Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tyhmää jättää menemättä kohdunkaulasyöpäseulontaan?

Vierailija
02.02.2015 |

Vai mikä se nyt onkaan, kutsu tulee kai 5 tai 10 vuoden välein. Ootteko jättänyt väliin?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:19"]

-...tietää, että tuollaiset taudit eivät minua koske...-

Ymmärrän kyllä, kun sanoit, että taudin voi saada kuka vain, mutta jotenkin tiedän, että mä en ole se joku. Jos eläisin aikana ennen joukkoseulontoja olisin silti siinä joukossa joka ei tautia saa. Ei mun mummotkaan saaneet eikä äiti eikä kukaan.

[/quote]

Ihastuttavaa optimistisuutta. Ja realistisuutta. "Ei mua tuollaiset syövät koske". Good for you.

[/quote]

Mutta loppujenlopuksi yli 90% naisista voi sanoa noin. Aika hullua sitten pelätä omalle kohdalleen muuta, jos mikään omassa taustassa ei tue sitä. Mun sukuperimässä pitää ennemminkin pelätä niitä viruksia, joiden nykytiedon mukaan epäillään aiheuttavan 1-tyypin diabetesta. Veikkaan, että sekin on mulle todennäköisempi tauti kuin kksyöpä.

Vierailija
2/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:12"]Mun kaverin "neitsytmummo" kuoli kohtusyöpään. Kun ei ollut ikinä edes ollut miehen kanssa, ei kehdannut mennä näyttämään "niitä paikkoja", kunnes oli ikäänkuin pakko. Siellä itki kun on sitä ruskeaa valunut jo monta vuotta, mutta kun ei hieno nainen levittele.
[/quote]

Siis??? Pyhästä hengestäkö tää sun kaveris on sikiäny?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:44"]

Onko se niin, että 4,2% naisista saa sen syövän? Luenko tuota taulukkoa tai lukuja ylhäällä oikein? Yllättävän paljon sitten kuitenkin... Mitä sille sitten voidaan tehdä jo ennalta jos solumuutoksia havaitaan, ettei kehity syöväksi? Leikataanko osa epiteelistä pois vai mitä?

http://www-dep.iarc.fr/NORDCAN/FI/StatsFact.asp?cancer=212&country=246

[/quote]

Solumuutoksia voidaan hoitaa laserilla, kryolla tai lääkkeillä. Ei leikata ainakaan varhaisempia muutoksia.

Vierailija
4/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan teknologiaa vaan kehitetään niin tarkaksi, että terveetkin alkaa sairastaa uusia mitä ihmeellisimpiä tauteja.  Saa terveydenhoito ainakin pysymään työpaikkoja ja ihmisten ahdistus vaan lisääntyy kokoajan!

Vierailija
5/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solumuutoksia hoidetaan laserilla, ns. loop-hoidolla mm. Kohdunkaulasta leikataan paloja pois ja sittne katsotaan jatkaako solumuutos kehittymistään. Jos jatkaa, vaihtoehtona voi olla vaikka kohdun poisto sitten kun loopeja ei enää voi tehdä..

Vierailija
6/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. tuo 5 vuotta on ihan liian pitkä väli. Vähintään parin vuoden välein olis käytävä. Tunnen muutaman ihmisen jolla oli viidessa vuodessa tullut solumuutoksia ja yhden jolla se oli edennyt syövän asteelle tuossa 5 vuodessa. JOKAINEN joka on ollut sukupuoliyhteydessä voi sen saada. Ei siitä kokeesta näe jos se on puhdas että onko sinun elimistössäsi silti se papillomavirus. Joillain se on piilevänä vuosia ja sitten rupeaa aiheuttamaan solumuutoksia. joillain se on mutta silti ei tule solumuutoksia !!

Vierailija
7/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt, ehkä seuraavalla kerralla voisi mennä. Pari kertaa siis tullut tuo kutsu mutta jotenkin aina vaan unohtunut.

Vierailija
8/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi tyhmää. Olisit iloinen, kun pääset seulontoihin ilmaiseksi. Minulta on löydetty papasta muutoksia ja tehty sähkösilmukkahoito, jolla poistettiin muuntunutta solukkoa ja terve kasvoi tilalle. Muuten olisi voinut kehittyä syöpä. Käyn nykyisin aina seulonnoissa ja lisäksi seulontojen välillä yksityisellä niin, että tutkitaan joka vuosi. Ei varmaan tarvitsisi tutkia noin usein, jos ei ole koskaan ollut mitään. Mieti, jos saat syövän niin kyllä harmittaisi, jos et olisi käynyt seulonnoissa.

