudin pelossa.
[/quote]
Ystäväiseni, puhdas papa-tulos EI tarkoita sitä, ettei sinulla voi olla HP-virustartuntaa. Se ei vain oirehdi juuri sillä hetkellä. HPV:tä on todettu ihan vastasyntyneilläkin, joten et voi tuudittautua siihen luuloon, että sen voi saada pelkästään yhdynnässä. Ok, jos kondyloomaa on joskus esiintynyt, papassa kannattaa käydä tiheämmin, mutta sinullakin siis VOI olla HPV vaikket olisi ikinä harrastanutkaan seksiä.
Ap, papa-seulonnat ovat helppo ja halpa henkivakuutus. Kohdunkaulan syöpä on siitä ikävä, että se ei oirehdi alkuvaiheessa kuin papa-luokan muutoksena.
[/quote]
No ainakin yhteiskunta on katsonut kustannustehokkaaksi väliksi 5 vuoden tarkastusvälin, joten useammin käyden ja itse maksaen gynellä on tyhmääkin tyhmempää jos koe on ollut pari kertaa ihan puhdas ja muutenkin tietää, että tuollaiset taudit eivät minua koske. Jouduin maksamaan kokeesta 55 euroa ja se oli ihan turhaa rahan hukkaa. En aio vaikka gynekäyntejä tulisikin enää ikinä maksaa tuosta kokeesta. Yhteiskunnan tarjoamaan kokeeseen menen jos jaksan.
Ymmärrän kyllä, kun sanoit, että taudin voi saada kuka vain, mutta jotenkin tiedän, että mä en ole se joku. Jos eläisin aikana ennen joukkoseulontoja olisin silti siinä joukossa joka ei tautia saa. Ei mun mummotkaan saaneet eikä äiti eikä kukaan.
[/quote]
Niin, ja jos saat, sekin oli Jumalan tahto tai kohtalo, eikä kiinni sinun itsepäisestä tyhmyydestäsi... Minua ei kiinnosta, mitä teet, tuokin lienee hyvä keino karsia tyhmimmät pois populaatiosta. Muille nyt silti tiedoksi, että papaseulontaväli on mikä on kustannussyistä.
[/quote]
Luuletko sä tyhmä, että jonkun taudin saa, kun ei mene sen seulontoihin? Voi hyvää päivää. Ei se siten tule. Se vain ehkäistään kehittymästä pahaksi taudiksi, jos se huomataan ajoissa, mutta se tulee jos on tullakseen menee niihin seulontoihin tai ei. Ja mä en mene. Taudin tulemisen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä. Mulle ei tule se tauti yhtään sen todennäköisemmin, vaikka en kävisikään seulonnoissa, vaikka kuinka niin toivoisit. Miten sellaista, mitä ei ole hoidetaan ajoissa kehittymästä pahemmaksi taudiksi? Se koskee vain niitä, joille tauti tulee. Ja mä en tiedä miks mä tiedän, mut mä tiedän, että mulle se ei tule. Joku muu tauti kyllä tulee, mutta ei tuo.
[/quote]
Kenelle sinä nyt vauhkoat? Minä tiedän oikein hyvin, ettei papa korvaa kondomia. Mutta sinä et voi tietää, onko sinulla HPV vai ei, kun et ole käynyt viruksen vasta-ainetestissä. Ja sittenkin sen tietää vain sillä hetkellä, eikä voi olla satavarma, ettei äijä tautia hommaa kumminkin...
Papa kertoo sen, onko viruksen aiheuttamia solumuutoksia juuri sillä hetkellä. Se ei - toistan - kerro sitä, onko ihmisellä piiilevänä HPV vai ei. Menikö nyt jakeluun.
Kommenttisi on yhtä typerä kuin jos joku sanoisi vakaalla rintaäänellä, että Hän tietää, ettei Hänelle voi IKINÄ tulla syöpää.
Paitsi että HPV-tartunta jossain elämänvaiheessa on tuplasti todennäköisempää kuin syöpä...
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:12"]
Olen jättänyt väliin, ihan tyhmä koe kohdallani. Olen nyt 42v ja mulla on ollut elämässäni 4 yhdyntäkumppania, joista yhdellä käytännössä ei seissyt ja yhden kanssa yhdenillanjuttu jossa käytettiin kondomia. Viimeisimmästä eri kumppanista kuin nykyisestäni on 13 vuotta eikä mun mies kanna mitään tauteja. Jos mulla ei ollut sitä tautia 10 vuotta sittenkään ei mulla ole sitä nytkään. Jouduin sattumalta papaan joulukuussa ja puhdashan se tulos oli. En usko, että käyn enää koko kokeessa. Ainakaan tuon taudin pelossa.
[/quote]
Jos rupean panemaan useamman miehen kanssa ja ilman kondomia niin sitten vouhkaan siitä tietty yhtä paljon kuin osa naisista täällä ja käyn kokeessa. Vai tarttuuko se enää vanhemmalla iällä tai kehittyykö vanhana saadusta tartunnasta edes taudiksi?
[/quote]
Huokaus. Kannattaisi ehkä nyt vähän googlettaa?
mitäpä luulet, kun kohdunkaulan syöpään sairastuneiden keski-ikä on 60 vuotta, kehittyykö taudiksi enää vanhana....
http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/kohdunkaula/
[/quote]
Kysyinkin vanhana saadusta tartunnasta, kehittyykö!
[/quote]
Niin? Johon vastasin, että koska sairaus todetaan keskimäärin vasta 60-vuotiaana, vaikka naiset käyvät seulonnoissa yleisesti jo 20-30 vuotta aiemmin (eikä niissä ole ollut solumuutoksia), niin kyllä selvästikin kehittyy.
[/quote]
No mä alan käydä niissä kokeissa sitten vielä about 6-kymppisenä.
[/quote]
Evvk, sun tapauksessasi parempi ettet mene sittenkään.
Onko se niin, että 4,2% naisista saa sen syövän? Luenko tuota taulukkoa tai lukuja ylhäällä oikein? Yllättävän paljon sitten kuitenkin... Mitä sille sitten voidaan tehdä jo ennalta jos solumuutoksia havaitaan, ettei kehity syöväksi? Leikataanko osa epiteelistä pois vai mitä?
http://www-dep.iarc.fr/NORDCAN/FI/StatsFact.asp?cancer=212&country=246
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:12"]
[/quote]
Jos rupean panemaan useamman miehen kanssa ja ilman kondomia niin sitten vouhkaan siitä tietty yhtä paljon kuin osa naisista täällä ja käyn kokeessa. Vai tarttuuko se enää vanhemmalla iällä tai kehittyykö vanhana saadusta tartunnasta edes taudiksi?
[/quote]
Huokaus. Kannattaisi ehkä nyt vähän googlettaa?
mitäpä luulet, kun kohdunkaulan syöpään sairastuneiden keski-ikä on 60 vuotta, kehittyykö taudiksi enää vanhana....
http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/kohdunkaula/
[/quote]
Kysyinkin vanhana saadusta tartunnasta, kehittyykö!
[/quote]
Niin? Johon vastasin, että koska sairaus todetaan keskimäärin vasta 60-vuotiaana, vaikka naiset käyvät seulonnoissa yleisesti jo 20-30 vuotta aiemmin (eikä niissä ole ollut solumuutoksia), niin kyllä selvästikin kehittyy.
[/quote]
No mä alan käydä niissä kokeissa sitten vielä about 6-kymppisenä.
[/quote]
Evvk, sun tapauksessasi parempi ettet mene sittenkään.
[/quote]
Miksei? Jos se käytännössä silloin ilmaantuu?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:19"]
-...tietää, että tuollaiset taudit eivät minua koske...-
Ymmärrän kyllä, kun sanoit, että taudin voi saada kuka vain, mutta jotenkin tiedän, että mä en ole se joku. Jos eläisin aikana ennen joukkoseulontoja olisin silti siinä joukossa joka ei tautia saa. Ei mun mummotkaan saaneet eikä äiti eikä kukaan.
[/quote]
Ihastuttavaa optimistisuutta. Ja realistisuutta. "Ei mua tuollaiset syövät koske". Good for you.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:29"]
"Yksin HPV ei kuitenkaan pysty aiheuttamaan syöpää. Muilla lisätekijöillä, kuten esimerkiksi tupakoinnilla ja herpesryhmän viruksilla, on merkitystä kohdunkaulan syövän synnyssä."
Mulla on varmaan ne muut herpesvirukset sen tyyppisiä, ettei tautia aiheudu ja se tulee perimästä. Eikä tosiaan muitakaan riskitekijöitä.
[/quote]
Varmaan... Mistä sä tiedät? Sulla kumminkin on herpes, vaikka et ole fiilannut kuin äijääsi? Huomasitko sanan esimerkiksi? Vieläkään ei varmuudella tiedetä, miten kohdunkaulansyöpä syntyy. Tietyt papilloomavirustyypit ovat olennaisia, ja rokottamattomilla naisilla on melkein kaikilla jossain elämänvaiheessa joku HPV-tartuntatyyppi. Virusta ei saa koskaan elimistöstä pois, kun sen kerran on saanut - ainoa keino on hoitaa viruksen mahdollisesti aiheuttamat solumuutokset, mikä edellyttää niiden havaitsemista papa-kokeella.
[/quote]
Siis ei mulla ole herpestä. Tarkoitin ihmisessä luontaisesti esiintyviä herpesviruksia, ymmärsin artikkelista, että niitä on, siis mitään tautia aiheuttamattomia. Mulla on vesirokko sairastettuna, eikö sekin ole herpesviruksen aiheuttama? Mutta ei mitään huuli- tai sukupuoliherpestä.