Vierailija
9/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te seulonnat väliin jättävät urpot maksatte miellään varmaan sitten itse ne kalliit syöpähoidot? Tajuatteko, että seulonnat maksavat itsensä takaisin, kun muutokset löydetään ajoissa ja voidaan hoitaa vielä suht helposti ja edullisesti? Mikä vaiva seulonnoissa on käydä? Vai juotteko mielummin kaljaa kotona nekin pari tuntia? Huhhuh...

Vierailija
10/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:51"]

Te seulonnat väliin jättävät urpot maksatte miellään varmaan sitten itse ne kalliit syöpähoidot? Tajuatteko, että seulonnat maksavat itsensä takaisin, kun muutokset löydetään ajoissa ja voidaan hoitaa vielä suht helposti ja edullisesti? Mikä vaiva seulonnoissa on käydä? Vai juotteko mielummin kaljaa kotona nekin pari tuntia? Huhhuh...

[/quote]

Miten joku voi tulla näin aggressiiviseksi toisten gynekologivalinnoista :D ei muakaan haittaa jos joku ei käy vaikka hammaslääkärissä, siinähän elää reikiensä kanssa. Joillekin ihmisille muiden pillujutut vaan tuntuu olevan joku punainen viitta.

Vierailija
11/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole jättänyt väliin, olen käynyt kahdesti joukkoseulonnassa eli 35-vuotiaana ja 40-vuotiaana.

Vierailija
12/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, tosi tyhmää. Kohdunkaulasyöpään voi kuolla ja solumuutoksia voi olla kenellä vaan, ilman mitään oireita..

Vierailija
13/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ON, tosi tyhmää.

Vierailija
14/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä kun tällainen mahdollisuus tarjotaan. En keksi yhtäkään syytä mikset menisi! :)

Vierailija
15/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mennyt viimeksi. ei kai siinä mitään.

Vierailija
16/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et menisi?

Ainoa hyvä syy on se, että käy jo muualla gynellä tasaisin väliajoin papa-kokeessa.

Vierailija
17/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tyhmää.

Vierailija
18/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt väliin, ihan tyhmä koe kohdallani. Olen nyt 42v ja mulla on ollut elämässäni 4 yhdyntäkumppania, joista yhdellä käytännössä ei seissyt ja yhden kanssa yhdenillanjuttu jossa käytettiin kondomia. Viimeisimmästä eri kumppanista kuin nykyisestäni on 13 vuotta eikä mun mies kanna mitään tauteja. Jos mulla ei ollut sitä tautia 10 vuotta sittenkään ei mulla ole sitä nytkään. Jouduin sattumalta papaan joulukuussa ja puhdashan se tulos oli. En usko, että käyn enää koko kokeessa. Ainakaan tuon taudin pelossa.

Vierailija
19/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin 20-vuotiaana. Tasan kaksi seksikumppania ollut siihen mennessä. Olikin papa luokka 3 ja äkkiä sairaalaan muutokset poistamaan. Sen jälkeen pysynyt hyvänä ja olen vuoden välein käyny papakokeessa, olen jo lähes 40 v. Eli olisi ajan myötä kehittynyt syöväksi! Kannattaa mennä, ei tiedä, kenellä on jo alkavia muutoksia.

Vierailija
20/46 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:10"]

Olen jättänyt väliin, ihan tyhmä koe kohdallani. Olen nyt 42v ja mulla on ollut elämässäni 4 yhdyntäkumppania, joista yhdellä käytännössä ei seissyt ja yhden kanssa yhdenillanjuttu jossa käytettiin kondomia. Viimeisimmästä eri kumppanista kuin nykyisestäni on 13 vuotta eikä mun mies kanna mitään tauteja. Jos mulla ei ollut sitä tautia 10 vuotta sittenkään ei mulla ole sitä nytkään. Jouduin sattumalta papaan joulukuussa ja puhdashan se tulos oli. En usko, että käyn enää koko kokeessa. Ainakaan tuon taudin pelossa.

[/quote]

Jos rupean panemaan useamman miehen kanssa ja ilman kondomia niin sitten vouhkaan siitä tietty yhtä paljon kuin osa naisista täällä ja käyn kokeessa. Vai tarttuuko se enää vanhemmalla iällä tai kehittyykö vanhana saadusta tartunnasta edes taudiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän